28

ספקי שירות בתחום דשא

סוגי דשא - התאמת הדשא הנכון למטרת הגינה שלנו

במאמר יוסבר מה חשוב לדעת בבחירת דשא, וכן יוצגו סוגי דשא שונים והתאמתם לתכנון ועיצוב הגינה.

כיצד נבחר סוג דשא מתאים לגינה

מעבר ליתרונות הידועים של גידול דשא, יש לדשא חשיבות לא מעטה בפרמטרים פחות מוכרים כגון: הקטנת רעש וקרינה, קירור סביבת הבית ופנים הבית, מניעת אבק ובוץ ועצירת סחף. השימוש בסוגי דשא למטרות שונות גדל משנה לשנה. עם זאת, עדיין המטרה הראשונית של מדשאה היא לצמחיה ונוי, ישיבה, משחק ופעילות שנוח לבצע על משטחי דשא. הפעולה החשובה ביותר לפני הכשרת קרקע למדשאה היא בחירת סוג דשא מתאים, כל סוג דשא הינו בעל אופי מסוים ויש לבחון את התאמתו למטרות שאנו מחפשים ולתנאים הספציפיים שלנו. לפני הנחת מרבדי דשא בגינה שלנו, חשוב לתת את הדעת למספר גורמים, שיפורטו להלן.

הגורמים השונים, שלהם עלינו להתייחס, בעת בחירת דשא:

תנאי הסביבה - יש לבדוק מהן מספר שעות הקרינה הישירה של השמש והאזור האקלימי.

מטרת השימוש - יש לקבוע מראש את מטרת השימוש בדשא - לבילוי או לנוי. כמו כן, לעיתים המטרה היא שתילת דשא למטרות הנדסיות כמו מניעת סחף או רעש.

תנאי הקרקע - יש לבדוק את סוג הקרקע - "קלה" או "כבדה", עומק הקרקע, השיפוע, המליחות והפוריות.

גודל הקרקע וצורתה - מדשאה קטנה ומפותלת דורשת תחזוקת מדשאה מרובה. לכן במדשאה קטנה עדיף סוג דשא בעל קצב צמיחה איטי.

רמת אחזקת הדשא - יש סוגי דשא המתאימים לרמת אחזקה נמוכה שהיא זולה או רמת אחזקה גבוהה שהיא יקרה. רמת אחזקה של דשא מתייחסת לכמויות מים להשקיה, תדירות כיסוח, דישון וכדו'.

הסוגים השונים של מרבדי דשא ותכונותיהם

דשא מסוג "אלטורו" - דשא אלטורו הוא דשא נעים לעין ורך למגע. דשא מסוג אלטורו עמיד בתנאים שונים ונוח לתחזוקה. דשא אלטורו בעל צמיחה צפופה מאוד ועמיד לדריכה מרובה. הוא מתאים לתנאי חצי צל וכן לשמש מלאה. דשא מסוג אלטורו בעל יכולת שיקום מצוינת עקב נזקים או הזנחה. יש לקחת בחשבון, כי בתקופת החורף הוא נוטה לאבד במקצת את צבעו הירוק. דשא מסוג אלטורו מתאים לשתילה בכל אזור בארץ למעט אזור הררי וקר.

דשא מסוג "דרבן גרס" - דשא דרבן גרס הוא בעל מרקם גס. הוא מצטיין בעמידתו לתנאי צל, אך גדל גם בשמש מלאה (יש להקפיד על השקיה סדירה) ונוח לתחזוקה. דשא מסוג דרבן גרס מתאים לגינון ציבורי ופרטי, ללא דריכה מרובה.

דשא מסוג "קיקויו" - זהו הדשא הנפוץ ביותר בישראל. צבעו בהיר, עליו רכים, המרקם שלו בינוני והוא עמיד בתנאי תחזוקה שונים. דשא מסוג קיקויו מומלץ בעיקר לגינות גדולות מאוד ופארקים החשופים לשמש מלאה. דשא מסוג קיקויו נוטה להיפגע ממזיקים וממחלות בקרקע קלה ובאזורי לחות גבוהה. הוא מצטיין בשמירת צבעו הירוק בחורף, ומומלץ לשתילה גם באזור ההררי בניגוד לזנים אחרים.

דשא מסוג "פספלום" - הפספלום בולט בצבעו וברכותו על פני כל סוגי הדשא האחרים. דשא מסוג פספלום עמיד מאוד למליחות בקרקע ובאוויר, ולכן הוא מומלץ לגינות בקרבת ים וכן לאזורים בעלי קרקע מליחה. דשא מסוג פספלום מתאים לתנאי שמש מלאה ולצל קל, והוא עמיד בדריכה מסיבית. הפספלום נוטה לאבד את צבעו הירוק בחורף, ודורש רמת אחזקה בינונית עד גבוהה, השקיה סדירה, דישון וכיסוח. דשא מסוג פספלום מתאים לגידול בכל אזורי הארץ למעט אזורים הרריים.

דשא מסוג "בופלו" - זהו דשא בעל מרקם בינוני עד גס וצבעו ירוק כהה. דשא מסוג בופלו נוח לתחזוקה (דורש מעט מאד כיסוח). הוא מתאים לצל ולשמש אך אינו עמיד לדריכה מרובה.

דשא מסוג "טיפווי" - זהו דשא בעל מרקם עדין, עמידות בתנאי יובש וחום קיצוניים וכן עמיד לדריכה מרובה. דשא מסוג טיפווי רך למגע ומתאים לתנאי שמש מלאה בלבד. הוא דורש רמת אחזקה גבוהה הכוללת דישון, טיפול נגד מזיקים ומחלות וכיסוח תכוף וסדיר.

28

ספקי שירות בתחום דשא

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

קרה על גבעולי עשב הקיקויו בבוקר חורפי קר

צילום של מרבדי דשא בופלו ירוק

כתבות ומאמרים