47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

מה זו גינת גג? מה ההבדלים בינה ובין גינת קרקע? איך מקימים אותה? מה דרוש להקמה שלה? אילו צמחים, אדמה ודשן צריך? בטח יש לכם המון שאלות. ובדיוק בשבילכם כתבנו כאן את המדריך השלם להקמת גינות גג מאפס.

המדריך השלם לגינת גג מושלמת

מגורים בעיר טומנים בחובם יתרונות והנאות אינספור. הכל נוח, נגיש, זמין, אפשר להגיע לכל מקום בקלות יחסית, יש חיי תרבות וחברה ובדרך כלל גם העבודה במרחק סביר. אבל אין ספק שחסר בעיר משאב חשוב במיוחד – מרחב טבעי. כלומר, גם מרחב פיזי וגם טבע. ובהעדרם של שני אלה, יש צורך להמציא אותם, וכך נולדו גינות הגג.

גינת הגג היא פתרון נפלא למי שאוהב לטפח ולגדל צמחים, אך מוגבל מאוד במקום. אפשר להקים אותן במרפסת אם יש לכם מקום, או על גג הבית שלכם, כן, גם אם אתם גרים בבית משותף. לגינות גג יש כל כך הרבה יתרונות, שאין שום סיבה שלא תקבלו את אישור השכנים להקים אותה.

מה זו גינת גג? מה ההבדלים בינה ובין גינת קרקע? איך מקימים גינות בגג? מה דרוש להקמה שלה? אילו צמחים, אדמה ודשן צריך? בטח יש לכם המון שאלות. ובדיוק בשבילכם כתבנו כאן את המדריך השלם להקמת גינת גג מאפס.

מה זו גינת גג והיכן היא ממוקמת?

גינת גג כשמה כן היא – גינה שמוקמת על הגג. ייתכן שזוהי גינה שתוקם במרפסת של דירת גג, שהיא בדרך כלל הדירה האחרונה והגבוהה ביותר בבניין דירות; וייתכן שהיא תוקם ממש על גג הבניין. במקרה כזה תוכלו לנצל באופן מקסימלי את שטח הבניין שלכם, ועל הדרך לעשות גם טוב לעצמכם ולדיירים האחרים בבניין.

לגינת גג יש את האופי והמראה של גינה רגילה, אך היא בנויה בגובה, ולכן על מנת להקים אותה, עליכם לבדוק היטב את תנאי השטח ואת מבנה הגג ולוודא שהם מאפשרים זאת. כי אם למשל תימצא רטיבות בגג, טרם הקמת הגינה, יש לבצע לו איטום (בלי קשר אנו ממליצים על איטום הגג, כיוון שרטיבות יכולה לגרום לנזקים למבנה ואף לרכוש), או אם הגג חשוף לחלוטין לשמש, יש לדאוג שיהיה בו צל, חלקי לפחות, על ידי הקמת קירוי או שתילת עצים מתאימים.

היתרונות שבגינת גג

להקמת גינה על גג הבניין או הבית שלכם יש יתרונות רבים:

    ניצול מקסימלי של שטח שבדרך כלל אין מה לעשות איתו – כפי שכבר כתבנו, הקמת גינה על גג של בניין משותף מנצלת באופן מיטבי את שטח הגג, שבדרך כלל מותקנים עליו דוודי שמש ונערמת עליו פסולת של עלים וענפים. גינת הגג שמוקמת על שטח כזה, הופכת אותו לגן עדן של ממש הן עבורכם והן עבור השכנים שלכם ובעלי החיים שיכולים להגיע אליו.


    שדרוג מראה הבית או הבניין ואפילו העלאת ערך הנכס – פתאום שטח שטוח ומשעמם הופך בבת אחת לאזור יפהפה וססגוני בלב העיר, שמוסיף חיות לגג ויוצר מקום מפלט מעוצב להתרגעות ולמנוחה.


    נוף מרהיב – אין יותר מדי מה להרחיב בנושא זה. הגג , בהיותו החלק הגבוה ביותר בבניין, הוא המקום ממנו רואים היטב ובבירור את הנוף, בין אם זהו נוף אורבני, או כזה שמשקיף על הטבע או על הים.


    פרטיות – כאשר אתם עולים לגינת הגג שלכם, אתם מגיעים למקום פרטי ושליו, שנותן לכם שקט ואפשרות לעשות לעצמכם. לפעמים גינת הגג שלכם חשופה לעיני מי שמתגורר בבניינים סמוכים שגבוהים יותר מהבניין שלכם. במקרה כזה, אם אתם מעוניינים לשמור על פרטיות, עצבו גינה שיש בה עצים או אזורים מוצלים, שגם יגנו על הצמחים שלכם מאור שמש ישיר, וגם יסתירו אתכם מעיני זרים.


    גינות גג ידידותיות מאוד לסביבה - גינת גג מורידה את הטמפרטורה הפנימית הכללית של הבית בקיץ, ובחורף מעלה אותה, כך שלמעשה היא חוסכת לכם בעלויות הקירור או החימום בהתאם לעונות השנה. בנוסף, גינות גג תורמות גם להפחתת זיהום האוויר מעצם העובדה שהן מהוות ריאות ירוקות בלב העיר.


    שטח מיטבי לגידול צמחים , כיוון שפונה לכל הכיוונים ויש לו חשיפה רבה לשמש – מרבית הצמחים זקוקים לתנאי מזג אוויר טובים כדי לצמוח. הם זקוקים לאוויר ולשמש, בדיוק מה שיש לכל גינה שמוקמת על הגג. אבל... צריך להיות עם האצבע על הדופק. ייתכן שהגינה שלכם חשופה יותר מדי לשמש ואז הצמחים יתייבשו. כדי להימנע מכך, תוכלו לשתול עצים או להרכיב פרגולה מקורה כדי להצל במקצת על הצמחים.


    הרבה פחות עשבים ומזיקים ולעומת זאת בית גידול מושלם לטבע – גינת גג מעצם מיקומה בגובה, אינה חשופה כל כך למזיקים ולזוחלים למיניהם, אולם בו בזמן היא כן מושכת אליה ציפורים וחרקים מעופפים כמו דבורים, שמיטיבים עם הצמחייה.


ממליצים לכם לעבור אל רשימת גננים מומלצים לעבודות תכנון והקמת גינות באתר שלנו.

מה נדרש בכדי להקים גינות גג?

גינת גג היא דבר נפלא, שיש לו יתרונות רבים שאת חלקם מנינו במאמר זה, אולם חשוב לדעת שבבואכם להקים גינה כזו, ישנם מספר דגשים שדורשים את ההתייחסות שלכם.
הדבר המהותי ביותר כשאתם שוקלים הקמת גינות גג, הוא נושא המשקל. גג הבניין יכול לשאת עומס מסוים, בדרך כלל עד 350 ק"ג למ"ר. כשאתם מתכננים את הגינה, קחו עומס זה בחשבון, שקללו אותו יחד עם תכנון הגינה, השטח שהיא אמורה להשתרע עליו, כמות האדמה והמשקל המקסימלי של הצמחים או העצים וכן משקל האנשים שיגיעו אליה. ייתכן שבמקום להעלות אדמה לגג, תעדיפו לגדל את הצמחים בשיטה הידרופונית שאינה עושה שימוש באדמה ושיש לה ערכות מובנות שהן קלות לניוד ולתחזוקה.

עוד דבר חשוב הוא עניין ההשקיה והניקוז. בדקו איזה מקור מים יש להשקיית הגינה, היכן הוא ממוקם ואם יש צורך לנייד אותו קרוב יותר, או לשלוח ממנו צינורות לאורך ולרוחב הגג, ואם כן, איזה צינורות ומהו אורכם. גם ניקוז המים לאחר ההשקיה קריטי, הן לגינה והן לבניין. עליכם לוודא שלגג יש את השיפוע הנכון, שהוא אטום לחלוטין ושהדרך היחידה שיש למים להתנקז היא מטה באמצעות מרזבים ייעודיים ולא דרך חלחול פנימי אל המבנה.

ולגבי הצמחים עצמם - גם כאן אתם ניצבים מול שלושה אתגרים: תנאי השטח, תנאי מזג האוויר וסוג הצמחים, אחד תלוי באחר. באופן טבעי, גינת גג תהיה חשופה לקרינת שמש חזקה ולרוחות, לעיתים אפילו לרוחות עזות. בנוסף, תנאי השטח יגבילו משקל הגינה ואת כמות האדמה שהגג יוכל לשאת. כל אלה מצרים את אופי וסוג הצמחים שייבחרו ושיוכלו לא רק לשרוד בגינה, אלא אפילו לשגשג בה.

לחילופין, אם יש לכם בראש חזון של גינה מסוימת, שהצמחים בה לא בהכרח מתאימים לתנאי האקלים על גג הבניין שלכם, נסו ליצור עבורם תנאים אופטימליים. אפשרות אחת היא לבנות על הגג חממה שתדמה תנאי מזג אוויר אידיאליים וגם תגן על הצמחים מהרוחות החזקות. עוד אפשרות היא להקים גינה שהקו הראשון שלה יורכב מעצים או שיחים גבוהים, שיגנו על הצמחים האחוריים יותר מהרוחות ואף יצלו עליהם.

למידע נוסף, ממליצים לכם להיכנס אל המאמר שלנו הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים.

גינות גג - לסיכום

לסיכום, גינת גג היא דבר רצוי ומבורך מכל הבחינות. יחד עם זאת, היא דורשת היערכות והכנה מראש, כמו גם הבנה של תנאי השטח. לשם כך עליכם להיעזר באנשי מקצוע, שכוללים קונסטרוקטור וגננים מקצועיים שמנוסים בהקמת סוג גינה שכזו. אם בסופו של דבר תחליטו להקים גינות גג, על אף האתגרים, לא תצטערו. אין ספק שהיא תהווה עבורכם מקור סיפוק וגאווה.

בהצלחה!

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

"הקמת גינה על גג של בניין משותף מנצלת באופן מיטבי את שטח הגג"

"גינות גג ידידותיות מאוד לסביבה - גינת גג מורידה את הטמפרטורה הפנימית הכללית של הבית בקיץ"

"גינת גג היא דבר רצוי ומבורך מכל הבחינות"

כתבות ומאמרים

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

הגינה שלכם היא האזור שמחבר אתכם לטבע. זה האזור שייתן לכם לחוש שקט ושלווה כאשר אתם יושבים בו. לפניכם המאמר השלם על עיצוב הגינה, כולל כל הטיפים החשובים לשנת 2022.

קרא עוד
עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

המאמר ידון בשאלה למה צריך גנן (רמז: לא רק לאלה שלא אוהבים גינון), הוא יסביר על סוגי הגננים השונים ולבסוף ייתן טיפים כיצד להבחין בין גנן אמיתי לכזה שסתם רוצה לעשות עליכם סיבוב. הכול על גננים - המאמר השלם

קרא עוד
תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

מאמר זה ינסה להסביר למה בכלל צריך תאורת גינה, כיצד לתכנן וליישם תאורה נכונה ומהם הסוגים וגופי התאורה הנפוצים הקיימים היום בשוק.

קרא עוד
איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

למעשה העיצוב הכפרי של פינות הישיבה לחצר ולמרפסת הוא העיצוב הדומיננטי כיום. לכן כתבנו לכם את המאמר השלם להפיכת הגינה או המרפסת שלכם למראה כפרי ומושלם.

קרא עוד
גינה במרפסת –  מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

גינה במרפסת – מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

איך מקימים גינה במרפסת? מה צריך לדעת לפני? איך מתחזקים אותה? מה הכי מתאים לה? ולכם? על כל אלה ועוד נשתדל לענות במאמר זה.

קרא עוד
מזרקות לגינה – המאמר השלם

מזרקות לגינה – המאמר השלם

כדי להתאים את המזרקות לגינה החדשה שלכם וגם לסגנון שלכם, רצוי שתקראו קודם את המאמר הזה שיספק לכם את כל המידע הנחוץ, כולל ענייני סטייל ופונקציונליות.

קרא עוד
גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד
הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה היא אחד המעשים המתגמלים ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם. במיוחד בשביל זה מוגש לכם מאמר זה, שינחה אתכם צעד אחר צעד כיצד להקים גינה מאפס ובלי טעויות.

קרא עוד