30

ספקי שירות בתחום הדברות

הדברה ירוקה

במאמר יוסבר מהי הדברה ירוקה, מהי החשיבות שלה, ועל איזה עקרונות יסוד היא מתבססת (אילו שיטות של הדברה ירוקה קיימות).

הדברה ירוקה

מאז ומעולם, המין האנושי שרוי ב"מצב מלחמה" עם חלק נכבד מעולם החי הסובב אותו. אין מדובר בחיות טרף שמסוכנות לאדם, אלא במספר עצום של בעלי חיים קטנים – חרקים, זוחלים, מכרסמים וציפורים – שממררים את חיי האדם. גם בעידן המודרני, מזיקים קטנים עושים שמות ביבולים ובמוצרי מזון, מעבירים מחלות ומהווים מפגע אסתטי ואישי מטריד.

היסטוריית שיטות ההדברה

במהלך המאה העשרים הוכנסו לשימוש שיטות הדברה שנועדו לפגוע במזיקים, למנוע את התרבותם ולהגן על היבולים ועל בני האדם. שיטות הדברה אלה התבססו על שימוש ברעלים, כאשר לכל סוג של מזיק הותאם הרעל שיעיל כנגדו ביותר. כך פותחו תכשירי הדברה ביתיים נגד נמלים, תיקנים, זבובים ויתושים, תכשירי הדברה חקלאיים נגד פטריות וחרקים שפוגעים ביבולים, חומרי הדברה נגד זוחלים ומכרסמים וכן הלאה – מגוון גדול של תכשירים כימיים רעילים. פתרונות אלה נמצאו יעילים ביותר ונעשה בהם שימוש נרחב מאוד.

בשלהי המאה העשרים גברה ההכרה, כי שימוש בתכשירי הדברה כימיים הוא בעצם חרב פיפיות: החומרים נספגו במוצרי המזון והגיעו כך לבני האדם, חלחלו למי התהום והרעילו אותם, פגעו במינים רבים של בעלי חיים שאינם מזיקים והפרו בכך את האיזון הביולוגי הטבעי, שיבשו תהליכים ביולוגיים טבעיים והביאו להכחדת מינים, ואפילו תהליכי הייצור וההובלה שלהם נמצאו מזיקים לאדם. יתרה מזאת, מינים רבים של מזיקים פיתחו עמידות כנגד חומרי ההדברה ונוצר מעגל קסמים – צורך מתמיד בחומרים חדשים וחזקים יותר שרמת רעילותם גבוהה יותר ולכן גם נזקם הסביבתי גדול יותר.

מהי הדברה ירוקה?

בפרוס המאה העשרים ואחת, הדברת מזיקים נעשית יותר ויותר "ירוקה". הדברה ירוקה הוא השם הכללי לתהליכי הדברת מזיקים שמשתדלים לצמצם את הנזקים המשניים של תהליכי ההדברה הקלאסיים למינימום האפשרי.

הדברה ירוקה נשענת על כמה עקרונות יסוד:

  • מניעה – הדברה ירוקה פירושה קודם כל מניעה של הצורך בהדברה. שמירה קפדנית על ניקיון בבית ובתהליכי ייצור, אטימה של מיכלי מזון, סילוק מפגעים סביבתיים כגון מים עומדים, ביוב זורם ואשפה גלויה – כל אלה מקטינים את הצורך בהדברה. הדברה ירוקה פירושה גם פיתוחים גנטיים של צמחים שעמידים בפני מזיקים ולכן אין כלל צורך לרסס אותם.
  • הרחקה – הדברה ירוקה פירושה לנסות להרחיק את המזיקים ככל האפשר מן המקום שבו הם עלולים לגרום נזק. כך משתמשים ברשתות כנגד חרקים מעופפים, במתקנים שמונעים נחיתת יונים, במלכודות ללכידת מזיקים והרחקתם, במתקני הפחדה באמצעות רעש, וכדומה.
  • הדברה ביולוגית – הדברה ירוקה פירושה להילחם בחרקים ובמזיקים באמצעות אויביהם הטבעיים. לדוגמה, אם סוג מסוים של חיפושית מחסל ביעילות רבה פטרייה מזיקה, מרבים בכוונה סוג זה ומפזרים אותו בשדה שרגיש לאותה פטרייה. כך נמנע הצורך לרסס את השדה כנגד אותה פטרייה. להדברה ביולוגית יתרונות רבים, שכן למעשה לא נעשה בה שימוש בחומרים רעילים כלל וכלל, ובנוסף, היא גם התגלתה כמאד אפקטיבית נגד מזיקים. משום כך, נעשה בהדברה מסוג זה כיום, שימוש יחסית רחב.
  • חומרי הדברה ייעודיים – אחד העקרונות החשובים של הדברה ירוקה הוא להשתמש בחומרים שמותאמים בדיוק לסוג המזיק שאותו רוצים להדביר. כך נמנע הצורך בהדברה "כללית" שנזקה רב.
  • מינונים מינימליים – אם עד עתה נהגו לפזר חומרי הדברה ביד רחבה כדי להגיע לתוצאות במהירות ובזול, הדברה ירוקה עושה שימוש במינונים הנמוכים ביותר האפשריים ובכך מוקטן הנזק המשני.
  • חומרי הדברה מתפרקים – הדברה ירוקה מקפידה על שימוש בחומרים שאומנם הם רעילים ופוגעים ב"מטרות" שלהם, אך מתפרקים במהירות ומאבדים את רעילותם. כך נמנעת הרעלה משנית של הצרכנים, של האדמה ושל מקורות המים.

העקרונות של הדברה ירוקה מיושמים לא רק בחקלאות ולא רק בתעשייה, אלא גם במגזר הביתי. הצרכן העירוני המודרני שנזקק לשירותי הדברה – נגד זבובים, יתושים, תיקנים, מכרסמים, יונים, תולעי עץ או כל מזיק אחר – צריך להיות מודע לאפשרויות של הדברה ירוקה כאשר הוא מבצע הדברה ביתית או הדברת עסק, ולנסות בכך להקטין את הנזק לסביבה.

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

חומרי הדברה

חומרי הדברה

במאמר יוסבר על חומרי הדברה: ממה הם מורכבים, כיצד התפתחו במהלך השנים ובאילו סוגים של חומרי הדברה נעשה היום שימוש.

קרא עוד
כיצד נעשית הדברת עסק מזון ע

כיצד נעשית הדברת עסק מזון ע"י חברות הדברה?

במאמר יוסבר על הדברת מזיקים בעסקי מזון, המקומות בהן המזון חשוף למזיקים וכיצד למנוע הופעת מזיקים.

קרא עוד