26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

המדריך המלא לתלת פאזי

למרות שנדמה שהוא היה כאן מאז ומעולם, החשמל היא המצאה די חדשה. בסך הכל עברו 150 שנים מאז שהרעיון היומרני של תומס אלווה אדיסון וניקולא טסלה קרם עור וגידים והפך למצרך חיוני, זמין ונגיש לכולם בכל מקום ובכל שעה.
אבל עם חלוף השנים, כך גדלה גם הדרישה לחשמל. השימוש שלנו במוצרי חשמל, בציוד ובמכשירים שונים מבוססי חשמל גובר מיום ליום עד שאיננו יכולים לדמיין את חיינו בלעדיו. מעבר לכך, הצורך שלנו בחשמל והזמינות הכל כך נוחה שלו גורמים לכך שבכל רגע נתון פועלים סביבנו מכשירים חשמליים רבים שלעיתים יוצרים עומס על המערכת. ומסיבה זו בדיוק בתים ועסקים רבים עברו להשתמש או תכננו מראש את השימוש בחשמל תלת פאזי.
סביר להניח ששמעתם את המונח "תלת פאזי", אבל לא ממש הבנתם אותו. זה בסדר גמור, כל עוד אתם לא חשמלאים במקצועכם כנראה שגם אין צורך שתדעו מה זה, מה ההבדל בינו ובין חשמל חד פאזי (עוד מונח מוכר) ומה היתרונות במעבר אליו. וחוץ מזה, בשביל מה אנחנו פה אם לא כדי להסביר ולפשט?
אז בואו נצלול אל נבכי החשמל התלת פאזי.

מה זה בכלל חשמל תלת פאזי?

כשמדברים על פאזות בחשמל, הכוונה היא למקור מתח, לזרם החשמלי המסופק אל הבתים. כך שחשמל חד פאזי הוא חשמל בעל פאזה אחת, כלומר מערכת חשמלית שיש לה מקור מתח אחד ושמספקת עד 25 אמפר (אמפר - יחידה המודדת את צריכת החשמל. אמפר אחד שווה ל-220 וולט). ככל שמכשיר חשמלי צורך יותר זרם, כך הוא נזקק ליותר יחידות אמפר, וככל שמתג החשמל גדול יותר, כך הוא יכול להעביר כמות גדולה יותר של יחידות אמפר. אם תחליטו להפעיל מכשירי חשמל רבים בו זמנית, למשל מכונת כביסה, בוילר וכיריים חשמליות שנחשבים לצרכני חשמל כבדים, ישנו סיכוי סביר שסך כל הצריכה שלהם יעבור את 25 האמפר, ואז החשמל בבית פשוט יקפוץ.
לעומת זאת, חשמל תלת פאזי מורכב מ-3 פאזות, מ-3 מקורות מתח, שכל אחד מהם הוא 25 אמפר, כך שסך זרם החשמל בבית שיש בו חשמל מסוג זה יעמוד על 75 אמפר (25*3). במצב כזה ניתן להפעיל כמות גדולה של מכשירי חשמל במקביל מבלי לחשוש שהמערכת תקרוס ולא תעמוד בעומס.

אך תדעו איזה סוג חשמל יש לכם?

רבים מבעלי הבתים והעסקים קנו אותם מבעלים קודמים ולכן גם הסתמכו על המילה שלהם לגבי הנכס, בין אם הצנרת שלו חדשה או ישנה, באיזו שנה הבית שופץ והאם המכולת השכונתית מספקת את הצרכים שלכם. את רוב האמירות האלה אפשר לאמת על ידי בדיקות כאלה ואחרות, ואלה שאינן עובדתיות, כמו למשל האם השכנים נחמדים או לא, פשוט מגלים עם הזמן.
למזל כולנו, נושא החשמל קל מאוד לבדיקה, כך שאם בעל הנכס אותו אתם מעוניינים לקנות אומר שיש לכם חשמל תלת, תוכלו לוודא את העניין במהירות. כל שאתם צריכים לעשות הוא לגשת אל ארון החשמל ולבחון את לוח החשמל שלו. אם המפסק הימני ביותר הוא יחיד, מדובר בלוח חשמל חד פאזי, אם הוא נראה כשלושה מפסקים מחוברים זה לזה, זהו לוח חשמל תלת פאזי. אפשרות נוספת ומדויקת יותר היא פשוט להתקשר לחברת החשמל ולברר.

מתי כדאי לעבור לחשמל תלת פאזי?

האמת שזו שאלה שלא קל לענות עליה, כי על אף שבכל בית יש כיום הרבה יותר מכשירי חשמל ממה שהיו לדורות הקודמים, עדיין לא כולם פועלים בו זמנית ולכן זרם של 25 אמפר הוא די והותר למרבית הדירות והבתים הפרטיים.
אולם, אם מערכת החשמל שלכם מקצרת או עושה בעיות, אם במילא אתם מזמינים חשמלאי לבדיקה או לביקורת, אם יש מכשירים חשמליים שדורשים חשמל שכזה (כמו למשל כיריים חשמליות), אם אתם מתכוונים לבצע שיפוץ גדול או לבנות בית, כדאי אולי לשקול לעבור לחשמל תלת פאזי.
מעבר להגדלת יכולת צריכת החשמל ולשקט הנפשי שמספק חשמל בחיבור שכזה, יש לו גם יתרונות אחרים. מדובר במערכת חשמל חדשה יותר ולכן גם בטיחותית, כשהסיכון לקצר בה הוא אפסי, כיוון שגם אם פאזה אחת מקצרת, השתיים האחרות עדיין ממשיכות לספק חשמל.

שקע תלת פאזי

ישנם מוצרים שחיבורם אל החשמל דורש מראש חשמל תלת. כבר הזכרנו לפני כן את הכיריים החשמליות, זהו מוצר אחד לדוגמא, אבל יש גם מזגנים כאלה או תנורים גדולים.
החיבור של מכשירים אלה לחשמל מתבצע על ידי שקע מיוחד, שנקרא שקע תלת פאזי, שיש לו קיבולת של 48 אמפר (16*3 (להתקנת שקע כזה תזדקקו לחשמלאי, מכיוון שהיא נעשית על ידי חיבור ישיר ללוח החשמל, כך שנדרש חיווט מחדש ולעיתים גם החלפה של כבלי החשמל.
עלות התקנת שקע תלת מתחילה מ-350 ₪, אך אם יש צורך בהתקנת נקודת חשמל, חציבה בקיר והחלפה של כבלי החשמל, המחיר כמובן יעלה בהתאם.

הגדלת הזרם החשמלי לבית

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית, בין אם זה מכיוון שהוא אינו מספק אתכם כבר ובין אם זה כחלק מתהליך שיפוץ או בנייה, יש לכם שתי אפשרויות:

    מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר – מדובר בתהליך שמשאיר את החשמל שלכם כחד פאזי, כלומר עם נתיך אחד, אך במקום מתח של 25 האמפר שהוא מגיע איתו, הוא יעלה ל-40 אמפר, דבר שכמובן יאפשר לכם לעשות שימוש ביותר מכשירים בבית בו זמנית.

בכדי לבצע זאת, עליכם לבצע הזמנה להגדלת הזרם באתר של חברת החשמל או בשיחת טלפון אליהם. לאחר מכן עליכם להזמין חשמלאי מוסמך שיבצע בדיקה של כל מערכת החשמל בבית, תוך כדי תיקון תקלות וליקויים במטרה להכין אותה לביקורת של חברת החשמל, אליהם הוא ישלח טופס הזמנה לביקורת. במועד המתואם יהיו נוכחים גם נציגי חברת החשמל וגם החשמלאי המוסמך ואם הכל תקין, מתח החשמל שלכם יאושר להעלאה ל-40 אמפר.
עלות הגדלה מ-25 אמפר ל-40 אמפר עומדת על כ-3,000 ₪ לחשמלאי ועוד כ-3,500 ₪ תשלום לחברת החשמל.

    מעבר מחד פאזי לתלת – זוהי האפשרות השנייה שלכם להגדיל את זרם החשמל. אך גם במעבר זה יש לכם שתי אפשרויות – להישאר עם מתח של 25 אמפר או להגדיל ל-40 אמפר. כמובן שאם כבר מחליטים לעבור לתלת עדיף שהמערכת תהיה עם 40 אמפר, ואם אתם מתכננים כזו ומקימים אותה מאפס, במילא היא כבר תהיה מוכנה עם מתח של 75 אמפר.

בהגדלה לחשמל תלת פאזי לוח החשמל שלכם יהיה כעת עם 3 נתיכים. זה דורש הכנת תשתית לוח החשמל שלכם על ידי חשמלאי מוסמך ומעבר ביקורת של חברת החשמל.
עלות החלפה לתלת נעה בין 3,000-5,000 ₪ לחשמלאי, בהתאם למורכבות העבודה, ועוד כ-3,500 ₪ תשלום לחברת החשמל.

ולאחר כל מה שנכתב כאן, חשוב לציין דבר אחד אחרון. אמנם העלויות של חשמל תלת הן גבוהות יחסית, הן לחשמלאי המוסמך והן לחברת החשמל, אולם חשמל כזה הוא בטיחותי הרבה יותר ויגן עליכם ועל רשת החשמל שלכם מקפיצות חשמל מיותרות ומבלאי מהיר יותר, כך שלטווח הארוך זה בהחלט משתלם לתכנן מערכת כזו מראש או לעבור אליה אם זה אפשרי.
מומלץ להסתכל על מחירון עבודות חשמל של אנשי המקצוע המומלצים שלנו.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"כשמדברים על פאזות בחשמל, הכוונה היא למקור מתח, לזרם החשמלי המסופק אל הבתים"

"תלת פאזי היא מערכת חשמל חדשה יותר ולכן גם בטיחותית, כשהסיכון לקצר בה הוא אפסי"

"אם מערכת החשמל שלכם מקצרת או עושה בעיות, כדי לשקול לעבור לתלת פאזי"

כתבות ומאמרים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

קרא עוד
חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

השוק מוצף בחשמלאים בעלי כל מיני סוגי רישיונות. איך נדע להבדיל ביניהם ומי מהם חשמלאי מוסמך? אנחנו כאן עם התשובות.

קרא עוד
סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

חשמלאי נחשב לאחד המקצועות היציבים והנפוצים ביותר אבל לא כולם יודעים שלמקצוע החשמלאות אין רק הגדרה אחת, אלא שישנם סוגים שונים של חשמלאים, במאמר ננסה לענות על איזה סוג חשמלאי צריך להזמין כדי לתקן תקלות חשמל שונות.

קרא עוד
7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

במאמר יוסבר כיצד לבחור חשמלאי אמין ומקצועי לעבודות חשמל ויודגשו כללים חשובים בהתנהלות עם חשמלאים

קרא עוד