21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

טיפול בתקלות מחשב נפוצות

במאמר יוצגו סוגי תקלות שכיחות במחשבים ויוסבר מתי ניתן לטפל בהן בעצמינו ומתי נדרש להזמין טכנאי מחשבים.

טיפול בתקלות מחשב נפוצות

המחשב האישי הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, ואין כלל לתאר את עבודתנו, קשרינו החברתיים והבילוי שלנו ללא מחשב פעיל. והנה, למרות חשיבותו העצומה, כמעט כל מחשב אישי מועד לתקלות חוזרות ונשנות שגורמות לנו עוגמת נפש רבה. מהן התקלות הללו, כיצד נוכל להימנע מהן, ואם בכל זאת התרחשו – כיצד נוכל לתקנן?

תקלות שכיחות במחשבים, ודרכי ההתמודדות עימן:

וירוסים ותוכנות זדוניות

זה הוא האיום הגדול ביותר על פעולתו התקינה של המחשב ועל שלמות הנתונים שבתוכו. כל מחשב מחובר בימינו לאינטרנט, והאינטרנט שורצת וירוסים ותוכנות זדוניות. מחשב שאיננו מוגן כהלכה עלול "לחטוף" וירוס או תוכנה זדונית, "תוכנת ריגול" או "סוס טרויאני" תוך שניות מעטות מרגע ההתחברות. הסרת וירוסים כאלה עלולה להיות קשה, והאכזריים שביניהם עלולים להשמיד את המידע השמור על הדיסק הקשיח. הפתרון לבעייה חריפה זו כולל שני מוצרי הגנה – אנטי-וירוס ו"חומת אש" (Firewall). הגירסאות החינמיות למוצרים אלו טובות למדי, אבל לא מספקות הגנה מושלמת; על כן כדאי מאוד להשקיע מעט במוצרי הגנה טובים עם תמיכה מסודרת, ובעיקר עם עדכונים אוטומטיים. אם המחשב כבר נגוע ואתם אינכם מומחים בנושא של הסרת וירוסים עדיף לפנות לעזרתו של טכנאי מחשבים.

דיסק קשיח ("כונן")

חלק זה של המחשב האישי רגיש במיוחד, וזאת מכמה סיבות: בניגוד למעגלים האלקטרוניים, דיסק קשיח הוא אביזר מכני, שליבו מסתובב במהירות עצומה ולכן רגיש מאוד לטלטולים; על הדיסק הקשיח מאוחסן כל המידע שבמחשב, ותקלה בו משמעותה בדרך כלל אובדן המידע הזה; ופעילות רבה במחשב שמלווה בשמירת חומר רב על הדיסק גורמת ל"אי-סדר" על הדיסק ולקושי גדל והולך של מערכת ההפעלה להתמודד עם ניהול הדיסק. הפתרון להקטנת אותו "אי-סדר" בדיסק הוא פעולה שנקראת "איחוי", אותה כדאי לבצע לעתים מזומנות בעזרת מאחה הדיסקים (Disk Defragmenter); יש להימנע מטלטול המחשב תוך כדי פעולה על-מנת להקטין את הסיכוי לתקלה מכנית בדיסק; כדאי תמיד לרכוש דיסק חדיש בנפח גדול מאוד – הפרשי המחירים ביניהם זניחים – כדי להקל על ניהולו ולצמצם את הסיכוי לתקלה; וכדאי להתקין דיסק קשיח נוסף (למשל, את הדיסק הישן) בתור דיסק גיבוי ולשמור עליו עותק נוסף של הקבצים החשובים.

ספק כוח

ספק הכוח הוא בעצם "תחנת החשמל" של המחשב, שמפעילה את כל חלקיו. למרבה הצער, ספק כוח סטנדרטי שמשווק בימינו נוטה להתקלקל בממוצע תוך שנתיים-שלוש ויש להחליפו. החדשות הטובות הן, שניתן לבצע תיקון מחשב שכזה בצורה עצמאית, וללא עזרת טכנאי. התיקון הוא מאד פשוט ויוסבר מיד: ראשית, יש לפתוח את המחשב, לנתק את ספק הכוח מכל החיבורים שלו, ולהוציא אותו ממקומו. לאחר מכן יש לגשת לחנות לצורכי מחשב, לקנות ספק כוח חדש (בעלות של 200-100 ש"ח), להרכיבו חזרה ולהפעיל לבסוף את המחשב מחדש.
כמובן שיש להקפיד על חיבורים נכונים (עדיף לרשום או לצלם אותם לפני הפירוק!) ולוודא שכל הכבלים והחיבורים מונחים ומהודקים כהלכה.

הרחבת זיכרון

ככל שמערכות ההפעלה משתכללות ותוכנות המחשב (בעיקר משחקים) מתקדמות יותר, המחשב זקוק לזיכרון גדול יותר. בקניית מחשב חדש, הכלל החשוב ביותר הוא – לקנות זיכרון גדול פי שניים מהדרוש כרגע. זו תוספת זניחה למחיר, שתמנע תקלות ובעיות רבות בעתיד. ניתן בהחלט לשדרג זיכרון ולבצע הרחבת זיכרון במחשב קיים, אך עדיף לבצע זאת בעזרת איש מקצוע (או חבר שמבין עניין).

"המחשב עובד לאט"

זו התלונה השכיחה ביותר, והיא יכולה לנבוע מכל אחת מן הסיבות שתוארו לעיל (פרט לספק הכוח). הסיבה האחרונה לעבודה איטית של מחשב היא מהירות המעבד, ולכן אין להתפתות להמלצה המיידית של רוב משווקי המחשבים לרכישת מחשב חדש. יש לוודא שהמחשב אינו נגוע, לאחות את הדיסק הקשיח (ולבדוק בהזדמנות זו האם גודלו מספיק) ולשקול הרחבת זיכרון למחשב. כמובן, אם אינכם מומחים בעצמכם, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע אמין שאתם מכירים היטב. רק אם כל הפעולות הללו לא הועילו, ואם קיבלתם המלצה חד משמעית לעשות כן, יש לשקול רכישת מחשב חדש (תזכורת: עם דיסק ועם זיכרון גדולים יותר מן הדרוש לכם כרגע!). בהצלחה!

לקריאה נוספת בנושא תקלות נפוצות במחשבים, ודרכי ההתמודדות איתן, ראה "מדריך לתיקון מחשבים", כפי שפורסם במדור המחשבים של אתר YNET. המדריך, לא רק מסביר על התקלות השכיחות, אלא גם מסביר לנו בפרטי פרטים, איך לפתור אותן לבד, מבלי לקרוא לעזרתו של טכנאי מחשבים. שיהיה בהצלחה!

21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מחשבים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד נבצע ניקוי וירוסים מהמחשב?

כיצד נבצע ניקוי וירוסים מהמחשב?

במאמר יוסבר על וירוסים במחשבים - באילו מקומות המחשב שלנו יכול "להידבק" בהם, איך מתגוננים מפניהם ואיך נפטרים מהם.

קרא עוד
בחירת טכנאי מחשבים

בחירת טכנאי מחשבים

במאמר יוסבר מהם הדרכים המומלצות לאתר טכנאי מחשבים בהתאם לצרכים שלנו, ומה מומלץ לוודא כשמזמינים אותו.

קרא עוד