26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

המדריך להחלפת גוף תאורה

במאמר זה ננסה לתאר ולפשט את תהליכי ההתקנה של גופי תאורה בהתאם לקטגוריות הראשיות שלהם.

המדריך להחלפת גוף תאורה

פעם קראו להן "מנורות", בימינו קוראים להם גופי תאורה או התקני תאורה. השם גופי תאורה מכסה מיגוון רחב מאוד של אמצעי תאורה מכל הסוגים והמינים, החל ממנורות שולחן עומדות וכלה בתאורה נסתרת ומתוחכמת.
גופי תאורה יש להתקין ולחבר למקומם, ובעוד שתהליך זה יכול להיות פשוט מאוד עבור סוגים מסויימים, הוא עלול להיות מסובך מאוד עבור גופי תאורה אחרים. במאמר זה ננסה לתאר ולפשט את התהליכים של התקנת אביזרי חשמל בהתאם לקטגוריות הראשיות שלהם.

גופי תאורה עצמאיים

גופי תאורה כגון מנורת שולחן או מנורה עומדת שמתחברים לשקע חשמל בכבל שבקצהו תקע – זקוקים להתקנה הפשוטה ביותר. כל אחד יודע לחבר תקע לשקע, אך כדאי לשים לב לכמה נקודות בכל זאת: החיבור צריך להיות יציב, רצוי שהכבל לא יתגולל על הרצפה ויהיה חשוף לרטיבות ולהתקלויות, ומתג ההפעלה צריך להיות במקום נוח ונגיש. אם יש ילדים קטנים בבית, יש לוודא שגופי תאורה כאלה והכבלים המובילים אליהם נמצאים מחוץ לטווח השגתם.

גופי תאורה תלויים

גופי תאורה שמתחברים לקירות זקוקים לשני מיני חיבורים: חיבור החוטים לרשת החשמל וחיבור גוף התאורה עצמו לקיר. תהליך ההתקנה הוא כדלקמן:
גופי תאורה שמתחברים לקירות זקוקים לשני מיני חיבורים: חיבור החוטים לרשת החשמל וחיבור גוף התאורה עצמו לקיר. תהליך ההתקנה הוא כדלקמן:
1. נתק את זרם החשמל לנקודת ההתקנה. שים לב – מתג "כבוי" איננו מהווה ניתוק מספיק!
2. סמן את מקום החורים לקדיחה בקיר. וודא כי מקום הקידוח איננו עלול לפגוע בצינור החשמל שמוביל לנקודת ההתקנה!
3. קדח את החורים והכנס בהם "דיבלים" (מתאמי הפלסטיק הקטנים).
4. חבר את חוטי החשמל לנקודות המתאימות בגוף התאורה (ראה טיפ). גוף תאורה פשוט מחובר בדרך כלל לשני חוטים בלבד, אם יש בנקודה חוטים נוספים או שבגוף התאורה חיבורים נוספים, התייעץ עם המוכר או עם חשמלאי.
5. הצמד את גוף התאורה לקיר והברג את הברגים עד תומם. שים לב שכל חוטי החשמל יישארו נסתרים, ושגוף המתכת של גוף התאורה איננו נוגע או לוחץ על שום חוט חשמל.

גופי תאורה שמתחברים לתקרה

מותקנים בעצם באותה צורה בדיוק, פרט לכך שלעיתים קיים בתקרה וו שעליו ניתן לתלות את גוף התאורה. אם יש צורך לקדוח חורים בתקרה, רצוי מאוד לחבוש משקפי מגן ולהתכונן לאבק.

גופי תאורה נסתרים

גופי תאורה נסתרים מותקנים בתוך תקרות גבס או תקרות אקוסטיות או ארונות, וההתקנה והחיבור שלהם נעשים בדרך כלל יחד עם התקנת התקרה עצמה או התקנת הארון. לא מומלץ לבצע התקנות כאלה לבד, משום שקדיחת החורים בגבס או בחומר הבידוד או בעץ צריכה להיעשות בידי חשמלאים שמכירים חומרים אלו ויודעים לטפל בהם. גם גופי התאורה עצמם חייבים להתאים למקום שבו הם מותקנים – הן מבחינת הגודל והצורה, הן מבחינת ההתאמה לחומר (עמידות בחום, אוורור וכדומה) והן מבחינת תכנון התאורה בחלל החדר. בקיצור, גופי תאורה נסתרים הם עניין לבעלי מקצוע.

ספוטים

מקרה פרטי של התקנת גופי תאורה נסתרים וחלים עליהם אותם הכללים.
ספוטים שאינם נסתרים מותקנים בדרך כלל כמו גופי תאורה רגילים, למעט המקרה בו הם זקוקים לשנאי חיצוני שאיננו חלק מגוף התאורה. במקרה זה יש לשקול היכן להציב ולחבר את השנאי, ובדרך כלל יהיה זה במקום נסתר (מעל תקרה דקורטיבית, בתוך ארון מטבח או אמבטיה, וכדומה).

בטיחות בעבודה

  • לאחר ניתוק הזרם בלוח החשמל הדירתי, יש לוודא כי הדיירים האחרים בדירה יודעים על כך ולא "ירימו את המתג" על דעת עצמם. אם הלוח נמצא מחוץ לדירה, יש לנעול אותו או להדביק סרט דביק על הנתיכים כך שאיש לא ייגע בהם.
  • נורות הלוגן מפיקות חום רב, יש להקפיד שגוף התאורה אינו נוגע בוילונות או בחומר דליק אחר.
  • אם אחרי ההתקנה גוף התאורה אינו פועל כהלכה, או מפסק זרם פחת "הפיל" את החשמל בדירה, פירוש הדבר הוא כי טעית באחד החיבורים וכי אינך בעל ידע מספיק. אל תסתכן יותר – פנה לחשמלאי!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

כיום קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם במאמר שלפניכם נרחיב על שניים מתוכם - מונה חשמל ושעון שבת.

קרא עוד
כל המידע על מנורות לד

כל המידע על מנורות לד

במאמר יוסבר מהי מנורת לד, מהם היתרונות שלה על פני נורת ליבון רגילה, מתי מומלץ להשץמש בה ואילו סוגי נורות לד קיימים.

קרא עוד
התקנת מנורות ונברשות

התקנת מנורות ונברשות

במאמר יוסבר אילו סוגי אביזרי תאורה לבית קיימים, מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אותם, וכיצד מתבצעת ההתקנה שלהם.

קרא עוד
מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

במאמר יוסבר מהו מאוורר תקרה ומה השלבים בהתקנת מאוורר תקרה

קרא עוד