30

ספקי שירות בתחום הדברות

כל סוגי ההדברות

במאמר יוסבר על סוגים שונים של הדברות כגון: הדברה כימית, הדברה ביולוגית, הדברה אלקטרונית ועוד...

כל סוגי ההדברות

הדברה היא השם הכולל לפעולות שנוקט האדם על-מנת להרחיק או לחסל בעלי חיים שמזיקים ומפריעים לו, לבעלי החיים שלו, או לגידוליו החקלאיים. הרוב המכריע של מזיקים אלו הם חרקים, מקצתם הם מכרסמים, ומיעוטם עופות (יונים) או יונקים אחרים (עטלפים). ניתן להתייחס לנושא של הדברה לפי המרחב בו מדבירים, או לפי סוג ההדברה, או לשילוב שביניהם.

הדברות נרחבות

הדברה בקנה מידה גדול מתרחשת דרך קבע בענף החקלאות, שם נעשה שימוש נרחב בחומרי הדברה מסוגים שונים במטרה לקטול מזיקים ולמנוע את פגיעתם בגידולים החקלאיים. הדברה זו שנויה במחלוקת בשל הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שגורמים חומרי הדברה כימיים. השימוש בחומרי הדברה אומנם נעשה בכמויות קטנות יותר ובזהירות גדולה יותר מבעבר, אך למרבה הצער רוב התוצרת החקלאית עדיין מגיעה לשולחננו כשהיא ספוגה במידה זו או אחרת בחומרי הדברה מסוכנים.

הדברה כימית

אמצעי הדברה כימיים לשימוש ביתי מכילים רעלים במינון נמוך, שבדרך כלל איננו מסוכן לבני אדם, אך עדיין עדיף כמובן להימנע מהם ככל האפשר, בעיקר בסביבה עם ילדים צעירים. הדברה אלקטרונית של חרקים מעופפים (משיכתם באמצעות אור כחול לרשת אלקטרונית וחישמולם) היא אמצעי יעיל למדי, וכן יעילה למדי לכידה של זבובים באמצעות מלכודות רשת. מלכודות מכניות למכרסמים ומלכודות דבק לזוחלים יעילות באורח חלקי וכאמצעי משלים להדברה.

הדברה ביולוגית

נסיונות להמיר הדברה כימית בהדברה ביולוגית נעשים ללא הרף, כאשר המטרה היא לתקוף מזיקים בעזרת אויביהם הטבעיים ולא בעזרת חומרים כימיים, אך הדברה ביולוגית עדיין אינה כה יעילה או כדאית כלכלית כמו הדברה כימית "רגילה". בעולמנו המתועש, שמתנהל לפי מודלים של כדאיות כלכלית, הדברה כימית היא עדיין האמצעי הנפוץ ביותר בחקלאות. נסיונות של הדברה ביולוגית של מכרסמים באמצעות אויביהם הטבעיים – תנשמות, עופות דורסים אחרים, חתולים וכו' – נראים מבטיחים, אך שיטות הדברה אלו מיושמות עדיין בקנה מידה קטן מאוד.
בתחום הביתי, שיטה עתיקה וידועה להדברת מכרסמים, שהיא במהותה הדברה ביולוגית לכל דבר, היא באמצעות חתולי הבית.

הדברה ביתית

הבעייה הגדולה בתחום הההדברה הביתית היא החרקים, הן המעופפים והן הזוחלים, שאומנם נזקם (בחברה המערבית המודרנית) איננו כה גדול אך הם מהווים מטרד אסתטי ויוצרים מועקה רגשית גדולה אצל אנשים רבים. כאשר מדברים על הדברה בתחום הביתי מדברים בעצם על שלושה סוגים עיקריים של הדברה: הדברת יתושים, הדברת נמלים והדברת תיקנים (ג'וקים).

הדברה ביתית עצמית תוך שימוש באמצעי הדברה מסחריים שנמכרים באורח חופשי היא דרך חיים במשקי בית רבים, ובדרך כלל גם פותרת את רוב הבעיות. חייבים כמובן להקפיד על כל הוראות הבטיחות המצורפות לתכשירי ההדברה, אך רצוי מאוד גם לבצע מידי פעם הערכת מצב: אם השימוש באמצעים אלה הוא תכוף, תמידי ורצוף, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע מוסמך להדברות, ולנסות למצוא פתרון מקצועי יותר לבעייה.

הדברה מקצועית

הדברה מקצועית בידי מדביר מורשה היא פעמים רבות פתרון איכותי לבעיות כרוניות של מזיקים ביתיים. חומרי ההדברה בהם משתמש מדביר מורשה הם חומרים חריפים יותר, יעילים יותר ובעלי משך השפעה גדול יותר מאשר תרסיסי הדברה ביתיים, אך יתרונם הוא גם חסרונם – יש להימנע ממגע עימם וחייבים לפנות את הבית למספר שעות בזמן הריסוס.

מניעה כאמצעי הדברה בפני עצמו

מקווי מים עומדים הם מקום התפתחותם של נחילי יתושים, מצבורי אשפה אורגנית מעודדים התרבות של זבובים, מערכות ביוב פגומות מעודדות התרבות של תיקנים, ואי שמירה על ניקיון "מזמינה" נמלים. הקפדה על סביבה נקייה ויבשה, רישות מתאים של הפתחים וחיסול מוקדי ההתרבות של חרקים עשויים למנוע את מרב הצורך בביצוע הדברה כימית שלהם בסביבה הביתית.

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

הדברה ביולוגית

הדברה ביולוגית

במאמר יוסבר מהי הדברה ביולוגית, אילו שיטות של הדברה מסוג זה קיימות, והיכן משתמשים בהן.

קרא עוד