26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

השוק מוצף בחשמלאים בעלי כל מיני סוגי רישיונות. איך נדע להבדיל ביניהם ומי מהם חשמלאי מוסמך? אנחנו כאן עם התשובות.

חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

אין זה סוד שהחשמל תופס מקום מרכזי בחיינו. אנחנו תלויים בו כמעט בכל דבר, החל מחימום המים לקפה של הבוקר ועד הדלקת נורת הלילה לקריאת הספר של לפני השינה. החשמל מלווה אותנו לכל מקום שנלך, ובשנים האחרונות נדמה שהוא יהיה אפילו נוכח עוד יותר לאור העובדה שרעיון הבית החכם מיושם כבר ביותר ויותר בתים ועם כניסתן של המכוניות החשמליות לשוק הרכב.
וכמו בכל תחום, ככל שנעשה שימוש נרחב יותר בחשמל, בציוד, במתקנים ובמכשירים שלנו, כך תיווצרנה תקלות שנצטרך לתקן על מנת להשיב את המצב לקדמותו. אז לא, חשמל הוא ממש לא התחום שבו אנו צריכים להגדיל ראש ולנסות לפתור את הבעיה בעצמנו, להיפך. אין לתקן תקלות חשמל מבלי שיש לנו ידע בתחום. אך ורק חשמלאים שעברו הכשרה ושיש להם רישיון רשאים לטפל בתקלות חשמל.
אבל השוק מוצף בחשמלאים בעלי כל מיני סוגי רישיונות וכל אחד מהם נקרא חשמלאי, גם אלה שהם מהנדסי חשמל וגם אלה שעשו קורס חשמלאים של שנה. איך נדע להבדיל ביניהם ומי מהם חשמלאי מוסמך שיש לו את הידע והניסיון לתקן עבורנו את התקלה הספציפית שלנו?
אנחנו כאן עם התשובות.

חשמלאי עוזר, חשמלאי מעשי וחשמלאי מוסמך – הבדלים וסמכויות

נכון, חשמלאי הוא תחום מורכב ויש חשמלאים מסוגים שונים כשכל אחד מהם רשאי לבצע עבודות חשמל מסוימות, אבל מדובר בסדר עולה - ככל שדרגת החשמלאי גבוהה יותר, כך הוא רשאי לתכנן ולבצע עבודות במתח חשמל גבוה יותר. במילים אחרות - ישנה היררכיה בדרגות החשמלאות.
סולם החשמלאות בעל 10 השלבים מתחיל בדרגת חשמלאי עוזר שיכול לבצע עבודות חשמל אך ורק בפיקוח של חשמלאי מוסמך לפחות, והוא מטפס מעלה עד לדרגת חשמלאי בודק סוג 3, כשאין אפשרות להתקדם בסולם ללא הכשרה והסמכה. כל דרגה נסמכת על זו שמתחתיה.

אבל כדי לעשות את החיים של כולנו קלים יותר, נגיד שניתן לחלק את דרגות החשמלאים לשלושה סוגים עיקריים:

חשמלאי מעשי – בעל סמכות לעסוק בעבודות חשמל ולערוך תכניות חשמל במתח נמוך (עד 1,000 וולט) בבתי מגורים ובמשרדים שיש בהם חשמל חד פאזי במתח של עד 40 אמפר. צריך לדעת שחשמלאי מעשי הוא בעל ניסיון של שנתיים לפחות כעוזר חשמלאי (הדרגה הנמוכה יותר).

חשמלאי מוסמך – זהו סוג החשמלאי הנפוץ ביותר, וזה שנוכל להזמין ברוב המקרים לטפל בחשמל שלנו בבית ולבצע עבורנו עבודות כגון הארקה ובטיחות חשמל. המילה "מוסמך" מתייחסת במקרה הזה לדרגת החשמלאי ולא לכך שעבר הסמכה כלשהי.

חשמלאי מוסמך הוא בעל ניסיון של שנה לפחות כחשמלאי מעשי (כלומר 3 שנים לכל הפחות כחשמלאי בכלל) והוא רשאי לבצע עבודות חשמל ולערוך תכניות חשמל במתח נמוך, אבל בלוח חשמל תלת פאזי ובמתח של עד 80 אמפר.

חשמלאי ראשי – הדרגה הבאה בסולם. מי שעבד לפחות שנה כחשמלאי מוסמך ושרשאי לבצע עבודות חשמל ולערוך תכניות חשמל במתח נמוך בלוח חשמל תלת פאזי במתח של עד 250 אמפר. מהנדסי חשמל מוגדרים באופן אוטומטי כחשמלאים ראשיים, והאמת היא שאלא אם אתם זקוקים למהנדס חשמל לתכנון עבודת חשמל חדשה, ברוב המקרים אפשר להסתפק בחשמלאי מוסמך. חשמלאי ראשי הוא בעל כישורי יתר (over qualified) עבור מרבית עבודות החשמל הנדרשות בבית.

ישנם עוד שני סוגי חשמלאים שהם יוצאי דופן בכך שאינם נכללים בהיררכיה – חשמלאי מסויג וחשמלאי שירות. אחד מהם רלוונטי מאוד עבורנו – חשמלאי שירות, שהינו מי שעבר קורס חשמל ייעודי המאושר על ידי משרד העבודה והרווחה בתחומי התמחות כגון מעליות, מזגנים, טלוויזיות, מיכשור ובקרה ועוד.

למה דווקא חשמלאי מוסמך?

האמת היא שלביצוע עבודות קטנות, כמו למשל תיקון תקלות חיווט, במיוחד אם החשמל בבית שלנו הוא חד פאזי, אפשר גם להסתפק בחשמלאי מעשי. אבל כיום, במרבית הבתים ובמשרדים הסטנדרטיים מותקן כבר לוח חשמל תלת פאזי במתח של עד 80 אמפר, ובלוח כזה רק חשמלאי מוסמך יכול לטפל ולענות בדיוק על הצרכים הנדרשים.
חשמלאי מוסמך יוכל לבצע תיקונים והחלפות ברשת החשמל, להקים תשתית חשמל חדשה ולבצע עבודות שחשמלאים בכירים ממנו תכננו. כך שבעצם אפשר לומר שדרגת חשמלאי מוסמך היא ביצועיסטית לחלוטין. הוא אמנם רשאי גם לתכנן עבודות עד מתח מסוים, אך עיקר תפקידו הוא בעיקר לבצע, גם עבודות חשמלאי וגם הוצאה לפועל של תכניות שתכננו חשמלאים בכירים.

כיצד נוודא שהחשמלאי שהזמנו הוא אכן חשמלאי מוסמך?

החוכמה היא לא רק לדעת איזה סוג חשמלאי כדאי לנו להזמין, חשוב גם שנדע להבחין מיהו חשמלאי מוסמך ולא שרלטן או כזה שאין לו רישיון מתאים לטיפול בבעיה שלנו.
לכן, כאשר נזמין חשמלאי מוסמך, נבקש, בלי להתבייש ובלי להסס, לראות את רישיון החשמלאי שלו. ברישיון אמורים להיות פרטים כמו שמו של החשמלאי, מספר הרישיון שלו, מספר תעודת הזהות, סוג הרישיון שלו, תאריך הוצאת הרישיון ותוקפו. חשוב לדעת שאם מדובר בחשמלאי מוסמך, הרישיון שלו ניתן לו על ידי משרד העבודה והרווחה, ולכן שמו צריך גם להופיע בעמוד ייעודי של המשרד שבו רשומים כל החשמלאים שהיחידה לרישוי חשמלאים הסמיכה. תוכלו לאתר ולבדוק את רישיונו של החשמלאי, אפילו טרם הגעתו, לפי פרטים מזהים כמו שמו ומספר ת.ז. שלו.

אז מה אמרנו?
חשמל הוא תחום שאין להקל בו ראש. לעיתים הוא אפילו עניין של חיים ומוות. מכיוון שברוב המקרים חשמלאי מוסמך יספיק לנו לביצוע עבודות שבשגרה וגם עבודות חדשות במערכת החשמל הביתית שלנו, על מנת לשמור על הבטיחות שלנו ושל בני ביתנו, חובה עלינו לוודא שאכן מדובר בחשמלאי רשום במשרד העבודה והרווחה ושיש לו את כל הרישיונות הנדרשים לביצוע סוג העבודה הנדרשת.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"חשמלאי מוסמך – זהו סוג החשמלאי הנפוץ ביותר, וזה שנוכל להזמין ברוב המקרים"

"חשמל הוא תחום שאין להקל בו ראש. לעיתים הוא אפילו עניין של חיים ומוות."

"לביצוע עבודות קטנות, אם החשמל בבית שלנו הוא חד פאזי, אפשר גם להסתפק בחשמלאי מעשי"

כתבות ומאמרים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

קרא עוד
תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

קרא עוד
סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

חשמלאי נחשב לאחד המקצועות היציבים והנפוצים ביותר אבל לא כולם יודעים שלמקצוע החשמלאות אין רק הגדרה אחת, אלא שישנם סוגים שונים של חשמלאים, במאמר ננסה לענות על איזה סוג חשמלאי צריך להזמין כדי לתקן תקלות חשמל שונות.

קרא עוד
7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

במאמר יוסבר כיצד לבחור חשמלאי אמין ומקצועי לעבודות חשמל ויודגשו כללים חשובים בהתנהלות עם חשמלאים

קרא עוד