26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

קצר בלוח החשמל? בעיית הארקה? מה זה וולט? - כל התשובות במילון המושגים שלנו

אז אם אתם רוצים לדעת מה ההבדל בין ואט לוולט, או מה זה בדיוק ממסר פחת, הארקה או קצר חשמלי בלוח החשמל המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

מילון המושגים הגדול בחשמל

הוא נמצא בכל מקום ובכל שעה, הוא משפיע על כל תחום בחיינו והוא חיוני לכל סוגי הפעילויות שאנו מבצעים, החל מחימום בקבוקי האוכל לתינוק שלנו וכלה בבדיקות MRI או ניתוחי מוח שאנחנו עוברים. החשמל הוא אחת ההמצאות הגאוניות ומצילות החיים שהאנושות השכילה לפתח.
אבל על אף הנוכחות המתמדת שלו, לא הרבה יודעים כיצד החשמל באמת מגיע אל הטלוויזיה או אל נורת הקריאה בחדר השינה שלנו. רובנו גם לא מכירים מושגים בחשמל, חלקם מושגים בסיסיים, ולמרות זאת הם הפכו שגורים בפינו ואנו עושים בהם שימוש כמעט יומיומי.
אז אם אתם רוצים לדעת מה ההבדל בין ואט לוולט, או מה זה בדיוק ממסר פחת והארקה, המאמר הזה בדיוק בשבילכם. יצרנו עבורכם מעין מילון למושגים שכיחים בחשמל, שיסביר קצת יותר על כל מונח ומושג.
לגזור ולשמור!


אמפר וזרם, וולט ומתח, ואט והֶסְפֵּק – ביחד ולחוד

אמנם אמפר, וולט וואט מוגדרים שלושתם כיחידות מידה, אבל כל אחד מהם מודד משהו אחר. אז מה זה באמת אמפר, מה זה וולט ומה זה ואט ומה בעצם ההבדלים ביניהם?

אמפר (Ampere) – יחידת המידה הסטנדרטית לזרם או יותר נכון למדידת מהירות הזרם החשמלי. היא קרויה על שמו של הפיזיקאי אנדרה מרי אמפר.

וולט (Volt) – יחידת מידה למתח, הקרויה על שמו של אלסנדרו וולטה שהמציא את הסוללה הכימית הראשונה. מתח חשמלי מודד את הפרש הפוטנציאלים בנקודות שונות ומבטא את הלחץ ביניהם.
זרם ומתח הם למעשה מושגי יסוד בחשמל, כשהזרם מהווה את נפח המטענים (לרוב אלקטרונים) ואת התנועה שלהם בנקודה מסוימת, והוא זה שגורם למכשירי החשמל לעבוד, ואילו המתח מתאר את הנטייה או את הפוטנציאל של המטענים לנוע באותה הנקודה.
כדי להמחיש את המושגים, נסו לדמיין מפל – תנועת המים במפל בנקודה מסוימת היא הזרם ואילו הנטייה של המים לנוע מראש המפל אל תחתיתו, היא המתח. הפוטנציאל של המים ישאף תמיד לאיזון ולכן יזרום מהמקום הגבוה לנמוך וככל שהמפל גבוה יותר, כך גם הלחץ וגם הזרם שלו יהיו גדולים יותר.

וכדי להשלים את התמונה, בואו נדבר על ואט (Watt) – יחידת מידה להֶסְפֵּק, הקרויה על שמו של ג'יימס ואט, ממפתחי מנוע הקיטור. כשמדברים על ואט בחשמל, הכוונה היא לכמות האנרגיה החשמלית ליחידת זמן, הנכנסת למעגל חשמלי ומשתחררת ממנו בצורה אחרת, כמו חום, קור או תנועה. על מנת לקבל את ההספק, יש להכפיל את המתח בזרם. כלומר, אם אתם רוצים לדעת כמה הספק יש למכשיר חשמלי כלשהו, בדקו את המתח החשמלי שלו (נניח 240V) והכפילו בזרם שלו (למשל 4.5A) ותקבלו שההספק שלו, כלומר צריכת החשמל שלו תהיה 1,080 ואט לשעה.
אם אתם חיים בבית ישראלי ממוצע, סביר להניח שהמתח בשקעי החשמל יהיה בסביבות 230 וולט וזרם החשמל הוא 25 אמפר (זאת בהנחה שיש לכם חשמל חד פאזי ולא תלת פאזי בבית), לכן הספק החשמל בבית יהיה של 5,750 ואט. באופן כזה תוכלו לחשב פחות או יותר כמה מכשירי חשמל ואיזה מהם תוכלו להפעיל יחד כך שצריכת החשמל לא תעלה על 5,500 ואט, החשמל לא יקפוץ ולא ייגרם קצר חשמלי.

ארון חשמל ולוח חשמל

כשאומרים ארון חשמל או לוח החשמל מתכוונים לרוב לאותה הפונקציה. ההבדל הוא באמת מינורי – ארון החשמל מתפקד ממש כמו ארון, עם דלת ומסגרת מפלסטיק או ממתכת שמגן על התכולה הפנימית, שכוללת את לוח החשמל עצמו. במילים אחרות, לוח החשמל הוא התקן שמאגד בתוכו את כל החיבורים והחיווטים של החשמל לבית, והוא ממוקם בתוך ארון החשמל.
תפקידו של לוח החשמל הוא להעביר חשמל מחברת החשמל או ממקור אנרגיה אחר אל הצרכנים, במקרה זה – אתם. הלוח משמש לפיקוד ולבקרה על מערכת החשמל ועליו למנוע עומס יתר, קצר חשמלי או שריפה וכן להגן על דיירי הבית מפני התחשמלות.
בכל ארון חשמל או לוח החשמל מותקן מפסק ראשי שמאפשר ניתוק מיידי של החשמל ללוח. כמו כן קיימים בו גם מפסקים משניים שמאפשרים ניתוק של אזור, חדר או מכשיר חשמלי מסוים. בנוסף מותקנים בלוח חוטים וכבלי חשמל שמחוברים אל הלוח באמצעות מהדקים, ועל מנת שכל הרכיבים האלה יישמרו ויהיו מוגנים מפגעי מזג אוויר, מים ולחות, נבנתה סביבם מעטפת הארון.
בעבר ארון החשמל ואיתו הלוח הורכבו מחוץ לבית, אך בבנייה החדשה הוא כבר הוכנס פנימה מסיבות בטיחותיות וביטחוניות, וגם על מנת שהשליטה והגישה ללוח החשמל תהיינה אך ורק של בעלי הבית או של אנשי המקצוע כמו חשמלאי מוסמך שהוזמנו על ידם ושעובדים בבית.

ממסר פחת

ממסר פחת (או בשמותיו האחרים – מפסק מגן, מפסק דלף או מפסק פחת) הוא רכיב שחובה להתקין בכל מערכת אספקת חשמל, כלומר בלוח החשמל, ותפקידו לשמור עליכם ועל הבית מהתחשמלות או שריפה. ממסר הפחת מנתק אוטומטית את אספקת החשמל אל הלוח אם הזרם שנכנס למערכת הוא נמוך מזה שיוצא, כיוון שבמקרה כזה ישנה למעשה זליגת חשמל מאחד המכשירים בבית, דבר שיכול להוביל להתחשמלות.
איך הוא פועל? בממספר ישנה טבעת עליה מלופפים 3 סלילים – סליל אחד מקבל את הזרם ממקור ההזנה וסליל שני מקבל את הזרם החוזר. שני הסלילים הללו יוצרים שדות מגנטיים שאמורים לבטל אחד את השני, אך אם יש הפרש ביניהם, נוצר זרם בסליל השלישי שגורם להפעלת המפסק.
מכיוון שמדובר באחד הרכיבים החשובים ביותר בלוח החשמל, יש לבדוק את התקינות שלו כל מספר חודשים.

הארקה

הארקה היא למעשה חיבור בין מכשירי החשמל בבית שלכם לבין האדמה על ידי כבל, המשמש כמוליך שמאפשר סגירת מעגל חשמלי לאדמה במקרה של תקלה באחד המכשירים וזליגה של החשמל שעלולה לפגוע במי שנמצא בקרבת המכשיר ולחשמל אותו. מדובר באמצעי בטיחות הכרחי שיחד עם ממסר הפחת, מנתק את אספקת הזרם במקרה בצורך.
כבל ההארקה, המסומן בירוק וצהוב, צריך לעבור בין כל נקודות החשמל בבית על מנת שהארה תעבוד, גם אם יש כאלה שנמצאות על הגג או במרתף. רצוי כמובן לבצע בדיקה תקופתית של מערכת ההארקה מדי שנה-שנתיים על מנת להיות בטוחים שמתבצעת הארקה כנדרש.

מגן ברקים

מגן הברקים הוא מוצר חשמלי במחיר נוח, שתפקידו להבטיח הגנה על מכשירי החשמל בבית, במיוחד על המחשבים והטלוויזיות שרגישים מאוד לשינויים באספקת המתח החשמלי ועלולים להינזק כתוצאה מהפסקות חשמל פתאומיות או מפגיעות ברקים (נדיר ביותר, אל דאגה).
ישנם מספר סוגים של מגני ברקים, כשהנפוצים שבהם מכוונים למכשירי חשמל מסוימים. מגן הברקים מתחבר למכשיר עליו רוצים להגן או למפסק שלו ובמקרה של נפילת מתח או מכת ברק הוא נכנס לפעולה כשהוא מאפשר ניתוק הדרגתי של המוצר החשמלי או העלאה מיידית של מתח הרשת ואיזון המתח תוך כדי כיבוי הדרגתי ונכון של המכשיר.

מונה חשמל

מונה החשמל הוא התקן של חברת חשמל המורכב על מערכת החשמל ומודד את צריכת זרם החשמל בבית או בעסק. על פי חישוב כמות החשמל בה השתמש הצרכן, ניתן לחייב אותו. מונה החשמל ממוקם בדרך כלל בתוך ארון החשמל.
מומלץ להכנס אל מחירון עבודות חשמל של אנשים המקצוע המומלצים שלנו.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"אמפר (Ampere) – יחידת המידה הסטנדרטית לזרם או יותר נכון למדידת מהירות הזרם החשמלי"

"כל ארון חשמל או לוח החשמל מותקן מפסק ראשי שמאפשר ניתוק מיידי של החשמל ללוח."

"הארקה היא למעשה חיבור בין מכשירי החשמל בבית שלכם לבין האדמה על ידי כבל"

כתבות ומאמרים

עבודות חשמל ביתיות - עשה ואל תעשה

עבודות חשמל ביתיות - עשה ואל תעשה

ישנן עשרות עבודות חשמל נפוצות בבית, חלקם דורשות תכנון מראש, וחלקם לא. אז אלו עבודות חשמל ביתיות קיימות? מה חשמלאים מוסמכים מספקים? והאם ניתן לפתור את חלקן לבד? כל התשובות במאמר שלפניכם

קרא עוד
כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

המאמר נכתב על מנת לתת מושג מה עליכם לעשות וכיצד לנהוג כדי לבצע תכנון חשמל נכון לבית שלכם, לבחירת תאורה לפנים ולחוץ וכדי שתכירו כמה שיותר מונחים ומושגים בתחומים אלו.

קרא עוד
המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

כיום קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם במאמר שלפניכם נרחיב על שניים מתוכם - מונה חשמל ושעון שבת.

קרא עוד
שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

כאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע. במאמר הבא תמצאו את הכל על נקודת חשמל, שקעים ותקעים.

קרא עוד
המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

קרא עוד
כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

בחורף אנו תלויים יותר במכשירי החשמל ולכן רצוי מאוד שהם יתפקדו באופן חלק וללא תקלות חשמל. מאמר זה יסביר כיצד ניתן להכין את הבית לקראת העונה הקרה, וייתן טיפים לבטיחות חשמל בחורף.

קרא עוד
תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

קרא עוד
לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לשאלה כמה עולה עבודת חשמל אין תשובה אחת. כבר כתבנו שיש מגוון עבודות מעלות ביקור חשמלאי ועד תיקון, התקנה או החלפה, ולכן טווח העלויות הוא עצום, במאמר הבא נענה על כל השאלות של מחירי עבודות חשמל.

קרא עוד