47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

15 טיפים של תחזוקה לגינה הביתית

גינה היא דבר שכולנו בדמיון משתוקקים אליו, אבל אם בוחנים את הפנטזיה הזו קצת יותר לעומק, מגלים - תחזוקה לגינה היא מטלה שדורשת השקעה, בעיקר של זמן, ושיכולה להיות קשה מאוד פיזית ולפעמים גם מלוכלכת. אם אתם מאלה שאוהבים לשהות בחוץ ולעבוד בעבודת כפיים, אין ספק שעבודה בגינה לאורך השנה היא הנאה אחת גדולה עבורכם, אבל אם אתם מאלה שלא ממש בעניין של גיזום,השקייה וכו ועבודה בגינה לא מדברת אליכם בכלל, יש לכם שתי אפשרויות: או להקים מראש גינה חסכונית שכמעט הכל בה אוטומטי ושאינה דורשת יותר מדי השקעה, כמו למשל גינה שמורכבת מהרבה (מאוד) סוקולנטים שהתחזוקה לגינה שלהם מינימלית; והאפשרות השנייה היא לשכור שירותי גננות מגנן מקצועי שייבצע את התחזוקה עבורכם.
אם בכל זאת אתם מחליטים לבצע את העבודה בעצמכם, עשו זאת באופן מסודר. להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

השקיה

השקיה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר כשמדובר על תחזוקה לגינה. על מנת לשמור על גינה מלבלבת ופורחת, מים הם סם החיים ובלעדיהם, הכל נובל וקמל. לכן הקפידו על ההנחיות הבאות:

01. שמרו על אדמה לחה מסביב לצמחים שלכם, גם בתוך העציצים והאדניות.

02. השתדלו להשקות את הצמחים בערב או מוקדם בבוקר, כאשר האדמה קרירה יותר. כך המים יתאדו פחות מאשר בשעות החמות של היום.

03. השקו את האדמה ולא את ראשי הצמחים או את העלים שלהם בכדי למנוע היווצרות עובש.

04. מומלץ מאוד להתקין מערכת השקיה ממוחשבת, במיוחד אם אתם לא מאוהבי עבודת הגינה או שנוהגים להיעדר הרבה מהבית. למערכת השקיה יש שליטה על כמויות המים שהצמחים זקוקים להם והיא שומרת על האדמה לחה במידה.

מדשאה

ישראל כבר הבינה לפני כמעט שני עשורים שדשא זה אמנם נחמד ונעים, אבל גם דורש כמויות מים אדירות להשקיה, ובמדינה כמו שלנו, שהמים בה נמדדים במשורה, מדובר בבזבוז רציני. וכך, לאט אבל בטוח, תפס הדשא הסינתטי את מקומו של זה הטבעי.
לדשא סינתטי יתרונות רבים וככל שהטכנולוגיה משתפרת, הוא גם נראה טוב יותר ודומה מאוד למקור, אבל עדיין יש את אלה המעדיפים דשא טבעי, ואותו יש לקצור באופן תדיר כי הוא גדל מהר, במיוחד בעונות הסתיו והחורף שבהן יש גשם. מלבד זאת, אם יש לכם דשא, רצוי שתעקבו גם אחרי ההמלצות הבאות:

05. הגנו על הדשא שלכם ממזג אוויר חם – טמפרטורות של עד 26 מעלות דווקא יעודדו את הצמיחה של הדשא, אבל כאשר הן תעלינה מעל 30 מעלות, הצמיחה תיעצר. אם זה קורה ואתם מגיעים לימים חמים, הימנעו מלקצור את הדשא והשאירו אותו בגובה של כ-5 ס"מ, דבר שגם יעזור לו להגן על עצמו מהשמש וגם לא ייבש את האדמה.


06. הזמן האופטימלי להשקיית הדשא הוא בין 4-8 בבוקר. וזוהי סיבה טובה נוספת מדוע רצוי שתהיה לכם מערכת השקיה ממוחשבת, במיוחד אם אתם מאוהבי הדשא הטבעי אבל לא מוכנים לוותר על השינה שלכם.


07. כמות המים הרצויה להשקיית דשא עומדת על 10-15 ליטרים למ"ר. שימו לב שהשקיית יתר עלולה לגרום לעובש.

עשבים שוטים - קריטי בתחזוקה לגינה שלכם

קוראים להם עשבים שוטים, כי הם משתלטים על כל חלקה טובה בגינה, במיוחד במקומות הפחות רצויים. הם פוגעים במראה הגינה ובנוסף גם מתחרים על משאבים כמו מים, דשן, אור ואוויר וכן מצמצמים את מרחב המחייה של שאר הצמחים. ואלו הן רק חלק מהסיבות מדוע רצוי להיפטר מעשבים בתחזוקה לגינה. אז איך עושים את זה?

08. אם יש לכם אפשרות, שתלו מראש את הצמחים שלכם בגינה בצפיפות מרובה ככל הניתן, כך יצומצמו השטחים המתים שבהם יכולים העשבים להתפתח ולצמוח.

09. השתמשו בשבבי עצים, בעלים או בקומפוסט כחיפוי לאדמה בכדי למנוע מהעשבים לנבוט. חיפוי האדמה גם מגן עליה ושומר אותה לחה, מה שגורם לתופעות לוואי חיוביות כמו העובדה שהצמחים חזקים יותר.

10. אם העשבים כבר צמחו בגינה שלכם, אל תסתפקו בלתלוש אותם, אלא נכשו אותם מהשורש. היעזרו באת או במעדר, במידת הצורך.

גיזום

פעולת גיזום והסרה של ענפים מתים מעצים, צמחים ושיחים, היא דרך נהדרת לעודד אצלם צמיחה ובו בזמן גם לשמור על מראה מסודר של הגינה בכל השנה. את הגיזום רצוי לעשות באופן קבוע ולהיות עירניים וקשובים לצמחיה, ובעיקר לעקוב אחר ההמלצות הבאות:

11. גם אם אתם כבר ממש בתוך זה, השתדלו שלא לגזום יותר משליש מנפח השיח או העץ בכדי שלא לפגום בו. אם אתם לא בטוחים מתי להפסיק, גזמו חלק קטן ותנו לשיח או לעץ להמשיך ולצמוח. לאחר מספר ימים כבר תדעו לגמרי האם, מתי ואיך להמשיך עם הגיזום.

12. אמנם ניתן לגזום בכל השנה, אבל רצוי שלא לעשות את זה בתקופות שבהן הצמחים נמצאים במצוקה (למשל בתקופות יובש), כיוון שיהיה להם קשה יותר להתאושש מהפעולה.

13. עבדו עם כלי עבודה הנכונים, כמו למשל מסור עץ ידני או מזמרה. חשוב גם שהם יהיו חדים, בכדי לבצע את הגיזום באופן מדויק ולא לפצוע את הצמחים.

דישון

דישון מגן על הצמחים והדשא ושומר עליהם ירוקים ובעל מראה חי וחיוני לכל אורך השנה. בנוסף לכך, צמחיה שמדשנים אותה היא גם חזקה יותר ועמידה בפני מזיקים וחרקים למיניהם ואפילו בפני יובש. אל תתלבטו, פשוט דשנו, והיעזרו בטיפים שלנו:

14. השתדלו לדשן בעונות המעבר, שבהן חילוף החומרים של הצמחים נמצא במיטבו. בחורף מרבית הצמחים נכנסים לתרדמת ואין צורך בדישון שלהם.

15. שימו לב שיש הבדל בין דישון צמחים שנמצאים בשלבים ההתחלתיים שלהם לעומת צמחים בוגרים. ככל שהצמח צעיר יותר, רצוי לדשן ישירות לתוך הקרקע, ועם הזמן לעבור לדישון במשאבה ייעודית שמותקנת על מערכת ההשקיה האוטומטית.


אם תקפידו על תחזוקה נאותה ושוטפת של הגינה שלכם, אין לנו ספק שגם אם אינכם גננים מדופלמים, תצליחו לשמר אותה וליהנות ממנה. ושוב, אם בכל זאת, גם לאחר שקראתם את המאמר והטיפים היעילים שבו, עדיין לא הצלחתם להשקיע זמן ומרץ בתחזוקה לגינה, אל תהססו להזמין גנן מקצועי. זה אולי יעלה יותר, אבל יפנה לכם זמן וייתן לכם שקט נפשי שהגינה מטופלת כמו שבאמת מגיע לה.
מזמינים אתכם לעמוד מחירון עיצוב גינות ותכנון גינות של בעלי המקצוע המומלצים שלנו.

בהצלחה!

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

"פעולת גיזום והסרה של ענפים מתים מעצים, צמחים ושיחים, היא דרך נהדרת לעודד אצלם צמיחה"

"השקיה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בתחזוקה לגינה ובשמירה על גינה מלבלבת ופורחת."

"רצוי להיפטר מעשבים שוטים בתחזוקה לגינה שלכם"

כתבות ומאמרים

3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

במאמר יפורטו שלושה טיפים מרכזיים לתכנון נכון של שבילי הגינה שלכם

קרא עוד
מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

במאמר יוצגו טיפים ודגשים לתכנון נכון של מערכת השקיה לגינה

קרא עוד
עיצוב תאורת גינה

עיצוב תאורת גינה

במאמר יוצגו שיטות תאורת גינה וכיצד לתכנן תאורה לגינה

קרא עוד
אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

במאמר יוצגו טיפים לתכנון מראש של תחזוקה קלה לגינה

קרא עוד
גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

במאמר יפורטו השיקולים והדגשים לתכנון גינות בבתים משותפים

קרא עוד
כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

במאמר יוסבר מהי חשיבותה של מערכת ניקוז לגינה, וכיצד יש לתכנן אותה.

קרא עוד