30

ספקי שירות בתחום הדברות

כיצד נעשית הדברת עסק מזון ע"י חברות הדברה?

במאמר יוסבר על הדברת מזיקים בעסקי מזון, המקומות בהן המזון חשוף למזיקים וכיצד למנוע הופעת מזיקים.

חברות הדברה

הדברה ביתית של מזיקים מוכרת לכולנו – ריסוס במקומות "אסטרטגיים" בעזרת תרסיסים לשימוש ביתי על-מנת להשמיד מזיקים ועל-מנת למנוע את הופעתם שוב. פעמים רבות, הדברה ביתית באמצעים ביתיים היא מלחמה שאיננה נגמרת – המזיקים מושמדים, אך לאחר זמן קצר חוזרים ומופיעים.

גם חומרי ריסוס ביתיים שמתיימרים לפגוע בקיני המזיקים אינם משפרים את המצב. פגיעה ישירה בקיני מזיקים (למשל, קיני נמלים) עשוייה לפתור את הבעייה למשך זמן מסויים ואולי אפילו לעונה שלמה, אך כמעט תמיד יחזרו המזיקים שוב.בדרך כלל, הדברה מקצועית של מזיקים מחזיקה מעמד זמן רב יותר; אם אותה הדברה מקצועית גם מלווה בפעולות מניעה נכונות כגון ייבוש מקווי מים, פינוי אשפה, אטימת מכסי ביוב ומכלי אשפה, ובעיקר הקפדה על נקיון בבית ובסביבה, גוברים הסיכויים לפתרון בעיית המזיקים – לפחות לתקופה מסויימת.

בעסקי המזון, בעיית המזיקים חמורה הרבה יותר

עוד במקומות הגידול של המזון – באזורים החקלאיים – מתנהלת מלחמת חורמה מתמדת נגד מזיקים שונים. למרבה הצער, מלחמה זו נעשית בדרך כלל באמצעות הדברה כימית שנזקיה ידועים זה מכבר. הדברה ביולוגית בשיטות שונות היא כמובן ידידותית יותר לסביבה ולאדם, אך עדיין איננה כה יעילה וכלכלית כמו הדברה כימית סטנדרטית.
לאחר גידול המזון יש להובילו למקומות הממכר או העיבוד, וגם במשך ההובלה הזאת חשוף המזון למזיקים. הבעייה חמורה במיוחד בהובלות למרחקים גדולים שאורכות זמן רב יחסית, החל מיום-יומיים ועד לכמה שבועות, בהם סגור המזון ללא השגחה ובתנאים משתנים. קיימות שיטות שונות לפתרון בעיית ההובלה – קירור, הקפאה, אטימה, הובלה בוואקום, ניקוי וחיטוי מקדימים, ועוד. אלו הן כמובן שיטות מקצועיות שננקטות רק בהקשר הזה של הובלת מזון למקומות רחוקים.

מזון מעובד, ארוז ומוכן לשיווק חשוף כמובן הרבה פחות למזיקים למיניהם, וכאן המקום להתריע בדבר הזהירות היתרה הנדרשת בעת רכישת מזון בתפזורת, מזון לא ארוז, או מזון ממקורות לא בדוקים ולא אמינים. סחורה זולה עלולה להיות נגועה במזיקים, והמחיר הזול עלול להתברר כיקר.

המקומות בהם בעיות של מזיקים עלולות להיות חמורות במיוחד הם מקומות העיבוד וההכנה של המזון: השווקים הפתוחים, המפעלים לעיבוד מזון וליצירת מוצרי מזון, האמצעים להובלת מזון טרי (כמו לחם, בשר, מוצרי חלב, פירות וירקות וכו'), חדרי האחסנה של חנויות מזון קימעונאיות (הקצב, המכולת ואפילו המרכול), וכמובן המחסנים והמטבחים של מסעדות ובתי אוכל למיניהם. בכל המקומות האלה, בהם עוברות מידי יום כמויות גדולות של מזון ובהם גם נוצרת בדרך כלל כמות גדולה של פסולת מזון, השליטה בנושא מזיקים ושמירת ההיגיינה של המזון ושל כלי ההכנה שלו הם בעלי חשיבות עליונה.

גם בסביבה העסקית, בדומה לסביבה הביתית, שמירת ניקיון קפדנית היא הדרך הטובה ביותר למנוע את הופעתם של מזיקים למיניהם. כל המקומות הציבוריים שעוסקים במזון וכל עסקי העיבוד והמכירה של מזון מחוייבים לפי החוק בכללי היגיינה וניקיון חמורים, וגם עומדים לביקורות מקצועיות תכופות בעניין זה כחלק מהתנאים לקבלת רשיון העסק. הדברת מזיקים כימית – בעיקר למניעה – מקובלת בעסקי המזון, אך זו מתבצעת באמצעות מדבירים מקצועיים בלבד ותחת פיקוח הדוק, שמטרתו להבטיח כי חומרי הדברה ואפילו שאריות של חומרי הדברה לא ימצאו את דרכם למזון שמעובד ומשווק לציבור הרחב.
אין להקל ראש בחשיבות של הדברת עסק מזון. הדברת מזיקים במפעלי מזון, חנויות לממכר מזון ומסעדות מחויבים להיעשות, וכל שכן מחויבים להיעשות תחת פיקוח - משום שכל חריגה מהנהלים הקשוחים וכל תקלה בנושא זה עלולים לגרום לפגיעה בציבור רחב, שבחלקו עלול להיות גם רגיש ופגיע במיוחד (תינוקות, קשישים, חולים, אנשים שאלרגיים לחומרים שונים וכו').

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

חומרי הדברה

חומרי הדברה

במאמר יוסבר על חומרי הדברה: ממה הם מורכבים, כיצד התפתחו במהלך השנים ובאילו סוגים של חומרי הדברה נעשה היום שימוש.

קרא עוד
הדברה ירוקה

הדברה ירוקה

במאמר יוסבר מהי הדברה ירוקה, מהי החשיבות שלה, ועל איזה עקרונות יסוד היא מתבססת (אילו שיטות של הדברה ירוקה קיימות).

קרא עוד