20

ספקי שירות בתחום מנעולנים

מנעולים לדלתות פלדה

במאמר יוסבר על מנעלי רב בריח המתאימים לשימוש בדלתות פלדה, וכן יוצגו יתרונותין וחסרונותיו של כל מנעול.

מנעולים לדלתות פלדה

דלתות פלדה הפכו לחלק בלתי נפרד מן הנוף העירוני הישראלי. הן נקראות בפי העם "פלדלת", אך פלדלת הוא בעצם שם גנרי (כמו "פלאפון" או "פריג'ידר"). זה שם החברה שהיתה הראשונה בישראל לייצור ולשיווק דלתות פלדה ממוגנות עם מנעול רב-זרועי בתוכן. בעקבות ההצלחה הגדולה של המוצר קמו חברות מתחרות שייצרו דלתות פלדה דומות – חוסם, שיריונית, עכביש, רב-זרועות, די-פנס ועוד – אך השם פלדלת "תפס" בשוק.

דלת פלדה כמנגנון הגנה

דלת פלדה ממוגנת היא בעצם מערכת מיגון, מכיוון שאין מדובר בדלת בלבד. מערכת מיגון זו כוללת את דלת הפלדה עצמה, הבנויה משתי שכבות פלדה וביניהן חומר בידוד מאש ומרעש; ציפויים דקורטיביים בצבעים ובטקסטורות שונות; משקופי פלדה – צדדיים ועליון – המעוגנים היטב לקירות, או אף יצוקים בתוכם;
צירים מחוזקים, עינית בטיחותית, שרשרת (או תפס) בטיחות, מעצור רצפה חזק, מברשת רצפה ואטמי גומי; וכמובן את גולת הכותרת – מנגנון נעילה רב-זרועי ("רב-בריח") שמעגן את הדלת למשקופים ולרצפה בעזרת ארבעה מוטות נעילה לפחות. בדומה לשם פלדלת גם השם רב-בריח הוא שם גנרי – זה שם החברה שייצרה והפיצה את המנעול הרב-זרועי הראשון. שתי החברות התמזגו מאוחר יותר תחת השם "מולטילוק", וכיום, מעבר לייצור דלתות פלדלת ומנעולי רב בריח, מייצרות גם דלתות וחלונות למרחבים ממוגנים, דלתות ממוגנות דקורטיביות, צילינדרים, מפתחות משוכללים ועוד.

מנעול רב זרועי

דלת פלדה חייבת כמובן להכיל מנגנון נעילה חזק, מתוחכם וקשה לפריצה. המנגנון הנפוץ ביותר לנעילת דלתות פלדה הוא אכן מנעול רב-זרועי מסוג רב-בריח שמותקן בתוכה, כאשר בתוך המנעול מותקן צילינדר מתוחכם מסוג מולטילוק עם מפתח קשה להעתקה ועם מנגנון מוקשח שקשה לפריצה ולקידוח. תפקידו של המנגנון המרכזי הוא להפוך את התנועה הסיבובית של מפתח בתוך הצילינדר לתנועה קווית של מוטות הנעילה, הננעצים בחורים שבתוך המשקופים והריצפה ונועלים בכך את הדלת למקומה.

כאמור, גם חברות אחרות מייצרות מנעולים רב-זרועיים תחת שמות מסחריים שונים: מנעול גיאומטרי, מנעול חוסם, מנגנון חוסם ועוד. מנעולים אלה אינם שונים מהותית זה מזה – מספר הבריחים ועוביים יכול להיות שונה, החורים במשקופים וברצפה יכולים להיות כאלה או אחרים, עומק החדירה של הבריחים יכול להיות גדול יותר, אך הבדלים אלה אינם עקרוניים. יתרונו העיקרי של מנעול רב-זרועי הוא בעיגון הדלת בכל ארבעת צדדיה, עיגון שמקשה מאוד על פריצתה בכוח.

מנעול רב-זרועי ניתן להתקנה גם בתוך דלתות שאינן דלתות פלדה דווקא, כדוגמת דלתות עץ, אך הדבר איננו מקובל במיוחד משום שדלת העץ עצמה והמשקוף בו היא נתונה קלים יחסית לשבירה ולפריצה. קיימת גירסה של מנעול רב-זרועי שניתנת להתקנה על צידה הפנימי של הדלת – כך ניתן להפוך דלת מתכת קיימת לדלת ממוגנת שדומה בתכונותיה לדלת פלדה רגילה. חסרונה של גירסה זו הוא המראה הלא-אסתטי במיוחד של מוטות נעילה ומנגנון נעילה על פני הצד הפנימי של הדלת. למי שאינו מוטרד מבעייה אסתטית זו, מנעול כזה הוא פתרון זול וזמין (בתנאי כמובן שהדלת והמשקופים שלה חזקים מספיק) וההתקנה צריכה להיעשות על ידי מנעולן מקצועי.

מנעול ג'ואל

סוג נוסף של מנעול, שבמהותו הינו מנעול חבוי (כלומר, נתון בתוך הדלת), הינו מנעול כספת מסוג ג'ואל (שמיוצר גם הוא על-ידי חברת מולטילוק למנעולים). זה מנעול מתוחכם וקשה לפריצה עם מפתח שקשה מאוד להעתיקו, שבשעת נעילה נועץ שלושה מוטות פלדה לתוך משקוף הדלת בפעולה שדומה לפעולת כספת. מנעולן מוסמך, יכול להתקין מנעול ג'ואל גם בדלתות רגילות. כמו כן, ניתן גם להוסיף מנעול ג'ואל לדלתות פלדה עם מנעול רב-זרועי כשיפור ניכר לבטיחות הדלת וכקושי נוסף וגדול לפרוץ אותה.

20

ספקי שירות בתחום מנעולנים

מצא בעל מקצוע

מנעולנים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד לבצע החלפת צילינדר בדלת פלדה (פלדלת)?

כיצד לבצע החלפת צילינדר בדלת פלדה (פלדלת)?

במאמר יוסבר באילו מקרים נדרשת החלפה של צילינדר בדלת פלדה, כיצד מתבצעת ההתקנה ועל מה יש להקפיד כשעושים אותה.

קרא עוד
מהם היתרונות של דלתות פלדלת בתור דלתות כניסה לבית?

מהם היתרונות של דלתות פלדלת בתור דלתות כניסה לבית?

במאמר יוסבר על היתרונות שבהתקנת דלת פלדלת כדלת כניסה ראשית לבית, וכן איזה תפקיד הן ממלאות במיגון בניינים משותפים.

קרא עוד
איך נבחר דלת כניסה לבית?

איך נבחר דלת כניסה לבית?

במאמר יוסבר על דלתות לבית. מה החשיבות שלהן, אילו סוגי דלתות כניסה השוק מציע (פלדלת, חוסם), ומה קובע את מחירן לצרכן.

קרא עוד