47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

במאמר יוסבר מהי חשיבותה של מערכת ניקוז לגינה, וכיצד יש לתכנן אותה.

כיצד נתכנן מערכת ניקוז מים לגינה?

תכנון מערכת הניקוז בגינה זהו חלק בלתי נפרד מהתכנון הכולל שלה. יש לקחת בחשבון את כל המרכיבים בנושא, בכדי שהתוצאה הסופית של הגינה שלכם תהיה לא פחות ממושלמת. מערכת הניקוז בגינה היא הבסיס וה"שלד" של הגינה, שבה תלויה הצמחייה כולה, בין אם צמיחת הפרחים מחלחול מי הגשם ובין אם הגנתם מפני הצטברות עודף מים.

ממה מורכבת מערכת ניקוז?

יש ליצור מערכות ניזוק לגינה בהתבסס על עציצים אטומים, אדניות או בניית ריצוף בשיפוע, שבאמצעותם יהיה אפשר להימנע ממצב של עודף מים המגיע לקרקע. אפשרות נוספת היא בניית חומה מסביב לבית, ביצוע קידוחים לשחרור עודפי המים וניקוזם בעת ההשקיה ובחורף. תכנון מערכת הניקוז תלוי בעיקר במיקומה, לכן לכל גינה או מרפסת בית, יהיה צורך בתכנון מתאים. דבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא התחזוקה. חשוב מאוד לתחזק את מערכות הניקוז ולוודא את תקינותן אחת לתקופה. התקופה העיקרית שיש לבדוק את תקינת המערכות היא בחורף, בכדי להימנע מפגיעה בצמחים או רטיבות בבית, דבר העלול להוביל לשחיקת חומרי האיטום.

ממה להתחיל?

בכדי להימנע מכשלים ונזקים מהותיים בחלקי מבנה הגינה הבסיסיים, יש לבצע הכנות למערכות ניקוז בעת התכנון המוקדם של הגינה כולה. יש להתחשב בגורמים שמתחת לפני הקרקע ולשלב מערכות איטום מתקדמות, המציעות ניקוז תת- קרקעי. מומלץ להימנע מפגמים בעבודת הניקוז ולהתייחס למיקום שבו נדרשות מערכות ניקוז והגודל של המערכת, בהתאם לכמות המים שהיא מיועדת לנקז. במידה והתכנון המקדים לא ייעשה בהתאמה לבית ולגינה שלכם, עלולה להיגרם פגיעה במבנה הבית, הגינה, החצר, התשתיות ועוד. כל אלה עלולים לגבות מכם עלויות רבות, שתכנון מקדים יכול למנוע.

טיפים לתחזוקה נבונה

בכדי לשמור על מערכות הניקוז בגינה שלנו, וכך גם על גינתנו וביתנו, עלינו לתחזק את מערכות אלה לאורך כל השנה. כאשר דואגים לתחזוקה של מערכות אלו, אני מבטיחים לעצמינו גינה יפה, צמחים בריאים ובית נקי מרטיבות. למרות שמי הגשמים חיוניים לגינה ולצמחיה, עודף מים עלול לגרום לריקבון ולעיתים אף למחלות. לכן כדאי לדאוג לניקוז המים בגינתנו. מה ניתן לעשות על מנת לשמר את מערכת הניקוז עובדת ויעילה?

  • יצירת חורים באדמה - ניתן ליצור חורים קטנים באדמה ובכך לסייע למים לחלחל מטה, ולהעשיר את מי התהום, בלי שום פגע לגינה שלנו.
  • אדניות בגודל מתאים - בכדי לשמור על צמיחת הצמחים בגינה ופריחתם לאורך זמן רב, יש לוודא שהחומר שהאדניות עשויות ממנו הינו אטום, ללא חורים בתחתים, ושגודל האדניות מתאים, כך שהשורשים יוכלו לגדול.
  • חומר הצינורות - הצינורות המובילים את המים אל המרזב הינם חשובים מאוד ולכן יש לוודא שהם אטומים ודי רחבים בכדי למנוע סתימה. באמצעות צינורות אטומים תמנעו ממצב של פגיעה ביסודות הקרקע והופעת כתמי רטיבות או אף הצפות.
  • מרזב - הדבר הכי חשוב בשימור מערכת הניקוז הוא התקנת מרזב להובלת המים למקומם.
  • 47

    ספקי שירות בתחום עבודות גינון

    מצא בעל מקצוע

    גננים מומלצים תל אביב

    כתבות ומאמרים

    גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

    גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

    תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

    קרא עוד
    3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

    3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

    במאמר יפורטו שלושה טיפים מרכזיים לתכנון נכון של שבילי הגינה שלכם

    קרא עוד
    מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

    מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

    במאמר יוצגו טיפים ודגשים לתכנון נכון של מערכת השקיה לגינה

    קרא עוד
    עיצוב תאורת גינה

    עיצוב תאורת גינה

    במאמר יוצגו שיטות תאורת גינה וכיצד לתכנן תאורה לגינה

    קרא עוד
    אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

    אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

    במאמר יוצגו טיפים לתכנון מראש של תחזוקה קלה לגינה

    קרא עוד
    גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

    גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

    במאמר יפורטו השיקולים והדגשים לתכנון גינות בבתים משותפים

    קרא עוד