26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

המאמר נכתב על מנת לתת מושג מה עליכם לעשות וכיצד לנהוג כדי לבצע תכנון חשמל נכון לבית שלכם, לבחירת תאורה לפנים ולחוץ וכדי שתכירו כמה שיותר מונחים ומושגים בתחומים אלו.

תכנון חשמל לבית ותאורת פנים וחוץ

אם הגעתם למאמר זה, אנו מניחים שאתם נמצאים בשלב של בניית בית חדש או שיפוץ בית קיים, ושחלק מהותי עומד כעת לפניכם - תכנון חשמל, בין אם הכוונה היא לרשת החשמל בכל הבית או בין אם מדובר רק בתכנון חשמל של תאורת חוץ לגינה או למרפסת.
תכנון חשמל זה דבר חשוב. אולי הדבר החשוב ביותר בתהליך בנייה או שיפוץ בית. קודם כל, כי ברגע שיש לכם ידע מוקדם על מה הולך לקרות וכיצד זה יתבצע, יש גם היערכות לכך בתחום המעשי, כולל הנושא התקציבי, אבל חוץ מזה, אפשר לומר גם שתכנון חשמל מראש נוסך עליכם מעין שקט נפשי ששמור רק למי שיודע לקראת מה הוא הולך ושמפלס חוסר הודאות יורד אצלו למינימום.
ועל אחת כמה וכמה כשחשמל עומד על הפרק. אתם שואלים בוודאי – מדוע? האם תחום התכנון חשמל נחשב לחלק החשוב ביותר כשבונים או משפצים בית? התשובה כמובן משתנה בין אנשים ובין מצבים, אבל בכלליות ניתן לומר, שכן.תכנון חשמל הוא תחום חשוב במיוחד, בעיקר מפני שזהו תחום שיכול לחרוץ את גורלכם לחיים או למוות. חשמל הוא מסוכן, אבל יתרה מכך, כדי להסדיר את התחום של תכנון חשמל, אתם תצטרכו לסמוך לחלוטין על מישהו אחר ולמצוא בעל מקצוע מנוסה שיעשה עבודה לעילא ולעילא, ולרובנו, מה לעשות... קשה לשחרר.
אז אנחנו כאן, כדי לתת לכם מושג כלשהו מה עליכם לעשות וכיצד לנהוג כדי ללבצע תכנון חשמל נכון לבית שלכם, וכדי שתכירו כמה שיותר מונחים ומושגים בתחום.
יאללה, מתחילים.

כיצד נוודא שתשתית החשמל בטיחותית

לאחר שתכננתם את מבנה הבית, הפנימי והחיצוני, בעצמכם או בעזרת אדריכל או מעצב פנים, מגיע תורו של החשמל להשלים את התכנון חשמל בהתאם לחוק ובצורה הבטיחותית ביותר שאפשר. תכניות החשמל אמורות להתכתב עם עיצוב הפנים ולהתייחס למיקום מכשירי החשמל בבית, תוך כדי תכנון חשמל של לוח החשמל המיטבי עבורכם, של מספר נקודות החשמל שתזדקקו להן ושל מיקומן ברחבי הבית, של התאורה בחללים השונים וכן של כל רכיב חשמלי אחר שחשבתם עליו, כמו למשל תקשורת, מערכת אזעקה, שער חשמלי ועוד.
על מנת שהתשתית ורשת החשמל תהיינה בטיחותיות צריך שיתקיימו בהן 4 דברים: תכנון חשמל טוב שחובה שיתבצע על ידי מהנדס חשמל או חשמלאי ראשי; שימוש במוצרי חשמל ותאורה תקניים ורצוי גם חסכוניים בחשמל שמאושרים על ידי מכון התקנים ושהם בעלי דירוג אנרגטי גבוה; ביצוע נכון של חשמלאי מוסמך שיוציא לפועל בדיוק מירבי את תכניות החשמל של הבית; ופיקוח קפדני של חברת החשמל שמבצעת ביקורת בדירות חדשות או של מהנדס חשמל בשיפוץ בית קיים.
מומלץ מאוד שהחשמלאי הראשי או מהנדס החשמל ייקחו בחשבון בעת התכנון חשמל את המצב הקיים כיום, אך גם צרכים עתידיים שלכם. לדוגמא, אם אתם זוג צעיר עם ילדים קטנים, שזהו הבית הראשון שלכם, מן הסתם תתכננו את נקודות החשמל בהתאם לצרכים העכשוויים שלהם, אבל זכרו שככל שהילדים יתבגרו, גם הצרכים שלהם ישתנו. כך גם אם אתם עצמאים שעובדים מהבית ושיש לכם כרגע משרד ביתי, אך הצפי של העסק הוא לגדול ולהכיל יותר עמדות ויותר אנשים. ויש כמובן עוד דוגמאות רבות אחרות. חשוב להניח את הדברים על השולחן ולהתייעץ עם בעל המקצוע על מנת שיספק פתרונות ברמת רשת החשמל, לוחות החשמל וגודל החיבור הנדרש.

תכנון תאורה בבית

חלק משלב תכנון החשמל אמור לכלול גם תכנון של התאורה בבית. לתאורה יש שני תפקידים – האחד הוא כמובן להאיר את החללים השונים בבית, אך השני הוא להיטמע בעיצוב הפנים של הבית ולהפוך להיות חלק אינטגרלי ממנו, במיוחד אם אתם מעוניינים להתקין תאורה משולבת כמו ספוטים או תאורה מרחפת.
יש מספר לא מועט של סוגי נורות שמשמשות לתאורה כיום, הן לחללי הפנים והן לחללי החוץ. אנו נציין את המרכזיות שבהן:

  • נורות ליבון (להט) – הנורות הקלאסיות שבהן מותקן תיל מתכתי שמחומם לטמפרטורה גבוהה כשעובר דרכו זרם חשמל, וכתוצאה מכך הוא מתלהט ומפיץ אור. נורות הליבון פולטות אור צהוב או לבן ומשמשות בעיקר לתאורת פנים מקומית כמו מנורות שולחן ומנורות לילה. הן פחות פופולריות כיום, גם בשל השימוש המצומצם והמוגבל שלהן וגם כיוון שהן נחשבות להכי פחות חסכוניות באנרגיה.


  • נורות פלואורסצנט (ניאון) – נורות שבנויות מצינור זכוכית מוארך שמכיל בתוכו גז אציל, ושמבוססות על העיקרון של אנרגיה שהופכת לאור. נורות אלה פולטות אור קריר ובהיר, ומתאימות במיוחד לחללים פונקציונליים או אזורי שירות כמו חדרי כביסה ומחסנים. בנוסף, נורות הפלואורסצנט הן מהנורות החסכוניות והנפוצות בעולם.


  • נורות לד – נורות בעלות דיודה, שהיא רכיב אלקטרוני שמאפשר מעבר זרם חשמלי בכיוון אחד בלבד ושפולט אור תוך כדי התהליך. נורות הלד נחשבות חסכוניות במיוחד, בעלות אורך חיים גבוה מאוד, הן קטנות ונוחות לנשיאה, כך שניתן להרכיב אותן בכל גוף תאורה, גם בתוך הקיר או בתקרה, והן לא מייצרות חום. כל היתרונות האלה הופכים אותן לפופולריות מאוד ולמעשה לבחירה האידיאלית והמועדפת הן על אנשי המקצוע והן על קהל הלקוחות.


  • נורות הלוגן – נורות אלה הן גם סוג של נורות ליבון, אך חסכוניות יותר מהן ובעלות אורך חיים כפול. נורות ההלוגן מפיצות אור חזק במיוחד ולכן משמשות בעיקר כתאורת חוץ.


בחירת סוג התאורה והנורות כרוכה בהבנת הצרכים הפונקציונליים והאסתטיים של כל חלל. התאורה היא למעשה זו שמשלימה את הסגנון העיצובי של הבית. יש לה את היכולת להדגיש אלמנטים ולהסוות אחרים, ליצור הרמוניה ולשדרג את מראה הבית.

תאורה חסכונית בחשמל

לכל נורה יש את ההיבטים, היתרונות והחסרונות שלה. המטרה שלכם היא להבין מה אתם רוצים שכל חלל ישדר ובהתאם לכך לבחור גם את סוג הנורה. אבל לא משנה איזה סוג תבחרו, היבט אחד בסופו של דבר מאפיל על כולם – החיסכון בחשמל.
מדובר בהיבט פרקטי, שיש לו השפעה על הסביבה, אבל גם על הכיס שלכם. זוהי הסיבה שכדאי לשקול תכנון של תאורה חסכונית, גם על ידי פיזור יעיל של גופי התאורה בבית ובחוץ, וגם על ידי שימוש בנורות חסכוניות, כשהבולטות ביותר הן נורות הלד, שיש להן את כל היתרונות שאתם מחפשים. נסו לשלב כמה שיותר נורות לד בתאורת הפנים וגם בתאורת החוץ, זה גם יעניק לבית את האפקט המבוקש וגם יחסוך אנרגיה וכסף.
מומלץ להסתכל על מחירון עבודות חשמל של אנשי המקצוע המומלצים שלנו.

נסכם בכך שנכון מאוד שאור טבעי הוא הדבר הבריא והנעים ביותר לכם ולבית שלכם, אבל תכנון נכון של תאורה הוא בהחלט גורם משפיע על מראה הבית ועל הנועם וההנאה שתשאבו ממנו.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"תכניות החשמל אמורות להתכתב עם עיצוב הפנים"

"בחירת סוג התאורה והנורות כרוכה בהבנת הצרכים הפונקציונליים והאסתטיים של כל חלל"

"תכנון חשמל זה דבר חשוב. אולי הדבר החשוב ביותר בתהליך בנייה או שיפוץ בית"

כתבות ומאמרים

כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

בחורף אנו תלויים יותר במכשירי החשמל ולכן רצוי מאוד שהם יתפקדו באופן חלק וללא תקלות חשמל. מאמר זה יסביר כיצד ניתן להכין את הבית לקראת העונה הקרה, וייתן טיפים לבטיחות חשמל בחורף.

קרא עוד
לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לשאלה כמה עולה עבודת חשמל אין תשובה אחת. כבר כתבנו שיש מגוון עבודות מעלות ביקור חשמלאי ועד תיקון, התקנה או החלפה, ולכן טווח העלויות הוא עצום, במאמר הבא נענה על כל השאלות של מחירי עבודות חשמל.

קרא עוד
כיצד נמנע קצר חשמל בבית ומה דרכי הטיפול בקצר חשמלי?

כיצד נמנע קצר חשמל בבית ומה דרכי הטיפול בקצר חשמלי?

במאמר יוסבר מהו קצר חשמלי ומה הדברים שאשפר לעשות לבד לפני הזמנת חשמלאי

קרא עוד
איך תאורה נכונה במטבח יכולה לשדרג אותו?

איך תאורה נכונה במטבח יכולה לשדרג אותו?

במאמר יוסבר על מרכזיותו של חלל המטבח בתוך הבית, מדוע חשוב לתכנן בו תאורה נכונה, ואיך תאורה נכונה יכולה לשדרג אותו.

קרא עוד
כיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית?

כיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית?

במאמר יוסבר מהי החשיבות של אספקת חשמל סדירה ורציפה וכיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית

קרא עוד
מיהו חשמלאי

מיהו חשמלאי

במאמר יוסבר באילו מקרים עלינו לקרוא לשירותיו של חשמלאי מוסמך, ומהם הדרכים לוודא שהחשמלאי שהזמנו הוא אכן מוסמך.

קרא עוד