46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה היא אחד המעשים המתגמלים ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם. במיוחד בשביל זה מוגש לכם מאמר זה, שינחה אתכם צעד אחר צעד כיצד להקים גינה מאפס ובלי טעויות.

הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה היא אחד המעשים המתגמלים ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם. זו יכולה להיות גינת ירקות או ערוגות מלאות פרחים, או אולי מטע של עצי פרי, כל אופי גינה שתבחרו להקים יהיה מבורך. הבעיה מתחילה בכך שמרבית האנשים לא ממש מכירים את תחום הגננות, דבר שיכול להוות מכשול מסוים, אם כי כזה שניתן להתגבר עליו בקלות. כל שצריך לעשות הוא לפרק את המושג המאיים "הקמת גינה" למשימות קטנות ולבצע אותן שלב אחר שלב, וכך להיכנס בקצב שלכם אל עולם הגינון. ולמה זה מתגמל? כי מהר מאוד תראו שיש שכר לעמלכם. פרחים קטנים יפרחו, עצים ילבלבו וירקות יבצבצו. ואז לא יהיה מאושר מכם.
וכדי שתגיעו לתוצאה הרצויה והראויה הזו, מוגש לכם מאמר זה, שינחה אתכם כיצד להקים גינה מאפס ובצעדים קטנים.

שלב התכנון – איך הגינה שלכם אמורה להיראות

הקמת גינה מתחילה בדמיון, שהוא חלק משלב התכנון. נסו לשוות בראשכם כיצד אתם רוצים שהגינה החדשה שלכם תיראה. האם אתם רוצים להקים גינת ירק וצמחי תבלין? אולי אתם מאוד אוהבים פרחים וצמחי נוי וממש מתחשק לכם גינה שפשוט יהיה נעים לשבת בה ולהתפעל מיופיה? או שאולי אתם אוהבים שלארוחת הבוקר שלכם יתלווה מיץ תפוזים סחוט טרי ולשם כך תרצו לנטוע סוגים שונים של עצי פרי?
כל אחד מסוגי הגינות שהוזכרו כאן דורש התייחסות אחרת ותחזוקה שונה. כן, על אף שזהו רק השלב הראשוני בהקמת גינה, חשבו כבר עכשיו על התחזוקה העתידית שלה. האם יש לכם את הסבלנות ואת היכולת להשקיע זמן בטיפוח העתידי של הגינה לאחר שכבר ביצעתם הקמת גינה? או שאתם כל כך עמוסים ומתכוונים לתחזק אותה באופן מינימלי בלבד? אלו שיקולים שכדאי לקחת בחשבון דווקא כעת, כשאתם מצויים בשלב התכנון הראשוני, עוד טרם רכשתם את הצמחייה ומיקמתם את התשתיות.
בשלב זה מומלץ גם לערב איש מקצוע שיוכל לתת לכם טיפים משלו ולעזור לכם לארגן את המחשבות, לפעמים אפילו להוריד אתכם קצת אל הקרקע (מין משחק מילים שכזה...), כי יש מקרים בהם כגודל הרעיונות כך גודל הציפיות, ורצוי שלא תתאכזבו.

שלב המיקום – היכן הכי טוב לצמחים לגדול ולהתפתח בהקמת גינה

לאחר שלב גיבוש התכנית, הגיע הזמן להתחיל ליישם אותה. ראשית יש לבחור היכן הגינה תמוקם. אם כבר קיים שטח ייעודי שמוקצה עבור הגינה ואתם רוצים לנצל את כולו או את חלקו, המיקום יתמקד בחלוקה לאזורים שאותם תוכלו להפריד ולשתול בהם פרחים, צמחים ועצים לפי התכנון.
שימו לב שלכל סוג צמחייה הצרכים שלה – כמות השמש לה היא זקוקה, כמות המים המתאימה (כאן נציין שחשוב גם שמקור המים יהיה קרוב), ואילו תנאי שטח הם המיטביים עבורה. גם כאן עין מקצועית יכולה לכוון ולעזור.
בשלב זה כמדברים על הקמת גינה נכללת גם הקמת התשתית, קרי מערכת ההשקיה. מערכת כזו יכולה להיות צינור גינה שתשקו איתו ידנית את הצמחים, או מערכת ממוחשבת שתפעיל ממטרות או טפטפות בהתאם לצורך של כל צמח. תכנו היטב היכן אתם רוצים למקם את מערכת ההשקיה, תהיה לכך השפעה ישירה על התפתחות הצמחייה.

שלב הכנת השטח – כניסה לפעולה בהקמת גינה

זהו השלב שבו אתם ממש מתחילים לעבוד ולהפעיל את הידיים. תחילה נקו את השטח מאבנים, נכשו עשבים והפכו את הקרקע אחידה ומישורית ככל האפשר. בכלל, השקיעו בקרקע שלכם. קרקע בריאה היא אחד המשאבים ההכרחיים ביותר לצמיחה ולשגשוג של צמחיה. תוכלו לקנות אדמה עשירה בנוטריינטים (חומרי מזון), ובנוסף לכך לעזור לה לשמור על עצמה באמצעות דישון לפחות פעם בחודש. כך תצרו לצמחים מערכת חיסונית חזקה מספיק שתסייע להם להילחם במחלות ולדחות מזיקים.
כדי להכין את האדמה לשתילה ולנטיעה, תצטרכו לתחח את האדמה, כלומר להפוך, לאוורר ולפורר אותה מעט. יש שתי דרכים לעשות את זה – האחת היא שימוש במְתַחַחַת, מעין מכשיר מכאני שמיועד בדיוק לזה, והשנייה לבצע את התיחוח ידנית, בעזרת את חפירה או קלשון.

שלב שתילת הצמחים – מתחילים לראות ירוק בעיניים

אם תשאלו את בעלי המקצוע, הגננים למיניהם, תקבלו מרובם את אותה התשובה – שלב הבחירה והשתילה של הצמחים הוא השלב המהנה ביותר.
השלב הזה מגיע לאחר הכנות לא מעטות ועבודה קשה והוא כולל שתי פעולות מרכזיות:

  • בחירת הצמחים שתשתלו בגינה. החלק הזה בעיקרו הוא חיפוש מידע על הצמחים שתהיו מעוניינים לשתול. יש כאלה שאוהבים לנבור בקטלוגים או באינטרנט ולקרוא כמה שיותר, ויש את אלה שפשוט קמים ושמים פעמיהם אל המשתלה הקרובה ורוכשים את הצמחים שתופסים את עינם. זה המקום להזכיר שוב, בפעם המי יודע כמה, שאמנם בכל שלב רצוי ומומלץ להיעזר באיש מקצוע מנוסה, אך בחלק זה של בחירת הצמחים על אחת כמה וכמה. ובכל זאת, כאשר אתם בוחרים צמחים, שימו לב לאקלים בו אתם מתגוררים, לתנאי השטח, לסוג האדמה, לכמות ההשקעה שלכם ולחזון שיש לכם בראש ובעיניים.



  • שתילת הצמחים לאחר הרכישה שלהם. פעולת השתילה צריכה להתבצע בזמן המיטבי עבור כל צמח בנפרד, לכן בדקו מראש מהי העונה המועדפת לכך. ירקות כמו חסה למשל, אוהבים קור, ולכן אפשר לשתול אותם בסתיו או בחורף. לעומת זאת עגבניות וגם מרבית הפרחים השנתיים מעדיפים טמפרטורות חמות יותר. איש מקצוע, כבר אמרנו?


ממליצים לכם לעבור אל רשימת גננים מומלצים לעבודות תכנון והקמת גינות באתר שלנו.

שלב התחזוקה – הסוף שהוא בעצם רק ההתחלה

כבר נאמר מוקדם יותר במאמר ששלב התחזוקה, שהוא לכאורה השלב האחרון בתהליך הקמת גינה, צריך לקבל התייחסות כבר בשלב הראשון, שלב תכנון הגינה. הוא תלוי מאוד בכם ובהשקעה שלכם בגינה, וכמובן בתקציב. תוכלו להקים גינה חסכונית שתשתלו בה צמחים שאינם דורשים תחזוקה רבה או שפע מים, כמו למשל סוקולנטים, ותוכלו גם לבחור בצמחים שידרשו מכם תשומת לב תכופה.
לא משנה באיזה סוג צמחייה תבחרו, זכרו שעל אף שהתחזוקה מוגדרת כשלב הסופי וכעת הגינה שלכם עומדת על תילה, זה לא באמת נגמר. מעכשיו התפקיד שלכם יהיה לדאוג ולטפח את הצמחים, לדאוג להם ולתת להם את מיטב התנאים לצמוח ולגדול, ואז באמת תתחילו ליהנות מהגינה.

וקצת טיפים לסיום

01. אם במיקום עסקינן - נכון שמדובר באחד הפרמטרים החשובים ביותר לצמחים, אבל חשוב לא פחות גם הרצון שלנו לראות את הגינה. לכן, כאשר אתם מתייחסים למיקום הגינה, בין אם בחצר או במרפסת הבית, נסו לכלול בשיקולים שלכם את האפשרות לראות אותה דרך חלונות הבית. בכל זאת, תיווכחו לדעת עם הזמן שזוהי אחת התמונות היפות ביותר שתעניקו לעצמכם.


02. גם אם אין לכם חצר, אינכם חייבים לוותר על חלום הגינה. תוכלו ליצור לעצמכם גינה קטנה בבית, בתוך אדניות או בעציצים. במקרה כזה, המיכלים שתשתמשו בהם הם שחקני מפתח, מפני שהם ישפיעו במקביל גם על מראה הגינה וגם על כושר הצמיחה של הצמחייה. שתלו צמחים במיכלים שונים בגודלם ובצורתם, תוכלו גם לשחק עם צבעי המיכלים, וכך להקים לעצמכם גינה יפיפיה במרפסת או בבית.


03. כאשר אתם בוחרים צמחים לגינה שלכם, בדקו גם כיצד לקנות אותם - האם כזרעים, כשתילים צעירים או כצמחים בוגרים. לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות, אבל באופן כללי ניתן לומר שגידול שתילים צעירים קל יותר מזריעת זרעים, ובכל מקרה, כמו בכל דבר שאינכם בטוחים לגביו, ייעוץ מקצועי יכול לעזור מאוד.


04. ונרחיב קצת לגבי ייעוץ מקצועי. אם תבחרו בשימוש בייעוץ מקצועי, דעו שיש לכך שתי רמות מרכזיות – האחת היא לקבל ייעוץ נקודתי, כמו למשל איזה סוג אדמה יש לכם, מהם הצמחים שמומלץ לכם לשתול, או באיזו כמות מים רצוי להשקות כל צמח. הדרגה השנייה היא ממש לשכור גנן מקצועי שיקים עבורכם את הגינה. זה אולי לא נחשב לפתרון זול במיוחד, אבל אין ספק שהתוצאה תהיה מושלמת. אבל כמו בכל דילמה שתיתקלו בה בתהליך הקמת גינה – גם כאן, הבחירה היא שלכם.

בהצלחה!

46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

"גם אם אין לכם חצר, אינכם חייבים לוותר על חלום הקמת גינה."

"פעולת השתילה צריכה להתבצע בזמן המיטבי עבור כל צמח בנפרד"

"שלב הבחירה והשתילה של הצמחים הוא השלב המהנה ביותר."

כתבות ומאמרים

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

הגינה שלכם היא האזור שמחבר אתכם לטבע. זה האזור שייתן לכם לחוש שקט ושלווה כאשר אתם יושבים בו. לפניכם המאמר השלם על עיצוב הגינה, כולל כל הטיפים החשובים לשנת 2022.

קרא עוד
המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

מה זו גינת גג? מה ההבדלים בינה ובין גינת קרקע? איך מקימים אותה? מה דרוש להקמה שלה? אילו צמחים, אדמה ודשן צריך? בטח יש לכם המון שאלות. ובדיוק בשבילכם כתבנו כאן את המדריך השלם להקמת גינות גג מאפס.

קרא עוד
עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

המאמר ידון בשאלה למה צריך גנן (רמז: לא רק לאלה שלא אוהבים גינון), הוא יסביר על סוגי הגננים השונים ולבסוף ייתן טיפים כיצד להבחין בין גנן אמיתי לכזה שסתם רוצה לעשות עליכם סיבוב. הכול על גננים - המאמר השלם

קרא עוד
תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

מאמר זה ינסה להסביר למה בכלל צריך תאורת גינה, כיצד לתכנן וליישם תאורה נכונה ומהם הסוגים וגופי התאורה הנפוצים הקיימים היום בשוק.

קרא עוד
איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

למעשה העיצוב הכפרי של פינות הישיבה לחצר ולמרפסת הוא העיצוב הדומיננטי כיום. לכן כתבנו לכם את המאמר השלם להפיכת הגינה או המרפסת שלכם למראה כפרי ומושלם.

קרא עוד
גינה במרפסת –  מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

גינה במרפסת – מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

איך מקימים גינה במרפסת? מה צריך לדעת לפני? איך מתחזקים אותה? מה הכי מתאים לה? ולכם? על כל אלה ועוד נשתדל לענות במאמר זה.

קרא עוד
מזרקות לגינה – המאמר השלם

מזרקות לגינה – המאמר השלם

כדי להתאים את המזרקות לגינה החדשה שלכם וגם לסגנון שלכם, רצוי שתקראו קודם את המאמר הזה שיספק לכם את כל המידע הנחוץ, כולל ענייני סטייל ופונקציונליות.

קרא עוד
גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד