46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

במאמר יפורטו שלושה טיפים מרכזיים לתכנון נכון של שבילי הגינה שלכם

תכנון השבילים בגינה

השבילים בגינה הם לא רק אזורים המאפשרים מעבר בין הפינות השונות בגינה ושימוש פונקציונאלי ונוח בה - הם גם מוסיפים אווירה, עיצוב, והמון יופי לתכנון הגינה ואם מתכננים נכון - הם מהווים חלק משמעותי מהניראות כולה, כמו גם מאפשרים אזורים בגינה שתחזוקתם אינה נדרשת להקצאת משאבים בכלל. איך מתכננים שבילים בגינה? באיזה סגנון תעצבו את שבילי הגינה שלכם? ואיך השבילים בגינה שלכם יסייעו לכל אורח לעבור דרך הפינות הכי קסומות בגינה? הכל על תכנון שבילים בגינה - במאמר שלפניכם.

שלב ראשוני של בניית תכנית הגינה

הדרך המקצועית והנכונה לתכנן את השבילים בגינה היא תכנון מדוייק שלהם כבר בשלב ביצוע תכנית העיצוב של הגינה. תכנית העיצוב של הגינה היא העתק על פי קנה מידה של מבנה המגרש ובתוכו סימון הבית כולל פתחים, חלונות ודלתות. מעל אותה תכנית עיצוב של הגינה אנחנו מתכננים את הגינה, החל מן האלמנטים הגדולים המתוכננים בה - וכלה בעציצים הכי קטנים. באותה התכנית, הנערכת על ידי איש מקצוע אשר יודע לשלב באופן מושלם בין החלום שלנו למבנה הגינה, שעות השמש שלה ואפשרויות השתילה - יצוירו השבילים, רוחבם, החומר ממנו יהיו עשויים, הנתיב בהם יובילו את ההולכים בהם, וכדומה. לצד השבילים יופיעו גם כל שאר האלמנטים בתכנית הגינה, כולל נקודות תאורה, צמחייה ואלמנטים נוספים. כך - הסקיצה שתהיה בידיכם עוד לפני שהתחלתם להניח אבני מדרך בגינה או לשתול את הצמחים שלכם - תסתת עבורכם את המיקומים המושלמים לשבילים בגינה.

הרבה יותר מאשר רק דרך להגיע ממקום למקום

השבילים בגינה הם נדרשים על מנת להגיע מאזור אחד למשנהו מבלי לדרוך על צמחייה ובנוחות. בנוסף, השבילים מאפשרים אזורים שאינם נדרשים לתחזוקה, וסוגים שונים של שבילים מוסיפים המון לעיצוב הכולל של הגינה. הנה, למשל, בגינות בעיצוב אנגלי או אירופאי, השבילים עשויים לא פעם לבנים קטנות, לעיתים בגוון אדמדם; לעומתם בעיצוב הגינה המודרני ניראה שבילי גינה מבטון יצוק, מלבני ומדוייק; ובעיצוב הגינה הים תיכוני או הטרופי ניראה אבני מדרך מפוזרות בצורה שביל במראה טבעי, פראי, ופחות מאורגן או מסותת.

מחשבות על תכנון השביל

לאחר תכנון השבילים בגינה שלכם, חשוב לבדוק כי תכנון השבילים הלכה למעשה מבוצע בצורה המיטבית. חשוב, למשל, לבדוק את יציבות הקרקע באזור בו ימוקם השביל, לחשב את המרחק המתאים ביותר בין מצעי מדרך הרגל ועל נוחות ההליכה, ואפילו על מיקום גופי התאורה לאורך השביל - אלה שיאפשרו הליכה נוחה בשבילי הגינה בלילה, כמו גם אלה שישמשו לצרכים אסתטיים, ידגישו אלמנטים בגינה ויהפכו את הטיול הלילי בין שבילי הגינה לחוויה.

תכנון שביל הגינה - שלוש נקודות שחשוב לזכור

לפניכם שלושה טיפים מרכזיים לתכנון נכון של שבילי הגינה שלכם.

1. בחירת החומרים הנכונים
השביל אותו נרצה למקם בגינה משתלב בסופו של דברי בנוף הכללי שלה ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה, לכן עלינו להקפיד ולבחור בחומרי גלם שמתמזגים עם הסביבה הטבעית כאשר שיקולי הבחירה שיעמדו לנגד עינינו יכללו את עמידות החומר ומידת ההתאמה שלו לסביבה הנופית של הגינה.
בין החומרים האטרקטיביים בבניית השביל, ניתן למצוא אבנים טבעיות, משטח בטון או דק עץ דקורטיבי. חשוב לזכור כי לכל סוג של חומר יתרונות וחסרונות - למשל, שביל עשוי בטון הוא עמיד מאוד ומאפשר מעבר קל ונוח לכולם ובעיקר לעגלות ילדים או כיסאות גלגלים, אולם הוא יוצר מראה עיצובי נוקשה ומתאים במיוחד לסגנון היצוב המודרני. הוא לא ישתלב היטב ויזואלית עם סגנונות עיצוב כמו הסגנון הטרופי או הים תיכוני.
גם דק העץ שהפך פופולרי בשנים האחרונות מעניק מצד אחד מראה חמים ומזמין, אך מצד שני הוא נדרש לתחזוקה, כמו מריחה בשמן מתאים אחת לשנה.
במידה ונשתמש באבנים טבעיות לבניית השביל, ניתן לראות חסרון שהוא למעשה יתרון, כאשר האבנים עשויות עם הזמן לפתח כסות של עשבים שדווקא יכולים לתרום למראה הטבעי והפראי של השביל, ממש כמו בטבע.

2. עיצוב השביל
השביל הינו חלק אינטגרלי מנוף הגינה ולכן יש לעצב אותו באופן שיסייע לו להיטמע בתוואי השטח תוך הסתרה או הבלטה של אלמנטים לאורך מסלול השביל ולבחירתכם. הטמעה מסוג זה יכולה להתבצע באמצעות שתילת פרחים או נטיעת גדר חיה לאורך תוואי השביל או יצירת חיפוי של שולי השביל באמצעות חלוקי נחל, אבנים צבעוניות, חצץ ועוד.
כמו כן ניתן להוסיף לשביל מאפיינים ייחודיים כמו מעקה בטיחות מעץ או מתכת, קישוטי גינה בדמות חיות או גמדים ועוד.

3. בטיחות ותאורה
בראש ובראשונה השביל צריך לשמש את בני הבית ואורחיו בשעות היום, אך גם בלילה. לכן יש לדאוג להאיר את השביל בצורה מתאימה ויעילה. לשם כך ניתן להשתמש בתאורה מסוגים שונים, כמו פנסים שקועים או עמודי תאורה לאורך השביל.
מעבר לאלמנט הבטיחותי, יתקבל גם מראה ייחודי שיתרום לאווירה הנעימה בגינה בשעות הערב והלילה.




46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

דוגמא לשבילים בגינה המשמשים למעבר מבלי לדרוך על הצמחייה

שבילי גן המשמשים חלק מהעיצוב הכללי של גינה בסגנון יפני

שביל אבני מדרך המשמש להובלת מטיילים בתוך הגינה

כתבות ומאמרים

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד
מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

במאמר יוצגו טיפים ודגשים לתכנון נכון של מערכת השקיה לגינה

קרא עוד
עיצוב תאורת גינה

עיצוב תאורת גינה

במאמר יוצגו שיטות תאורת גינה וכיצד לתכנן תאורה לגינה

קרא עוד
אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

במאמר יוצגו טיפים לתכנון מראש של תחזוקה קלה לגינה

קרא עוד
גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

במאמר יפורטו השיקולים והדגשים לתכנון גינות בבתים משותפים

קרא עוד
כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

במאמר יוסבר מהי חשיבותה של מערכת ניקוז לגינה, וכיצד יש לתכנן אותה.

קרא עוד