47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

החשיבות שיש להכנת תכנון גינה לפני הקמתה

במאמר הבא נסקור את השלבים הראשונים בתכנון הקמת גינות והשלבים לשרטוט תוכנית להקמת גינה

עריכת תכנית להקמת גינה

"סוף מעשה במחשבה תחילה". בכל שלב בו החלטתם לעצב מחדש את הגינה שלכם (אבל רצוי לעשות את זה כבר בשלב התכנון של הבית) - חשוב לתת את הדעת על תכנון גינה, ולעשות זאת כראוי. תוכנית להקמת גינה היא תכנית מצויירת או ממוחשבת, הפורסת את עיצוב הגינה החדש, על האזורים והאלמנטים שיהיו בו ועל התשתיות הנדרשות על מנת לאפשר עיצוב גינות פרטיות שיראו כמו בחלומות שלכם. שנייה לפני שאתם יוצאים לקנות את השתילים - איך בונים תכנית גינה, ואיך מתארגנים לקראת הקמה מוצלחת של גינה ירוקה ונהדרת? שאלנו את בעלי המקצוע, וחזרנו עם כל הטיפים, הטכניקות, והנקודות שחשוב שתדעו. כל המידע - לפניכם.

תכנית להקמת גינה - לתכנן את כל התשתיות בטרם עת

חנוך כהן, המתמחה בתכנון ועיצוב גינות מטעם "שירותי גינון ופיתוח", מספר לנו כי כשהוא מתכנן גינות, הוא מתייחס אל שלב שתילת הצמחים כאל השלב האחרון בתהליך של תכנון גינה. "כשאנשים מבקשים לעצב גינה חדשה, הם מדברים על שתילת הצמחים. אבל זו היא טעות נפוצה - עוד הרבה לפני שתילת הצמחים, חשוב לתכנן את התשתיות ולבצע תכנית להקמת הגינה, שתיקח בחשבון את הצרכים והחלומות של בעלי הבית, התשתית, המבנה, והחלוקה למפלסי של הגינה עצמה, והמאפיינים של הגינה שיגזרו את סוגי הצמחים שכדאי יהיה לשתול" הוא מספר. "תכנון נכון של שרוולים, שלא יהיו קרובים מדי אל המבנה ושיאפשרו העברה של קווי מים בהספקים שונים בהתאמה לצמחים השונים שיישתלו בגינה הדורשים תנאי השקיה שונים - הם לדוגמה נושא שבשלב תכנון הבית נוטים להתעלם ממנו".

הנה נושאים שחשוב לקחת בחשבון בשלב עריכת התכנית להקמת הגינה:

  • מבנה הבית והגינה
  • סביבת הבית והקשר בין הגינה לבין מה שמחוץ לבית
  • תנאי הגינה - אזורים מוצלים ומוארים, כיווני אוויר ושעות שמש, גבהים ומפלסים, מיקומי הפתחים והיציאות מהבית אל הגינה, וכדומה
  • תקציב ההקמה לגינה
  • והכי חשוב - המאפיינים, הרצונות, הצרכים, והצרכים הצפויים בעתיד של בני המשפחה או בעלי הגינה


*טיפ - תכנית הגינה הנעשית היום, צריכה להתאים לצרכי בעליה גם בעוד חמש שנים ויותר - וחשוב מכך, תכנית הגינה חייבת לקחת בחשבון את ההתפתחות והצמיחה של כל צמח שתשתלו בה, על מנת שגם כשאלה יגדלו - הם ייראו נפלא בגינה שלכם.

איך נראית תכנית להקמת גינה?

לא כל מי שמתכוון להקים גינה משקיע את הזמן והמשאבים הנדרשים בתכנית עיצוב גינות פרטיות טרם העבודה - אולם אנחנו ממליצים בחום לשתול אך ורק לפי תכנית גינה, שתאפשר ראייה הוליסטית של הגינה ועיצוב חכם ויעיל שיתאים לגינה לאורך שנים. אופיר שטלצר, מתכנן ובונה גינות בעל התמחות בתכנון גינות בבתים פרטיים וגם במצעים מנותקים, למשל גינות על גגות או גינות במרפסות, מספר לנו על שלושה שלבים להקמת תכנית הגינה. "בשלב הראשון", מספר שטלצר, "מבוצע התכנון הכללי. בתכנון הכללי אנחנו משרטטים את הגינה ומתכננים בה את התשתיות והאלמנטים המרכזיים - כמו אזורי צמחיה מסוגים שונים, שבילים וריצוף, בריכות ומזרקות, דקים ופרגולות, וכדומה.
בשלב השני, מתכננים את מערכת ההשקייה שתיתן את הפיתרון היעיל והחסכוני ביותר לגינה המתוכננת. ובשלב השלישי והאחרון, בוחרים ומתכננים את הצמחייה בגינה". שטלצר מספר, כי הוא אישית נוטה לעבוד עם צמחייה מקומית, שמשתנה עם עונות השנה, נקלטת היטב ומספקת מראה ארץ ישראלי, רענן וירוק לגינה, בשילוב עם צופניים שמושכים לגינה פרפרים וציפורים.

* טיפ - בהקמת תכנית גינה, מומלץ לתכנן אזורים של צמחים שיש להם צרכים דומים מבחינת השקיה.

תכניות גינה לגינות במרפסת או גינות על גג

אין מניעה מביצוע תכניות לגינה על מצע מנותק, מספר לנו שטלצר. גם אנשים שיש להם מרפסת או גג, יכולים ליהנות מגינה ירוקה, יעילה, שלווה ונפלאה, שהיא חסכונית בתחזוקה ומוסיפה המון לעיצוב הבית. מתי ליצ'י, מפתח ומעצב גינות מטעם "שקד עיצוב ופיתוח גינות", מספר כי עיצוב גינה על הגג דורש הבנה הנדסית ותכנון מבנים בהתאם ליכולת הנשיאה של המבנה. לשם כך, יש צורך להכיר את מגבלות הבנייה, לעיתים לקבל אישור ממהנדס המבנה על המשקלים. "אנשים רוצים מרפסת שלא תהיה המשך של הדירה. הם רוצים משהו מיוחד, ירוק, חי ומלא שלווה. את המרפסות אפשר להפוך לגינות סבוכות ומרהיבות - רק צריך איש מקצוע בעל ידע, שיתכנן ויבצע את הגינון במרפסת". ליצ'י מספר כי הוא משמש באלמנטים כמו דקים, דשא סינטטי, ומייצר גינות טרופיות, גינות אקולוגיות, גינות מאכל, וגינות רבות נוספות במרפסות ומעל גגות.

* טיפ לתכנית גינה במרפסת או על גג - חשוב לקחת בחשבון את העומסים על המבנה, ולקבל אישור ממהנדס המבנה למשקלי האדניות והגינה המתוכננת, כבר בשלבים המוקדמים של בניית התכנית

לסיכום, מה יהיה בתכנית הגינה שלכם, ולמה חשוב שתהיה לכם אחת?

תכנית גינה נערכת על ידי איש מקצוע בתחום התכנון והפיתוח של גינות, והיא מכילה התייחסות למאפייני הגינה שלכם, ופירוט בנוגע לתשתיות וצמחים בכל אזור של הגינה. את תכנית הגינה מבצעים לפני תחילת העבודה על הגינה, לאחר שבעל המקצוע הבין את הצרכים והרצונות של בעלי הבית, את התקציב העומד לרשותו, ואת מבנה הגינה והחלוקה בה.

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

תוכנית בשחור לבן של הקמת גינה עם בריכה

תוכנית לעיצוב נוף עם פרגולה ובריכת נוי

סקיצה ידנית של גינה עירונית

כתבות ומאמרים

רעיונות לעיצוב גינה מודרנית

רעיונות לעיצוב גינה מודרנית

במאמר יתוארו העקרונות הבסיסיים בעיצוב גינה בסגנון מודרני

קרא עוד
רעיונות לעיצוב גינה יפנית

רעיונות לעיצוב גינה יפנית

במאמר יוסבר איך מתכננים גינה יפנית ואיך זה לתחזק גינה כזו

קרא עוד
רעיונות לעיצוב גינה טרופית

רעיונות לעיצוב גינה טרופית

במאמר יוסבר איך מתכננים גינה טרופית ואיך זה לתחזק גינה כזו

קרא עוד
רעיונות לעיצוב גינה בסגנון אנגלי

רעיונות לעיצוב גינה בסגנון אנגלי

במאמר הבא יוצג עיצוב גינה בסגנון אנגלי, סוג השתילה בגינה אנגלית והאלמנטים המשתלבים בעיצוב

קרא עוד
רעיונות לעיצוב גינות, עיצוב גינה ים תיכונית

רעיונות לעיצוב גינות, עיצוב גינה ים תיכונית

עיצוב גינה ים תיכונית, כל מה שצריך לדעת על עיצוב גינה ישראלית

קרא עוד