23

ספקי שירות בתחום הובלות

מהי הובלה בקירור?

במאמר יוסבר מהי הובלה בקירור, מתי הומצאה, מה חשיבותה במה שונה ההובלה בקירור של היום מזו של פעם ואיך היא מתבצעת.

כל מה שחשוב לדעת על הובלה בקירור

הובלה בקירור נשמעת כמו פטנט מודרני שאופייני לחיים המודרניים בלבד, אך שורשיה נעוצים למעשה עוד בימי קדם. עמים רבים בעולם העתיק נהגו לאסוף קרח, להטמינו בבורות או בבתי קרח מיוחדים ולהשתמש בו לשם קירור מוצרים שונים.

לעתים היו אף מעבירים קרח בעגלות ממקום למקום, וידועה הדוגמה של שינוע קרח מכוסה בקש מהרי האלפים עד רומא העתיקה כדי לייצר גלידה ולצנן משקאות עבור הקיסר ופמלייתו. בסוף המאה התשע עשרה נעשו נסיונות ראשונים לבצע הובלה "אמיתית" בקירור, כלומר: ליצור רכב מסחרי ששומר על טמפרטורה נמוכה ומאפשר להוביל בתוכו מוצרים שעלולים להתקלקל. בדגמים הראשונים השתמשו בקרח, אך רק בתחילת המאה העשרים, כאשר המקררים כפי שאנו מכירים אותם היום נעשו מסחריים, החלו לבנות משאיות סגורות ומבודדות עם מתקן קירור אקטיבי.

הובלה בקירור בזמנים המודרניים

הובלה בקירור בימינו היא שירות חיוני מאין כמוהו, משום שמקומות הייצור של מוצרים קרים מרוחקים ממקומות הצריכה שלהם. בתי חרושת לייצור מזון קר – מוצרי חלב, מוצרי בשר, גלידות, מזון קפוא וכדומה – חייבים לשווק את תוצרתם למרחקים גדולים, לעתים אפילו מעבר לים, ואין שום אפשרות לבצע זאת ללא מתקני הובלה בקירור אמינים ויעילים. אוניות קירור, מכולות קירור, קרונות קירור וכמובן משאיות קירור מובילים בבטחה את מוצרי המזון למרחקים ארוכים תוך שמירה על טמפרטורה נמוכה לפי התקנים לשמירת איכות המזון: 6-4 מעלות (כמו מקרר ביתי או מסחרי) למוצרים טריים, ומינוס 20-18 מעלות (כמו מקפיא ביתי או תעשייתי) למוצרים קפואים. כך אפשר למצוא בארץ כמו ישראל בשר קפוא שמקורו בדרום אמריקה, מוצרי חלב שמקורם באירופה וכן הלאה.

הובלה בקירור הלכה למעשה

הובלה בקירור מתבססת על שלושה מרכיבים שמשלימים זה את זה: מיכל מבודד היטב, ששומר על הטמפרטורה הנמוכה ששוררת בו; מנגנון קירור – מקרר – שמופעל בכוח המנוע או בכוח חשמלי ומקרר את מיכל הקירור באופן רציף; ואפשרויות טעינה ופריקה נוחות ומהירות, שמאפשרות לשנע את מוצרי המזון ללא שינויים משמעותיים בטמפרטורה שלהם תוך כדי התהליך. כל אמצעי הובלה שמותאם לביצוע הובלה בקירור חייב לענות על שלושת הדרישות הללו ולעמוד בתקן המחייב של הובלה בקירור כפי שהוא מתפרסם ומפוקח.

ספקי שירות

חברות הובלה שמתמחות בביצוע הובלות מסחריות על בסיס קבוע (להבדיל מהובלות מזדמנות כגון הובלת דירות וכו') מחזיקות בדרך כלל צי משאיות שמותאם למטרות ההובלה: הובלה בתפזורת, הובלת ציוד כבד, הובלה בקירור וכדומה. לעתים מופרדים מיכלי ההובלה מהמשאיות עצמן – למשל, נגרר שהוא מכולת קירור עם מקור כוח עצמאי, ושאפשר לחבר אותו למשאית גרר בהתאם לצורך. כך מושגת גמישות רבה ויעילות יחסית בביצוע הובלות מסוגים שונים, בכמויות שונות ולמרחקים שונים, וכך אפשר לבצע הובלה רגילה או הובלה בקירור לפי סוג המטען המועבר.

חברות גדולות שמייצרות מזון הדורש הובלה בקירור מחזיקות פעמים רבות צי עצמאי של משאיות קירור ואינן מסתמכות על שירותיהן של חברות הובלה בקירור חיצוניות, משום שכך קל להן יותר לפקח על תנאי הקירור, לוודא כי טמפרטורת המזון אינה עולה מעל סף מסוים לכל אורך הטיפול והשינוע, ולשאת באחריות כוללת למוצריהן מקו הייצור ועד למקרר שבחנות. חברות קטנות או בתי חרושת קטנים, שאין באפשרותם להחזיק צי משאיות עצמאי ולתחזק אותו, נוטים יותר להשתמש בשירותיהן של חברות הובלה רגילות שמציעות בנוסף לשירותי ההובלה הסטנדרטיים (של הובלת דירות, הובלת פריטים בודדים וכדו) גם שירותים של הובלה בקירור כשירים ללקוחותיהן.

23

ספקי שירות בתחום הובלות

מצא בעל מקצוע

מובילים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

מהי הובלת מנוף?

מהי הובלת מנוף?

במאמר יוסבר מהי הובלת מנוף, מתי היא נדרשת, לאיזה סוגים של פריטים, ומה יש לוודא עם חברת ההובלות כשמזמינים אותה.

קרא עוד