26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

התקנת נקודות חשמל שונות בבית

במאמר יוסבר כיצד לבצע התקנת נקודות חשמל, מה ניתן לעשות בעצמינו ומתי חובה להזמין חשמלאי מוסמך.

התקנת נקודות חשמל שונות בבית

ככלל, החלפת נקודת חשמל מכל סוג שהוא היא עניין לחשמלאי. מכל מקום, ישנם כמה סוגי עבודות חשמל פשוטות שניתנות לביצוע גם על-ידי אדם שאיננו חשמלאי – בתנאי כמובן שהוא יודע מה הוא עושה ונוקט באמצעי הזהירות והבטיחות הדרושים.

עבודות שניתן לבצע באופן עצמאי

החלפת שקע, מתג תאורה או לחצן של פעמון באביזרים מסוגים דומים; החלפת פעמון או גוף תאורה אחד באחר. כל עבודת חשמל אחרת שהיא אינה החלפת או התקנת נקודת חשמל, והיא יותר מסובכת חייבת להיעשות על-ידי חשמלאי מוסמך בלבד.

החלפת מכסים והחלפת לחצן פעמון:

אלו הן העבודות חשמל היחידות שאינן מצריכות ניתוק של זרם החשמל – בתנאי שהחלפת המכסה היא במכסה מסוג דומה, שהשקע או המתג תקינים ומחוזקים למקומם כהלכה, ושהמכסה איננו שבור בצורה שמחייבת "חיטוט" בקרביים של השקע או המתג. מכל מקום, כאמצעי זהירות, רצוי לנתק את זרם החשמל (למעגל המתאים או לדירה כולה) גם במקרים אלה. ההחלפה מתבצעת בצורה פשוטה באמצעות הברגה או שחרור של המכסה או לחצן הפעמון והחלפתו באחר. בלחצן פעמון יש לשחרר את שני החוטים הדקים שמחוברים אליו – בדרך כלל באמצעות ברגים קטנים – ולחברם ללחצן החדש.

החלפת שקע או מתג תאורה:

אם מתעורר צורך להחליף אביזר כזה, יש לוודא קודם כל כי האביזר החדש מתאים בגודלו, בצורתו ובחיבוריו לאביזר הישן. החלפת אביזר ישן באביזר שונה עלולה להיות קשה ומסובכת. בכל מקרה, חובה לנתק את זרם החשמל ולוודא כי אכן נותק. מתחילים בפירוק המכסה העליון וממשיכים בפירוק הברגים שמחזיקים את האביזר במקומו. לפני פירוק חוטי החשמל מחיבוריהם לאביזר, יש לזכור (ועדיף לרשום או לצייר) איזה חוט נכנס לאיזה חיבור. לאחר ניתוק כל החוטים מחברים אותם למקומות המתאימים באביזר החדש, מכניסים את האביזר למקומו (ראו טיפ), מחזקים אותו בעזרת ברגי החיזוק, ולבסוף מחזירים את המכסה העליון.

התקנת גופי תאורה או פעמון:

חובה לנתק את הזרם לפעמון או לגוף התאורה ולוודא כי איננו פועל. חשוב לדעת, כי מתג הפעלה סגור של גוף תאורה איננו מהווה ערובה לניתוק הזרם – גם גוף תאורה שאיננו מאיר עלול עדיין להיות מחובר לחוט "חי", ולכן חובה לנתק את הזרם בארון החשמל הדירתי. לאחר ניתוק הזרם יש לבדוק כיצד מחובר גוף התאורה לקיר (או תלוי מהתקרה), ובמידת האפשר לפרק את חוטי החשמל לפני הניתוק מהקיר כך שלא יווצר מצב בו גוף התאורה תלוי על חוטי החשמל בלבד. אם אין אפשרות אחרת, רצוי להיעזר באדם נוסף שיחזיק את גוף התאורה בזמן פירוק חוטי החשמל ממנו.

חשוב!

  • יש לזכור (עדיף לרשום) איזה חוט מחובר להיכן בגוף התאורה, ולשמור על סדר החיבורים בהתקנת האביזר החדש. אם יש צורך לקדוח חור חדש בקיר או בתקרה, יש לוודא מהו מסלולו של צינור החשמל המוביל למקום ולא לקדוח חור שעלול לפגוע בו.
  • החזרת שקע או מתג לקופסתו שבקיר עלולה להיות קשה בגלל חוטי החשמל הקשיחים שמפריעים לכך. לפני ההחזרה, כדאי לקפל את החוטים או לסובב אותם מאחורי האביזר כך שלא יפריעו לכניסתו חזרה למקום.
  • אם ניתקתם את הזרם בלוח החשמל הדירתי, וודאו כי הדיירים האחרים בדירה יודעים על כך ולא "ירימו את המתג" על דעת עצמם. אם לוח החשמל הדירתי נמצא מחוץ לדירה, נעלו אותו או הדביקו סרט דביק על הנתיכים כך שאיש לא ייגע בהם.
  • אין להחליף שקע או מכסה שקע בן שני חורים לשקע או מכסה שקע בן שלושה חורים! שקע שבו שני חורים (ושני חוטים) בלבד הוא שקע ישן ללא הארקה שאיננו מותר לשימוש כלל.
  • אם אחרי ההחלפה השקע או המתג אינם פועלים כהלכה, או מפסק זרם פחת "הפיל" את החשמל בדירה, אות הוא כי טעיתם באחד משלבי העבודה וכי אינכם בעלי ידע מספיק. אל תסתכנו יותר – פנו לחשמלאי!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

כאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע. במאמר הבא תמצאו את הכל על נקודת חשמל, שקעים ותקעים.

קרא עוד
כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

במאמר יוסבר על החשיבות שבתאורה לחללים שונים בבית, וכיצד נתכנן תאורה עבור הסלון, המטבח, חדר השינה וחדר הילדים.

קרא עוד
מה חשיבותה של התקנת תאורה לבית?

מה חשיבותה של התקנת תאורה לבית?

במאמר יוסבר על החשיבות של התקנה תאורה לבית, באילו גורמים יש להתחשב בשלב ההתקנה, ובמה שונה תאורת בית מתאורת חוץ.

קרא עוד
כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

במאמר יוסבר כיצד נבצע התקנת שקע חשמל בשיטת עשה זאת בעצמך ויפורטו כללי בטיחות, בעיות ודרכי פתרונן.

קרא עוד