26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

בחורף אנו תלויים יותר במכשירי החשמל ולכן רצוי מאוד שהם יתפקדו באופן חלק וללא תקלות חשמל. מאמר זה יסביר כיצד ניתן להכין את הבית לקראת העונה הקרה, וייתן טיפים לבטיחות חשמל בחורף.

הכינו את ביתכם לחורף – בטיחות וטיפים בנושא חשמל

החורף בארץ הוא בדרך כלל סמלי ולא משאיר חותם או מעורר דאגה כמו החורפים באירופה או אלה האחרונים בארה"ב או בקנדה, בהם הטמפרטורה צנחה הרבה מתחת לאפס והשלג כיסה בשכבה עבה את הכל, אבל עדיין חורף זה חורף וכשמדובר בחשמל, הסכנות הן זהות בכל העולם, גם אם הסיכוי שלהם להתממש נמוך יותר.
בישראל הסכנות בחורף מתבטאות בעיקר בנפילות מתח כתוצאה מקפיצות והפסקות חשמל מרובות שנגרמות מחדירות מים ולעיתים משיטפונות, ולעיתים רחוקות גם מפגיעות ברק. העניין הוא שדווקא בחורף אנו תלויים יותר במכשירי החשמל, בעיקר לחימום הבית, אבל גם לבישול ולחימום מים למקלחות, ולכן רצוי מאוד שהם יתפקדו באופן חלק וללא תקלות חשמל.
מאמר זה יסביר כיצד ניתן להכין את הבית לקראת העונה הקרה, וייתן טיפים לבטיחות חשמל בחורף על מנת שתוכלו לעבור אותו בשלום, תוך הגנה על מוצרי החשמל.

למה בכלל כדאי להכין את הבית לחורף?

מהסיבה הפשוטה שהחורף היא תקופה מועדת לתקלות חשמל. מזג האוויר יכול להיות סוער מאוד ולגרום לנזקים רציניים למערכת החשמל הביתית שלכם, וגם למערכות העירוניות. לא פעם אנו שומעים על עצים או על ענפים כבדים שנופלים ומפילים איתם גם את החשמל, או על שיטפונות שבעקבותיהם נכנסות כמויות מים עצומות אל תוך הבית, ומעבר לנזק שנגרם למבנה עצמו, עולה גם הסכנה להתחשמלות ולשריפות כתוצאה מפגיעה בחשמל.
אז אמנם לא נוכל להיות מוכנים לכל תרחיש, ויש פעמים רבות שהטבע בלתי צפוי וחזק מאיתנו, אבל כדאי מאוד שלפחות מהצד שלנו, נכין את הבית מבחינה בטיחותית לתקלות חשמל, תוך הבנה שחלק גדול מהן נצליח למנוע בעזרת הכנה זו.

איך להכין את הבית לחורף – בטיחות ומניעת תקלות חשמל

איטום, בידוד ובדיקת ארון החשמל – האמת שלא משנה עד כמה טוב תתכוננו, לפני הכל, הדבר הראשון שצריך לבצע כדי להכין את הבית לחורף הוא איטום ובידוד שלו. זה אלף בית כדי להגן לא רק על מכשירי החשמל תקלות חשמל נפוצות ועל הבטיחות שלכם, אלא על כל המכלול הזה שנקרא "בית". בנוסף, האיטום והבידוד חשובים מכיוון שהגנה על הבית מפני חשיפה לרוחות ולטמפרטורות נמוכות מאפשרת למכשירי החשמל להישאר יציבים במשך כל תקופת החורף ולא להתאמץ כאשר הם עובדים דבר המנוע תקלות חשמל נפוצות.
מומלץ לדאוג לאיטום ולבידוד כבר בסוף הקיץ ואם אתם ממש חושבים קדימה, אז אפילו במהלך הסתיו. זה מצריך מכם ממש לצאת החוצה, להקיף את הבית ולסתום סדקים וחריצים שעלולים להכניס קור ורטיבות כאשר יגיעו הגשמים. כמובן שבדיקה כזו מצריכה מכם גם לבדוק ולהגן על ארונות החשמל שמחוץ לבית או בתוכו. ארונות החשמל ולוחות החשמל בתוכם הם אלה שמאפשרים את אספקת החשמל לבית ולכן הם חייבים להיות אטומים לחלוטין על מנת למנוע תקלות חשמל בהם, במיוחד אם הם ממוקמים בחוץ.

בדיקת הארקה ובדיקת ממסר הפחת - הארקה היא חיבור בין מכשירי החשמל בבית לבין האדמה באמצעות מוליך. כאשר מתרחשת תקלה באחד מהמכשירים, יכול לזלוג ממנו חשמל, ומכיוון שטבעו של החשמל הוא לשאוף להגיע אל הקרקע, הוא ייעזר בכל מה שימצא, כולל בגוף האדם שנחשב למוליך חשמל מצוין. לכן, כל מי שיימצא בקרבתו של החשמל "החי" עלול למצוא עצמו בסכנת חיים. כאן נכנס לפעולה כבל ההארקה שמאפשר לאותו החשמל שזלג לזרום אל הקרקע, שם הוא מתפרק.
בנוסף להארקה, למערכת החשמל בבית ישנה גם הגנה נוספת – ממסר הפחת, מתג שמותקן בארון החשמל ושאמור לקפוץ ולהפסיק את זרם החשמל בבית כאשר הוא מזהה שיש תקלה.
גם ההארקה וגם ממסר הפחת צריכים לפעול בשיתוף פעולה ולהיות תקינים בכל שלב. לכן יש לבצע עבורם בדיקות תקופתיות. את ממסר הפחת יש לבדוק בכל מספר חודשים ואת ההארקה פעם בשנה-שנתיים. אבל, שימו לב! רק חשמלאי מוסמך יכול לבצע בדיקות מקצועיות אלה, כך שדאגו להזמין אחד כזה שימנע מראש תקלות חשמל נפוצות לפני בוא החורף.

מגן ברקים, מייצב מתח ומכשיר אל פסק (UPS) - אמצעי הגנה נוספים שיכולים לעזור הם מגני ברקים, מייצבי מתח ומכשירי אל-פסק. אלו הם מוצרים שמתחברים למכשירי החשמל, בין אם דרך שקעי החשמל ובין אם כחיבור ישיר למכשיר עצמו (כמו למשל למחשב או למקרר), ותפקידם להגן עליהם משינויים בזרם החשמל.
רובם של אמצעי הגנה אלה מיועדים להשהות את קפיצות החשמל הרגעיות הקטנטנות ולהגן על הרכיבים האלקטרוניים שבמכשיר החשמלי שלכם, אך ישנם כאלה מתקדמים יותר שמגיעים עם רכיב שמשהה את הכיבוי למספר דקות ומבצע אותו באופן הדרגתי. כאשר החשמל חוזר, אמצעי ההגנה שמחובר למכשיר מנטר ומאזן את המתח החשמלי ורק לאחר מכן מחזיר אותו לפעילות.

עשה ואל תעשה בנושא חשמל בחורף

    חממו את הבית בעזרת מזגן – אם נודה על האמת, כל אמצעי החימום החשמליים בחורף זוללים אנרגיה, אבל לפחות ניתן לומר שחימום במזגן הוא בטיחותי. לא סתם מדובר באמצעי החימום הנפוץ ביותר. קראנו יותר מדי על שריפות שפרצו כתוצאה מחימום בעזרת תנור חשמל שנפל קרוב מדי לסדין או למזרון או שהקפיץ את כל מערכת החשמל בבית, ועם מזגן זה לא קורה.


    הקפידו על איטום ובידוד – כבר ציינו את זה מקודם במאמר, אבל זה סעיף חשוב מאוד, אז כדאי להזכיר את זה שוב. איטום החלונות והקירות בחורף הוא אחד הדברים המהותיים ביותר שיכולים לסייע לחימום הבית באופן מהיר ויעיל יותר.


    וודאו את תקינות הדוד – אין דבר יותר מרגיז מלהיכנס בחורף למקלחת, לפתוח את המים ובמקום להתמסר לזרם נעים וחמים, לקבל קיתונות מים צוננים. כדי שזה לא יקרה, הזמינו מראש טכנאי דודים שגם יבדוק האם הדוד עובד כשורה ושהתרמוסטט, הכפתור הזה שמחמם את המים, פועל כראוי למניעת תקלות חשמל נפוצות במכשיר, אולי גם בקשו ממנו לכוון את הטמפרטורה של התרמוסטט ל-60 מעלות במקום 70. באופן כזה תוכלו לחסוך בצריכת החשמל כמעט 30%.


    כוונו את התרמוסטט של המקרר – בדיוק כמו התרמוסטט של הדוד, כך גם תוכלו לעשות עם זה של המקרר, רק שאת התרמוסטט של המקרר תוכלו לכוון בעצמכם, מכיוון שזהו רכיב חיצוני שנמצא בכל מקרר. ניתן לכוון את התרמוסטט לעוצמת קירור נמוכה יותר, כיוון שהטמפרטורה בחוץ בחורף מסייעת לו בקירור טבעי.

מומלץ להסתכל על מחירון עבודות חשמל של בעלי המקצוע המומלצים שלנו.
שיהיה חורף נעים ובטוח
בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"מומלץ לדאוג לאיטום ולבידוד כבר בסוף הקיץ ואם אתם ממש חושבים קדימה, אז אפילו במהלך הסתיו."

"את ממסר הפחת יש לבדוק בכל מספר חודשים ואת ההארקה פעם בשנה-שנתיים."

"כל אמצעי החימום החשמליים בחורף זוללים אנרגיה, אבל לפחות חימום במזגן הוא בטיחותי"

כתבות ומאמרים

כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

המאמר נכתב על מנת לתת מושג מה עליכם לעשות וכיצד לנהוג כדי לבצע תכנון חשמל נכון לבית שלכם, לבחירת תאורה לפנים ולחוץ וכדי שתכירו כמה שיותר מונחים ומושגים בתחומים אלו.

קרא עוד
לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לא זול, אבל מציל חיים – מחירי עבודות חשמל

לשאלה כמה עולה עבודת חשמל אין תשובה אחת. כבר כתבנו שיש מגוון עבודות מעלות ביקור חשמלאי ועד תיקון, התקנה או החלפה, ולכן טווח העלויות הוא עצום, במאמר הבא נענה על כל השאלות של מחירי עבודות חשמל.

קרא עוד
כיצד נמנע קצר חשמל בבית ומה דרכי הטיפול בקצר חשמלי?

כיצד נמנע קצר חשמל בבית ומה דרכי הטיפול בקצר חשמלי?

במאמר יוסבר מהו קצר חשמלי ומה הדברים שאשפר לעשות לבד לפני הזמנת חשמלאי

קרא עוד
איך תאורה נכונה במטבח יכולה לשדרג אותו?

איך תאורה נכונה במטבח יכולה לשדרג אותו?

במאמר יוסבר על מרכזיותו של חלל המטבח בתוך הבית, מדוע חשוב לתכנן בו תאורה נכונה, ואיך תאורה נכונה יכולה לשדרג אותו.

קרא עוד
כיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית?

כיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית?

במאמר יוסבר מהי החשיבות של אספקת חשמל סדירה ורציפה וכיצד משתלבות עבודות חשמלאים ברמה הביתית או העיסקית

קרא עוד
מיהו חשמלאי

מיהו חשמלאי

במאמר יוסבר באילו מקרים עלינו לקרוא לשירותיו של חשמלאי מוסמך, ומהם הדרכים לוודא שהחשמלאי שהזמנו הוא אכן מוסמך.

קרא עוד