18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

אתם נמצאים במצב שצריכים לבחור דוד שמש או דוד חשמל חדש?! לפני שאתם רצים לקנות דוד תקרו את המאמר זה הוא נותן את המידע הפורט על נפחים שונים של דודים ואיזה דוד הכי יתאים עבורכם.

בניתם או שיפצתם בית ואתם רוצים להוסיף לו דוד? אולי הדוד הישן שלכם שבק ואתם צריכים להחליף אותו? אין ספק שכל בית צריך דוד. אי אפשר לדמיין כיום מצב שבו אתם רוצים להתקלח עם מים חמים ולא תוכלו לעשות את זה. ולשמחתנו, אנו חיים בעולם שאפשר לממש את הרצון הזה ללא כל קושי.
כך שבין אם אתם צריכים להתקין דוד חדש או להחליף את הישן, כדאי מאוד להתמצא ולדעת קצת יותר איזה דוד מומלץ לקנות. האם דוד שמש או דוד חשמל? כמו כן, חשוב לדעת גם מהו נפח הדוד המתאים לכם ביותר, כמשפחה או כיחידים.

דוד שמש או דוד חשמלי?

בהתלבטות בין דוד שמש לדוד חשמלי, אין ספק שדוד השמש לוקח בגדול. לכן, אם אתם מתגוררים בבית פרטי, בבית משותף, או ב-7 הקומות העליונות בבית דירות גבוה, רצוי עד מאוד להתקין דוד שמש.

לדוד השמש יתרונות רבים, ולכן הוא גם אומץ על ידי מרביתם המוחלט של תושבי ישראל. היתרון הגדול ביותר שלו הוא החיסכון בחשמל. עד שני שלישים פחות מחשבון החשמל שלכם ייחתך על ידי שימוש בדוד שמש. יתרון נוסף שלו הוא ניצול מכסימלי של אנרגיה סולארית, ובמדינה כמו שלנו, שבה אנרגיית השמש היא אחד המשאבים הגדולים ביותר, זה משמעותי ביותר. ואכן, דוד השמש מסייע לנו בשמירה על הסביבה, כשבמקום לייצר חשמל הוא עושה שימוש באנרגיה ירוקה לחימום המים ומצמצם משמעותית את שריפת הנפט לצורך יצירת החשמל.

אבל לא כולם יכולים להתקין דוד שמש. אם הבית שלכם נמצא באזור מוצל שאור שמש ישיר אינו מגיע אליו, או שאתם מתגוררים בקומות התחתונות במגדל דירות, מוטב שתתקינו דוד חשמלי. הוא יעשה עבודה טובה בחימום המים והיתרון שלו הוא במחיר. דוד חשמלי זול יותר מדוד שמש, בעיקר כיוון שהוא מכיל פחות חלקים, וגם גיוון שהוא גם קל יותר להתקנה.

מהו נפח דוד שמש סטנדרטי ואיזה גדלים בכלל קיימים?

לאחר שבחרתם את סוג הדוד, עליכם לקבל החלטה על גודל דוד השמש המתאים לכם. חשוב לדעת שקיים מגוון גדול של דודי שמש בעלי נפחים שונים. אין באמת נפח דוד סטנדרטי, הוא צריך להיות מותאם למספר הנפשות שבבית.

  • 30 ליטר מים לאדם. לפי כל הנתונים, אדם בוגר משתמש בערך ב-30-40 ליטר מים במקלחת ממוצעת. בהתאם לכך, חשבו מהו גודל הדוד המינימלי שאתם צריכים.
  • דוד 60 ליטר או דוד 80 ליטר מתאים לבודד, לזוג או למשפחה של עד 3 נפשות.
  • משפחה של עד 4 נפשות יכולה להסתדר עם דוד 120 ליטר ומעלה.
  • משפחה גדולה מזו תצטרך דוד 150 ליטר ועד דוד 200 ליטר.

מה תפקידם של קולטי השמש?

?קולטי שמש הם רכיב שאינו קיים על דודים חשמליים, אלא על דודי שמש בלבד. אלו הם הפאנלים השחורים שמורכבים ליד הדוד עצמו, אלה שבפועל מחממים את המים שבצינורות שנמצאים מתחתיהם ושמתחברים לדוד.

על מנת שהמערכת הסולארית, קרי דוד השמש שלכם, תהיה יעיל ותפעל כשורה, יש להתאים את קולטי השמש לנפח הדוד. בשוק יש 3 גדלים של קולטי שמש - קטן, בינוני וגדול. ככל שנפח הדוד גדול יותר, כך הקולטים יהיו גדולים יותר וכמות האנרגיה שהם מייצרים תהיה רבה ומהירה יותר. תפוקת קולטי השמש מחושבת לפי מכפלה של 41 קלוריות ליממה בנפח הדוד. על כל קולט מסומנת התפוקה שלו, כך שניתן להתאים ביתר קלות את הקולט לדוד עצמו.

התקנה נכונה של דוד שמש

התקנת דוד שמש מתייחסת למספר פרמטרים, כשהחשובים שבהם הם קולטי השמש וסוג הגג. אם מדובר בבניין מגורים, צריך לוודא שיש מספיק מקום לכל הדודים על קולטיהם.
אם מדובר בגג רעפים, יש לתכנן מראש את ההתקנה – היכן ימוקמו הדוד והקולטים.

ההתקנה הפשוטה והקלה ביותר היא של בית פרטי בעל גג שטוח, שבו אין צורך למצוא מיקום אסטרטגי ויש מספיק מקום לדוד ולקולטים.
התקנה נכונה של דוד שמש נעשית כאשר הדוד עצמו מותקן גבוה יותר מהקצה העליון של הקולט, בכדי שתהיה סירקולציה יעילה של המים ועל מנת להימנע ממצב של התקררות המים בלילה. כאשר הקולטים מתלהטים, הם מחממים את המים שבצינורות שתחתיהם ואלו זורמים מעלה אל הדוד ומשם דרך פתח היציאה אל הברז שבמקלחת או בכיור. יש להתקין את הקולטים כשהם חשופים לשמש ובזווית של כ-40 מעלות, רצוי לכיוון דרום או עם סטיה קלה למערב או למזרח. חשוב לעגן אותם היטב אל הגג, על מנת שיעמדו בכל מזג אוויר ויצלחו אל מול רוחות חזקות.

קצת מחירים

כפי שצוין קודם, יש מגוון דודים בעלי נפחים שונים, שכל אחד מהם מותאם למספר נפשות אחר.
להלן מחיריהם של הדודים הנפוצים ביותר:

  • דוד 80 ליטר: חשמלי - 1500 ש"ח , שמש - 1750 ש"ח
  • דוד 120 ליטר: חשמלי - 1750 ש"ח, שמש - 1850 ש"ח
  • דוד 150 ליטר: חשמלי - 1900 ש"ח, שמש - 2000 ש"ח
  • דוד 200 ליטר: חשמלי - 2100 ש"ח, שמש - 2300 ש"ח


18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

דוד שמש

דוד חשמל

גודל דוד שמש

כתבות ומאמרים

פתרונות חימום לבית

פתרונות חימום לבית

כל בית זקוק לחמיום בחורף - באיזה סוג של פתרון חימום אתם משתמשים בבית שלכם?

קרא עוד
התקנת דוד שמש לקויה - איך נמנע מעוקץ וטעויות של חובבנים

התקנת דוד שמש לקויה - איך נמנע מעוקץ וטעויות של חובבנים

במאמר יפורטו שיטות של חאפרים וטעויות של חובבנים הגורמים להתקנה לקויה של דודי שמש

קרא עוד
כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

במאמר יוצגו כללי יסוד ברכישת דוד שמש חדש וכללי זהב בבחירת טכנאי דודים אמין ומקצועי

קרא עוד
הדגשים החשובים לתהליך התקנת דוד שמש נכונה

הדגשים החשובים לתהליך התקנת דוד שמש נכונה

במאמר יוסבר מהן הנושאים והדגשים שיש לשים לב אליהם במהלך התקנת דוד שמש חדש

קרא עוד