18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

התקנת דוד שמש לקויה - איך נמנע מעוקץ וטעויות של חובבנים

במאמר יפורטו שיטות של חאפרים וטעויות של חובבנים הגורמים להתקנה לקויה של דודי שמש

התקנת דוד שמש לקויה

הדוד חדש אבל המים קפואים? כל מה שכדאי לדעת על התקנת דוד שמש לקויה.
במדינת ישראל ישנם, לצערנו, לא מעט חאפרים שמנצלים את חוסר הידע וחוסר הבקיאות שלנו לטובתם, כשהדבר נכון גם בתחום דודי השמש. המדריך הבא נועד לספק לכם את כל המידע שיאפשר לכם לשאול שאלות נכונות וימנע נפילה בידי חאפר כזה או אחר.

כלל הברזל הראשון: להעדיף חברה ותיקה ומוכרת

בארצנו שטופת השמש, התקנה של דוד שמש תהיה תמיד מועילה וכדאית ועשויה לחסוך מאות שקלים מידי שנה, ובפרט כשמדובר במשפחה בת מספר נפשות שאוהבת מאוד להתקלח. עם זאת, הידע הדל אשר עומד לרשותנו בכל הקשור לדודי שמש עשוי להותיר אותנו תלויים בידיהם של המתקינים ולסכנה של התקנת דוד שמש לקויה. בישראל נמצאים כיום בשימוש מגוון סוגים של דודי שמש שונים, שלא כולם אכן עומדים בדרישות התקן, הבטיחות והאיכות. אילן ביטון מחברת אינסטלציה ידי זהב, מסביר שכשבאים לרכוש דוד, כלל הברזל הראשון הוא להעדיף חברה ותיקה ומוכרת, תוך הסתייעות בהמלצות של בני משפחה, שכנים וחברים.

טריקים של חאפרים: הדבקת תווית מזויפת וצביעה מחדש של דוד ישן

במהלך עריכת סקר שווקים, למרביתנו ישנה נטייה להתפתות ולהעדיף מתקין אשר מציע מחיר נמוך. חשוב להדגיש שמחיר נמוך במיוחד אמור לעורר חשד, שכן זיוף מוצרים נחשב לשיטה ידועה בתחום דודי השמש, לרבות הדבקת תווית מזויפת בעלת ברקוד ונושאת את שמה של חברה ידועה. על מנת להבטיח שאכן מדובר בדוד שמש מקורי, יש להתקשר אל היצרן של הדוד ולוודא שהברקוד שעל מדבקה הנו תקף. תחבולה שכיחה נוספת היא צביעה מחדש של דוד ישן והעמדתו למכירה כחדש מהניילונים (לרבות הניילונים). מכיוון שלא תמיד כדאי לסמוך על מראה עיניים, כדאי לדרוש מהמתקין לפתוח את הפלאנג' על מנת לבחון את הדוד מצדו הפנימי. במידה ושכבת האמייל הפנימית בגוון חום-אדמדם ובמרקם מחוספס, צריך הדבר לעורר חשד לחלודה.

טעויות של חובבנים

עד כה הוזכרו כאן דוגמאות למתקיני דוודים שרלטנים הנוקטים בתחבולות המסווגות כמעשי רמייה ועבירות פליליות. עם זאת, ישנם גם מקרים הנוגעים לדבר התקנת דוד שמש לקויה בעקבות חוסר ידע, מקצועיות וניסיון. המומחים מבית האתר טוב תודה ממליצים שלא להותיר את המתקין לבדו על הגג, אלא להתלוות אליו ואף לעקוב אחר עבודתו. רן אזולאי, בעליה של חברת רן מערכות, מציין שהתקנה לקויה של דוד שמש יכולה לבוא לביטוי במגוון דרכים החל מקולטים שהותקנו בכוון או הזוית הלא נכונים, דרך מעמד בלתי תקין וכלה בקשירה לקויה ורפויה. באופן כללי, במהלך ההתקנה של דוד השמש כדאי לשים לב למספר פרטים כגון שהקולט מכוון אל הצד הדרומי ומותקן בזוית 40-45 מעלות מקו האופק. בנוסף, יש לוודא שהקולט מוצב במקום שאיננו מוצל כמו צל של קולטים אחרים, מעקה או כל אובייקט אחר ושהוא אכן מחוזק היטב אל הגג.

חשוב לוודא: עיגון אמין המונע את תזוזת המערכת במקרים של רוחות חזקות

פרטים נוספים שכדאי לשים עליהם את הדעת במטרה להבטיח שהדוד אכן מותקן באופן תקני, כוללים בדיקה שהמערכת ממוקמת מעל להגבהות בגובה שאינו פחות מ- 15 ס"מ מעל לגובה פני הגג, זאת על מנת להבטיח עיגון אמין אשר מונע את תזוזת המערכת במקרים של רוחות חזקות, ובה בעת גם מונע פגיעה באיטום של הגג. יש לוודא גם שצינורות הקישור שבין הקולט לאוגר (דוד המים) הם מנחושת או מפלדה מגולוונת בלבד, ושבשום אופן לא נעשה שימוש בצינורות העשויים מפלסטיק. כמו כן, חשוב לבדוק שהצנרת המספקת מים חמים מהמערכת אל בית היא בקוטר שבין 10-12 לכל הפחות ושהקוטר הפנימי של הצנרת המחברת בין הקולט לאוגר נע בין 14-19 מ"מ.

וטיפ לסיום...

המומחים מאתר טוב תודה מדגישים שהתקנת דוד שמש חדש כוללת, בין היתר, את החלפת כל האביזרים הנלווים שהנם חיוניים לפעילותו של הדוד באופן תקין, לרבות שסתום הבטיחות אשר נכנס לפעולה במקרים שבהם הלחץ במערכת גדל עד מעל למותר, שסתום אל חוזר הנכנס לפעולה בעת הפסקת מים ומונע חדירת מים חמים מהדוד לצינור המים הקרים, וכן מעמד מגולוון, בידוד לצנרת ומערכת גיבוי המורכבת מגוף חימום חשמלי המופעל כשקרינת השמש הנה חלשה ואיננה מספיקה עבור חימום המים.

18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

טכנאי מבצע חיבור והצמדה נכונה של צנרת דוד שמש

צילום של גופי חימום ישנים ומשומשים של דוד שמש

כתבות ומאמרים

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

אתם נמצאים במצב שצריכים לבחור דוד שמש או דוד חשמל חדש?! לפני שאתם רצים לקנות דוד תקרו את המאמר זה הוא נותן את המידע הפורט על נפחים שונים של דודים ואיזה דוד הכי יתאים עבורכם.

קרא עוד
פתרונות חימום לבית

פתרונות חימום לבית

כל בית זקוק לחמיום בחורף - באיזה סוג של פתרון חימום אתם משתמשים בבית שלכם?

קרא עוד
כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

במאמר יוצגו כללי יסוד ברכישת דוד שמש חדש וכללי זהב בבחירת טכנאי דודים אמין ומקצועי

קרא עוד
הדגשים החשובים לתהליך התקנת דוד שמש נכונה

הדגשים החשובים לתהליך התקנת דוד שמש נכונה

במאמר יוסבר מהן הנושאים והדגשים שיש לשים לב אליהם במהלך התקנת דוד שמש חדש

קרא עוד