45

ספקי שירות בתחום בניית פרגולות

מהי פרגולה תלויה?

במאמר יוסבר מהי פרגולה תלויה, במה היא שונה מפרגולה רגילה, מאיזה חומרים היא בד"כ נבנית, ומהם היתרונות שלה.

כל מה שחשוב לדעת על פרגולה תלויה

כל פרגולה מכסה שטח נתון באופן כלשהו: אם לצורך דקורטיבי בלבד, שאז היא יכולה לכלול מספר מועט של קורות שכל תפקידן "לסמן" את השטח המכוסה, אם לצורך הצללה, שאז יש חשיבות רבה למספר הקורות העליונות, לצפיפותן ולזווית שלהן, ואם לצורך הגנה מלאה משמש ומגשם, שאז חייב הגג העליון להיות עשוי מחומר אטום – רעפי חרס, רעפי מתכת, לוחות פלסטיק וכו'.

מבנה הפרגולה

תפקודה הפרקטי (שימושי) של פרגולה נקבע על פי המשטח העליון (הגג) שלה, וכל שאר החלקים – עמודים, קורות נושאות, קורות רוחב וכו' – נועדו רק לאפשר את התפקוד הזה של הגג. פרגולה תלויה יכולה להיחשב כ"תמצית" של פרגולה רגילה, משום שהיא כוללת את הגג בלבד, ללא שום מערכת נושאת שנשענת על האדמה. הגג של הפרגולה התלויה נשען כמובן על מסגרת, אך המסגרת הזאת איננה נשענת על עמודים אלא נמצאת באוויר. כמובן, שום דבר אינו יכול להיות "תלוי באוויר" ממש, וגם הפרגולה נשענת בסופו של דבר על בסיס כלשהו: בדרך כלל, פרגולה תלויה מאלומיניום מחוברת בצדה האחד לקיר הבית, ואת צדה האחר (הרחוק יותר מן הבית) תומכים כבלי פלדה או מוטות ברזל שמאפשרים לה להיות "תלויה".

בחירה והתקנה

פרגולה תלויה מאלומיניום רגישה לרוח הרבה יותר מאשר פרגולה רגילה, ולכן חייבים לתכנן ולבצע בניית פרגולות בזהירות ובאחריות. החיבור לקיר הבית חייב להיעשות באמצעות ברגים חזקים, והדרך שבה "תפוס" הצד הרחוק מן הבית מוכתבת על-ידי משקל הגג: אם הגג כבד מאוד (למשל, גג שנושא רעפים), כבל פלדה יכול להיות פתרון טוב, משום שמשקל הגג יחזיק אותו מתוח ויציב; אם הגג קל, כבל פלדה יאפשר לו להתנפנף ברוח מעלה-מטה והיציבות של הפרגולה כולה תתערער, ולכן מקובל להשתמש למטרה זו במוטות ברזל חזקים.

גודל

בכל צורה – גג קל או כבד, כבלי פלדה או מוטות ברזל – פרגולה תלויה אינה יכולה להיות גדולה, משום שהעומס על הקיר הנושא יהיה גדול מדי. לכן פרגולות תלויות הן מטבען קטנות, ומכסות שטח קטן – בדרך כלל, מעל דלת יציאה לגינה או למשטח מרוצף. הייעוד של פרגולות תלויות הוא בעיקר לשמש כפרגולות הצללה שבאות לתת פתרון נקודתי - כלומר לספק הגנה משמש ומגשם שהיא מינימאלית וקצרת מועד. הן לא מכסות שטחים גדולים כאחיותיהן הפרגולות הרגילות.

שיטת בנייה

השיטה המועדפת לבניית פרגולות תלויות היא בנייה בברזל, משום שברזל מאפשר ליצור מסגרת קשיחה ויציבה עם "פרופיל" (עובי) קטן מאוד. ברזל מאפשר גם לעצב את הפרגולה הקטנה בצורה מיוחדת ויפה, וזו אופציה חשובה במיוחד כאשר מדובר בפרגולה קטנה מעל פתח כניסה או יציאה. השימוש באלומיניום אפשרי, אך פרגולות מאלומיניום שהן תלויות, יראו מוזר במקצת. והשימוש בעץ אפשרי גם הוא אך אינו מומלץ, משום שקורות העץ עלולות להיראות מגושמות ומשום שהטיפול התקופתי בהן יהיה קשה יותר.

פרגולה תלויה מסוג מיוחד היא פרגולה שבנויה בין שני קירות תומכים. במקרה כזה אין כמעט מגבלות על צורת הבנייה ועל סוג החומר, משום שהפרגולה צמודה בחוזקה לשני הקירות המקבילים – למעשה, זו פרגולה רגילה אך ללא עמודים נושאים. במקרה כזה, הפרגולה יוצרת מעין "חדר" חדש בין הקירות, ולכן כדאי להשקיע בפרגולה טובה וחזקה עם אופציות איטום טובות, ואולי אפילו בפרגולה עם מנגנונים של גג נפתח וכדומה.

45

ספקי שירות בתחום בניית פרגולות

מצא בעל מקצוע

מתקיני פרגולות מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד מתכננים פרגולה לגינה מעוצבת או פרגולה לרכב

כיצד מתכננים פרגולה לגינה מעוצבת או פרגולה לרכב

במאמר נדבר על ההבדל בתכנון פרגולה לגינה למול פרגולה לחניה של רכב ומה חשוב לקחת בחשבון

קרא עוד
כמה עולה לבנות פרגולה ומה משפיע על מחיר פרגולה למטר?

כמה עולה לבנות פרגולה ומה משפיע על מחיר פרגולה למטר?

במאמר יפרטו העלויות השונות לבניית פרגולה ומה משפיע על עלות מחיר פרגולה למטר.

קרא עוד
תכנון בניית פרגולה במרפסת לימי שמש קופחת או ימים סגריריים

תכנון בניית פרגולה במרפסת לימי שמש קופחת או ימים סגריריים

המאמר יוסבר על תכנון פרגולה במרפסת ויובאו טיפים מבעלי מקצוע מומלצים בתחום הפרגולות

קרא עוד