26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

מה שצריך לדעת על תקלות חשמל לפני ביקורת חברת החשמל

אם מסתכלים על התמונה הגדולה, ביקורות הן דבר חיובי. הן מסייעות לנו להשתפר, לטפל ולגלות עם ישנן תקלות חשמל ומציבות מולנו מראה, מלמדות אותנו במה אנחנו טובים והכי חשוב, הן עוזרות לנו לקיים את החוקים ולשמור על הכללים. ובמצב שבו מדובר בסכנת חיים, ביקורת חשמל כבר הופכות להיות צורך חיוני.
מכיוון שהמאמר שלנו מתייחס לביקורת של חברת חשמל, אפשר לציין שתי סיבות עיקריות מדוע יש הכרח לבצע אותן – האחת, כי כולנו מחויבים לכך על פי חוק; והשנייה, כי אף אחד מאיתנו לא רוצה לשחק עם חשמל ותקלות חשמל. זה מסוכן מדי. מדובר בסכנת חיים. פשוטו כמשמעו.
מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו, מתי בדיוק צריך להזמין ביקורת חשמל כזו, כיצד ניתן להתכונן אליה, מה היא בודקת ואיך היא מתבצעת בפועל. מבטיחים תשובות לכל השאלות.

בדיקות חשמל כלליות

על פי חוק החשמל יש לבצע בדיקות חשמל בשלושה מצבים:

01. בדיקת הפעלה ראשונית, שמתבצעת בדרך כלל לפני חיבור מתקן חשמלי אל רשת החשמל. בדיקה כזו למשל נעשית כשיש לקבל "טופס 4" חתום על ידי חברת חשמל לפני הכניסה לבית חדש וחיבור שלו לחשמל.

02. בדיקות תקופתיות, שמבוצעות כשגרה, ותפקידה לאתר תקלות חשמל למנהן - לדוגמא בדיקות הארקה אחת לחמש שנים, בדיקות מיתקנים חשמליים ציבוריים ברבי קומות שנעשית אחת לשנה ועוד.

03. בדיקות לאחר שינוי יסודי במתקן, שזה כולל למשל החלפת לוח חשמל או הגדלת חיבור חשמלי ממערכת חשמל חד פאזית למערכת תלת פאזית.

חלק מהבדיקות צריכות להתבצע על ידי חברת חשמל ובלעדיהן לא תוכלו להתחבר אל רשת החשמל, חלק מהבדיקות יכולות להתבצע על ידי חשמלאי מורשה בדרגה כזו או אחרת ובאופן פרטי, וחלק מהבדיקות לתקלות החשמל תוכלו אפילו לבצע בעצמכם, למשל בדיקת ממסר פחת פעם בחודש.

ביקורת חברת חשמל – מתי צריך?

חברת החשמל מחויבת לבצע ביקורת חשמל כאשר יש לחבר חשמל במבנה חדש, כאשר ישנם שינויים בתשתית החשמל הקיימת וכאשר מחברים את החשמל מחדש לאחר ניתוק של מונה החשמל. בכל המקרים שצוינו מעורבת גם עבודה של חשמלאי מוסמך או חשמלאי ראשי, הן בתכנון (בין אם מדובר במתקן או תשתית חדשה ובין אם מדובר בשינויים במערכת חשמל קיימת), והן בביצוע העבודה עצמה. לאחר השלמת עבודתו של החשמלאי המוסמך, עליו להזמין את חברת החשמל שתבדוק את העבודה שלו ושתאשר שהכל תקין, אין תקלות חשמל למנהן ושהכל בוצע על הצד הטוב ביותר. חשוב! רק חשמלאי מורשה יכול להזמין ביקורת חשמל של חברת חשמל, לא לכל אחד ניתנת האפשרות הזו.
תהליך ההזמנה נעשה על ידי יצירת קשר עם חברת החשמל, פתיחת הזמנה מקוונת או טלפונית ושליחת טופס הזמנת ביקורת. לרוב מתבצעת התקשורת בין חברת החשמל לחשמלאי, כשאתם כלקוחות קצה מיודעים על תאריך הביקורת או על כל דבר אחר שנדרש.

הכנה לביקורת חשמל של חברת החשמל

מכיוון שביקורת חשמל של חברת החשמל נחשבת מחמירה, ובנוסף היא גם כוללת עלות של 500 ₪ בממוצע לכל ביקור (שמשולמים ישירות לחברת החשמל), רצוי לבצע אותה פעם אחת ויחידה ולא להיגרר למספר חוזר של ביקורות לתקלות חשמל שישיתו עליכם בנוסף לסכום הבדיקה גם עלויות נלוות של תיקוני ליקויים. בכדי לעבור את הביקורת חשמל בצורה חלקה, מומלץ מאוד לבצע הכנה ייעודית אליה. אמנם גם שלב ההכנה יעלה לכם בין 400-600 ₪, אבל תוכלו להיות שקטים יותר ולהגדיל משמעותית את הסיכויים שלכם לעבור אותה ללא הפרעות או תקלות חשמל שונות.
ההכנה לביקורת חשמל מתבצעת על ידי החשמלאי שביצע עבורכם את אותן עבודות חשמל והיא מדמה אחד לאחד את תהליך הביקורת חשמל של חברת החשמל, שכולל בדיקה של תקינות מערכת החשמל בבית וגילוי של תקלות חשמל אפשריות.

כיצד מתבצעת בפועל בדיקה של חברת חשמל

מטרתה של ביקורת חשמל של חברת החשמל היא לוודא את בטיחות מערכות החשמל ואת התאמתה והבטחתה לנדרש בחוק החשמל, בתקנותיו ובתקנים הנגזרים ממנו בדיקת התקינות וגילוי תקלות חשמל שונות. באופן כללי ניתן לומר שביקורת חשמל זו היא בדיקה יסודית ושהיא אמורה לעבור על כל פיפס של מערכת החשמל, מא' ועד ת'. היא בודקת את לוח החשמל שממוקם בדרך כלל מחוץ לבית, והוא למעשה הרכיב המרכזי והחשוב ביותר במערכת, ומגיעה עד לשקעים בכל חדר וחדר, כל זאת כדי להגן על הציוד החשמלי ועל המשתמשים בו ולשמור על אמינות ואיכות אספקת החשמל.
אולם, למרות שהבדיקה כוללת מעבר על כלל רכיבי המערכת, היא מתמקדת בעיקר בתקינות ההארקה וברציפות שלה בכל שקע בבית. כמו כן, נבדק גם הבידוד של החוטים והכבלים שמוליכים את החשמל, ונבדקים המתגים, הממסרים וכל רכיב אחר בלוח החשמל ובמעגלי התאורה הקיימים לגילוי תקלות חשמל שונות.
אם הבדיקה עוברת, מתקבל אישור של חברת החשמל ויחד איתו תוכלו להיכנס לבית החדש או להפעיל את רשת החשמל המחודשת שלכם. אבל מה קורה אם חברת החשמל אינה מעבירה את הביקורת חשמל שלה?
במצב כזה, יש להבין מה גם לכישלון הבדיקה, אילו ליקויים ותקלות חשמל התרחשו וכיצד ניתן לתקן אותם. מכיוון שהחשמלאי המוסמך שביצע עבורכם את העבודה אמור להיות נוכח במקום וללוות את הבדיקה של חברת החשמל, הוא גם זה שיקבל את הרשימת תקלות חשמל והריקושטים ויתקן אותם בהתאם להנחיות ולדרישות של חברת החשמל. ושוב, כמו בפעם הקודמת, הוא גם זה שיזמן את חברת החשמל לבדיקה חוזרת על מנת לקבל את האישור המיוחל, אך הפעם לא תיבדק כל המערכת מחדש, אלא רק הליקויים ותקלות חשמל שנמצאו בביקורת חשמל הקודמת.

מומלץ להציץ על מחירון השוואת מחירי ביקור חשמלאי של טכנאי החשמל המומלצים שלנו.

כולנו מחזיקים לכם אצבעות שתעברו בהצלחה את ביקורת חברת החשמל בפעם הראשונה, ושזה יתבצע במהירות וביעילות!

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"ביקורת חשמל של חברת החשמל נחשבת מחמירה ומקיפה מאוד"

"מטרת הביקורת של חברת החשמל היא לוודא את בטיחות מערכות החשמל בביתכם"

"בביקורת ייבדקו גם הבידוד של החוטים והכבלים שמוליכים את החשמל"

כתבות ומאמרים

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

קרא עוד
חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

השוק מוצף בחשמלאים בעלי כל מיני סוגי רישיונות. איך נדע להבדיל ביניהם ומי מהם חשמלאי מוסמך? אנחנו כאן עם התשובות.

קרא עוד
סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

חשמלאי נחשב לאחד המקצועות היציבים והנפוצים ביותר אבל לא כולם יודעים שלמקצוע החשמלאות אין רק הגדרה אחת, אלא שישנם סוגים שונים של חשמלאים, במאמר ננסה לענות על איזה סוג חשמלאי צריך להזמין כדי לתקן תקלות חשמל שונות.

קרא עוד
7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

במאמר יוסבר כיצד לבחור חשמלאי אמין ומקצועי לעבודות חשמל ויודגשו כללים חשובים בהתנהלות עם חשמלאים

קרא עוד