27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מהו גז מזגנים ומתי יש צורך בשירות מילוי גז למזגן?

במדריך הבא יוסבר על גז מזגנים ועל התקלה הנפוצה של חוסר גז במזגן

מי אתה, גז מזגן?

כמעט כל בעיה במזגן אנחנו נוטים לתלות בחוסר גז, ובלי סוף מיתוסים נרקמו סביבו: המזגן לא מקרר מספיק – כי חסר גז, קופא – כי חסר גז, ונוזל כי חסר גז. מיהו הגז החמקמק הזה, למה הוא בורח ואלו מהדעות שמשמיעים חברים יודעי-כל חסרות בסיס? מאמר שיחסוך לכם כסף.

גז מזגנים ממלא תפקיד מפתח במערכת המיזוג: הוא מתאייד ומתעבה לסירוגין בתוך מערכת צינורות סגורה (מאייד ומעבה, אומר לכם משהו?). התאיידות הגז מקררת את האוויר במזגן, והמאוורר דוחף את האוויר הקר אל חלל החדר. ישנם שני סוגים עיקריים של גז למזגן:
- R22 (פריאון) – סוג הגז שהיה נפוץ עד לפני מספר שנים, וכיום הוצא משימוש מאחר והוכח כמזהם. צמצום היבוא וההגבלים שהוחלו עליו ייקרו את מחירו בעשרות אחוזים.
- R410 – נקרא גם 'גז ירוק' ומחליף את הגז הישן.
- DRY5 – תחליף זול (וגרוע) ל- R22 .

איך הוא בורח?
נכון שהרבה יגידו אחרת - אבל מעגל קירור תקין לא אמור לאבד גז, סימן קריאה! חוסר בו מעיד בהכרח על אטימה לא מושלמת. הגז עלול לנזול מחיבורי צנרת לקויים, לרוב עקב התקנה רשלנית, או מצנרת שנפגמה ונוצר בה נקב. לעיתים זו תהיה דליפה איטית שתורגש רק לאחר מספר שנים. כשחסר גז במערכת - הלחץ בצינורות נמוך, האוויר לא מתקרר ולנו – חם.

לפני שממלאים גז – כמה בדיקות שתנסו בבית:

כבר יצאתם מדעתכם מהמזגן הזה, ויאללה, נמלא גז ודי? חכו, בכלל לא בטוח שזו הבעיה. בדיקה פשוטה משלכם:
- נקו פילטרים. מומלץ גם לנקות את סוללת המעבה וסוללת המאייד. ליסודיים שבינינו: חברות מסוימות מציעות חיטוי מזגנים עמוק שעשוי לשפר פלאות את פעולת המזגן.
- הפעילו את המזגן על טמפרטורה נמוכה, ובדקו את פעולת היחידה החיצונית (המעבה): המדחס אמור להשמיע רעש, והמאוורר כמובן צריך להסתובב.
אם היחידה החיצונית פועלת, הפילטרים נקיים, אין קורוזיה ובכל זאת המזגן לא מקרר או מחמם מספיק, כנראה שאכן חסר גז.

סימנים נוספים למחסור בגז:
-
מזגן שמקרר זמן קצר ואחר כך זורק אוויר ללא קור
- מזגן קופא.
- צינור חיצוני קפוא.

המילה האחרונה והמקצועית
הקביעה הסופית בשאלת הגז שמורה לטכנאי מזגנים, שיבדוק את כמות הגז באמצעות שעוני מדידת לחצים. (אל תסתמכו בשום אופן על בדיקה ידנית, שיכולה לתת רק אינדיקציה ולא תמונה מדויקת!) הלחץ האופטימלי הוא 60 PSI , ולרוב מודדים אותו כאשר ברז השעונים סגור. אם המחוג מראה על פחות מ-60, סימן שאכן נדרש מילוי גז למזגן.

וואקום, שטיפה ומילוי

לאחר שהטכנאי ווידא שאכן חסר גז, הוא ינקה את מערכת הצינורות מלחות בעזרת משאבת וואקום בתהליך שאורך כ-20 דקות. לאחר מכן – מומלץ שיבצע גם שטיפה, וכעת המזגן מוכן ומזומן לקליטת הגז החדש.

?סוג הגז והכמות הנדרשת (נמדד בק"ג) רשומה במדבקת נתונים על היחידה החיצונית ליד שסתום המילוי. הטכנאי יפתח את מכסה הונטיל בחלקו העליון של המעבה, יחבר את צינור היניקה וימלא גז במזגן לפי הכמות החסרה. שיטה נוספת היא מדידת לחץ בעת המילוי והגעה ללחץ הרצוי. דרך זו יותר מסובכת מאחר והלחץ מושפע לא רק מכמות הגז אלא גם ממידת הטמפרטורה בחוץ.

איתור דליפות: החלטה שלכם

זוכרים שחוסר גז מעיד בהכרח על דליפה? איתור נקודת התורפה ותיקונה הם עסק יקר ולא תמיד משתלם. מצד שני, מילוי גז למזגן ללא תיקון החור משול לניפוח גלגל מפונצ'ר, וידרוש מילוי חוזר כל שנה. ערכו את השיקולים שלכם.
החלטתם לטפל בדליפה? טכנאי המזגנים מצוידים בגלאי נזילות אלקטרוני או תרסיס מיוחד הצובע את פתח המילוט של הגז בגוון מרשיע. דרך טובה נוספת היא נטרול המעבה, הצנרת והמאייד וניפוחם בחנקן. אם הדליפה לא נמצאה מייד יבוא הטכנאי למחרת למדוד לחצים בכל אחד מהחלקים, ויעלה על המיקום הבעייתי. את החור מתקנים באמצעות הלחמה וממלאים גז מחדש, כנ"ל.

כמה זה עולה לנו?
בלתי אפשרי לציין מחיר למילוי גז בלי לבדוק את נתוני השטח. המחיר משתנה לפי כמות הגז החסרה (אל תשוו מזגן ריק למזגן שאיבד רק שני קילו גז!), גודל המזגן, מיקומו והנגישות אליו. כמובן שכמו בכל שוק, גם כאן ניתן למצוא את הטכנאים הזולים והיקרים יותר. לשם כך נועדו השוואות מחירים ;) מחירים ממוצעים למילוי גז למזגן:
מילוי גז R22 - בין 250-400 ש"ח
מילוי גז ירוק R410 – 200-400 ש"ח
מילוי גז למזגן גדול – 350 – 450 ש"ח
מילוי גז כולל איתור ותיקון דליפה – 400-600 ש"ח.

מי רוצה למלא גז לבד?

במיוחד עבור המכורים ל'עשה זאת בעצמך': תוכלו בהחלט לבצע מילוי גז למזגן הביתי שלכם, אבל קחו בחשבון שמדובר בעבודה המחייבת כלים מקצועיים וביצוע מקסימלי. ראשית – בחירת סוג הגז, (טוב, זה כתוב על המדבקה ביחידה החיצונית, כבר גילינו...), ושנית – כמות הגז חייבת להיות מדויקת. מילוי יתר יזיק למזגן, ומיעוט יבזבז אנרגיה, יאמץ את המערכת ובעצם חזרנו לנקודת ההתחלה. חשוב מאד שלא תיצרו תקלות חדשות במזגן במידה ונגעתם בחלק הלא נכון.

27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מזגנים מומלצים תל אביב

האם באמת מדובר בדליפת גז במזגן?

במקרה של טיפול ללא טכנאי זיכרו להצטייד כמו שצריך...

קביעה הסופית רק ע"י בדיקה של שעוני מדידת לחצים

ניתן בהחלט למלא גז למזגן באופן עצמאי אך יש לשים לב לסוג וכמות הגז שנבחר

כתבות ומאמרים

ניקוז מזגן, כיצד לטפל במקרה של מזגן מטפטף

ניקוז מזגן, כיצד לטפל במקרה של מזגן מטפטף

במאמר הבא יוסבר שלב אחר שלב כיצד לטפל בבעיות הגורמות למצב של מזגן מטפטף

קרא עוד