46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

גינה במרפסת – מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

איך מקימים גינה במרפסת? מה צריך לדעת לפני? איך מתחזקים אותה? מה הכי מתאים לה? ולכם? על כל אלה ועוד נשתדל לענות במאמר זה.

גינה במרפסת – איך להנות מהטבע גם אם אין לכם מקום

מרבית אוכלוסיית העולם המערבי, וגם כאן בישראל, אמנם מתגוררת בערים, אך זה בהחלט לא מצריך לוותר על חלום הגינה ועל הזכות העצומה להכניס קצת טבע אל הבית. ניתן לעשות את זה באמצעות פיזור עציצים ברחבי הדירה והצבת אדניות על אדן החלון, אבל אם הדירה שלכם מצוידת במרפסת, אפילו קטנה מאוד, תוכלו לנצל אותה להקמת הדבר האמיתי - גינה.
למען האמת, גינה במרפסת היא חלל חוץ מושלם. היא נוחה מאוד כיוון שהיא גדולה מספיק בכדי שאפשר יהיה לשבת בה, אך לא גדולה מדי על מנת לייצר יותר מדי עבודה, והיא תמיד מעוררת התפעלות בקרב כל מי שרואה אותה, גם של עוברי אורח שפוסעים מחוץ לבניין המגורים וגם של אורחים ומכרים שמבקרים בבית.
אבל איך מקימים גינה במרפסת? מה צריך לדעת לפני? איך מתחזקים אותה? מה הכי מתאים לה? ולכם? על כל אלה ועוד נשתדל לענות במאמר זה.

מה זו למעשה גינה במרפסת ומה מבדיל בינה לבין גינה בחצר?

גינה במרפסת היא בדיוק מה שאתם חושבים – גינה שמתוכננת עבור המרפסת ושגדלה ומשגשגת בה. מפני ששטח המרפסת הוא בדרך כלל מצומצם מאוד, גינה כזו מבוססת בעיקר על גידול במיכלים כמו למשל עציצים, אדניות, קנקנים, מצעי גידול ואפילו סתם קופסאות ואריזות אחרות למיניהן, הכל בהתאם לגודל המרפסת. גינה שכזו יכולה להיות פשוטה או מורכבת, זולה מאוד או יקרה, כזו שדורשת מכם תחזוקה רבה או שמתחזקת את עצמה כמעט לבד – הכל תלוי בכם.
אז מה בעצם ההבדל בין גינה במרפסת לבין גינה בחצר בבית פרטי? ובכן, חוץ מגודל השטח כמובן, יש הבדל מהותי נוסף. המרפסת היא מעין מיקרואקלים וככל שעולים בגובה, גובר השוני בינו לבין תנאי האקלים שנמצאים על פני האדמה. תנאים אלה משתנים אפילו בין מרפסת אחת לשנייה ותלויים בחשיפה לשמש, בכיוון הרוח ובהבדלי הטמפרטורות. וזוהי הסיבה מדוע יש להכיר היטב את המרפסת הספציפית שלכם לפני שתקימו בה את הגינה.

מה צריך לדעת כשמקימים גינה במרפסת?

טיפים מעשיים:


01. בטיחות – זהו בעצם הדבר החשוב ביותר שצריך לוודא לפני הקמת הגינה. בדקו היטב כמה משקל המרפסת שלכם יכולה לשאת. אם אינכם בטוחים, הימנעו מהצבת מיכלי אבן, קרמיקה או טרקוטה שהם כבדים באופן מובהק, והשתדלו להתמקד במיכלים מפלסטיק או בשקי גידול שהם קלים יותר.

02. גודל – עד כמה המרפסת שלכם גדולה? זה לא באמת משנה. גם אם יש לכם מרפסת קטנטונת, עדין תוכלו להקים בה גינה. כל שצריך הוא לשנות חשיבה – הסתכלו על המרפסת שלכם כחלל תלת מימדי, כשהקירות, המרזבים, אדני החלונות והמעקות יכולים לשמש בו כאזורים ירוקים שראויים לגידול צמחים. במרפסת כזו אפשר ורצוי לתלות צמחים בצורה אנכית או להקים קיר ירוק ולא רק להציב מיכלי גידול על הרצפה.


03. חשיפה ישירה לשמש – אל תזלזלו בשמש, היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר עבור שגשוג הגינה שלכם. מדדו כמה שעות ביום המרפסת שלכם מקבלת שמש ישירה. שימו לב לא רק לכיוון אליו פונה המרפסת, אלא גם לבניינים או למבנים אחרים שמסתירים אותה בחלק מהשעות או באזורים מסוימים, וקחו בחשבון גם את ההבדלים בין החורף לקיץ.

04. משטר הרוחות – האם המרפסת שלכם חשופה לרוח? באיזו מידה? רוח היא לא רק עוצמת האוויר שמגיעה למרפסת, אלא גם ההשפעה על המהירות שבה הצמחים נוטים להתייבש ועל צניחת הטמפרטורה. יש צמחים שמחבקים את הרוח באהבה ויש כאלה שנרתעים ממנה. צמחים גדולים למשל יכולים להתמודד טוב יותר עם רוחות ותוכלו להעמיד אותם מקדימה כך שיגנו על הצמחים הקטנים יותר. אפשרות נוספת היא לשתול צמחים שמתקשים להכיל את הרוח בעציצים נמוכים ולמקם אותם על הרצפה כדי לשמור עליהם יותר. יש מגוון פתרונות, רק צריך לדעת מהו משטר הרוחות במרפסת ולהכיר גם את הצמחים.


05. השקיה - תמיד אפשר להשקות בדרך הוותיקה הקלאסית, בעזרת משפך, אבל ככל שיש לכם יותר צמחים, כך נדרשת יותר השקעה, והמטרה היא לא להשתעבד לגינה. למרבה המזל יש כיום פתרונות אחרים, כמו למשל טפטפות או מתקני השקיה אוטומטיים, אך כדאי להתוודע אליהם ולבחור את זה המיטבי עבורכם ועבור התקציב שלכם.

06. ניקוז – חלק חשוב מתכנון הגינה הוא ניקוז המים שלה. זה משמעותי במיוחד בגינה במרפסת, שאין בה אפשרויות ניקוז אל האדמה כמו שיש בגינת חוץ. הרי אף אחד לא רוצה שהמרפסת שלו תירטב או שיזלגו מים למרפסת של השכנים מלמטה. אז מה עושים? ליתר ביטחון, הניחו תחתיות תחת מיכלי הגידול שלכם, אבל רצוי גם שלכל מיכל גידול יהיה נקז פנימי וצינור מאסף ייעודי (אפשר לרכוש כאלה במשתלה, או שאם אתם נעזרים בבעל מקצוע להקמת הגינה, בקשו ממנו לעשות זאת). הנקז מוציא את המים העודפים החוצה אל הצינור המאסף, וזה מוליך אותם אל פתח הניקוז שכדאי שיהיה ממוקם קרוב ככל האפשר לאחת מפינות המרפסת, ועדיף גם שיהיה מחובר למרזב.


07. צמחים מומלצים לגינה במרפסת – בשורה התחתונה, הכל מצטמצם לצמחים עצמם. הם אלה שהופכים את הגינה שלכם למה שהיא. אז אילו צמחים מתאימים לגינה שאתם מתכננים? האם אתם רוצים לגדל בה ירקות או תבלינים? לשתול בה צמחי נוי בלבד? פרחים? כל אלו צריכים אור שמש ישיר והשקיה תכופה. לעומת זאת, אם המרפסת שלכם מוצלת ברוב שעות היום או אם אתם מעוניינים להשקיע כמה שפחות ולקבל כמה שיותר, שתלו קקטוסים ומיני סוקולנטים אחרים.

08. תחזוקה של גינה במרפסת – שאלה נוספת שעליכם לשאול היא עד כמה אתם מוכנים להקדיש לגינה שלכם לאחר שהיא תוקם? תחזוקה היא כורח המציאות גם לגינה גדולה וגם לקטנה, ומלבד השקיה, צריך גם לדאוג לדישון הצמחים, לניכוש עשביה ולחיתוך וגיזום שלהם כדי לעודד צמיחה, אבל יש רמות שונות של תחזוקה ואת זה עליכם לברר עם עצמכם.


09. גינה במרפסת מחיר – אם תרצו, תוכלו כמובן להוציא סכומי כסף מכובדים על הקמת הגינה במרפסת, אבל אין בכך צורך אמיתי. השקיעו בתשתיות - מערכת השקיה ואדמה ואולי גם בצמחים שיחזיקו מעמד, אך מיכלי גידול למשל תוכלו למצוא בכל מקום או להפוך קופסאות ואריזות למיכלים מתאימים וכך לחסוך כמה שקלים.

לסיכום

לסיכום אפשר לומר שאם יש לכם ניסיון כלשהו בגננות או זיקה ואהבה לנושא, שבו עם עצמכם ותכננו את גינת החלומות שלכם. אך אתם זרים לגמרי לעולם הגינון, ההמלצה שלנו היא להתחיל בקטן, עם מעט צמחים, ולראות עד כמה זה בכלל מתאים לכם. תוכלו לפנות לעזרה למשתלה הקרובה לביתכם או לגנן מנוסה שיתכננו עבורכם גינה במרפסת שתתאים לתנאי השטח שמוכתבים לה כמו גם לצרכים ולדרישות שלכם, ושתתייחס לכל האספקטים שהועלו.
היכנסו אל רשימת גננים מומלצים להקמת גינות שלנו.
בהצלחה!

46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

גינה במרפסת מבוססת בעיקר על גידול במיכלים כמו למשל עציצים, אדניות, קנקנים, מצעי גידול ואפילו סתם קופסאות"

"ההמלצה שלנו היא להתחיל בקטן, עם מעט צמחים - גינה במרפסת"

"תוכלו לפנות לגנן מנוסה ומקצועי מאתר טוב תודה שיתכנן עבורכם גינה במרפסת"

כתבות ומאמרים

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

הגינה שלכם היא האזור שמחבר אתכם לטבע. זה האזור שייתן לכם לחוש שקט ושלווה כאשר אתם יושבים בו. לפניכם המאמר השלם על עיצוב הגינה, כולל כל הטיפים החשובים לשנת 2022.

קרא עוד
המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

מה זו גינת גג? מה ההבדלים בינה ובין גינת קרקע? איך מקימים אותה? מה דרוש להקמה שלה? אילו צמחים, אדמה ודשן צריך? בטח יש לכם המון שאלות. ובדיוק בשבילכם כתבנו כאן את המדריך השלם להקמת גינות גג מאפס.

קרא עוד
עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

המאמר ידון בשאלה למה צריך גנן (רמז: לא רק לאלה שלא אוהבים גינון), הוא יסביר על סוגי הגננים השונים ולבסוף ייתן טיפים כיצד להבחין בין גנן אמיתי לכזה שסתם רוצה לעשות עליכם סיבוב. הכול על גננים - המאמר השלם

קרא עוד
תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

מאמר זה ינסה להסביר למה בכלל צריך תאורת גינה, כיצד לתכנן וליישם תאורה נכונה ומהם הסוגים וגופי התאורה הנפוצים הקיימים היום בשוק.

קרא עוד
איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

למעשה העיצוב הכפרי של פינות הישיבה לחצר ולמרפסת הוא העיצוב הדומיננטי כיום. לכן כתבנו לכם את המאמר השלם להפיכת הגינה או המרפסת שלכם למראה כפרי ומושלם.

קרא עוד
מזרקות לגינה – המאמר השלם

מזרקות לגינה – המאמר השלם

כדי להתאים את המזרקות לגינה החדשה שלכם וגם לסגנון שלכם, רצוי שתקראו קודם את המאמר הזה שיספק לכם את כל המידע הנחוץ, כולל ענייני סטייל ופונקציונליות.

קרא עוד
גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד
הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה מאפס – חלוקה לשלבים וטיפים נוספים

הקמת גינה היא אחד המעשים המתגמלים ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם. במיוחד בשביל זה מוגש לכם מאמר זה, שינחה אתכם צעד אחר צעד כיצד להקים גינה מאפס ובלי טעויות.

קרא עוד