47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

קירות ירוקים, הדרך להכניס קצת ירוק הביתה

במאמר תוצג שיטה ייחודית של גידול צמחייה מתאימה באופן אנכי מעל קיר בבית

קירות ירוקים - גינה ורטיקלית מרהיבה ביופיה, גם בתנאי צל מוחלט ואפילו בתוך הבית

אין לכם שטח גינה? מעוניינים בקצת ירוק בבית? חושבים על ייצור חמצן והעשרת האוויר, קירוב הטבע אל הבית או יצירת אזור שליו שיתרום לרגיעה בבית? ייתכן, שקיר ירוק - שיטה ייחודית של גידול צמחייה מתאימה באופן אנכי מעל קיר בבית, היא בדיוק הדבר עבורכם. בתכנון מקצועי, קירות ירוקים יתקיימו וישגשגו גם בתנאי תאורה לא אופטימאליים, תוך שהתכנון יכלול השקייה אוטומטית, מערכת ניקוז והשבת מי ההשקיה המיותרים, תאורה מתאימה, ועוד. מעניין? קראו עוד על גינון ורטיקלי על קיר ביתכם - ועל איך תוכלו להשיג לעצמכם קירות ירוקים.

קירות ירוקים - מאיפה הכל התחיל?

בראשית שנות ה - 80, עם ההתפתחות של תחום עיצוב ופיתוח הגינות האישיות וביחד עם זאת ההתפתחות של חיים בדירות, ללא אדמה או גינה, יצר צורך במתן מענה גם לאלה מבינינו שאין להם גינה, להכניס קצת ירוק הביתה. קירות ירוקים הם שיטת גידול צמחים על גבי קירות, אשר נהגתה בידי בוטנאי צרפתי בשם פטריק בלנק מאז תחילת שנות ה - 90. לישראל הגיעה שיטת גידול זו בראשית שנות ה-2000. היום, ניתן למצוא עשרות אלפי מ"ר של קירות ירוקים וגינון ורטיקאלי, באירופה, ארה"ב, קנדה, ברזיל, מדינות מזרח אסיה וארצות רבות נוספות.

שיטת הגידול

גינון ורטיקלי הוא בעצם גינון על מצע מנותק. השיטה של קירות ירוקים מיישמת עקרונות משיטות גידול נפוצות כמו הידרופוניקה ואירופוניקה שבהן מגדלים צמחים ללא שימוש בקרקע או במצע שתילה. בית השורשים בגינון כזה נועד לאספקת מזון, מים, ותחלופת גזים, בעוד שבגידול בקרקע התפקיד העיקרי של בית השורשים הוא אחיזה וייצוב הצמח. בטבע ניתן לראות צמחים הגדלים בשיטה זו ביערות הגשם, שם התחרות על משאבי הקרקע גדולה וצמחים קטנים רבים נאלצו בתהליך אבולוציוני "לוותר" על השימוש בקרקע, ולגדול מעל מצע מנותק, למשל על גזעי העצים .

קירות ירוקים - מה צריך, בעצם?

קירות ירוקים הם קירות (כל קיר יתאים), מעליהם הוקנה מערכת מקצועית הכוללת מערכת גידול, מערכת השקיה, מערכת ניקוז והשבת מים, ולעיתים גם מערכת דישון. התאמת שיטת הגידול ובחירת הצמחים דורשת מומחיות וניסיון . ניתן ליישם השיטה ולבנות קירות ירוקים בכל מקום: בחוץ על גבי קירות חזית, סביב הבריכה, בחצר אנגלית, במרפסת, ברחבת הכניסה למשרד, ואפילו כמחיצה או כמחיצה ניידת.

קירות ירוקים וגינון בישראל

בישראל תנאי סביבה ייחודיים, עם אזורי אקלים שונים מאוד האחד מהשני . על כן, התפתחו בארץ שתי שיטות מובילות בגידול קירות ירוקים - האחת היא גידול בכיסי שתילה - מעל הקיר המיועד לגינה יוצרים כיסי שתילה קטנים וצפופים . הצמחים נשתלים בצפיפות גדולה כך שצמח חזק יחפה על צמח חלש והמראה המלא ישמר לאורך זמן . שיטת גידול זו מיישמת את עקרונות הגידול ההידרופוני . השיטה השניה מיישמת את עקרונות האירופוניקה ובה הצמח נשתל ללא מצע בין שכבת בד גיאוטקסטיל ולוח מיצב לתמיכת הצמחים .

אילו סוגי צמחים ניתן לשתול בגינה וורטיקאלית?

ישנו מבחר גדול של צמחים שניתן לגדל היום על קירות ירוקים - אבל חשוב לדעת כי השתילה שלהם, הבחירה והחיבור בין הצמחים השונים, והכנת המצע והתשתית לשגשוג כל מח - חייבים להיעשות על ידי מקצוען. בין הצמחים שניתן לשתול בקיר ירוק: סוקולנטים, צמחי תבלין, צמחי כיסוי, צמחים פורחים, צמחיית פנים, ועוד.

קירות ירוקים - שפע של יתרונות

אם אין לכם גינה, אבל החלום שלכם הוא פינה ירוקה בה תוכלו לקרוא ספר בניחותא, לשתות את כוס הקפה של הבוקר או לקבוע פגישות עם לקוחות פוטנציאליים - חשוב שתדעו שגינון בשיטת הקירות הירוקים, מעבר לכך שהוא שיטה שתביא את הגינה אליכם, הוא שיטת גינון מרשימה, היוצרת אפקט ויזואלי שקשה להתעלם ממנו - ובנוסף לכל אלה, בתכנון מקצועי היא גם קלה מאוד לתחזוקה.

קיר ירוק מסייע בשיפור רמת הבידוד של מבנה,משנה את הטמפרטורה סביב המבנה ועוזר בהפחתת אי החום העירוני, מטהר אוויר ומפחית זיהום. כמו כן, הוא תורם לאסתטיקה של החלל ולהרגשה הטובה, ואפילו - הוא יכול לספק מזון של ירקות וצמחי תבלין .
ניתן להתאים קיר ירוק לכל תקציב וליצור עניין וערך גם במרפסת קטנה .

החסרונות של גינון בשיטת הקירות הירוקים

ההתמודדות העיקרית בקירות ירוקים הינה תופעה של המלחת בית הגידול. תופעה זו נגרמת בשל אידוי המים לאוויר והצטברות מלחים שלא מנוצלים ע"י השורשים . בעל מקצוע מיומן ומנוסה יידע לפתור בעיה זו בקיר הירוק שלכם .

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

גידול צמחים על גבי קיר שניתן לבצע בכל מקום - בקירות חזית, בתוך הבית, במרפסת ועוד..

אחת מהשיטות המובילות לגידול בקירות ירוקים היא גידול בכיסי שתילה קטנים וצפופים אחד לשני

קיר ירוק בסלון הבית ליצירת מראה חמים ואפקט ויזואלי שקשה להתעלם ממנו

כתבות ומאמרים

עיצוב גינות גג - טיפים ועצות להקמת גינת גג מושלמת

עיצוב גינות גג - טיפים ועצות להקמת גינת גג מושלמת

הירוק החדש - טיפים ודגשים להקמה ועיצוב גינות גג

קרא עוד
עיצוב גינה בדירת גן, טיפים מהגננים המומלצים של טוב תודה

עיצוב גינה בדירת גן, טיפים מהגננים המומלצים של טוב תודה

טיפים לתכנון, הקמה ועיצוב של דירת גן

קרא עוד
איך מעצבים ומפתחים גינה במרפסת או על הגג?

איך מעצבים ומפתחים גינה במרפסת או על הגג?

במאמר יוסבר איך מעצבים ומפתחים גינה "של ממש" במרחב בגובה במרפסת או על הגג

קרא עוד
תכנון גינת נוי

תכנון גינת נוי

במאמר יוסבר כיצד נערכים לתהליך של תכנון גינות נוי, וכן יוצגו סוגים של גינות נוי ואופיים הייחודי.

קרא עוד