29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

תיקון סדקים בקירות ואיטום נכון של תפרי התפשטות

במאמר יוסבר כיצד נוצרים סדקים בקירות ומה שיטות הטיפול בסדקים ובתפרי התפשטות

כיצד נוצרים סדקים בקירות

מדוע נוצרים סדקים בקירות? האם זה מסוכן? אנו רגילים להתייחס לבית כאל משהו יציב וקשיח, אך בעצם כל בניין "עובד", זאת אומרת: נתון לתזוזות קלות. מקורן של התזוזות הקלות האלה הוא בהתפשטות והתכווצות תרמית בעקבות שינויי טמפרטורה, בהתרטבות ובהתייבשות, ובתזוזות קרקע קלות. בבניינים שנבנו ברשלנות ובחוסר מקצועיות, סדקים נגרמים גם בשל חוסר חיבור נכון בין אלמנטים בבניין (למשל, בין קורות בטון לבין בלוקים) או בשל שקיעה מסויימת ביסודות הבניין.

מה הסיכון בסדקים בקירות

בדרך כלל, סדקים אינם מסכנים את יציבותו של הבניין. סדקים בקירות פנימיים הם בגדר בעייה אסתטית בלבד, אותה פותרים במסגרת סיוד וצביעה. לעומת זאת, סדקים בקירות חיצוניים מאפשרים חדירת רטיבות, ורטיבות זו עלולה לגרום לבעיות איטום קשות בבניין כולו. על כן יש לתקן סדקים בקירות חיצוניים ולא לאפשר להם להחדיר רטיבות. לעניין זה, "קירות חיצוניים" הם גם מעקות בנויים של גגות ושל מרפסות, כולל הצד הפנימי שלהם שפונה לתוך המרפסת או הגג.
סדקים בקירות פנימיים יש למלא ולתקן בעזרת חומר מילוי גמיש (כדוגמת "קלסימו") ו/או שפכטל, להחליק וללטש, ולאחר מכן לצבוע. מכל מקום, סדקים "רציניים" בקירות פנימיים עלולים להצביע על סדקים מקבילים בקירות החיצוניים, ולכך יש להתייחס ברצינות ולא להסתפק בתיקון אסתטי פנימי.

פירוט סוגי הסדקים ודרכי טיפול בהם

סדקי שערה

אלו סדקים בשכבת הטיח בלבד. הם דקים מאוד, אך עלולים להעביר רטיבות אל תוך הקיר. סדקים כאלה אוטמים באמצעות צביעה של הקיר כולו בעזרת צבע גמיש ("סופר-גמיש", "טמבורפלקס" וכדומה), או באמצעות "מערכת ציפוי" גמישה מסוג "שליכט" חיצוני, אקרילי או מינרלי. מערכות ציפוי כאלה מסופקות בצבעים ובמרקמים (טקסטורות) מעניינים, ומאפשרות עיצוב יפה של הקירות החיצוניים בדוגמאות שונות.

סדקים נימיים

אלו סדקים שאינם בהכרח עבים יותר מאשר סדקי שערה אך קיימים גם בקיר עצמו (בבלוקים או בבטון) ולא רק בטיח, ולכן הסכנה של מעבר רטיבות דרכם גדולה יותר. סדקים נימיים דקים אוטמים באמצעות חומר מילוי אקרילי גמיש, וסדקים רחבים יותר ממלאים באמצעות חומר מילוי פוליאוריתני גמיש (למשל, "סיקפלקס"). בשני המקרים, לאחר מילוי הסדקים מצפים את הקיר כולו בעזרת צבע גמיש או "שליכט".

סדקים עובדים ותפרי התפשטות

אלו סדקים רחבים שנוצרו בעקבות "עבודה" (תזוזות) של הבניין. חשוב להבחין בין סדקים עובדים שאינם רצויים לבין סדקים עובדים שנעשו בכוונה תוך כדי תהליך הבנייה – אלו מכונים בשם "תפרי התפשטות", ומטרתם לאפשר תזוזות של הבניין.
תפרי התפשטות ממולאים ונאטמים מראש בעת הבנייה בחומרי איטום פוליאוריתניים, ואם הדבר נעשה כהלכה מחזיק האיטום הזה שנים רבות. אם האיטום הזה פגום, קיימת סכנה חמורה של חדירת מים למבנה עצמו ולכן חייבים לטפל בכך מיידית. תיקוני איטום של סדקים עובדים ושל תפרי התפשטות נעשית באמצעות הרחבת הסדק וניקויו, מריחה בפריימר (שכבת יסוד) פוליאוריתני ומילוי באמצעות חומר מילוי פוליאוריתני מתאים. יש להקפיד על מילוי נכון – למרות הפיתוי, אין "למלא" את הסדק לכל עומקו אלא דווקא להימנע ממגע עם חלקו האחורי (הפנימי יותר). כך נצמד המילוי לשני צידי הסדק או התפר ומאפשר את המשך התזוזות מבלי להיקרע בעצמו.

במקרה של סדקים בקירות חיצוניים שמחופים בציפוי אבן, שיש, קרמיקה, פסיפס וכדומה, חייבים להזמין אנשי מקצוע מומחים שיאבחנו את סוג הסדקים, את הגורם להם (חיפוי לקוי, "עבודה" של הבניין או סיבה אחרת) ואת הדרך הנכונה לטפל בהם.

29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

מצא בעל מקצוע

קבלני איטום מומלצים תל אביב

צילום תפר התפשטות של מבנה

צילום של סדקים בקיר מבנה פנימי

כתבות ומאמרים

איטום חלונות – כל מה שאתם צריכים לדעת

איטום חלונות – כל מה שאתם צריכים לדעת

באילו מצבים מצריך איטום חלונות? במאמר זה תקבלו את כל המידע על טיפול ומצבים שחייב לבצע איטום חלונות.

קרא עוד
כיצד מתבצע איטום קירות פנימיים ואיך נימנע מרטיבות ועובש בקירות הבית?

כיצד מתבצע איטום קירות פנימיים ואיך נימנע מרטיבות ועובש בקירות הבית?

במאמר יוסבר על תהליך איטום קירות פנימיים ויוסבר כיצד לטפל בנזקי רטיבות ועובש בשיטת עשה זאת בעצמך

קרא עוד
בעיות איטום - זיהוי רטיבות בקיר ותיקון סדקים

בעיות איטום - זיהוי רטיבות בקיר ותיקון סדקים

במאמר יוסבר כיצד נזהה כשלים באיטום של מבנים ודירות, וכיצד יש לטפל בכשלי האיטום השונים.

קרא עוד
כיצד מבצעים איטום קירות חיצוניים ומה יש לקחת בחשבון

כיצד מבצעים איטום קירות חיצוניים ומה יש לקחת בחשבון

במאמר יוסבר מה הכוונה באיטום קירות חיצוניים ויודגשו הכללים ליצירת מערכת איטום נכונה.

קרא עוד