24

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

אריחי ריצוף

במאמר יפורטו הסוגים השונים של אריחים, המשמשים לריצוף פנים וההבדלים ביניהם.

אריחי ריצוף

בקטגוריה הכללית של ריצוף – כיסוי הרצפה בחומר שטוח ועמיד שמאפשר להשתמש בה בנוחיות ובבטחה – ניתן להבחין בשתי תת-קטגוריות: ריצוף פנים (בתוך הבית) וריצוף חוץ (מחוץ לבית). בתוך הקטגוריה של ריצוף פנים ניתן להבחין בין ריצוף בחומרים קשיחים (אריחים) לבין ריצוף בחומרים רכים (פרקט, PVC או שטיח). במאמר זה נסקור את הסוגים השונים של אריחים קשיחים המשמשים לריצוף פנים.

בניגוד למקומות רבים בעולם, בישראל מקובל לרצף בתים פרטיים באריחים קשיחים וכבדים שמונחים על מצע של חול וטיט. אריחים אלה מתחלקים לארבעה סוגים עיקריים:

טרצו - המרצפות ה"קלאסיות" מן הסוג הישן, שמכונות בפי העם "מרצפות שומשום" או "בלאטות". אריחים אלו בנויים משכבת בטון בסיסית אפורה, עליה יצוקה שכבה של בטון לבן שבתוכו גרגרי אבן קטנים רבים (אגרגט). לאחר הייבוש, השכבה העליונה של האריחים משוייפת ומלוטשת, וגרגרי האבן הקטנים יוצרים את מראה הנקודות האופייני ("שומשום"). מידותיהם של אריחים אלה קבועות (ריבועים בני 20 או 30 ס"מ) והם זולים ונוחים לעבודה, אך הפופולריות שלהם ירדה מאוד במשך השנים בגלל המראה הפשוט והלא-יוקרתי שלהם ובגלל עמידותם הנמוכה בפני שחיקה.

שיש - לשיש טבעי יש מראה יוקרתי ומיוחד, ולכן הוא משמש בעיקר לבנייני ציבור מפוארים או לבתי פאר. שיש נחשב לחומר "קלאסי", והשימוש בו חורג מתחומי הריצוף – יוצרים ממנו גם משטחים, מדרגות, מצבות, פסלים, עמודים וכו'. שיש טבעי הוא סוג של אבן שנחצבת במקומות ספורים בעולם ועוברת תהליכי ניסור וליטוש, ולכן מחירו גבוה. יש לשים לב לכך כי משווקים סוגים רבים של "שיש" שבעצם איננו שיש אמיתי אלא אבן נסורה ומלוטשת (למשל, "שיש חברון" הישראלי). שיש יכול להיות מסופק במידות שונות, כולל לוחות גדולים, והנחתו קשה ורגישה מכיוון שהוא מטבעו פריך (שביר). שיש טבעי מיוחד מאוד ביופיו ובאיכותו, אך בשל מחירו הגבוה אינו פופולרי למטרות ריצוף.

קרמיקה - השם הכללי של אריחים מסוגים רבים ומגוונים, בגדלים ובצבעים שונים ובמרקמים מגוונים, העשויים מחרס (חומר). בניגוד למוצרי קרמיקה אחרים המיוצרים ידנית, אריחי קרמיקה מיוצרים בתהליך תעשייתי ממוכן שכולל דחיסה של החומר בלחץ גבוה, צביעה, זיגוג ושריפה בטמפרטורות גבוהות מאוד (כאלף מעלות). התוצאה היא אריחים דקים וקשיחים מאוד, בעלי דרגה גבוהה של עמידות בפני שחיקה ואטימות מוחלטת לנוזלים. אריחי קרמיקה נעשו פופולריים
מאד בשל יופיים, מבחר הגוונים והמרקמים שלהם, עמידותם הרבה, וכן בשל דקותם (שמאפשרת להדביקם על ריצוף קיים במקום להסירו). בין חסרונותיהם המעטים ניתן למנות קושי בהתאמה למקומות מסובכים (למשל, ליד צינורות או משקופי דלתות) וסטיות זעירות במידות, ולכן יש להניחם באמצעות קבלן ריצוף מומחה. בעת רכישת אריחי קרמיקה, חשוב מאד להקפיד ולקנות אך ורק אריחים העומדים בתקן הישראלי (ראה "המלצות לרכישת אריחי קרמיקה" - כפי שפורסם באתר של מכון התקנים הישראלי). כמו כן יש להקפיד על רכישת רזרבה משמעותית של אריחי קרמיקה ושמירתה, משום שלאחר כמה שנים קשה מאוד להשיג אריחים מאותו סוג שייראו בדיוק אותו הדבר, אפילו אם הם מאותו היצרן.

גרניט פורצלן - אריחי גרניט פורצלן דומים במהותם לאריחי הקרמיקה, אך נבדלים מהם בכמה תכונות חשובות: מכיוון שהם בנויים על בסיס חרסינה (קאולין) ולא חרס, דרגת עמידותם בפני שחיקה גבוהה עוד יותר, ולכן ניתן להשתמש בהם גם לריצוף חוץ ובמקומות ציבוריים; הם מסופקים עם זיגוג או ללא זיגוג; מידותיהם יכולות להיות גדולות יותר מאשר אריחי קרמיקה (90-60 ס"מ); ובתהליך הייצור שלהם ניתן לשלב בחרסינה אגרגטים או חומרים אחרים ולהגיע למגוון גדול של צורות וצבעים, כולל חיקויים של חומרים אחרים כגון שיש, אבן, חלוקי נחל וכדומה. תכונות אלו והמגוון הגדול של מחירים ואיכויות הפכו את אריחי גרניט פורצלן לחומר הנפוץ ביותר, עבור עבודות ריצוף לבית בישראל.

24

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

מצא בעל מקצוע

רצפים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

ריצוף חוץ - מחירים סוגי רצפות טיפים וכל מה שבניהם

ריצוף חוץ - מחירים סוגי רצפות טיפים וכל מה שבניהם

במאמר זה נסקור את חומרי הגלם וסוגי הריצוף שמתאימים לאזורי החוץ ואת החסרונות והיתרונות של כל אחד מהם - על מנת לסייע לכם לבחור את סוג הריצוף המתאים ביותר לחלק הכי יפה של הבית.

קרא עוד
ריצוף אמבטיה ומקלחת המדריך המלא - טיפים לבחירת סוג הריצוף

ריצוף אמבטיה ומקלחת המדריך המלא - טיפים לבחירת סוג הריצוף

במאמר זה נסביר על התכונות החשובות שיש לחדרים "רטובים" וננסה לעזור לכם לבחור את הריצוף המתאים ביותר לחדרים ייחודים אלו כמו המקלחת והאמבטיה.

קרא עוד
כל הסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה

כל הסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה

בחירת ריצוף לחדר שינה ולחדר העבודה היא עניין של אנרגיה, של הרגשה כללית, של תחושת מרחב ופתיחות. חללים אלה צריכים לשלב פרקטית עם נוחות ונועם, וזה הדבר שצריך להנחות אתכם. במאמר זה נציג בפניכם את כל השיקולים והסודות של ריצוף לחדר שינה וחדר עבודה.

קרא עוד
ריצוף למטבח - חומרי הריצוף הנפוצים, תחזוקה וטיפים

ריצוף למטבח - חומרי הריצוף הנפוצים, תחזוקה וטיפים

איך בוחרים ריצוף למטבח? איזה סוג ריצוף כדאי לבחור? מהם היתרונות והחסרונות של כל חומר גלם? אנחנו כאן כדי לענות.

קרא עוד
ריצוף הבית בעץ ודמוי עץ - יתרונות, חסרונות ועלויות לריצוף בעץ

ריצוף הבית בעץ ודמוי עץ - יתרונות, חסרונות ועלויות לריצוף בעץ

ריצוף עץ וריצוף דמוי עץ הם אחת האפשרויות המקובלות לריצוף הבית, יחד עם הריצוף הסטנדרטי של אריחים משיש, קרמיקה או גרניט פורצלן. המאמר הבא מוקדש לכל המתלבטים בין פרקט עץ ודמוי עץ לבין אריחי ריצוף.

קרא עוד
אריחים מצוירים לרצפה  - מידע וטיפים חשובים

אריחים מצוירים לרצפה - מידע וטיפים חשובים

אז איך נוצרים אריחים מצוירים לרצפה? כיצד מגיעות הדוגמאות שעליהם? איפה אפשר לרצף איתם? ומה היתרונות שלהם? אנחנו כאן כדי לענות.

קרא עוד
ריצוף הבית בקרמיקה - כל מה שרציתם לדעת על קרמיקה לרצפה

ריצוף הבית בקרמיקה - כל מה שרציתם לדעת על קרמיקה לרצפה

הרצפה היא אלמנט עיצובי שאיננו נותנים עליו מספיק את הדעת, במאמר הבא נרחיב על ריצוף באריחי קרמיקה, ונענה על כל התשובות לשאלות החשובות

קרא עוד
אבן טבעית ושיש לריצוף הבית - תקציב, סגנון וטיפים לתחזוקה

אבן טבעית ושיש לריצוף הבית - תקציב, סגנון וטיפים לתחזוקה

יש היום מגוון עצום של סוגי ריצוף, בכל הדוגמאות, הצבעים, המרקמים והמחירים. מי שיבחר לרצף באבן טבעית או שיש עשה את הבחירה הנכונה והנבונה, ולא רק מבחינת המראה, אלא גם מבחינה פרקטית מפני ששני סוגי ריצוף אלה נחשבים לעמידים וקלים לניקוי ולתחזוקה.

קרא עוד