26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

כיום קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם במאמר שלפניכם נרחיב על שניים מתוכם - מונה חשמל ושעון שבת.

על הדומה והשונה בין מונה חשמל ושעון שבת

סביר להניח ששמעתם את המונחים מונה חשמל ושעון שבת, וסביר גם שחלקכם הניחו שמדובר באותו מוצר. האמת היא שזה לא נכון. לכל אחד מההתקנים יש תפקיד אחר ושימושים שונים ברשת החשמל. אבל אל דאגה, המאמר הזה יסביר לכם כל מה שצריך לדעת גם על מונה חשמל וגם על שעון שבת, ובכלל בדיוק מי נגד מי בסיפור הזה.

מונה חשמל

נתחיל עם המונח החשוב יותר, שבלעדיו לא יזרום לכם חשמל לבית – מונה החשמל, זה שכל רשת החשמל בבית שלכם מחוברת אליו, זה שמנטר את זרימת החשמל, שמודד אותה ומעביר אותה אל חברת החשמל ושעל פיו אתם גם מחויבים בתשלום.
מונה חשמל הוא רכיב שמותקן על ידי חברת החשמל. לעיתים זהו רכיב דיגיטלי ולעיתים מכני, בעל צג (זה פרט חשוב), שממוקם בתוך ארון החשמל שלכם, יש לו מספר ייחודי משלו והוא נבדק פעם בחודשיים על ידי חברת החשמל על מנת שהיא תוכל להנפיק עבורכם חשבונית לתשלום על צריכת החשמל שלכם בחודשים אלה.
שימו לב, לא הרבה יודעים זאת, אבל חשוב לציין שיש גם אפשרות לשלם את התשלום באופן חודשי. זה אמנם מצריך מכם להתקשר לחברת החשמל ולעבור למסלול של הוראת קבע, אבל יש כאלה שמעדיפים לשלם באופן מסודר את החשבונות שלהם מדי חודש ולא להילחץ כספית פעם בחודשיים. במסלול זה אתם יכולים לדווח חודשית על קריאת המונה שלכם (אפשר לעשות את זה באופן מקוון דרך האתר של חברת החשמל. אבל גם אם לא תדווחו, תירשם לכם צריכה מוערכת), ותחויבו בהתאם לקריאה זו, כשחברת החשמל תעדכן מדי מספר חודשים את הקריאה המדויקת ותזכה או תחייב אתכם בהפרש.
איך מונה חשמל עובד? החשמל שזורם ברשת הביתית שלכם יוצר מעין פעימות שנמדדות ונרשמות על ידי מונה החשמל. בכל רגע נתון אתם יכולים לגשת אל מונה חשמל ולראות על הצג את היקף צריכת החשמל שלכם, מספר בן 5 או 6 ספרות שמופיע על גבי הצג. כך תוכלו להישאר בעניינים ולדעת פחות או יותר להכין את עצמכם ואת חשבון הבנק שלכם לתשלום החשמל (זה קריטי במיוחד בחודשי החורף או הקיץ בהם המזגן עובד שעות רבות כדי לחמם / לקרר את הבית).

התקנת מונה חשמל

כפי שציינו, התקנת מונה חשמל מתבצעת לרוב על ידי חברת חשמל. אך יש מקרים בהם תרצו להתקין מונה חשמל נוסף, למשל אם אתם רוצים לעקוב אחר צריכת החשמל בעצמכם ולוודא שאין פערים בין המונה של חברת החשמל למונה הפרטי שלכם; או אם למשל אתם משכירים דירה או חלק מהבית ורוצים להתקין מונה חשמל משני שיעקוב אחר צריכת החשמל של השוכרים. כך או כך, את ההתקנה לא תוכלו לבצע לבד ותידרשו להזמין בעל מקצוע, חשמלאי מורשה.
לפני ההתקנה חשוב לדעת שיש בשוק כמה חברות שמוכרות מוני חשמל, חלקן אמינות וחלקן פחות. כדאי לוודא עם החשמלאי שלכם שהמונה חשמל שהוא מתקין איכותי ומגיע מחברה שיש לה מוניטין חיובי בשוק. עוד דבר שרצוי להבהיר לפני ההתקנה – את מיקום המונה. גם המונה החדש, המשני, צריך להיות מותקן בתוך לוח החשמל הן מבחינת הדיוק שלו, אך מעבר לכך, גם מבחינה בטיחותית כדי שלא יישארו חוטי חשמל חשופים. בקשו מהחשמלאי שיבדוק האם יש מקום להתקנת מונה נוסף בלוח החשמל, כי אם לא, המשמעות היא שהחשמלאי יתקין לוח חשמל משני בעלות נוספת.
מחיר התקנת מונה חשמל משתנה בהתאם לסוג רשת החשמל שלכם בבית, כלומר – האם החשמל שלכם הוא חד פאזי או תלת פאזי. עלות התקנת מונה חשמל חד פאזי נעה בין 400-500 ₪ ואילו של מונה תלת פאזי בין 600-700 ₪. ושוב, אם יש צורך בהוספת לוח חשמל משני, נוספת לכך עלות של 400-500 ₪. כמו כן, גם שינויים אחרים בתשתית החשמל או בלוח החשמל יעלו כמובן את המחיר.
אם אינכם יודעים איזה חשמל יש לכם בבית, כל שנדרש הוא להעיף מבט קצר בלוח החשמל שלכם. אם יש לכם מפסק ראשי אחד, החשמל הוא חד פאזי, אם יש לכם שלושה מפסקים ראשיים אחד ליד השני, אתם מחוברים אל חשמל תלת פאזי.

שעון שבת

המוצר השני שנדבר עליו הוא שעון השבת או במילים אחרות, טיימר. אין חובה להתקין מוצר זה והוא אינו נדרש לתפקוד של רשת החשמל. כלומר, התקנה של שעון שבת היא וולנטרית לחלוטין ותלויה ברצונכם האישי בלבד.
שעון שבת הוא למעשה התקן שמורכב על לוח החשמל ומאפשר לתזמן מראש את הפעלתם של מכשירי חשמל שונים. במקור הוא תוכנן עבור קהל שומרי השבת, אך השימוש בו התרחב וכיום הוא משמש קהלים מגוונים שנהנים מהאפשרות לשלוט בצריכת החשמל שלהם ולחסוך כסף.
שעון השבת הנפוץ ביותר הוא השעון המכני שיש לו מחזור פעולה של 24 שעות. בשעון זה יש מחוגים ומערכת זיזים שמאפשרים לקבוע את זמני ההפעלה של המכשיר אליו השעון מחובר. הכנסה של זיז קובעת הפעלה של שעון השבת לפרק זמן מסוים (למשך זמן ארוך יותר, אפשר כמובן להכניס כמה זיזים סמוכים). אבל ישנם גם שעוני חשמל דיגיטליים שניתן לכוון אותו בצורה מדויקת יותר, לשעות אחרות בימים שונים ולא כל יום בשעה קבועה (כמו בשעון המכני), או לכל זמן אחר לפי רצונכם.

שעון שבת עם קונקטור

אחד הדברים החשובים שאתם צריכים לדעת על שעון שבת, שהוא יכול לעמוד בעומס של 16 אמפר בלבד. כלומר, אם שעון השבת אמור להפעיל כמה מכשירים, ובמיוחד אם הוא מחובר למזגן גדול או מיני מרכזי, הוא עלול להתחמם ולהישרף כיוון שהדרישה שלהם גדולה מזה הוא לא יוכל לספק אותה.
הפתרון לכך הוא התקנה של שעון שבת עם קונקטור (בעברית - מגען או ממסר). מדובר ברכיב שזרם העבודה שלו גבוה יותר מ-16 אמפר ושתפקידו לסייע להפחית את העומס משעון השבת. הקונקטור יותקן עם שעון השבת ועל ידי חיווט ייעודי ייכנס לעבודה יחד איתו, באופן כזה שהחשמל המוזרם יעבור דרכו ולא דרך השעון.

התקנת שעון שבת

כמו כל רכיב חשמלי, גם התקנה של שעון שבת צריכה להתבצע על ידי בעל מקצוע, קרי חשמלאי מורשה. השעון יכול להיות מותקן בסמוך ללוח החשמל, ואז חלק מהמפסקים יישלטו על ידי שעון השבת, או שניתן להתקין אותו על שקע מסוים שאותו מעוניינים להפעיל. למשל השקע של הדוד החשמלי הוא אחד הנפוצים, כיוון שהתקנת שעון שבת עליו עושה את החיים קלים יותר ואת המים חמים בכל עת שתרצו, בין אם זה למקלחות הערב של הילדים או למקלחת זריזה ונעימה בבוקר.
מחיר התקנה של שעון שבת הוא בסביבות 400-450 ₪. זה כולל כמובן את מחיר השעון, אבל לא כולל תוספות כמו התקנת קונקטור (בין 150-300 ₪) או נקודה חשמלית נוספת (בסביבות 300 ₪ לנקודה) אם נדרש.
מומלץ להסתכל על מחירון עבודות חשמל של אנשי המקצוע המומלצים שלנו.

לסיכום, קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם ואפילו להפחית אותה. עשו בהם שימוש. רק תרוויחו מזה.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"מונה חשמל הוא רכיב שמותקן על ידי חברת החשמל. לעיתים זהו רכיב דיגיטלי ולעיתים מכני"

"החשמל שזורם ברשת הביתית שלכם יוצר מעין פעימות שנמדדות ונרשמות על ידי מונה החשמל"

"שעון השבת הנפוץ ביותר הוא השעון המכני שיש לו מחזור פעולה של 24 שעות"

כתבות ומאמרים

כל המידע על מנורות לד

כל המידע על מנורות לד

במאמר יוסבר מהי מנורת לד, מהם היתרונות שלה על פני נורת ליבון רגילה, מתי מומלץ להשץמש בה ואילו סוגי נורות לד קיימים.

קרא עוד
התקנת מנורות ונברשות

התקנת מנורות ונברשות

במאמר יוסבר אילו סוגי אביזרי תאורה לבית קיימים, מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אותם, וכיצד מתבצעת ההתקנה שלהם.

קרא עוד
מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

במאמר יוסבר מהו מאוורר תקרה ומה השלבים בהתקנת מאוורר תקרה

קרא עוד
המדריך להחלפת גוף תאורה

המדריך להחלפת גוף תאורה

במאמר זה ננסה לתאר ולפשט את תהליכי ההתקנה של גופי תאורה בהתאם לקטגוריות הראשיות שלהם.

קרא עוד