23

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

החלפת ריצוף: שיטות וטכניקות

במאמר יוסבר על הטכניקות השונות להנחת אריחים, המשמשים לריצוף בתוך הבית.

החלפת ריצוף: שיטות וטכניקות

כאשר באים לרצף משטח, יש להבחין בין ריצוף פנים (בתוך הבית) לבין ריצוף חוץ (מחוץ לבית). בתוך הקטגוריה של ריצוף פנים יש להבחין בין ריצוף בחומרים קשיחים (אריחים, שיש או אבן) לבין ריצוף בחומרים רכים (לינוליאום, פרקט או שטיח מקיר-לקיר). במאמר זה נסקור את הטכניקות השונות של הנחת אריחים קשיחים המשמשים לריצוף בתוך הבית. אריחים אלה יכולים להיות מסוג טרצו (מרצפות "שומשום"), אריחי קרמיקה או אריחי גרניט פורצלן למיניהם, וכן אבן טבעית או שיש טבעי.

פירוק והחלפה או הדבקה על ריצוף ישן?

כאשר באים להחליף ריצוף ישן בחדש, ההחלטה הראשונה צריכה להיות – האם לפרק ולסלק את הריצוף הישן או האם להדביק את הריצוף החדש על הישן (אופציה זו כמובן אינה רלוונטית לעבודות ריצוף ראשוניות של דירה חדשה). הדבקה על גבי ריצוף ישן אפשרית רק אם משתמשים באריחי קרמיקה דקים, אם הריצוף הישן יציב ומפולס היטב (ללא "גבעות" או מרצפות שבורות ומתנודדות), ואם אין צורך או רצון להגיע אל התשתיות שתחת הריצוף (צינורות, שכבת איטום וכדומה). הדבקה של אריחים חדשים על הישנים היא כמובן מהירה, קלה ונקייה הרבה יותר מאשר הסרה ופינוי של הריצוף הישן והכנה מחודשת של תשתית החול והטיט, אך היא מחייבת קיצור של הדלתות ועלולה לגרום לקשיים מאוחר יותר (למשל, אם מתעורר צורך להגיע לתשתיות שתחת הריצוף או להחליף אריח שנפגע). המראה הסופי של הריצוף גם עלול להיות פחות "מדוייק" מאשר ריצוף על תשתית חדשה, מסיבות שיפורטו להלן.

טכניקות להנחת מרצפות

הטכניקה המקובלת בארץ להנחת אריחי ריצוף היא לכסות את תשתית הבטון בשכבת חול עבה למדי (15-10 ס"מ) ולהניח עליה את האריחים באמצעות שכבת טיט. זו טכניקה שנחשבת "פרימיטיבית", ושמעלה את משקלו של המבנה בעשרות טונות (ומחייבת לכן שלד בטון חזק ויציב מאוד), אך היא מגלמת בתוכה מספר יתרונות: שכבת החול משמשת כמבודד (תרמי ואקוסטי) בין הקומות, מאפשרת להעביר בנוחיות תשתיות צנרת תחת הריצוף, משמשת כאזור סופג לחות במקרה של נזילות
קלות, מאפשרת התקנת חימום תת-רצפתי, ובעיקר מאפשרת הנחה מדויקת מאוד של אריחי ריצוף בפילוס מושלם או בשיפועים קלים ומבוקרים היטב (חשוב בעיקר במרפסות).

במקרה של משטחי בטון ישרים וחלקים שאינם מכסים על תשתיות צנרת ניתן להדביק אריחי ריצוף על הבטון ישירות, ללא שכבת חול מבודדת. אפשרות זו מותנית ביציקה מדויקת ובהחלקה של הבטון ברמה גבוהה, אך עדיין הפילוס או היישור של האריחים קשה יותר ללא ה"משחק" שמאפשרת שכבת החול. אופציה זו מתאימה בעיקר למשטחים מרוצפים חיצוניים כגון שבילים, בריכות וכדומה.

החלטה נוספת שיש להיות מודעים אליה היא המרווח בין האריחים ("פוגות"). במרצפות שגודלן אחיד ושוליהן ישרים, ניתן להצמיד אריחים זה לזה או לשמור על מרווח זעיר ביניהם, מרווח שימולא אחר כך בחומר מילוי מיוחד ("רובה", לפעמים נכתב "רובע"). בריצוף שיש, שהאריחים שלו מנוסרים בדייקנות רבה, נהוג להצמיד את האריחים זה לזה לחלוטין. אריחי קרמיקה או גרניט פורצלן "רגילים", שלעיתים קרובות יש סטיות זעירות במידותיהם או ששוליהם אינם חלקים לחלוטין, חייבים להניח תוך שמירת מרחק מסויים (3-2 מ"מ) ביניהם ומילויו לאחר מכן ב"רובה". טכניקה זו חשובה במיוחד בעת ריצוף משטחים חיצוניים, שם חובה למלא את המרווחים שבין אריחים ב"רובה" אקרילית או אפוקסית כדי למנוע חדירת מים ביניהם.

בריצוף משטחים באמצעות אבן טבעית (שאומנם נעשה בדרך כלל במשטחים חיצוניים בלבד) אין כלל אפשרות להצמיד את האריחים זה לזה, משום ששוליהם אינם אחידים וישרים. את המרווחים ממלאים בבטון בזמן הריצוף, או ב"רובה" מאוחר יותר.

23

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

מצא בעל מקצוע

רצפים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

ריצוף חוץ - מחירים סוגי רצפות טיפים וכל מה שבניהם

ריצוף חוץ - מחירים סוגי רצפות טיפים וכל מה שבניהם

במאמר זה נסקור את חומרי הגלם וסוגי הריצוף שמתאימים לאזורי החוץ ואת החסרונות והיתרונות של כל אחד מהם - על מנת לסייע לכם לבחור את סוג הריצוף המתאים ביותר לחלק הכי יפה של הבית.

קרא עוד
ריצוף אמבטיה ומקלחת המדריך המלא - טיפים לבחירת סוג הריצוף

ריצוף אמבטיה ומקלחת המדריך המלא - טיפים לבחירת סוג הריצוף

במאמר זה נסביר על התכונות החשובות שיש לחדרים "רטובים" וננסה לעזור לכם לבחור את הריצוף המתאים ביותר לחדרים ייחודים אלו כמו המקלחת והאמבטיה.

קרא עוד
כל הסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה

כל הסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה

בחירת ריצוף לחדר שינה ולחדר העבודה היא עניין של אנרגיה, של הרגשה כללית, של תחושת מרחב ופתיחות. חללים אלה צריכים לשלב פרקטית עם נוחות ונועם, וזה הדבר שצריך להנחות אתכם. במאמר זה נציג בפניכם את כל השיקולים והסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה.

קרא עוד
ריצוף למטבח - חומרי הריצוף הנפוצים, תחזוקה וטיפים

ריצוף למטבח - חומרי הריצוף הנפוצים, תחזוקה וטיפים

איך בוחרים ריצוף למטבח? איזה סוג ריצוף כדאי לבחור? מהם היתרונות והחסרונות של כל חומר גלם? אנחנו כאן כדי לענות.

קרא עוד
ריצוף הבית בעץ ודמוי עץ - יתרונות, חסרונות ועלויות לריצוף בעץ

ריצוף הבית בעץ ודמוי עץ - יתרונות, חסרונות ועלויות לריצוף בעץ

ריצוף עץ וריצוף דמוי עץ הם אחת האפשרויות המקובלות לריצוף הבית, יחד עם הריצוף הסטנדרטי של אריחים משיש, קרמיקה או גרניט פורצלן. המאמר הבא מוקדש לכל המתלבטים בין פרקט עץ ודמוי עץ לבין אריחי ריצוף.

קרא עוד
אריחים מצוירים לרצפה  - מידע וטיפים חשובים

אריחים מצוירים לרצפה - מידע וטיפים חשובים

אז איך נוצרים אריחים מצוירים לרצפה? כיצד מגיעות הדוגמאות שעליהם? איפה אפשר לרצף איתם? ומה היתרונות שלהם? אנחנו כאן כדי לענות.

קרא עוד
ריצוף הבית בקרמיקה - כל מה שרציתם לדעת על קרמיקה לרצפה

ריצוף הבית בקרמיקה - כל מה שרציתם לדעת על קרמיקה לרצפה

הרצפה היא אלמנט עיצובי שאיננו נותנים עליו מספיק את הדעת, במאמר הבא נרחיב על ריצוף באריחי קרמיקה, ונענה על כל התשובות לשאלות החשובות

קרא עוד
אבן טבעית ושיש לריצוף הבית - תקציב, סגנון וטיפים לתחזוקה

אבן טבעית ושיש לריצוף הבית - תקציב, סגנון וטיפים לתחזוקה

יש היום מגוון עצום של סוגי ריצוף, בכל הדוגמאות, הצבעים, המרקמים והמחירים. מי שיבחר לרצף באבן טבעית או שיש עשה את הבחירה הנכונה והנבונה, ולא רק מבחינת המראה, אלא גם מבחינה פרקטית מפני ששני סוגי ריצוף אלה נחשבים לעמידים וקלים לניקוי ולתחזוקה.

קרא עוד