35

ספקי שירות בתחום בניית דק

תחזוקת דק סינטטי או דק עץ, כיצד נשמור על הדק כחדש?

במאמר נלמד כיצד נתחזק סוגים שונים של דקים ברמה טובה על מנת לשמור על המראה החדש שלהם לאורך זמן.

תחזוקה נכונה לדק סינטטי ולסוגים שונים של דק עץ טבעי

זוכרים את הימים בהם הדק שלכם היה חדש? מראה לוחות העץ היה ללא רבב, הגימור מבריק וללא כתמים, והמראה שהתקבל היה מרהיב בוודאי. אם עברו כמה שנים מאז שהקמתם את הדק בגינה או במרפסת, יכול להיות שהדק שלכם כבר קיבל מראה קצת ישן. חשוב לדעת, שתחזוקה נכונה של הדק שלכם עשויה להחזיר לו את אותו מראה רענן, ממש כמו בימים הראשונים, כשרק סיימתם לבנות אותו.

דק חדש הוא מרשים ומוסיף הרבה לעיצוב ולאווירה של האזור סביבו וזו בדיוק הסיבה לחשיבות הגבוהה של תחזוקת דקים שתתאים – לחומר שממנו עשוי הדק שלכם ולסביבה שלו. תחזוקת דקים נכונה היא חשובה גם כדי להבטיח שהדק ישאר תקין ובטוח לשימוש.
מי שמתקינים דק בחצר או במרפסת יכולים לבחור בין מגוון סוגי עץ ושפע של דגמי דק סינטטי. דרישות התחזוקה לדק שלנו, לאורך כל שנות השימוש בו, יושפעו מסוג הדק שבחרנו, ולכן כבר בשלב תכנון הדק חשוב לדעת מה נצטרך לעשות כדי לשמור על הדק שלנו תקין ויפה לאורך זמן.

כאן תמצאו מידע רב על תחזוקת דקים מסוגים שונים, כולל טיפים שיסייעו לכם לעשות זאת נכון. נתייחס במיוחד להבדלי התחזוקה הנדרשת בדקים עשויים עץ רך (כמו עץ האורן, הנפוץ כל כך לבניית דק עץ בישראל) לעומת תחזוקת דק מעץ קשה (כמו דק מעץ איפאה) או דק סינטטי.

מי שמתכוונים להתקין דק בגינה או במרפסת יוכלו להיעזר במידע כדי לבצע בחירה מושכלת של סוג הדק המתאים להם ביותר, תוך כדי הבנה עמוקה יותר בנוגע לדרישות התחזוקה לדקים מחומרים שונים. כך, תוכלו להבטיח שהדק שלכם ייראה מושלם (ויהיה בטיחותי לשימוש), גם לאחר סיום הבנייה שלו וגם לאחר תקופה ארוכה של שימוש נעים וכיפי בו.

תחזוקת דקים עשויים עץ רך

עץ אורן הוא העץ הנפוץ ביותר לבניית דקים בארץ – ואולי בפרויקטים מעץ בכלל. מדובר בעץ זמין, בעל מראה בהיר ונעים (בשל צבעו הבהיר קל לבחור לכה מגוונת ולהחליף את הגוון שלו), וזול יחסית. עץ אורן נחשב עץ רך – שרק תחזוקה מתאימה שלו לאורך השנים תשמור על המראה הנהדר שלו.

עץ רך הוא בדרך כלל עץ שגדל מהר (בישראל נעשה שימוש בלוחות עץ אורן שמקורם ביערות בחו"ל – בדרך כלל בכריתה מבוקרת לשמירת ה"ריאות הירוקות" של העולם) ובשימוש באורן לבניית דקים, חשוב שיעבור טיפולים כימיים שישפרו את עמידותו בפני פגעי מזג האוויר ומזיקים. עץ אורן שעבר טיפול תרמי וטיפול בחומר דוחה מזיקים הוא מתאים מאוד לבניית דק, אבל הוא ידרוש תחזוקה רבה יחסית לעץ קשה בעל עמידות טבעית גבוהה. במקרים רבים מומלץ להזמין בעל מקצוע לטיפול תקופתי של תחזוק וחידוש הדק.

בדקים מעץ אורן אפשר לראות בלאי של שחיקה כתוצאה מהליכה, הנחה והזזת חפצים על הדק, חשיפה לשמש ולגשם, ועוד. כל אלה יגרמו לדק לאבד מהברק והאסתטיקה שלו. זהו אמנם חיסרון אבל אותן תכונות האחראיות לבלאי הן גם אלה המאפשרות בכל עת לחדש את מראה הדק (ממש לכדי מראה חדש), באמצעות ליטוש וצביעה בלכה או שימון מחדש בשמן דק.

מבחינת תחזוקה שוטפת חשוב לשמור על ניקיון הדק. ככל שמאפשרים ללכלוך להישאר על הדק כך גדל הסיכוי לספיגת חומרים בעץ ולהיווצרות כתמים שכבר אי אפשר יהיה להסיר. דק לא ניזוק מגשם אבל לכלוך וניקוז לא תקין של מים יגרמו ללחות להישאר לאורך זמן, עץ שספג מים ולא התייבש - עלול להירקב (מה שמהווה לא רק פגיעה באסתטיקה, אלא ממש מפגע בטיחותי לעיתים – בעיקר, כמובן, כשהקונסטרוקציה לדק היא גבוהה).

תחזוקת דק מעץ קשה

מבחינת תחזוקה שוטפת, דק מעץ קשה אינו שונה מדק מעץ רך. חשוב לשמור על ניקיון, לטאטא, לשטוף במים, להשתמש בסבון אם יש כתמים שצריך להסיר. מדי פעם כדאי לוודא שלא התפתחו פגמים מבניים כגון סדקים, ברגים שהחלידו או חיבורים שהתרופפו. דק קשה ישמור על מראה מרהיב לאורך שנים רבות, ותוכלו למצוא חומרים המיועדים במיוחד לניקוי כתמים ממשטח דק מעץ. במקרה של שינויים בגוון ניתן לשמן מחדש בשמן דק. חשוב לדעת שיש שמנים המתאימים במיוחד לסוג עץ מסויים (שמן לדק מעץ איפאה למשל).

תחזוקה של דק סינטטי

אחד היתרונות המרכזיים של דק סינטטי הוא שדק כזה דורש תחזוקה מעטה בלבד. לוחות דק סינטטי הם עמידים מאוד, דרגת קושי גבוהה מבטיחה הגנה טובה משריטות ושחיקה, הצבע כמעט אינו דוהה אפילו אם הדק חשוף שעות רבות לשמש, מזיקים אינם פוגעים בחומר הסינטטי וגם לא תנאי מזג אוויר קיצוניים כמו סערות חורף עזות. חשוב לדעת שדק סינטטי בהחלט זקוק לתחזוקה שוטפת כדי לשמור על תקינות ומראה אסתטי לאורך זמן. אין לאפשר ללכלוך להצטבר ולהישאר על הדק ימים ושבועות, כתמי מזון, נוזל שנשפך וכד' יש לנקות מיד כדי למנוע ספיגה והיווצרות כתם שאי אפשר להסיר.


חסרון משמעותי של דק סינטטי, הוא שבלתי אפשרי לחדש אותו, למשל במקרה של לכלוך שאינו יורד. בניגוד לדק עץ, אותו אפשר ללטש ולצבוע, אי אפשר לחדש מראה של דק סינטטי. מסיבה זו יש להקפיד על תחזוקה שוטפת טובה לדק סינטטי. יש חומרים המיועדים לניקוי דק אבל גם מים וסבון יעשו את העבודה ברוב המקרים. ניתן להשתמש במכשיר ניקוי בלחץ מים בתנאי שלא חורגים מ - 2,000 psi, אין להשתמש בקיטור. בדרך כלל מספיק, ועדיף, פשוט לטאטא את הדק במטאטא חצר או רגיל, הכל בהתאם לסוג הלכלוך שמסלקים.


35

ספקי שירות בתחום בניית דק

מצא בעל מקצוע

מתקיני דקים מומלצים תל אביב

תחזוקת דק נכונה חשובה כדי להבטיח שישאר תקין ובטוח לשימוש

חשוב לשמור על הדק נקי ולטפל בכל בעיה שמתעוררת במהירות האפשרית

התקנה מקצועית של דק היא חשובה הן לבטיחות והן לשמירת מראה הדק לאורך זמן

כתבות ומאמרים

כיצד נבחר את דק העץ המתאים עבורנו לגינה או מסביב לבריכה?

כיצד נבחר את דק העץ המתאים עבורנו לגינה או מסביב לבריכה?

כל מה שצריך לדעת על בניית דקים לגינה או לבריכה, כיצד בוחרים בעץ מתאים לדק שלנו?

קרא עוד
המדריך לבניית דק עץ על אדמה

המדריך לבניית דק עץ על אדמה

במאמר יוצגו שלבי העבודה השונים שיש לבצע בסדר הנכון בבניית דק על האדמה.

קרא עוד
מהו דק אורן? מהו תהליך חידוש דק אורן?

מהו דק אורן? מהו תהליך חידוש דק אורן?

במאמר יוסבר מדוע עק אורן נהפך לעץ כה פופולארי בבנייה של דקים ופרגולות, ועל מה חשוב להקפיד כשעושים בו שימוש.

קרא עוד
מהו דק איפאה?

מהו דק איפאה?

במאמר יוסבר על דק מעץ איפאה, כיצד מתבצעת התקנה שלו, מהם יתרונותיו, ומהם חסרונותיו לעומת סוגי הדקים האחרים.

קרא עוד