26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

התקנת מנורות ונברשות

במאמר יוסבר אילו סוגי אביזרי תאורה לבית קיימים, מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אותם, וכיצד מתבצעת ההתקנה שלהם.

התקנת מנורות ונברשות

חשיבותם של אביזרי תאורה לבית – מנורות, נברשות, ספוטים וכדומה – חורגת בהרבה מעבר לתפקיד המובן מאליו של "תאורה". מנורות וגופי תאורה אחרים, הן תלויים כגון נברשות והן שקועים כגון ספוטים, חשובים ביותר ליצירת האווירה הכוללת בדירה. תאורה היא חלק בלתי נפרד מעיצוב, ושום עיצוב לא יהיה מושלם ונכון ללא התאורה שמתאימה לו.

אביזרי תאורה לבית נחלקים לשלושה סוגים עיקריים

  • נברשות – אלה הן המנורות המסורתיות התלויות מן התקרה, החל בפשוטות ביותר, שאינן הרבה מעבר לנורה עם אהיל, וכלה בשנדליירים מפוארים מבדולח.
  • ספוטים – בדרך כלל שקועים בתוך תקרות גבס או קירות גבס, לעתים בתוך חלקי ריהוט.
  • כל השאר – מנורות עומדות למיניהן, מנורות רצפה, מנורות שולחן, פלואורסצנטים וכדומה. לכל סוג תפקיד ייחודי: נברשות מאירות חללים גדולים בתאורה אחידה, ספוטים מאירים נקודות מסוימות באור ממוקד, ומנורות אחרות מאירות איזורים או חפצים בהתאם לצורך. חשוב לבדוק ולוודא את ההספק (עוצמת האור) של כל גוף תאורה כדי שהאפקט יהיה נכון והתאורה מספיקה.

התקנה

התקנת מנורות

התקנת מנורות נעשית תמיד בהתאם לסוג המנורה, תפקידה, מיקומה, וכמובן התשתית החשמלית שבסביבתה. נברשות מותקנות בדרך כלל במרכז התקרה, ולשם גם מגיעה תשתית החשמל, כך שבדרך כלל אין צורך בהעברה מיוחדת של צינורות או כבלים. התקנת נברשות במקומות אחרים עלולה להיות סבוכה למדי, בעיקר אם חוצבים בתקרה לשם העברת תשתית חשמל למקום אחר; זו עבודה קשה ומלכלכת ( גם אם היא נעשית ע"י חשמלאי מנוסה), וכמעט תמיד ניכרים בסופו של דבר סימני חציבה מכוערים בתקרה, כך שפתרונות אחרים עדיפים. לעתים ניתן פשוט להעביר כבל בצורה דקורטיבית מנקודה אחת לאחרת בתקרה ולהסתפק בכך.

התקנת ספוטים

התקנת ספוטים נעשית בדרך כלל כחלק מההתקנה של תקרת גבס, תקרה דקורטיבית, קיר גבס, גומחת גבס (נישה), ריהוט (כגון ארונות מטבח) וכדומה. ההתקנה אינה מסובכת אם היא נעשית תוך כדי הבנייה, ולכן רצוי לפני הבניהה, לתכנן מראש התקנת אביזרי חשמל כמו אלו. אם מדובר בהתקנה של ספוטים לאחר שהסתיימה הבנייה, זה כבר עלול להיות מסובך וקשה יותר ועלול אף לפגוע בשלמות
הקיר, התקרה או הריהוט. ספוטים משתמשים בדרך כלל במתח נמוך (12 או 24 וולט) והדבר מאפשר חופש רב יותר בהתקנתם ובהעברת החוטים אליהם, אך יש לזכור כי המתח הנמוך מחייב שנאי, והשנאי הזה מצידו חייב להיות מחובר לרשת החשמל הביתית בצורה בטיחותית ונכונה.

התקנות אחרות

  • התקנה של מנורות עומדות, מנורות שולחן וכיוצא באלו איננה כרוכה בשום בעיה אלא אם כן אין שקע חשמלי קרוב וזמין. במקרה כזה, חשמלאי יחליט האם להוסיף שקע חשמלי בסביבה או להסתפק בכבל הארכה. כדאי להקדיש מחשבה לבטיחות העניין, בעיקר אם יש ילדים בבית.
  • התקנה קשה ומסובכת במיוחד היא התקנתו של מאוורר תקרה חשמלי, שבדרך כלל כולל בתוכו גם גוף תאורה. מאוורר כזה חייב להיות מותקן בצורה מדויקת ומאוזנת כדי שלא ירעד ולא ירעיש, ואם מעוניינים להפעיל אותו או את התאורה שבו בנפרד, יש צורך להעביר חוטי חשמל נוספים מן התקרה למפסק שבקיר. זו עבודה שחייבת להיעשות על-ידי חשמלאי מוסמך בלבד.
  • בגופי תאורה או מנורות עם נורות להט (נורות מן הסוג הישן) או נורות הלוגן, שמתחממות מאוד, יש לוודא תמיד מהי עוצמת הנורה המכסימלית (בוואט) שגוף התאורה תוכנן עבורה. התקנת נורה בעוצמה גבוהה מדי עלולה להביא להתחממות יתר שתפגע בגוף התאורה ואפילו עלולה לגרום שריפה.

התקנה פשוטה או החלפה של גופי תאורה יכולה להיעשות גם בידי חובבים, אלא אם כן נדרש שינוי במערכת החשמל: הוספת שקע, חציבת קו חשמל חדש בתקרה או בקיר, הוספת חוטים, שינוי עומסים וכדומה. במקרים כאלה, רק חשמלאי מוסמך רשאי לבצע את העבודה. חשמלאי בתל אביב או חשמלאי בחיפה (ובעצם, בכל מקום אחר) ניתן למצוא בקלות בעזרת אתרי האינטרנט שמתמחים בכך, או כמובן לפי המלצה של ידידים וקרובים.

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

המדריך השלם למונה חשמל ושעון שבת - טיפים ונקודות חשובות

כיום קיימים בשוק מגוון מוצרים והתקנים חשמליים שיכולים לעזור לכם לנטר ולפקח על צריכת החשמל שלכם במאמר שלפניכם נרחיב על שניים מתוכם - מונה חשמל ושעון שבת.

קרא עוד
כל המידע על מנורות לד

כל המידע על מנורות לד

במאמר יוסבר מהי מנורת לד, מהם היתרונות שלה על פני נורת ליבון רגילה, מתי מומלץ להשץמש בה ואילו סוגי נורות לד קיימים.

קרא עוד
מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

מהם השלבים בהתקנת מאוורר תקרה?

במאמר יוסבר מהו מאוורר תקרה ומה השלבים בהתקנת מאוורר תקרה

קרא עוד
המדריך להחלפת גוף תאורה

המדריך להחלפת גוף תאורה

במאמר זה ננסה לתאר ולפשט את תהליכי ההתקנה של גופי תאורה בהתאם לקטגוריות הראשיות שלהם.

קרא עוד