26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

כאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע. במאמר הבא תמצאו את הכל על נקודת חשמל, שקעים ותקעים.

שקע ותקע – התנהלות בטוחה עם נקודת חשמל

שקע ותקע הם לא רק הבובות של חברת חשמל, אלא ממש רכיבים אמיתיים שדרכם זורם החשמל. למעשה הם מהווים את הצורה הנפוצה ביותר לחיבור מכשירי חשמל אל רשת החשמל המרכזית. שקע, מלשון לשקוע, הוא הרכיב אותו משקיעים בקיר והוא זה שמחובר משם לרשת החשמל באמצעות כבלים מוליכים. לעומתו, התקע, מלשון לתקוע, הוא הרכיב שמחובר למכשיר החשמלי עצמו ואותו תוקעים לתוך נקודת חשמל - לקבלת זרם חשמל למכשיר.
זה אמנם נראה מאוד פשוט - מחברים - והופ, מיד מגיע החשמל למקרר או למכונת הכביסה שלנו. נכון? אז זהו, שלא. מסתבר שיש סוגים שונים של נקודת חשמל, בארץ הם מחוברים לחשמל מזרם מסוים ואילו בארה"ב יש להם זרם שונה, יש כאלה אשר בטיחותיים לילדים, יש כאלה בעלי 2 פינים וכאלה בעלי 3 פינים. בקיצור, עולם שלם.
מטרת מאמר זה היא לעשות סדר בעולם הזה ולספק לכם ידע על הנקודת חשמל הבייתית שלכם, גם כדי שתדעו איזה נקודות חשמל נדרשות לכם ועל ידי כך תצליחו להאריך את חיי המוצר שלכם ולשמור על רשת החשמל תקינה, אבל בעיקר כי מדובר בחשמל, ועם חשמל לא משחקים.
זוהי באמת סכנת חיים.

על פינים בתקעים וחורים בשקעים

שוק החשמל המודרני מציע מספר גדול יחסית של סוגי נקודות חשמל ומתגים למטרות שונות. הסיבה לכך היא היסטורית וקשורה לוויכוח העתיק והוותיק, מי בעצם המציא את החשמל? האם זהו תומס אדיסון, שקיבל על כך קרדיט לאורך שנים רבות, או שמא ניקולא טסלה, שרק בעשורים האחרונים זוכה לתהודה ולהערכה מחודשת, בעיקר בזכות המחווה הנפלאה שהוענקה לו כאשר המכונית החשמלית הראשונה נקראה על שמו?
כנראה שלא נצליח לענות על שאלה זו, אבל בכל מקרה, גם לפני 150 שנה וגם כיום, התוצאה היתה ונשארה שהמתח החשמלי המצוי במרבית מדינות העולם נע בין 220-240 וולט, ואילו במדינות אמריקה השונות (כולל במרכז היבשת ובארה"ב), וכן ביפן, משתמשים במתח חשמלי שונה, שנע בין 110-127 וולט. בפועל זה אומר שאם אתם מגיעים לכנס בניו יורק למשל, תצטרכו מתאם על מנת להטעין או לחבר את המחשב הנייד שלכם, כיוון שיש סבירות גבוהה שהתקע שלו לא יתאים לשקע האמריקאי (אלא אם כן יש לו שנאי מובנה, דבר שכמובן פותר את הבעיה מהשורש).
ומה זה אומר לגבי ישראל?
נקודת החשמל הנפוצה אצלנו בארץ דומה למקובל באיחוד האירופי – מה שנקרא תקע C, שבנוי משני פינים עגולים מקבילים. אבל יש לנו גם תקע אחד, נפוץ מאוד, שייחודי רק לנו, ממש המצאה ישראלית, שמו הוא H, שבנוי משלושה פינים עגולים וזהים, שיוצרים יחד מעין משולש שווה צלעות.

שקע בטיחותיים לחדרי ילדים ובכלל

כשמתייחסים לנקודות חשמל, חובה להזכיר כמובן גם את הצד הבטיחותי.
אז נכון, בטיחות היא בהחלט חלק מהותי בחשמל באופן כללי, אבל לוח החשמל או החוטים והכבלים שבקירות הם פחות מאיימים, אולי מפני שאינם נגישים כל כך. הזמינות והנגישות הגבוהות ביותר מתבטאות באופן מובהק בנקודות חשמל שמהוות סכנה של ממש בעיקר עבור ילדים, מפני שחלקם ממוקמות בגבהים שכל ילד יכול להגיע אליהן, וגם אם לא, אז הוא יעשה זאת עם כסא. כי ילדים, כפי שאתם יודעים מאוד אוהבים לטפס ולהתנסות, והכי כיף זה להכניס את התקע לשקע. מה יותר מעניין מזה...?
האמת היא שאם יש לכם בית חדש, סביר להניח שנקודות החשמל שלכם הם מהסוג החדש, שבהם מופעל זרם חשמלי אך ורק אם כל הפינים של התקע מוכנסים אליהם במקביל. נקודות חשמל אלה לא אמורים לסכן בהתחשמלות אף ילד שינסה להחדיר אליהם סיכות או חפצים חדים אחרים.
אם אתם רוצים להיות אקסטרה זהירים, דעו שיש גם פתרונות אחרים, והם אפילו זולים להפליא.
אפשר למצוא כיום בשוק נקודות חשמל בטיחותיות. מדובר בתקע שהוא גם שקע, כלומר מצד אחד יש לו פינים שנכנסים הקיר, אך צידו השני הוא משמש כנקודת חשמל לכל דבר עם יתרון משמעותי – יש לו מפסק בחלקו העליון, אותו ניתן להדליק ולכבות מבלי שנצטרך להוציא מהקיר.
אפשרות נוספת היא התקנה של נקודת חשמל בעלת מכסה או תריסי מגן פנימיים בחדרי ילדים או בנקודות חשמל שילדים יכולים להגיע אליהם. לחילופין אפשר גם להרכיב על נקודות החשמל מעין פקקי פלסטיק ייעודיים (אותם ניתן לפרק במקרה הצורך), שימנעו מהילדים להחדיר לשקע עצמים מסוכנים ולהסתכן בהתחשמלות.
ועוד כמה טיפים לגבי בטיחות חשמל עם ילדים:

  • הימנעו משימוש בכבל מאריך. במקום זה פשוט התקינו נקודות חשמל נוספות. זה אמנם עולה לא מעט, אבל שווה כל שקל אם משווים את זה לחיי הילדים.

  • בדקו את תקינות ההארקה בבית. זה תמיד עניין קריטי, אבל עם ילדים זה מקבל משנה חשיבות.

  • בדקו מדי פעם גם את פעולתו של מפסק הפחת. זו באמת בדיקה פשוטה שתוכלו לבצע במהירות ולהציל חיים באמצעותה.

התנהלות בטוחה עם נקודות חשמל ומה שבניהם

על מנת לשמור על הבטיחות, גם של הילדים שלכם כמובן, אבל גם שלכם, כדאי קודם כל להבין, שחשמל הוא נכס. הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, הוא עוזר לנו ומשדרג את איכות חיינו והוא משרת אותנו בנאמנות. אבל בכדי שכל זה יקרה בבטחה, צריך גם להתייחס אליו בהתאם לחוקים ולכללים מאוד ספציפיים.
חיבור תקין של תקע לנקודת חשמל צריך להתבצע בצורה חלקה. אם אתם נתקלים בקשיים להכניס את התקע לשקע, סימן שהוא לא מתאים, או שיש בעיה עם איתו. אל תמשיכו ללחוץ, נקודת החשמל עלולה להתחמם ולהישרף, וזה באמת מסוכן.
יש מספר סיבות לכך שנקודת החשמל מתחחמת או נשרפת. ייתכן שחיבור הנקודת חשמל לקיר רופפת או שהמגעים בתוכה רופפים, ייתכן שהמכשיר שאתם מנסים לחבר אל נקודת החשמל אינו תואם במתח ו/או בהספק וייתכן שהשקע פשוט ישן מאוד וכבר עשה את שלו. בכל מקרה, מדובר בבעיה וסביר להניח שיהיה צורך להחליף את השקע.
אל תנסו לעשות את זה בעצמכם. זו עבודה לחשמלאי מורשה.
מומלץ להכנס אל רשימת חשמלאים מורשים לעבודות חשמל של בעלי המקצוע שלנו.

החלפת שקע חשמלי

החלפה של נקודת חשמל מתבצעת במיוחד במצבים בהם יש שקע שרוף בבית או שיש עליו סימנים שחורים של פיח, אבל לעיתים היא גם קשורה לכך שיש קצר בבית (במיוחד אם אתם מנסים להכניס תקע של מכשיר חשמלי כל שהו אל נקודת חשמל בבית ופתאום אין חשמל), או אם אתם פשוט מעוניינים להחליף את נקודות החשמל לכאלה בטיחותיות או מעוצבות וחדשות יותר.
ההחלפה נעשית, כפי שציינו, על ידי חשמלאי מורשה, שיבדוק האם נקודת החשמל מקצרת וכן את חיווט חוטי החשמל ובמקרה הצורך יתקן את הבעיות שיימצאו. החשמלאי ינתק את החשמל בבית ורק לאחר מכן ייגש לעבודה שבסיומה יתקין לכם נקודת חשמל חדשה ויוודא שהבעיות שהיו לא נשנות.

לסיכום המאמר, זכרו שכאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"שוק החשמל המודרני מציע מספר גדול יחסית של סוגי נקודות חשמל ומתגים למטרות שונות"

"בדקו את תקינות ההארקה בבית. זה תמיד עניין קריטי, אבל עם ילדים זה מקבל משנה חשיבות"

"החלפה של נקודת חשמל מתבצעת במיוחד במצבים בהם מזהים שהנקודה שרופה"

כתבות ומאמרים

כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

במאמר יוסבר על החשיבות שבתאורה לחללים שונים בבית, וכיצד נתכנן תאורה עבור הסלון, המטבח, חדר השינה וחדר הילדים.

קרא עוד
מה חשיבותה של התקנת תאורה לבית?

מה חשיבותה של התקנת תאורה לבית?

במאמר יוסבר על החשיבות של התקנה תאורה לבית, באילו גורמים יש להתחשב בשלב ההתקנה, ובמה שונה תאורת בית מתאורת חוץ.

קרא עוד
כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

במאמר יוסבר כיצד נבצע התקנת שקע חשמל בשיטת עשה זאת בעצמך ויפורטו כללי בטיחות, בעיות ודרכי פתרונן.

קרא עוד
התקנת נקודות חשמל שונות בבית

התקנת נקודות חשמל שונות בבית

במאמר יוסבר כיצד לבצע התקנת נקודות חשמל, מה ניתן לעשות בעצמינו ומתי חובה להזמין חשמלאי מוסמך.

קרא עוד