26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

המדריך המלא לחשמל - טיפים,הסברים ומחירים של עבודות חשמל

במאמר נסביר על מונחים בסיסיים בחשמל, מהם ההגדרות ותחומי ההתמקצעות של חשמלאים, איזה עבודות חשמל נפוצות יש ומה העלות שלה.

המדריך המלא לחשמל

כמה פעמים יצא לכם לחשוב עד כמה אנו ברי מזל לחיות בעידן שבו החשמל זמין ונגיש כל כך? זה נראה לנו הרי כל כך טבעי היום פשוט להרים מתג או ללחוץ על כפתור, ומיד כל הבית מתעורר לחיים - אור שוטף את החדרים, אפשר להדליק טלוויזיה או לשחק בפלייסטיישן, המחשב והאינטרנט נכנסים לפעולה והבוילר מחמם לנו מים למקלחת. אבל מספיק ללכת 150 שנה אחורה וכל הפעולות הללו לא היו טריוויאליות כלל וכלל.
החשמל הוא המצאה חדשה יחסית. בסוף המאה ה-19 חברו להם יחדיו תומס אלווה אדיסון וניקולא טסלה. אדיסון המציא את שיטת הזרם הישר, טסלה את זרם החילופין, או בשמם הידוע יותר – ACDC , ויחד הם הזניקו את חלום החשמל להמונים (טוב, לא ממש ביחד, הם לא בדיוק ששו לשתף פעולה זה עם זה, ואפילו היו חלוקים מקצועית בדעתם, אבל מה זה משנה? בזכות שניהם יש היום חשמל לכוווולללםם).
אל תדאגו, אנחנו לא באמת מתכוונים לבלבל לכם את המוח עם סיפורים היסטוריים או טכניים מדי על איך החשמל זורם אלינו הביתה ומפעיל את המכשירים, אבל אנחנו כן ננסה לפשט ולבאר עבורכם במאמר זה מונחים בסיסיים בחשמל, להסביר לכם בקצרה מהם ההגדרות ותחומי ההתמקצעות של חשמלאים, איזה עבודות חשמל נפוצות יש ומה העלות שלהן (וחשוב מכך, איזה חשמלאי אתם צריכים להזמין לכל סוג עבודה), ואפילו לתת לכם קצת טיפים להתנהלות נכונה עם חשמל.
אז בואו נצלול פנימה.

מיהו חשמלאי ומה הגדרת התפקיד שלו?

חשמלאי הוא מי שהמקצוע שלו הוא חשמלאות. כלומר, מדובר באדם שמתעסק עם חשמל, החל מהתקנת ציוד חשמלי, תחזוקה של תשתיות קיימות וחיווט של מכשור וציוד. הוא יכול להתמקצע בתחום מסוים ולהפוך להיות למשל בעל מקצוע העוסק בחשמל רכב,מכונות וכד'.
אבל לא כל אחד יכול להפוך בעל מקצוע העוסק בחשמל. החוק בישראל קובע שעיסוק בעבודות חשמל, לרבות בדיקה, שינוי, תיקון או פירוק של מתקן חשמלי, דורש הכשרה ורישיון מטעם משרד העבודה והרווחה. מי שאין בידו רישיון זה עובר על החוק, ומכיוון שהוא מהווה סיכון לא רק את עצמו אלא גם אחרים, הוא כמובן צפוי להיענש בהתאם.
משרד העבודה והרווחה מנפיק רישיונות בדרגות שונות, שכל אחד מהם מתאים לסוג שונה של עבודות חשמל. אחת הדרגות הגבוהות ביותר של המקצוע הוא מהנדס חשמל שרשאי לערוך ולבצע את כל עבודות החשמל, מעליו יש דרגת בודק 3, שעליו להיות מהנדס חשמל ולעסוק בעבודה זו שנתיים לפחות לפני שהוא מקבל את רישיונו. ניתן כמובן למצוא גם דרגות ביניים של חשמלאים למיניהם, כגון "עוזר" שרשאי לעזור בביצוע עבודות חשמל במתקנים במתח נמוך, אולם אך ורק בפיקוח של בעל מקצוע מוסמך ומעלה; חשמלאי מוסמך שרשאי לבצע ולתכנן מתקנים במתח נמוך עד 80 אמפר; טכנאי חשמל שרשאי לבצע ולתכנן עבודות חשמל במתקנים במתח נמוך עד 400 אמפר; ובודק סוג 1 שעליו להיות טכנאי חשמל ושרשאי לבצע בדיקות של מתקן חשמלי במתח נמוך עד 80 אמפר.
את רשימת הדרגות המלאה והעדכנית ניתן למצוא באתר של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

עבודות חשמל נפוצות

למרות שאין ישראלי שלא מכיר מישהו שמכיר מישהו שיכול לבוא ולסדר את החשמל בבית "בלי כסף", תעשו לעצמכם כלל – לא משחקים עם חשמל! אף פעם. ההמלצה שלנו היא שלא משנה על איזו עבודה מדובר, תמיד תזמינו בעל מקצוע לביצוע שלה. אם אתם רוצים, תוכלו לתרץ את הזמנת בעל המקצוע בכך שהחוק בארץ מתיר רק לבעל מקצוע בעל רישיון מתאים בלבד לבצע עבודות חשמל.

חוק החשמל מגדיר עבודת חשמל כעבודה שמצריכה שימוש בכלי עבודה ומתבצעת על ידם. לכן, החלפת נורת ליבון לדוגמא, היא פעולה שתוכלו לבצע עצמאית כיוון שהיא אינה מצריכה כלי עבודה ייעודיים (על אף שאנו תקווה שכבר אין לכם נורות כאלו בבית, כי יש להן השלכות סביבתיות מטרידות). לעומת זאת, בכל עבודת חשמל אחרת יש סיכון גבוה שאתם או הרכוש שלכם תיפגעו, ולכן הימנעו מלבצע אותה בעצמכם והזמינו איש מקצוע.
עלות ביקור חשמלאי נעה בין 200-250 ₪. אבל לרוב זה לא מסתכם רק בהזמנת בעל המקצוע סתם כך, אז הנה פירוט העלויות של תיקון תקלות נפוצות שמחייבות טיפול של בעל מקצוע בעל רישיון:

קצר חשמלי – אם החשמל שלכם קופץ, סביר להניח שמדובר במכשיר חשמלי תקול. במקרה כזה אנו ממליצים שתבדקו שני דברים טרם הזמנת החשמלאי: האחד, שלא קפץ פיוז אקראי בלוח החשמל שלכם וכל שאתם צריכים לעשות הוא רק להרים אותו חזרה, והשני לנתק מהחשמל את המכשיר הבעייתי שעשה את הקצר. אם לאחר הבדיקות האלה, החשמל עדיין מקצר או עושה בעיות, אין מנוס מלהזמין בעל מקצוע מוסמך.
עלות תיקון קצר חשמלי עומדת על 200-450 ₪ בממוצע, תלוי במורכבות התיקון.

החלפת שקע חשמלי – אם יש שקע באחד החדרים בבית שלא עובד, רוב הסיכויים שאינכם יודעים מדוע זה קרה, ובדיוק מהסיבה הזו רצוי להחליפו. ייתכן שיש בעיה ספציפית בשקע עצמו, או אולי אחד החוטים התנתק, אבל ייתכן גם שהוא נשרף ואז כל מגע איתו עלול להיות מסוכן.
עלות החלפת שקע חשמלי תעלה בין 250-350 ₪ והיא כוללת את מחיר השקע עצמו.

החלפת לוח חשמל – אם לוח החשמל שלכם ישן מאוד, או כזה שעבר כבר כל כך הרבה תקלות וכבר אין אפשרות לתקן אותו יותר, הוא הופך לסכנה בטיחותית ולכן תהיו מחויבים להחליף אותו. לא מדובר בפעולה של מה בכך, לא מבחינת הזמן ובוודאי שגם לא מבחינה כספית. החלפת הלוח תלויה בסוג הלוח הקיים וברצון שלכם לשדרג אותו.
החלפת לוח חשמל חד פאזי תעלה בין 1,200-1,500 ₪ ואילו החלפת לוח חשמל תלת פאזי כבר תעלה 2,000-2,200 ₪. אם לוח החשמל שלכם חד פאזי ותרצו לשדרג אותו לתלת פאזי, הסכום יגיע גם עד 4,000 ₪ ויצריך בנוסף גם בדיקה ואישור של חשמלאי אשר יבצע ביקורת חשמל מטעם חברת החשמל. גם כאן המחירים כוללים את מחיר לוח החשמל וחלקים נדרשים אחרים.

לעוד הצעות מחיר הכנסו אל מחירון עבודות חשמל של בעלי המקצוע הנבחרים שלנו.

מה זה בכלל חד פאזי או תלת פאזי ומה ההבדל ביניהם?

החשמל מגיע לבתים שלנו באמצעות שתי מערכות עיקריות – מערכת בעלת פאזה אחת ומערכת בעלת 3 פאזות. ההבדל המהותי בין שתי המערכות הללו הוא היכולת של כל מערכת להפעיל את מכשירי החשמל בבית בו זמנית. ככל שהמערכת חזקה יותר, יש לה את הכוח להפעיל יותר מכשירים מבלי שתקרוס.
פאזה היא יחידה חשמלית שזרם החשמל בה עובר במעגל חשמלי ושדורשת שני חוטים להשלמה שלו, חוט מוליך וחוט נייטרלי. מערכת של פאזה אחת (חד פאזי) היא זו ששימשה אותנו לאורך עשרות שנים והצליחה לספק חשמל ללא בעיה לכל הבתים. מערכת זו מספקת חשמל בהספק של 25 אמפר וגם כיום היא מספיקה למרבית הבתים בישראל, בטח לדירות הקטנות ולכאלה שאינם מוגדרים צרכני חשמל כבדים.
מערכת תלת פאזית היא מערכת חשמל המורכבת מ-4 חוטים, שלושה חוטים מוליכים ואחד ניטרלי שהוא גם המשותף לשלוש הפאזות. החוטים המוליכים אינם מתחילים מאותה נקודה, יש ביניהם הפרש של 120 מעלות אחד מהשני. ההספק של מערכת כזו הוא 40 אמפר והיא מורכבת כיום כמעט בכל הבתים החדשים שנבנים וכמובן במבני מסחר ותעשיה שהם צרכני חשמל רציניים.
כפי שציינו, למרבית הבתים תספיקה מערכת של חשמל חד פאזי, אבל אם אתם צורכים הרבה חשמל או שתרצו להכין את הבית לצריכה עתידית גבוהה יותר, תוכלו לעבור למערכת תלת פאזית ללא כל בעיה. לשם כך יש לפנות לחברת החשמל, לקבל מהם אישור ולפנות לחשמלאי שיבצע את המעבר באופן נכון ומקצועי.

איך אפשר לחסוך בחשמל?

חד פאזי או תלת פאזי, זה לא באמת משנה, כל אחד מאיתנו יכול לומר בוודאות שאמנם החשמל הוא אחד הדברים ההכרחיים לקיומם של חיים מודרניים ונוחים, אבל המחיר שלו (לפחות בארץ) רק עולה ועולה עם השנים.
יחד עם זאת, אפשר ורצוי לחסוך בחשמל. גם בשימוש שלו – כיבוי אורות ומכשירי חשמל בחדרים שלא נמצאים בהם, מעבר לנורות לד שהן פחות מזיקות לסביבה וגם חסכוניות יותר, רכישת מכשירי חשמל בעלי דירוג אנרגטי גבוה וכד' – אבל חשוב מכך, להבין את חשיבות החיסכון כבר בשלב התכנון והבנייה של הבית.
כן, כולם מדברים היום על בניה ירוקה, שחלק ממנה מתייחס גם לחיסכון בחשמל, אבל מה זה אומר? כדי לפשט את זה אפשר לומר שזוהי למעשה בניה חכמה שלוקחת בחשבון שיקולים כמו תנאי מזג האוויר והאקלים בו ממוקם הבית, שמנצלת את התאורה הטבעית הקיימת ושמשתמשת בחומרי בנייה בעלי אורך חיים ממושך שגם יוצרים לבית מעטפת תרמית שמסייעת לוויסות החום והקור בהתאם לעונה.
אבל גם לאחר שעשיתם את כל זה וישבתם עם אדריכל שהתייחס לכל השיקולים שהוזכרו, תוכלו לייעל עוד יותר את החיסכון בחשמל ולהתקין בנוסף גם עזרים שיכולים לסייע לכך – כמו למשל שעון שבת. מדובר בהתקן חשמלי שכולל שעון ומפסק (טיימר), שמאפשר לקבוע מראש זמני הפעלה של מכשירי חשמל שמחוברים אליו. שעון כזה מותקן כיום בבתים בעיקר להפעלה של בוילר חשמל בחורף, כאשר רוצים מים חמים בשעה מסוימת, אך הוא כמובן יכול להתחבר לכל מכשיר אחר. שעון שבת מהווה פתרון מצוין לקהל שומרי השבת בישראל, אך מעבר לכך, יש לו יתרונות רבים אחרים, כשהבולט שבהם הוא חיסכון בחשמל ובכסף, מכיוון שהמכשיר החשמלי יפעל לפי זמן קצוב ולא יבזבז חשמל מיותר. חשוב כמובן לזכור שהתקנה של שעון שבת מחויבת להתבצע אך ורק על ידי בעל מקצוע בעל רישיון.

והטרנד החדש – מערכת סולארית לייצור חשמל

אם אתם באמת רוצים לחסוך בחשמל ואולי אפילו לייצר אותו בעצמכם ולהעביר עודפים שלו לחברת חשמל, כדאי שתתוודעו לאפשרות של מערכת סולארית. עד לפני כמה שנים הנושא לא היה כל כך פופולרי וכל מי שרצה לדעת קצת יותר על יתרונות המערכת נסוג מהר אחורה כשהבין במה זה כרוך מבחינת הרגולציה, אבל בשנתיים האחרונות החסמים הבירוקרטיים הללו הוסרו כמעט כולם ומשרד האנרגיה הוא כעת אחד המעודדים הגדולים ביותר של השימוש בחשמל סולארי.
כמעט כל אחד יכול להתקין היום מערכת כזו בבית שלו, בין אם הוא מתגורר בבית פרטי ובין אם בבית משותף. בדרך כלל המערכת תמוקם על גג הבית כיוון שמדובר בשטח גדול שלרוב אינו מנוצל כלל ושחשוף באופן ישיר לשמש. נכון, יש השקעה כספית ראשונית, אבל היא מוחזרת מהר מאוד ולטווח הארוך היא נחשבת לאחת ההשקעות הרווחיות והמוצלחות ביותר. כי לא רק שאתם מייצרים את החשמל שלכם בעצמכם ולא תלויים באף גורם חיצוני, אתם גם לא משלמים חשמל כמעט בכלל (אולי רק בחודשי החורף המעטים), ולא רק זה – אתם גם תורמים לסביבה.


אז מה המסקנה מכל המאמר הזה?

קודם כל שמזל שיש לנו חשמל. הוא הצעיד את העולם קדימה במהירות שיא, הוא משדרג את החיים שלנו ואנחנו לא באמת יכולים לדמיין את חיינו בלעדיו. אבל... החשמל הוא גם אחד הדברים המסוכנים ביותר ואסור לנו להתעסק איתו או לגעת בו בעצמנו. בכדי לבצע פעולות כאלה ואחרות שקשורות בחשמל, חובה עלינו להשתמש בשירותיו של בעל מקצוע בעל רישיון מתאים. חשמלאי כזה גם יתקן לנו את תקלות שנגרמו ברשת החשמל שלנו, וגם יוכל להתקין לנו מכשירים או אביזרים שיוכלו לסייע לנו לחסוך בחשמל. וכן, חיסכון בחשמל הוא חשוב. גם לכיס שלנו, אבל גם לסביבה ובסופו של דבר לדורות העתידיים שיגיעו אחרינו.

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"תעשו לעצמכם כלל – לא משחקים עם חשמל! אף פעם"

"אם החשמל שלכם קופץ, סביר להניח שמדובר במכשיר חשמלי תקול"

"חוק החשמל מגדיר עבודת חשמל כעבודה שמצריכה שימוש בכלי עבודה ומתבצעת על ידם."

כתבות ומאמרים

עבודות חשמל ביתיות - עשה ואל תעשה

עבודות חשמל ביתיות - עשה ואל תעשה

ישנן עשרות עבודות חשמל נפוצות בבית, חלקם דורשות תכנון מראש, וחלקם לא. אז אלו עבודות חשמל ביתיות קיימות? מה חשמלאים מוסמכים מספקים? והאם ניתן לפתור את חלקן לבד? כל התשובות במאמר שלפניכם

קרא עוד
כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

כל המידע על תכנון חשמל נכון ותאורה לבית

המאמר נכתב על מנת לתת מושג מה עליכם לעשות וכיצד לנהוג כדי לבצע תכנון חשמל נכון לבית שלכם, לבחירת תאורה לפנים ולחוץ וכדי שתכירו כמה שיותר מונחים ומושגים בתחומים אלו.

קרא עוד
המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

כיום קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם במאמר שלפניכם נרחיב על שניים מתוכם - מונה חשמל ושעון שבת.

קרא עוד
שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

כאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע. במאמר הבא תמצאו את הכל על נקודת חשמל, שקעים ותקעים.

קרא עוד
המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

קרא עוד
כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

כל הטיפים החשובים לתקלות חשמל בחורף

בחורף אנו תלויים יותר במכשירי החשמל ולכן רצוי מאוד שהם יתפקדו באופן חלק וללא תקלות חשמל. מאמר זה יסביר כיצד ניתן להכין את הבית לקראת העונה הקרה, וייתן טיפים לבטיחות חשמל בחורף.

קרא עוד
קצר בלוח החשמל? בעיית הארקה? מה זה וולט? - כל התשובות במילון המושגים שלנו

קצר בלוח החשמל? בעיית הארקה? מה זה וולט? - כל התשובות במילון המושגים שלנו

אז אם אתם רוצים לדעת מה ההבדל בין ואט לוולט, או מה זה בדיוק ממסר פחת, הארקה או קצר חשמלי בלוח החשמל המאמר הזה בדיוק בשבילכם.

קרא עוד
תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

קרא עוד