47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

יצירת שבילים בגינה, תכנון שביל גישה לגינה

במאמר יוסבר על יצירת שבילים בגינה, כיצד לתכנן שבילים, ואילו חומרים משמשים ליצירת שבילים.

יצירת שבילי גישה בגינה

תכנון גינת נוי הוא אתגר מעניין לכל מי שמצוי בתחומי אדריכלות נוף. במהלך תכנון גינות נוי חשוב לתת את הדעת על האספקטים הוויזואליים כמו גם על האספקטים הפונקציונאליים הפרקטיים. גינת נוי צריכה להיות יפה ומרשימה, ויחד עם זאת נוחה ומתאימה לשימוש דיירי הבית ואורחיהם.

כדי ליצור שילוב הרמוני בין האלמנטים השונים הקיימים בגינות נוי, רצוי להיעזר בשירותיו של בעל מקצוע. מומחה לאדריכלות נוף ידאג לתכנון גינת נוי החל מבחירת סוג הצמחייה, גבהיה המשתנים, תכנון נבון ויעיל של שבילי גישה בגינה, והתאמת אספקטים של זרימה כמו מזרקה, בריכת נוי או מפל מים.

אחד מהאלמנטים הנכללים בתכנון גינת נוי כחלק מאדריכלות נוף הוא בניית שבילים בגינה. שבילים אלו הם בעצם שטחי המדרך של גינות נוי, ומהווים חלק אינטגראלי ממראה הגינה, שכן הרי לא תוכלו ללכת בגינה ולדרוך על הצמחייה. יש לוודא בעת תכנון גינת נוי כי יוקצב שטח נאות לשבילי הגינה לצורך הנחת שטחי מדרך מכל סוג שהוא בהתאמה לאותה גינת נוי, כך שיושבי הבית והאורחים יוכלו לצעוד בנחת בין חלקי הגינה. מומלץ ליצור שבילים בגינה, העוברים ליד מספר פינות בגינת הנוי, ומאפשרים מבט וגישה נוחה לפרחים ולצמחים.

אם כך, שבילים בגינה חשובים מאוד, ובעצם אי אפשר לתכנן גינת נוי בלי להתחשב בהם. בניית שבילים בגינה מושפעת מאופייה של אותה גינת נוי, צרכי בני הבית והשימושים שייעשו באותה גינה. תכנון שבילי גינה מתחשב גם בגילאי האנשים במשפחה, ומתאים את סוג השביל, גודלו ומיקומו לגילאי המשתמשים על בסיס קבוע. שבילים בגינה, כאמור, מוסיפים למימד הוויזואלי ותורמים ליופייה של גינת נוי, אך עיקר תפקידם לשמש שטחי מדרך לשוהים בגינה. בניית שבילים בגינה מתייחסת לדרכי הגישה מהגינה לבית, מהגינה אל החוץ, וכן שבילים המובילים לאזורים שונים בגינה עצמה, כמו שבילי גישה אל מחסן, ערוגות הפרחים, גינת הירק, סככת החניה. כמו כן, שבילים בגינה נבנים בסמוך למתקני משחקים וספורט, בריכות נוי או שחייה ועוד.

יצירת שבילים בגינה צריכה להשתלב עם תכנון תאורת הגן באופן מושלם. בין אם מדובר ביצירת שביל צדדי בגינת נוי ובין אם מדובר ביצירת שביל ראשי, הרי שיש לתת את הדעת שאזור השביל יזכה לתאורה יעילה בשעות החשיכה. שבילים בגינה, בטיחותיים ככל שיהיו, אינם נוחים להליכה כמו מרצפות הבית, ולכן יש לדאוג בשלב התכנון גינה, שאזורי השבילים בגינה יהיו מוארים דיים כדי למנוע מצב של מעידה במהלך ההליכה עליהם.

יצירת שבילים בגינה יכולה להתבצע באמצעות סוגים שונים של משטחי דריכה. לעיתים החומרים מהם יוצרים שבילים בגינה קשורים לאזור הגיאוגרפי של גינת הנוי. יש הבונים שבילים בגינה העשויים אבני בזלת (אזור רמת הגולן), יש הבונים שבילים בגינה העשויים אבן ערד (אזור ערד והסביבה), יש אזורים בהם נבנים שבילי גינות מאבני נחל (אזור הנגב).

שיטת יצירת שבילים בגינה הנפוצה ביותר היא יצירת שבילים מאבני חצץ, ואליה מצטרפות: יצירת שבילי בטון, יצירת שבילים מאבני מדרך, יצירת שבילים בגינה מאבני ריצוף שנותרו משאריות הבנייה, יצירת שבילים מחלוקי נחל, יצירת שבילים מטוף גרוס או משבבי עץ. כמו כן, ניתן ליצור שבילים בגינה מחומרים נוספים כמו אבני פסיעה עשויות חומרים סינטטיים, שבילים מאדני רכבת מנוסרים המושקעים באדמה, וכן שבילים הבנויים מטבעות עץ.
אז בשביל מה שבילים? כי זה יפה, כי זה יעיל, כי זה הופך את גינת הנוי שלכם למקום נוח לשהייה ולקיום פעילויות שונות.

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

שביל בגינה המאפשר לצעוד בנחת בין חלקי הגינה

תאורת גן המאירה את שביל הגינה

כתבות ומאמרים

מזרקות לגינה - הכנת מפל מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

מזרקות לגינה - הכנת מפל מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

במאמר יוסבר איך להכין מזרקות מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

קרא עוד
כיצד נהפוך את החצר בבניין משותף לגינה מטריפה?

כיצד נהפוך את החצר בבניין משותף לגינה מטריפה?

במאמר יוסבר כיצד לשקם ולהפוך חצר אחורית בבית משותף או בניינים משותפים לגינה מטריפה

קרא עוד
כיצד נבנה מסלעה בגינה, תכנון שבילי אבנים לגינה?

כיצד נבנה מסלעה בגינה, תכנון שבילי אבנים לגינה?

במאמר יוסבר על בניית מסלעות בגינה (בחירת מיקום המסלעה, החומרים הנדרשים לבניית מסלעה ושילובה בעיצוב הגינה).

קרא עוד
כיצד נתכנן עיצוב והקמת בריכות נוי לגינה?

כיצד נתכנן עיצוב והקמת בריכות נוי לגינה?

במאמר יוסבר כיצד לתכנן ולעצב בריכת נוי בגינה (בחירת מיקום מתאים, עיצוב והתחזוקה הנדרשת).

קרא עוד