46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

צמחים לגינה - תכנון נכון של סוגי פרחים לגינה

במאמר יפורט כיצד לתכנן נכון סוגי צמחים ופרחים לגינה

מה לשתול איפה? תכנון נכון של צמחים בגינה

תכנון גינת החלומות שלכם ועיצובה, כרוכים בהתאמה של סוגי פרחים לגינה - על פי החשיפה של אזורי הגינה השונים לשמש, ההתאמה של סוגי צמחייה שונים למאפייני מזג האוויר בגינה שלכם - ועל פי העיצוב שלכם והרצונות שלכם בנוגע לסוג הצמחים שיישתלו בגינה. חשוב שתדעו - כמעט בכל עיצוב, לכל חלום, עם כל בחירה תכנונית - ניתן להתאים צמחים לגינה שישגשגו וייצרו את המראה שאתם רוצים. כל מה שנדרש הוא איש מקצוע שמכיר את הצמחייה מתאימה לכל סוג של גינה ולאקלים הארץ ישראלי - וקצת "חשיבה מחוץ לקופסה". כיצד מתאימים את סוג הצמחייה, מחלקים את הצמחייה בגינה לאזורים בעלי קווים עיצוביים או מאפיינים משותפים, ומשיגים את המראה המנצח עבור הגינה שלכם? על כך ועוד - במאמר שלפניכם.

על הגינה שלכם והאקלים הארץ ישראלי

האקלים הים תיכוני המאפיין את מדינת ישראל, הוא בעל לחות גבוהה, חום ומשקעים מועטים. גם הצמחים מושפעים מתנאי הסביבה, לכן יש חשיבות רבה בהכרות עם האופי והצרכים של הצמח אותו נרצה לשתול בגינה וזאת במטרה ליצור בעבורו את תנאי ההתפתחות האידיאליים.
בתכנון מושלם של הפרחים בגינה, נרצה בדרך כלל לשלב צמחייה מקומית, שתתאים בדיוק לסוג האקלים בגינה שלכם ותשגשג בגינה. הבחירה בצמחייה שמתאימה בדיוק לגינה שלכם, על כמות האור והשמש שבה, על מאפייני האוויר, הלחות, וסוג האדמה - תסייע לקבלת מראה סופי של גינה מטופחת בעלת צמחייה משגשגת - כמו גם להוזלת העלויות בתחזוקת הגינה ולהתייעלות בשעות התחזוקה הנדרשות. שילוב של צמחייה מקומית עם צמחים אקזוטיים, שישוו מראה ייחודי לגינה שלכם, הוא בדרך כלל המתכון לקבלת מראה שיתאים בדיוק לרצונותיכם, בעיצוב ובפיתוח הגינה שלכם.

אילו צמחים יתאימו לגינה שלכם?

בבואנו תכנן את שילוב הצמחייה בגינה, עלינו להתחשב בשני משתנים עיקריים כאשר הראשון הוא מספר שעות השמש שיש לנו בגינה והשני הוא מיקומה הגיאוגרפי.

סוגי צמחים והאור בגינה שלכם

נהוג לחלק את הצמחים לגינה לשלושה סוגים עיקריים, הנבדלים במידת השמש הנדרשת לקיומם:

  • צמחיה הדורשת שמש מלאה - מתייחסת לרוב הצמחים בעלי הפרחים המניבים פירות. לשם התפתחות תקינה, מחפשים צמחים אלה שמש מלאה בכל עונות השנה (כלומר - לפחות ארבע שעות של אור שמש ביום). בתוך משפחה זאת קיימים צמחים פגיעים לקור שפיתחו התאמה לאקלים חם בלבד, לצד צמחים המתאימים לאקלים קר ופגיעים לשרב קיצוני (למרות הפרדוקס גם באקלים קר קיימת השפעה של שמש מלאה)
  • צמחיית "חצי" צל או שמש חלקית - צמחים אלה דורשים הרבה אור, אך יגיבו פחות טוב לחום לוהט וקופח. לעומת זאת הצמחים מעדיפי הצל יתפתחו היטב כאשר ימוקמו מאחורי מסתור של שיחים או קירות או כל מקום שיעניק להם מחסה מפני קרינת שמש ישירה שפוגמת בגדילתם. צמחים אלה בדרך כלל ישגשגו בתנאי תאורה טובים גם בלי שמש מלאה, או עם עד שעתיים של אור שמש ישירה ביום
  • צמחייה שמתאימה לתנאי צל מלא, או לגידול בבית - מעצבים מקצועיים של גינות ידעו להציע צמחים כמו שרכים, פיקוסים, סיגליות, שיפלרות, ואחרים - אשר ישגשגו גם בתנאי צל או ללא אור שמש ישיר

סוגי הצמחים ותדירות ההשקיה

כל צמח הוא בעל מאפיינים ייחודיים לו מבחינת תדירות ההשקיה וכמות המים הנדרשת לשם שגשוגו. במרבית המקרים, ניתן להכיל את כל הצמחייה בגינה פרט לדשא, עונתיים וצמחים קטנים במיוחד, על אותו קו השקייה תוך שימוש בכמויות שונות של טפטפות על מנת לאפשר לכל צמח לקבל את ההשקייה האופטימאלית לו. הדשא וצמחים קטנים בדרך כלל נדרשים לתכנית השקייה משל עצמם. ההשקייה מתוכננת על פי שני משתנים - תכיפות ההשקייה ואורך כל השקייה. בעוד הדשא מעדיף השקיות קצרות ומרובות (כל יום עד עשרים דקות, משתנה על פי העונה והטמפרטורה), עצים ושיחים מעדיפים השקייה מספר פעמים בשבוע (בדרך כלל פעמיים או שלוש), בכמויות מים גדולות אשר יחדרו עד לעומק השורשים.

ניתן לשלב בתכנון הצמחייה בגינה צמחים שפיתחו במהלך השנים עמידות והתאמה לתנאי אקלים קיצוניים, לכן הם עמידים ליובש וצריכת המים שלהם מועטה. לכן רצוי לשתול אותם באזור בגינה בו ההשקיה מועטה. את הצמחים הדורשים מידת השקיה בינונית רצוי למקם באזור משותף שיאפשר השקיה מרוכזת ובו-זמנית של כולם. הצמחייה הטרופית וכן הצמחים הדורשים השקיה מרובה ימוקמו אף הם באזור משותף שיאפשר אופן השקיה דומה ומרוכז.

מרחב מחייה

בכדי לאפשר לכל צמח לגדול למימדיו האופטימאליים יש לבצע שתילה במרווחים מתאימים שיעניקו לו מרווח גידול ראוי אשר יאפשר לו להעמיק את שורשיו ויתרום לצמיחת עלווה ירוקה ורעננה. הריווח בין השתילים נקבע מחד על מנת להשאיר לכל צמח מספיק מקום לגדול, ומאידך על מנת לקבל את אותו מראה צפוף ועשיר של צמחייה - בפרט כאשר הצמחים מגיעים לגודלם הסופי, אבל אם אפשר - כבר קודם. זאת, במיוחד אם המטרה היא ליצור רצף צמחיה, הצללה או גדר חיה.

יש להימנע משתילה או נטיעה בסמוך לצינורות מים או ביוב שכן השורשים עלולים ליצור מפגע ולחבל בפעילותם התקינה.

לתבל את הגינה

מי שחשקה נפשו בערוגת תבלינים ריחנית וטעימה יידרש למקם את צמחי התבלין באזור בגינה החשוף לשמש ישירה גם בעונת החורף. כמו כן עליכם לזכור כי צמחי תבלין בעלי גבעולים רכים כמו שמיר, פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום ועוד, הינם צמחים הזקוקים לכמות מים רבה יותר מאשר צמחי תבלין בעלי גבעולים קשים ומעוצים יותר כדוגמת מרווה, טימין, רוזמרין ועוד.
רובם המכריע של צמחי התבלין מפרישים שמנים אתרים וארומטיים הגורמים להרחקת מזיקים, לכן כדאי למקם אותם בסמוך לעצי פרי וירקות או בקרבת צמחים רגישים למזיקים. צעד זה יעניק להם הגנה טבעית ויחזק את עמידותם.

46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

צמחי שרכים המתאימים לתנאי גידול בצל מלא או לגידול בבית

לכל סוג צמח נתאים את תדירות ההשקיה וכמות המים הנדרשת לו

שתילת הצמחים במרווחים יסייעו לגידול ראוי של הצמח ופריחתו הירוקה

את ערוגת התבלינים שבגינה נמקם באזור החשוף לשמש בכל עונות השנה

כתבות ומאמרים

הסתכל בקנקן, לגמרי: כך תדעו איזה ריהוט מתאים לגינה שלכם

הסתכל בקנקן, לגמרי: כך תדעו איזה ריהוט מתאים לגינה שלכם

איך תדעו איזה ריהוט גן הכי מתאים לחלל החוץ שלכם, פשוט, תעזרו במאמר הבא >>

קרא עוד
שיקום גינה, טיפולי תחזוקה בגינה והכנה לקיץ

שיקום גינה, טיפולי תחזוקה בגינה והכנה לקיץ

מומחי הגינון של טוב תודה ממליצים על טיפולי תחזוקה במסגרת הכנת הגינה לקיץ

קרא עוד
כריתת עצים או גיזום עצים, מתי חייבים לבצע כריתה וגיזום כטיפול מונע?

כריתת עצים או גיזום עצים, מתי חייבים לבצע כריתה וגיזום כטיפול מונע?

במאמר הבא יפורט על כל מה שרציתם וחשוב לדעת על גיזום וכריתת עצים

קרא עוד