27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מזגן מקצר, כיצד נתמודד עם מזגן שמקפיץ את החשמל

במאמר יוצגו הסיבות למזגן מקצר וכיצד נבדוק מדוע החשמל מתנתק

קפץ? תבדקו את ארון החשמל

ופתאום – חושך! אתה נשאר עם השלט ביד, מיובש מחום. האורות כבויים, המקרר שובת, והגרוע מכל – המזגן, אלוקים ישמור! לוהט והביל, האוויר דחוס ואי אפשר לנשום.
למה מזגן מקצר, איך נמלטים מהגיהינום הזה? בתור בירור ראשוני לכו (כן, כן, בחמסין ובחשיכה) אל לוח החשמל, ובדקו מה קפץ: הפקק השייך למזגן בלבד ('פיוז', 'חצי אוטומט' או מאמ"ט בלשון החשמלאים) או ממסר הפחת? ייתכן שתדעו זאת גם לפני העיון בלוח החשמל. הרי אם קפץ הפקק – כבה רק המזגן, ואם הפחת קופץ- נפל החשמל בכל הבית. הצילו!!!

כשקופץ לו הפיוז

נתחיל מהקל אל הכבד: קפיצה של הפיוז (וכיבוי המזגן בלבד), עשויה להיגרם בשל פקק תקול או חלש שלא מצליח לספק את מתח החשמל הדרוש למזגן, וכדאי לכם לקוות שזו הבעיה - החלפת הפקק תפתור אותה בפשטות ובמהירות.
במקרה הגרוע יותר, המזגן צורך זרם גבוה באופן חריג והפיוז קופץ במטרה להגן על עצמו ועל מערכת החשמל מפני שריפת חוטים. עומס יתר ייגרם לרוב בשל רכיב תקול ש'סוחט' את צריכת החשמל, וזו הסיבה למזגן מתעתע: בהתחלה הוא עובד בסדר, ואז, כשמסיבה כלשהי עולה המתח – המזגן מקצר. למחרת הוא שוב עובד טוב, ואתם נותרים מבולבלים...
איך מזהים? יש למדוד את הזרם במזגן בעזרת מכשיר אלקטרוני ('צבת') ולהשוותו לנתוני המנוע. זהירות! מסוכן מאד לטפל בחשמל ללא ידע מתאים, ואם אתם חסרים אותו – אל תתעסקו עם זה לבד! בינתיים תוכלו לבחון גם בעין בלתי מקצועית את המנוע: אם גיליתם לידו/עליו פיח - כמעט 100% שהבעיה במזגן. פיח הוא סימן למאמץ משמעותי.

למה זה קורה? 2 סיבות נפוצות למתח גבוה

  • קבל התנעה עייף: הסיבה הנפוצה ביותר לקצרים. המדחס זקוק ל'מכת' חשמל משמעותית כדי להתניע ממצב כבוי למצב עבודה. כאשר הקבל מתקשה להפיק את המכה הראשונית בעוצמה הנדרשת, מנוע המזגן מתאמץ להניע, זולל חשמל רב ובתגובה הפיוז נופל. יש להחליף את קבל ההתנעה ובמידת הצורך להוסיף קבל SPP המסייע להתנעת המדחס בתנאים קשים.
  • מנוע מאוורר תקול: מעלה את לחץ הפעילות במדחס ומביא להתחממות תרמית בקו החשמל. צאו לבדוק אם הוא מסתובב... אפשרות נוספת היא שכרטיס המזגן פגום והמאוורר אינו מקבל פקודה לפעולה. טכנאי יצירתי עשוי לנתק אותו מהפיקוד המרכזי ולאלתר דרך עוקפת.

סיבות נוספות ושכיחות פחות:

  • מדחס תפוס. סימן מובהק הוא קצר המתרחש דקות בודדות לאחר תחילת פעולת המזגן, בתוספת רעש חזק מהמדחס.
  • חוסר או עודף גז: כמו צרות רבות אחרות, גם כאן דליפה או מילוי מוגזם יכבידו על צריכת החשמל ויביאו לניתוק המזגן.
  • חוסר פאזה במזגן תלת-פאזי: המילים הללו שרובנו מדקלמים בלי להבין... מנוע תלת פאזי מורכב יותר ודורש חיבור תואם. במידה והחיבור אינו כזה – יגרם קצר.
  • סתימה במערכת הגז הפוגמת בזרימה תקינה
  • פילטרים מלוכלכים או סתומים: יקצרו לרוב במצב חימום.
  • חסימה של המעבה בחוץ המחבלת במעבר אוויר חופשי.
  • חוטי חשמל דקים מידי. (בדרך כלל פחות מ-2.5 ממ"ר.)

כשממסר הפחת קופץ

ממסר הפחת (ההארקה) הוא שומר-הסף מפני התחשמלות. הפחת משווה כל העת את מתח החשמל היוצא למתח החוזר. אם חלילה ישנה זליגת חשמל, המתח החוזר יהיה נמוך יותר, הפחת יזהה זאת וישבית מיידית את הזרימה כדי להציל חיי אדם. החשמל זולג מחיווט לקוי, רטיבות במערכת האלקטרוניקה, סליל שרוף או בעל בידוד פגום. ייתכן גם שממסר הפחת מקולקל ומפיל את החשמל לחינם.
מאחר וממסר הפחת שייך למערכת החשמל כולה, עדיין לא בטוח שהזרם זולג דווקא במזגן. הורידו את המפסקים, העלו את הפחת חזרה והתחילו להרים כל פעם חצי אוטומט אחד. חכו לראות מתי החשמל קופץ. העליתם הכל – והכל בסדר? בדקו שהמזגן עובד וחכו עוד חמש דקות. סביר להניח שעכשיו זה הגיע- ובום! יש לכם חושך בעיניים.

עכשיו ננסה לגלות איפה הזליגה

גילינו – המזגן הוא המקצר, אבל איפה בדיוק? החשמל עלול לזלוג במנוע המזגן, בחוטי החשמל או בקו החשמל מהמזגן עד ללוח. טכנאי מזגנים יבדוק את מכלול מרכיבי המזגן במכשיר מקצועי (כמו 'מגר'). אם יש לכם מכשיר כזה בבית תוכלו לבדוק בעצמכם – הבדיקה מתבצעת כאשר החשמל מנותק ואינה מסכנת.
עד שיבוא הטכנאי תוכלו להיעזר בסימנים אחרים על מנת לנסות לגלות מאיפה באה התקלה במזגן:

  • נסו להפעיל מזגן על אוורור בלבד. המזגן עדיין מקצר? אתם ברי-מזל! הזליגה אינה במדחס עצמו (שלא פועל במצב אוורור), אלא באחד החוטים האחרים. החלפת חוט היא לרוב עסק זול ומהיר.
  • אם החשמל קופץ דקות מספר לאחר הדלקתו, בזמן שהמדחס נכנס לפעולה – כנראה שזהו 'קצר גוף'- זליגת חשמל במדחס עצמו. ועדיין אל תיבהלו! ברוב המקרים הקצר נגרם בשל חוט שנמס, הארקה רופפת, התקנה לקויה, חדירה של מים... רק בדיקת טכנאי מקצועית תקבע את הדיאגנוזה הסופית.
  • תקלה בכרטיס סדר פאזה עלולה להקפיץ את החשמל גם כשהמזגן כבוי, ואפילו לשרוף פיוז של חברת החשמל.
  • מזגן מקצר לאחר הגשמים? צאו לבדוק את החיבורים ביחידה החיצונית, ייתכן שחדרו שם מים.

אזהרה קריטית:

חשמל הוא לא צחוק, ולא משחק ילדים. אל תתעסקו איתו לבד כשאינכם בטוחים במאה אחוז שברשותכם הידע המתאים! אם המזגן מקצר – פשוט הזעיקו טכנאי מוסמך, ועד לבואו אל תנסו להדליק את המיזוג. חם חם, אבל חיי אדם חשובים יותר. וטיפ חשוב נוסף, שנוגע לכל הזמנת טכנאי באשר הוא: סכמו מראש כי במידה ולא תהיו מעוניינים בתיקון, תשלמו רק על איתור התקלה.

27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מזגנים מומלצים תל אביב

כשהמזגן מקצר נבדוק גם את היחידה החיצונית של המזגן

אזהרה! חשמל זה לא משחק ילדים, אם המזגן מקצר פשוט להזמין טכנאי מוסמך ולא לנסות לתקן לבד

כתבות ומאמרים

הכל על שלטים למזגן

הכל על שלטים למזגן

האם נתקלתם בשלט מזגן שלא מגיב? בואו לראות איך אפשר לתפעל אותו ולא רק להחליף בטריות

קרא עוד
מזגן לא נדלק, תיקון שלט למזגן

מזגן לא נדלק, תיקון שלט למזגן

במאמר יפורט כיצד לבדוק את תקינות השלט והמזגן במקרה והמזגן לא נדלק

קרא עוד
קירור ומעבר בין חדרים בקלות - מתי משתלם לקנות מזגן נייד?

קירור ומעבר בין חדרים בקלות - מתי משתלם לקנות מזגן נייד?

במאמר יוסבר מהו מזגן נייד, מהם היתרונות והחסרונות למול מזגן נייח ובאיזה סיטואציות הוא מהווה פתרון אידאלי וחסכוני.

קרא עוד