29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

מהן השיטות השונות לצורך איטום רצפות ואזורים מרוצפים?

במאמר יוסבר מה השיטות לאיטום אזורים מרוצפים ומה היתרונות והחסרונות של כל שיטת איטום רצפות

מתי לבצע איטום רצפות (ריצוף) ובאיזה הקשר

איטום רצפות (או מרצפות) הוא פעולה שנעשית בשני הקשרים: האחד – איטום מרפסות מרוצפות פתוחות, או גגות מרוצפים פתוחים, במטרה למנוע רטיבות שמקורה במי גשמים בדירה או במרפסת שתחת אותן מרפסות מרוצפות או גגות מרוצפים פתוחים. השני – איטום רצפות בתוך שטח הדירה, במטרה למנוע חלחול של מים מכל סיבה שהיא אל הדירה שתחת הרצפה . ליקויים באיטום הריצוף נובעים מתכנון לא נכון של פתחי הניקוז ושימוש בחומרים לא מתאימים בשלבי בניית המבנה.

הגורמים לרטיבות באזורים מרוצפים

בשני המקרים, הגורם המרכזי במניעה של חלחול מים דרך המרצפות הוא איכות הבנייה של המבנה. מרפסות מרוצפות או גגות מרוצפים יש לבנות ולאטום בהתאם לכללים ברורים מאוד וקשוחים מאוד, שרק עמידה קפדנית בהם תבטיח איטום של המשטח המרוצף לאורך עשרות שנים. הכללים האלה פורטו במאמר "איטום מרפסות", וכל מי שמפקח על בניית ביתו או על שיפוצים בביתו ייטיב לעשות אם יפקח בקפידה על העבודות האלה ויוודא כי הן אכן נעשות במלואן וללא שום "קיצורי דרך".

תופעה חשובה מאוד שחייבים להיות מודעים לה היא, שהופעת רטיבות בתקרה או בקיר איננה מעידה בשום פנים ואופן על כך שמקור הרטיבות הוא אכן באותה נקודה בתקרה או בקיר. מקור הרטיבות יכול להיות בנקודה שונה לגמרי, ולכן חייבים להיעזר באיש מקצוע מומחה שיאתר את מקור הרטיבות לפני שמנסים כל מיני פתרונות איטום מקומיים. ספציפית, איטום רצפות בעזרת חומרי מריחה שונים מבלי לטפל בתשתית האיטום שמתחת להן היא כמעט תמיד בזבוז כסף לשווא.

שיטות האיטום לאזורים מרוצפים

ניתן לאטום אזורים מרוצפים בשלוש דרכים שכיחות כאשר לכל אחת יתרונות וחסרונות:

איטום מחדש – פירוק הריצוף הקיים, סידור מערכת האיטום מהיסוד וביצוע ריצוף מחדש. הפתרון המקצועי והאיכותי ביותר שמבטיח איטום לטווח ארוך, חסרונו של הפתרון שהינו יקר מאד מאחר ודורש עבודות פירוק וחציבה, פינוי פסולת, הזמנת אריחים חדשים, עלויות ריצוף וכדומה

איטום על גבי ריצוף קיים – פתרון שחוסך את כל עלויות החלפת הריצוף והאיטום הקיים אך מהווה מעין פתרון זמני מאחר והוא מתייחס לסימפטום ולא לבעיה של רטיבות הקיימת מתחת לריצוף הישן. בשימוש בפתרון זה חשוב לבדוק שתוספת המשקל והגובה של השכבה החדשה עומדים בתקנים ההנדסיים של אזור האיטום (מרפסת, גג מרוצף וכדומה)

איטום מחדש של החריצים בין המרצפות – פתרון זה הינו הכי זול ודרישות העבודה הינו פשוטות ומהירות. כמו באיטום על הריצוף הקיים גם בשיטה זאת מדובר בפתרון קוסמטי שלא מטפל בבעיה המרכזית של רטיבות מתחת לריצוף.

מתי בכל זאת כדאי לבצע איטום רצפות בגגות מרוצפים או מרפסות מרוצפות מבלי להיכנס להוצאות גדולות של הרמת רצפה ויצירת תשתית איטום חדשה? ההצדקה היחידה לפעולה כזאת היא לשם פתרון זמני כאשר אין יכולת כספית לבצע תיקון רציני או עבודות איטום יסודיות, וגם זאת – רק כאשר איש מקצוע קבע כי חלחול המים דרך המרצפות והרווחים שביניהן הוא אכן הגורם המרכזי לרטיבות .

במקרה כזה יש לבצע שלוש פעולות:

1. אטימת המרווחים שבין האריחים בעזרת חומר מילוי ("רובה") אקרילי או אפוקסי. זו איננה עבודה פשוטה, משום שיש לפתוח את הרווחים האלה בעזרת משור דיסק, לנקות היטב, לאטום את המרווחים ולהחליק אותם כהלכה. הפעולה צריכה לכלול גם את הפנלים.
2. אטימת הסדקים והחורים בכל הקירות והמעקות (הבנויים) שמקיפים את המשטח המרוצף, ולאחר מכן צביעתם בצבע אטום גמיש או בשליכט גמיש. ללא טיפול יסודי במעקות ובקירות אין שום ערך לאטימת הרצפה!
3. אם האריחים עצמם ישנים מאוד וסופגים מים (כגון מרצפות "סומסום" ישנות), ניתן למרוח אותם בחומר איטום אקרילי שקוף (או צבעוני) תוך הקפדה על עבודה נכונה בהתאם להוראות היצרן. מכל מקום, חומרי איטום כאלה יעילים למשך שנים מעטות בלבד ויש לחדשם מעת לעת.

יש לזכור כי איטום רצפות כזה הוא פתרון זמני במהותו, וכי קיימת וודאות כמעט מלאה שהבעייה תחזור ותתעורר בעתיד. איטום נכון ואמיתי צריך להיות תחת הרצפה.

איטום רצפות בתוך שטח הדירה או במרפסות סגורות הוא בדרך כלל פעולה מיותרת לחלוטין. אם מופיעה רטיבות בדירה שמתחת לרצפה, מקורה איננו ב"רווחים בין המרצפות" וגם לא ב"שטיפת הרצפה" – מקורה באחד הצינורות שתחת הרצפה, או ב"זחילה" של מים מקיר חיצוני או מגג אל מתחת לרצפה. הערך של איטום רצפות בתוך שטח הדירה הוא ערך אסתטי בלבד.

טיפ חשוב

ביטוח דירה יש לכם? אם לא, כדאי שיהיה. אם כן, וודאו כי הוא כולל סעיף "נזקי מים". מבוטחים רבים מנסים לחסוך בפרמיות של ביטוח הדירה בעזרת ביטול הסעיף הזה, כאשר דווקא נזקי מים הם הסיבה השכיחה ביותר לתביעות ביטוח. לא זה המקום לחסוך בו!

29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

מצא בעל מקצוע

קבלני איטום מומלצים תל אביב

התקנה מרצפות קרמיקה לאחר תיקון מערכת איטום מתחת לריצוף

איטום רצפת אריחים באמצעות מילוי חומר במרווחים בין המרצפות

כתבות ומאמרים