47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

איך מעצבים ומפתחים גינה במרפסת או על הגג?

במאמר יוסבר איך מעצבים ומפתחים גינה "של ממש" במרחב בגובה במרפסת או על הגג

גינה מושלמת במרפסת

פעם, גינון היתה אפשרות העומדת רק לרשותם של אלה בעלי הבתים הפרטיים, בעלי שטחי האדמה הנדיבים הסובבים את הבית. אבל היום - גינות מופלאות מעוצבות בגובה, מעל מצעים מנותקים, מעל מרפסות וגגות, במרחק עשרות מטרים מן האדמה. אין מניעה מעיצוב גינה במרפסת יפהפייה, שתביא אל הדירה את כל היתרונות של גינה - גם בגובה. אם אתם גרים בדירה בבניין, ויש לכם גג או מרפסת - המאמר הזה הוא עבורכם. איך מעצבים ומפתחים גינה "של ממש" במרחב בגובה במרפסת או על הגג?

תשכחו מאדניות הפלסטיק - עידן חדש של גינות מעוצבות במרפסת

עולם הפיתוח והעיצוב של גינות במרפסות או בגגות - או אפילו מה שנקרא "קירות ירוקים" - המאפשרים גינון אנכי, מעל קיר בבית - כל אלה, מאפשרים הבאה מושלמת של החוץ הביתה, עיצוב פינה ירוקה וטבעית בדירה - ועבור לא מעט אנשים - הגשמה של חלום. דיברנו עם אופיר שטלצר, מעצב ומפתח גינות המתמחה בגינון מעל מצעים מנותקים וגינון בגובה - ואספנו את הטיפים והרעיונות החשובים עבור עיצוב ופיתוח גינות - גם בקומה העשרים.

עיצוב גינות מעל מצע מנותק - לא מאוד שונה מעיצוב גינות בבתים פרטיים

התכנון והפיתוח של גינה במרפסת אינו מאוד שונה מהתכנון של גינה המצויה באופן טבעי בגובה פני האדמה. התכנון מבוצע לפי המאפיינים, החלומות, והתקציב של בעלי הדירה, והשמיים הם הגבול. כיום - ניתן להשתמש באלמנטים כמו דשא סינטטי, דקים, או חיפוי מרוצף אחר המעניק תחושה יותר "אדמתית" למרפסת - ולצד חיפוי זה לשתול פינות חן נפלאות, כמו אזורים טרופיים בעלי צמחיה סבוכה, אזורים יפניים בעלי קווים זורמים ואווירה מדיטטיבית, אזורי גן ירק אקולוגיים המאפשרים גידול של עשבי תיבול וירקות, ועוד. "ניתן להגשים כל חלום, בתכנון ועיצוב נכונים, עבור גינה במרפסת. כל מה שצריך הוא מעוף ויצירתיות, לקוח אחד שיודע מה הוא רוצה, ואיש מקצוע אחד שיש לו את הידע והיכולות להפוך את החלום למציאות, תחת המגבלות הקיימות בשטח".

התכנון המקדים - חשוב במיוחד בעיצוב גינות מושלמות במרפסת

"מה שחשוב לזכור" מספר לנו שטלצר, "הוא הצורך בתכנון מקדים של הגינה במרפסת. כיום, ניתן בדרך כלל לתכנן ולפתח גינות מפוארות גם מעל מצעים מנותקים - אולם יש הכרח לוודא כי מבחינה הנדסית, תכנון הגינה עומד בקריטריונים ואינו מעמיס על המבנה יתר על המידה". המשמעות היא, בדיקה מול תכניות המבנה, כי המשקלים שיונחו על המרפסת עם מיכלי השתילה וכדומה - הם בתחום המותר עבור המשקלים והעומסים שהמבנה מתוכנן לשאת.

אם אתם מתכננים שתילה ישירות על המצע ללא אדניות, חשוב גם לתת את הדעת בעניין הניקוז והשבת המים, ולשתול צמחיה מתאימה שלא תזיק למבנה - הן מבחינת התפתחות השורשים והן מבחינת הרטיבות והיווצרות טחב בשכבות התחתונות של המצע.

עיצוב הגינה - מהו החלום שלכם?

האפשרויות בעיצוב גינה מעל מצע מנותק - כלומר מצע שאינו בגובה פני הקרקע - הן אין סופיות כיום. ניתן לשתול צמחים פורחים, עשבי תיבול, סוקולנטים ואפילו שיחים ועצים. תכנון התשתיות כולל תכנון ופיתוח של מצע הגידול בהתאם לשטח, לרצון, לאפשרויות ומאפייני המקום ולצמחים המיועדים להישתל בגינה במרפסת; תכנון מדוייק של מערכת השקיה ודישון ולעיתים גם מערכת ניקוז; ושתילה של צמחים שיתאימו לתנאי הגידול. בחלק מן המקרים ניתן להגיע למראה מושלם של גינות במרפסת - אפילו בתנאי תאורה לא אופטימאליים או באזורים מחופים שאינם מקבלים שעות רבות של שמש ישירה ביום.

עיצוב גינה במרפסת - מה חשוב לדעת?

גינה במרפסת ניתן לעצב - גם עבור מרפסות קטנות - בגודל של החל מ - 5 מ"ר. השילוב בין צמחיה בגובה הריצוף ושימוש באלמנטים קטנים (אשר ישוו תחושה של מרחב ויעניקו אשליה של גודל לגינה שלכם במרפסת) וכלה באלמנטים גדולים כמו עצי פרי, מטפסים שיתנו צל וכדומה (עבור גינות במרפסות גדולות יותר בדרך כלל) - יעניקו לגינה במרפסת שלכם מראה טבעי אמיתי, ויצרו פינה מרהיבה של חוץ - מעל פני הקרקע.

תכנון לטווח ארוך

תכנון מקצועי ומוצלח של גינה במרפסת יאפשר שימוש בתשתיות שפותחות בשלב עיצוב הגינה למשך שנים רבות. במיוחד בתכנון של גינה במרפסת, חשוב מאוד לקחת בחשבון את ההתפתחות הצפויה של כל צמח ולוודא כי הוא מתאים כיום לעיצוב ולמאפייני הגינה במרפסת - וימשיך להתאים למאפיינים אלה לאורך כל חיי הצמח. אנחנו נמנעים מצמחים בעלי גדילה רבה או מהירה, בוחרים בצמחים שהשורשים שלהם לא יזיקו לריצוף שמתחת לגינה, ומשקיעים בתכנון ההשקיה והניקוז למניעת גרימת נזק לתשתיות המבנה. תכנון נכון של האלמנטים והצמחייה בגינה שלכם במרפסת הוא זה המאפשר לגינה שלכם להשתבח עם השנים - ככל שהצמחים בגינה במרפסת (או על הגג) יתפתחו - הם ישתלבו אלה באלה באופן מושלם, והמראה יהיה הרמוני, טבעי, יפה ומזמין יותר.

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

יציאה לפינת ישיבה עם צמחים בגינת מרפסת

חזית בניין עם גינות מרפסת מרובות עציצים

גינת מרפסת מודרנית יפה עם הרבה פרחים

כתבות ומאמרים

קירות ירוקים, הדרך להכניס קצת ירוק הביתה

קירות ירוקים, הדרך להכניס קצת ירוק הביתה

במאמר תוצג שיטה ייחודית של גידול צמחייה מתאימה באופן אנכי מעל קיר בבית

קרא עוד
עיצוב גינות גג - טיפים ועצות להקמת גינת גג מושלמת

עיצוב גינות גג - טיפים ועצות להקמת גינת גג מושלמת

הירוק החדש - טיפים ודגשים להקמה ועיצוב גינות גג

קרא עוד
עיצוב גינה בדירת גן, טיפים מהגננים המומלצים של טוב תודה

עיצוב גינה בדירת גן, טיפים מהגננים המומלצים של טוב תודה

טיפים לתכנון, הקמה ועיצוב של דירת גן

קרא עוד
תכנון גינת נוי

תכנון גינת נוי

במאמר יוסבר כיצד נערכים לתהליך של תכנון גינות נוי, וכן יוצגו סוגים של גינות נוי ואופיים הייחודי.

קרא עוד