12

ספקי שירות בתחום תריסים וחלונות

סוגי חלונות לבית

במאמר יתוארו כל סוגי החלונות הקיימים, התפקיד של כל סוג חלון וכיצד נבחר חלון מתאים לבית.

סוגי חלונות לבית

בדירה המודרנית, חלונות הם מן הפרטים החשובים ביותר בכל הקשור לאיכות החיים של דיירי הבית. חלונות הם הקשר האישי, הישיר והחשוב של הדיירים אל סביבתם החיצונית, והתכונות שלהם קובעות במידה רבה את הרושם הכללי שעושה הדירה ואת נוחיות החיים בה.

חלונות לבית ממלאים תפקידים רבים: הכנסת אור, הכנסת אוויר, ויסות של כמות האור והאוויר, בידוד מפני חום וקור, בידוד מפני רעש, אטימה מפני גשם, רוח ואבק, הקניית יכולת להסתכל החוצה, וכמובן השתתפות בעיצוב הכללי של החדר, הדירה והבית. כדי לאפשר את כל הפעולות הללו, חלונות כוללים ארבעה מכלולים עיקריים: מסגרת חיצונית, מסגרת פנימית, מכלול השמשה (החלק השקוף) ומכלול האביזרים הנלווים (צירים, גלגלים, מנגנוני הסעה ופתיחה, מנגנוני נעילה, אטמים, ידיות וכיוצא באלו). חלונות קשורים במבנה, במהות ובעיצוב למערכות נוספות הצמודות אליהם – תריסים, רשתות ווילונות.

בעבר היו קיימים חלונות מסוג אחד בלבד – חלונות ציר שכללו כנף אחת (ולפעמים שתיים) שנפתחה פנימה באמצעות צירים. המסגרות הפנימיות והחיצוניות היו עשויות עץ, השמשה היתה פשוטה מאוד ולא היו שום אמצעי אטימה או בידוד נוספים. חלונות אלה נמצאים עד היום בבתים ישנים רבים, הם סובלים מאוד מחילופי מזג האוויר, מרטיבות ומקרינת השמש ולכן מתבלים מאוד ואינם אוטמים היטב.

חלונות הזזה


במטרה לחסוך את מרחב הפתיחה הפנימי אותו דורשים חלונות ציר הומצאו חלונות הזזה - חלונות שאינם סובבים בעזרת צירים אלא נוסעים ימינה ושמאלה על מסילות. הבעיה העיקרית בהתקנת חלונות הזזה, היא שרק מחצית משטח החלון יכולה להיות פתוחה, משום ששני חלקי החלון חופפים זה לזה ("כנף על כנף"). לכן הומצאו חלונות הזזה שניתן להסיעם כיחידה אחת לתוך מרווח מיוחד שבנוי בקיר הבניין (בין הקיר החיצוני לקיר הפנימי), וכך "להעלים" את החלון כולו וליהנות מחלון פתוח לחלוטין. חלון הזזה כזה נקרא גם חלון כיס – על שם המרווח שבין הקירות, שמהווה מעין "כיס" אליו נכנס החלון.

חלונות הזזה כמו גם חלונות כיס נוחים מאוד לתפעול וחוסכים מקום, אך בעייתם העיקרית – בעיקר במודלים הישנים העשויים עץ – היא אטימה לקוייה: קשה מאוד להשיג סגירה טובה עם אטימה טובה בחלונות כאלה. הופעתם של חלונות הזזה ושל חלונות כיס שעשויים מאלומיניום שיפרה את המצב, אך עדיין חלונות כאלה אינם מספקים אטימה מושלמת.

חלונות ציר מאלומיניום

אטימה מוחלטת של חלונות מפני כניסת רוח וגשם התאפשרה לראשונה עם הופעתם של חלונות ציר מאלומיניום, חלונות הנתונים בתוך מסגרות אלומיניום מדוייקות עם אטמי גומי. הופעת הזיגוג הכפול – שתי שכבות זכוכית עם מרווח של כסנטימטר ביניהן – הוסיפה לחלונות גם את המימד החסר כל כך של בידוד מעולה מפני חום, קור ורעש. חלונות כאלה אטומים עד כדי כך שגרסאות מחוזקות שלהם מותקנות כסטנדרט מחייב בחדרים אטומים דירתיים (ממ"ד).

חלון ציר מודרני מאלומיניום אמנם נסגר היטב ואוטם היטב, אך עדיין בעייתי מבחינת הפתיחה – "קשת" הפתיחה של החלון תופסת מקום רב בתוך החדר, ולחלון רק שני מצבים: סגור לחלוטין או פתוח לחלוטין. בעיות אלה נפתרות בעזרת שני הדגמים המשוכללים יותר של חלונות אלומיניום: חלונות קיפ וחלונות דריי קיפ.

חלון קיפ

חלון קיפ (מגרמנית: kip – הטייה, שיפוע) הוא חלון שהציר שלו מאוזן ומקביל לאדן החלון, כך שבזמן הפתיחה חלקו התחתון נשאר צמוד לאדן החלון ורק חלקו העליון נפתח פנימה. קשת הפתיחה של חלונות קיפ מוגבלת – בדרך כלל לכ-30-20 סנטימטר – כך שרק מעט אוויר ורוח חודרים לחדר. חלון קיפ אינו מאפשר להוציא את הגוף החוצה ולכן הוא אידאלי מבחינה בטיחותית לקומות גבוהות.

חלון דריי קיפ

חלון דריי קיפ (מגרמנית: dreh – סיבוב, לסובב) משלב את שתי התכונות: הפתיחה החלקית והמאוזנת של חלון קיפ והפתיחה הסיבובית המלאה של חלון ציר רגיל. הדבר מתאפשר בעזרת ידית ההפעלה שלו והמנגנון המיוחד שלו. מבחינות אלה, חלון דריי קיפ הוא "החלון האידאלי".

12

ספקי שירות בתחום תריסים וחלונות

מצא בעל מקצוע

מתקיני תריסים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

החלפת חלונות בבית, שלבי התכנון וכיצד נבחר מתקין חלונות מתאים

החלפת חלונות בבית, שלבי התכנון וכיצד נבחר מתקין חלונות מתאים

במאמר הבא נלמד הכל על החלפת חלונות, למה זה כדאי ואיך עושים את זה נכון.

קרא עוד
עיצוב חלונות, בחירה של סוגי חלונות וזגוגיות לבית

עיצוב חלונות, בחירה של סוגי חלונות וזגוגיות לבית

המדריך לעיצוב חלונות

קרא עוד
אלומיניום ושימושים שונים לו

אלומיניום ושימושים שונים לו

במאמר יוסבר על חשיבות השימוש במוצרי אלומיניום שונים לבית, וכן ינתנו דוגמאות לשימושיהם השונים (חלונות, תריסים וכדו').

קרא עוד
המדריך המלא להתקנת חלונות

המדריך המלא להתקנת חלונות

במאמר יוצגו השיקולים העיקריים שיש לקחת בחשבון, כאשר מבצעים התקנת חלונות בבית.

קרא עוד