21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

תיקון תקלות תוכנה במחשב

במאמר יוסבר מהן תקלות התוכנה השכיחות במחשבים, כיצד לטפל בהן ומתי מומלץ לקרוא לטכנאי.

תיקון תקלות תוכנה במחשב

מאז המצאתם, הפכו המחשבים לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום שלנו, בין אם בפנאי ובין אם בעבודה או בלימודים. המחשב הוא מכונת עיבוד נתונים, שעושה זאת לפי רצף פקודות נתונות מראש הנקבעות עבורו. המחשב, בניגוד למכונת חישוב, יוגע לבצע באופן עצמאי את הפקודות שהוכתבו עבורו ולא צריך הנחייה של המשתמש בכל פעם מחדש. לכל מחשב יש מערכת הפעלה מסויימת בעלת עיצוב והגדרות שונות, אך כולן פועלות על אותם עקרונות יסוד- פקודות שהוגדרו עבור המחשב אותן הוא זוכר, ומשחזר. מיותר לומר עד כמה שינו המחשבים את חיינו, עד כמה הם מתייעלים כל הזמן ועד כמה הם מייעלים את שגרת החיים שלנו, בכל תחום.

עוד ייחוד של מחשב הוא העובדה שזו מכונה ששומרת בתוכה אינפורמציה (מידע ונתונים), כאשר הנקודה החשובה היא – אינפורמציה זו עלולה גם ללכת לאיבוד אם לא נדאג למנוע זאת. מחשב עם מערכת הפעלה חוקית ותוכנות חוקיות, שמוגן מפני וירוסים ותוכנות זדוניות בעזרת תוכנות אנטי-וירוס וחומת-אש (Firewall) שהותקנו כהלכה ושמתעדכנות באופן אוטומטי, כמעט שאיננו דורש התערבות וטיפולים בתוכנה.

מצבים בהם יש לשים לב לנושא התוכנה ולבצע כמה פעולות:

עדכוני תוכנה

כאמור, תוכנות חוקיות מתעדכנות באופן אוטומטי ובדרך כלל אין צורך לעשות דבר בהקשר זה. תוכנות שאינן מתעדכנות אוטומטית יש לעדכן באורח יזום, בעיקר אם אלו תוכנות הגנה – כמעט אין משמעות לתוכנות הגנה במחשב אם אינן מעודכנות, משום שהאיומים מתחדשים ומשתנים מידי יום. רוב רובם של משתמשי המחשב מסוגלים לבצע בעצמם עדכוני תוכנה ללא בעיות מיוחדות.

התקנת תוכנה

משתמשים שמוסיפים למחשבם תוכנה חדשה חייבים להתקינה בהתאם להוראות ההתקנה המצורפות אליה, לאחר שווידאו כי משאבי המחשב שברשותם מספיקים לצורך הפעלת התוכנה החדשה. כמעט תמיד, מילוי קפדני אחר הוראות ההתקנה מסתיים בהתקנה מוצלחת.

התקנת מערכת הפעלה

זו פעולה שמתבצעת בדרך כלל על-ידי טכנאי מחשבים במעבדת המחשבים בה הורכב אותו מחשב והוכן לשיווק. מכל מקום, לעתים אין מנוס מהתקנה מחודשת של מערכת ההפעלה: בהחלפה למחשב חדש, בהחלפת לוח האם, בהחלפת הדיסק הקשיח באחר, בשידרוג מערכת הפעלה ישנה למערכת חדשה, וכדומה. לעתים, התקנת מערכת הפעלה מחדש היא הדרך היחידה להתגבר על תקלות קשות במחשב שנגרמו מתוכנה זדונית או מתקלות חומרה. בעלי מחשב מנוסים מסוגלים לבצע התקנת מערכת הפעלה בעצמם ללא בעיות מיוחדות. משתמשים שאינם מצויים ברזי המחשב
או שאינם בטוחים מספיק בעצמם, טוב יעשו אם יפקידו את המשימה הזאת בידיו של מי שיודע היטב לבצעה, בין אם זה טכנאי מחשבים מוסמך ובין אם זה הילד של השכן.

פרמוט של הדיסק הקשיח

פרמוט מחשב או פרמוט של הדיסק הקשיח, זו פעולה שיש לבצעה על דיסק קשיח חדש, או על דיסק שהושחת כליל על-ידי תוכנה זדונית, או כחלק מהתקנתה של מערכת הפעלה חדשה. יש לבצע פעולה זו בזהירות ובתשומת לב, משום שהיא מוחקת כליל את כל המידע השמור על אותו דיסק. מי שאינו מתמצא היטב בתחום, מוטב לו שישכח בכלל את קיומה של האפשרות הזאת!

גיבוי ושחזור

כל מידע בכל מחשב צפוי תמיד ללכת לאיבוד בשלב זה או אחר. כל בעל מחשב ששלמות המידע שלו יקרה לו, טוב יעשה אם יבצע לעתים מזומנות גיבוי – העתקה יזומה של האינפורמציה החשובה לו למקום אחר. גיבוי יכול להתבצע לתקליטור (CD או DVD), לדיסק אחר באותו מחשב, למחשב אחר (דרך רשת או דרך כבל מיוחד), לזכרון נייד, לנגני מוסיקה כדוגמת iPOD, לאמצעי גיבוי מסחריים שונים שנמכרים בחנויות, למערכות דואר אלקטרוני גדולות (למשל, Gmail), ואם מדובר בכמויות קטנות במיוחד – אפילו להדפסה. כל דרך כשרה, ובלבד שיישמר במקום כלשהו עותק מעודכן של האינפורמציה החשובה לכם. כל מי שלא עושה כן מסתכן באובדן מוחלט של המידע הזה, וכל מי שכבר התנסה באובדן כזה יודע עד כמה עלול העניין להכאיב. מן המפורסמות היא, שמי שמקפיד על גיבוי סדיר בהווה הוא רק מי שכבר נפגע קשות בעבר... הקדימו תרופה למכה, והתחילו לבצע גיבוי סדיר מייד! וכמובן, גיבוי ללא אפשרות שחזור אינו שווה הרבה – כדאי מאוד להקדיש מעט זמן גם לתרגול של נושא השחזור. אל תגידו שלא ידעתם!

21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מחשבים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד להקים אתר אינטרנט לבעלי מקצוע?

כיצד להקים אתר אינטרנט לבעלי מקצוע?

במאמר יוסבר על החשיבות שבאתר אינטרנט לבעלי מקצוע, איך להקים אתר שכזה ואיך לקדם אותו בגוגל.

קרא עוד
בחירת בעל מקצוע להקמת אתר

בחירת בעל מקצוע להקמת אתר

במאמר יוסבר איך לבחור בעל מקצוע להקמת אתר אינטרנט עבור העסק שלכם.

קרא עוד
גיבוי קבצים במחשב - מדוע זה חשוב?

גיבוי קבצים במחשב - מדוע זה חשוב?

במאמר יוסבר על גיבוי קבצים במחשב - מדוע חשוב לבצע גיבוי, אילו סוגי קבצים מומלץ לגבות, על מה, וכיצד פעולת הגיבוי נעשית בפועל.

קרא עוד