13

ספקי שירות בתחום תריסים וחלונות

סוגי תריסים לבית

במאמר יוצגו סוגי תריסים נפוצים, שימושיהם השונים וכיצד נבחר תריס מתאים לבית.

סוגי תריסים לבית

תריסים נתפסים על ידינו כתוספת לחלונות, אך מבחינה הסטורית הסדר הוא דווקא הפוך: כאשר החלו בני האדם לקרוע פתחים בקירות בתיהם כדי לאפשר כניסת אור ואוויר, התעורר גם הצורך לחסימה זמנית של אותם פתחים כדי להגן על דיירי הבית מגשם, קור, רוח, חיות ובני אדם אחרים. החסימות הללו היו בעצם התריסים הראשונים, ורק מאות שנים אחר-כך הופיעו החלונות הקלים והשקופים כתוספת לתריסים.

בעידן המודרני אין כמעט למצוא חלונות ללא תריסים שנלווים אליהם, ונוצרה חלוקת תפקידים ברורה בין החלונות לבין התריסים: חלונות מאפשרים כניסת אור ואוטמים מפני הקור והרוח, תריסים לבית נועדו לחסום את קרינת השמש, לחסום אפשרות הצצה מבחוץ לתוך הבית, לשפר את האיטום של החלון מפני גשם וקור, ובמקרים רבים גם לשפר את הבטיחות (להקשות על פריצה דרך החלון).

תוך תקופה קצרה יחסית של כמאה שנים עברו התריסים גלגולים רבים והשתפרו ללא הכר. בתחילת המאה העשרים ניתן היה למצוא בבתים אך ורק תריסי ציר מעץ או ממתכת שהיו מורכבים מחוץ לחלון ונפתחו הצידה. לקראת אמצע המאה הופיעו שני סוגים חדשים של תריסים לבית – תריסי גלילה ותריסי הזזה. השלבים של תריסי גלילה (שהיו ידניים כמובן) היו עשויים בתחילה מעץ, ולכן סבלו מאוד מרטיבות ומקרינת השמש; לאחר מכן הופיעו תריסי גלילה עם שלבי פלסטיק (PVC), ולקראת סוף המאה החליפו אותם שלבי אלומיניום קלים, חזקים ועמידים מאוד.

תריסי הזזה זכו לפופולריות רבה בישראל בעיקר באזורים החמים יותר, משום שקל היה להצל באמצעותם חלונות ולסגור באמצעותם מרפסות תוך שמירה על זרימת אוויר. באיזורים הקרים, הם לא זכו להצלחה מרובה, משום שאינם אטומים ולכן אינם מונעים מעבר רוח וקור. פתרון הצללה מקובל נוסף הוא תריסים ונציאניים – שלבים קלים מאוד מחומר פלסטי, שניתן לשנות את הזווית שלהם ולהתאים את מידת ההצללה לכמות האור ולזווית השמש. מכל מקום, תריסים ונציאניים אינם יכולים להיחשב תריסים במובן הקלאסי, משום שתפקידם היחיד הוא ההצללה – אולי נכון יותר יהיה לסווגם כווילונות.

תריסי גלילה חשמליים

תריסי גלילה מודרניים זכו לשדרוג מהותי וחשוב עם הופעתם של המנגנונים החשמליים, שדחקו הצידה את המנגנונים הידניים המכוערים והפרימיטיביים שהיו מקור לא אכזב לבעיות ולתקלות. תריסי גלילה חשמליים מופעלים באמצעות מתח נמוך, את מקום הרצועה המכוערת והמלוכלכת שהייתה נקרעת לעתים קרובות החליף מתג חשמלי קטן, וההפעלה שלהם כה נוחה ופשוטה עד כי גם ילדים קטנים מסוגלים לבצע אותה. תריסי גלילה חשמליים הפכו לסטנדרט בעיקר בפתחים רחבים כגון יציאות למרפסות ולגינות, פתחים שחייבו תריסים רחבים מאוד ולכן גם כבדים מאוד שהיה קשה מאוד לתפעל אותם. דיירים רבים וקבלנים רבים מעדיפים עתה להתקין תריסי גלילה חשמליים גם בחלונות רגילים כסטנדרט.


החלפה ותיקון תריסים

החלפת תריסים לבית או שיפוצם הם פעולה מקובלת מאוד כאשר מבצעים שיפוצים בדירה או בבית. בזמן שיפוצים נרחבים, דיירים רבים מנצלים את ההזדמנות ומחליפים תריסי גלילה ידניים ישנים, בהתקנת תריסים חשמליים חדישים. מי שמסתפק בשיפוצים צנועים יותר מחליף רק את השלבים ומתקין שלבי אלומיניום חדישים וקלים במקום שלבי פלסטיק ישנים וקרועים. בכל מקרה, כדאי תמיד לבצע פעולות כאלה בעזרת בעלי מלאכה מומחים בתחום, משום שתריסים שאינם מתאימים או שאינם מותקנים כהלכה עלולים לגרום עוגמת נפש רבה במקום לשפר את איכות החיים בבית. את בעלי המקצוע הללו ניתן למצוא בקלות באתרי אינטרנט, שמציעים רשימות של בעלי מקצוע מומלצים לפי תחומים ולפי איזורים, והמלצות הגולשים הן ערובה לאיכות ולאמינות של אנשי המקצוע האלה.

13

ספקי שירות בתחום תריסים וחלונות

מצא בעל מקצוע

מתקיני תריסים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

עיצוב תריסים, סוגי תריסים והשפעתם על עיצוב הבית

עיצוב תריסים, סוגי תריסים והשפעתם על עיצוב הבית

כיצד נבחר תריסים לעיצוב הבית ואילו תריסים קיימים, כל מה שרציתם לדעת על עיצוב תריסים

קרא עוד
סוגי תריסים חשמליים, תיקון תריס חשמלי ומנגנון ההפעלה שלו

סוגי תריסים חשמליים, תיקון תריס חשמלי ומנגנון ההפעלה שלו

במאמר נלמד את כל מה שצריך לדעת על תריסים חשמליים, הסוגים העיקריים ומהם ייתרונותיהם.

קרא עוד
סקירה אודות דגמים שונים של תריסים לבית

סקירה אודות דגמים שונים של תריסים לבית

במאמר נלמד מהם סוגי התריסים הנפוצים הקיימים בשוק להתקנה בבית ונעזור לכם להחליט באיזה לבחור.

קרא עוד
כל המידע על תריסים ונציאניים

כל המידע על תריסים ונציאניים

במאמר יוסבר מהם תריסים ונציאניים, היכן הם הומצאו, ממה הם מורכבים, אילו סוגי תריסים ונציאניים קיימים, ומה השימושים שלהם.

קרא עוד