18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

כל היתרונות והחסרונות להתקנת מערכות סולאריות ביתיות

ישנו עניין הולך וגדל בהתקנת מערכות סולאריות כולל אלה הביתיות. יחד עם זאת ישנם שיקולים רבים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמבצעים כזה מהלך, ואת כולם תמצאו במאמר זה.

שיקולים שכדאי להתחשב בהם אם אתם שוקלים להתחיל לייצר אנרגיה סולארית

בשנים האחרונות התברר מעבר לכל צל של ספק שהמין האנושי הגיע לצומת קריטית: נתיב אחד הוא שמירה על ההרגלים הקיימים ונתיב שני הוא שינוי יסודי בתחומי חיים רבים. באופן טבעי הדרך השנייה מאתגרת יותר - אבל המסלול הראשון מוביל לקטסטרופות בלתי נמנעות. למעשה כבר כיום ניתן להתחיל להרגיש את השפעות משבר האקלים בדמות בצורות, שיטפונות, שריפות ועוד נזקים חמורים שמשפיעים על חייהם של מאות מיליונים בכל רחבי העולם.
הצעדים להפחתת עוצמת המשבר בטווח המיידי ופתרונו בטווח הארוך כבר ידועים לנו. אחת התחנות החשובות בנתיב השינוי שיאפשר גם לילדים שלנו ולילדים שלהם לחיות כאן בנחת היא מעבר לייצור חשמל מהשמש, ואכן ישנו עניין הולך וגדל בהתקנת מערכות סולאריות כולל אלה הביתיות. יחד עם זאת ישנם שיקולים רבים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמבצעים כזה מהלך, ואת כולם תמצאו במאמר זה.

כמות שעות השמש זורחת באזור שבו אתם גרים

השיקול הראשון שחשוב לקחת בחשבון כשמתלבטים אם לממש את האופציה של התקנת מערכת סולארית ביתית הוא כמות שעות השמש השנתית במקום שבו יוצבו הלוחות.
מומלץ לא לדלג על סעיף זה: אמנם ישראל היא מדינה שטופת שמש באופן כללי, ולכן ייצור אנרגיה סולארית הוא מהלך מתבקש (למעשה קשה להאמין שב-2020 השמש שכולנו מרגישים אותה במלוא עוצמתה לאורך רוב השנה תרמה פחות מ-10% מהיקף ייצור החשמל בארץ) - אבל אם למשל הגג שלכם מוצל בחלק גדול משעות היום, ייתכן שאין כדאיות כלכלית בהתקנת מערכת סולארית.
איך ניתן לדעת אם יש מספיק שמש בנקודה ספציפית? אופציה אחת היא תצפיות במשך פרק זמן ארוך מספיק ואופציה שנייה היא קבלת ייעוץ מקצועי מחברה שייצור והתקנת לוחות סולאריים הם המומחיות שלה.
ממליצים לכם להיכנס אל רשימת טכנאים מומלצים לדודי שמש של אתר טוב תודה.

גודל השטח הפנוי

מערכות סולאריות ביתיות מותקנות במרבית המקרים על הגג, כדי לא לתפוס שטח יקר. על-מנת שההתקנה תשתלם, נדרש באופן טבעי ייצור חשמל בהיקף משמעותי, ולשם כך יש צורך בשטח גדול מספיק כך שהמערכת תכלול כמות נכבדה של תאים פוטו-וולטאיים (אותם תאים שממירים את אור השמש לזרם חשמלי).
באופן טבעי ייתכנו הבדלים בין מערכות סולאריות ביתיות שונות, וגם המאפיינים הספציפיים של כל אדם משפיעים על השטח המינימלי הפנוי - אבל באופן עקרוני הרף נכון לעכשיו הוא כ-60-70 מ"ר, כך על-פי מרבית המומחים בתחום.

התמורה עבור החשמל שתייצרו

התקנת מערכות סולאריות ביתיות הופכת את האזרחים ליצרני חשמל, בדיוק כמו חברת החשמל. למעשה חברת החשמל היא חלק בלתי נפרד מהתהליך, באחד משני מודלים אפשריים: אופציה אחת היא רכישה של כל כמות החשמל שתייצרו, במחיר קבוע מראש ובחוזה לטווח ארוך. נכון לשנת 2021, חברת החשמל מתחייבת לקנות חשמל מהשמש במחירים של כ-40-50 אג' לקילוואט והחוזה הוא ל-25 שנים.
האופציה השנייה היא קיזוז. בשיטה זו החשמל שתייצרו יופחת מהחשמל שתצרכו ותתבקשו לשלם רק עבור ההפרש, כך שחשבונות החשמל שלכם ב-25 השנים הקרובות (לפחות) יצנחו באופן דרמטי.
לפי התחשיב הכלכלי המקובל בשתי השיטות תוכלו להחזיר את ההשקעה הראשונית במערכת הסולארית הביתית תוך 6 עד 8 שנים - בהתאם להיקף ייצור החשמל שלכם. מאחר שהחוזה עם חברת החשמל הוא לפרק זמן של 25 שנים, והמערכת הפוטו-וולטאית עצמה צפויה להחזיק מעמד 25-30 שנים (לפחות), התוצאה היא שנים רבות של רווח נקי מההתקנה. למעשה מדובר בתשואה של 7-8% ואולי אף יותר (יש מומחים המעריכים כי התשואה תהיה דו ספרתית) - אחת התשואות הגבוהות ביותר שניתן למצוא כיום באפיק כלשהו.

זיהום אוויר

כשהאוויר מזוהם ייתכן שכמות החשמל שהמערכות הסולאריות מצליחות לייצר תהיה נמוכה יותר מהרגיל. בהתאם זהו עוד שיקול שכדאי לקחת בחשבון כשמתלבטים אם להשקיע במערכת פוטו-וולטאית שתהפוך אתכם למעין מיני חברת חשמל ותניב לכם תשואה מרשימה לאורך שנים רבות. זוהי גם סיבה טובה נוספת לשנות הרגלים כדי לצמצם את זיהום האוויר - עצה שכמובן תקפה גם למי שלא מתקין על הגג מערכת סולארית. בין הצעדים שעליהם ממליצים המומחים: להשתמש בתחבורה ציבורית או שיתופית (וגם ללכת ברגל במקום לנסוע ברכב פרטי כשהדבר אפשרי) ולהפחית את צריכת הבשר והחלב (תעשיות המזון מהחי אחראיות לכ-15-20% מפליטות גזי החממה בעולם ולחלק ניכר מבירוא היערות, פעולה שמחמירה עוד יותר את זיהום האוויר).

הטבות מס אפשריות

ממשלת ישראל הציבה לעצמה כיעד שימוש באנרגיות מתחדשות בהיקף של 30% מכלל ייצור החשמל בארץ - עד שנת 2030. אמנם מדובר ביעד לא שאפתני במיוחד בהשוואה למדינות אחרות בעולם, אבל עקב נקודת המוצא הבעייתית (ב-2020 כאמור פחות מ-10% מהחשמל בארץ הגיע ממקורות מתקדמים שלא מזהמים את הסביבה), נדרשים צעדים שונים כדי לעודד את המעבר מהפחם המזיק והגז הטבעי שגם הוא פוגע בכדור הארץ לחשמל מהשמש.
אחד הצעדים הוא הטבות מס משמעותיות. עבור ייצור חשמל על בסיס מערכות סולאריות ביתיות נקבע כי להכנסה של עד 24,000 ש"ח בשנה כתוצאה ממכירת החשמל לחברת החשמל יינתן פטור מלא. על הכנסות גבוהות יותר ועד לסכום של כ-100,000 ש"ח ישולם מס בשיעור מופחת מאוד של 10% בלבד - יתרון של ממש בהשוואה לאפיקי השוואה אחרים שכרוכים בשלום מס גבוה יותר.
בהצלחה!

18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

"התקנת מערכות סולאריות ביתיות הופכת את האזרחים ליצרני חשמל"

"מערכות סולאריות ביתיות מותקנות במרבית המקרים על הגג"

"על-מנת שההתקנה תשתלם, נדרש באופן טבעי ייצור חשמל בהיקף משמעותי"

כתבות ומאמרים

המדריך המלא והמפורט למאיץ חום לדוד

המדריך המלא והמפורט למאיץ חום לדוד

במאמר ינתן הסבר מעמיק על המאיץ לדוד הכולל הסבר על המאיץ עצמו, יתרונות המאיץ, חסרונותיו ועוד

קרא עוד
להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

אתם נמצאים במצב שצריכים לבחור דוד שמש או דוד חשמל חדש?! לפני שאתם רצים לקנות דוד תקרו את המאמר זה הוא נותן את המידע הפורט על נפחים שונים של דודים ואיזה דוד הכי יתאים עבורכם.

קרא עוד
מה הם ההבדלים בין דוד שמש לדוד חשמל

מה הם ההבדלים בין דוד שמש לדוד חשמל

במאמר תקבלו את כל המידע המפורט על דודי שמש ודודי חשמל: מה הם ההבדלים, איזה דוד יותר חסכוני, ואיך להתאים גודל של דוד עבורכם.

קרא עוד
פתרונות חימום לבית

פתרונות חימום לבית

כל בית זקוק לחמיום בחורף - באיזה סוג של פתרון חימום אתם משתמשים בבית שלכם?

קרא עוד
כמה עולה דוד שמש ומה משפיע על מחיר דוד שמש? - המדריך המלא

כמה עולה דוד שמש ומה משפיע על מחיר דוד שמש? - המדריך המלא

במאמר יפורטו הסוגים השונים של דודי שמש וחשמל כמה עולה דוד שמש ומה משפיע על מחיר דוד שמש וחשמל

קרא עוד
5 המלצות לטיפול בבעיית זרם חלש של מים חמים

5 המלצות לטיפול בבעיית זרם חלש של מים חמים

במאמר יוסברו הסיבות האפשריות לעוצמת לחץ מים חלשה מדוד השמש ויפורטו המלצות כיצד לטפל בכל בעיה אפשרית

קרא עוד
נזילות בדוד שמש - זיהוי מקור הנזילה והטיפול בה

נזילות בדוד שמש - זיהוי מקור הנזילה והטיפול בה

במאמר יוסבר על סוגי הנזילות השכיחות בדודים וכיצד יש לטפל בכל סוג נזילה

קרא עוד
מה הסיבות והפתרונות למים שאינם מתחממים בדוד ביום שמש?

מה הסיבות והפתרונות למים שאינם מתחממים בדוד ביום שמש?

במאמר יוסבר מה הסיבות האפשריות לתקלות חימום מים בדוד שמש כמה עולה לטפל בהן

קרא עוד