35

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

שסתום אל חוזר – כל הנקודות החשובות ותשובות לשאלות

אחד מהנושאים החשובים הקשורים למים הוא שסתום האל חוזר. מאמר זה יסביר מהו שסתום אל חוזר, כיצד הוא יכול להקל עלינו, היכן ואיך להתקין אותו ומה מחירו.

שסתום אל חוזר – כמה קטן ככה משפיע

מערכת האינסטלציה היא אחת המערכות הפחות מוערכות על ידינו, על אף שהיא עובדת כל הזמן מאחורי הקלעים ומשפיעה על איכות החיים של כולנו באופן תמידי. יכול להיות שחוסר ההערכה שלנו נובע מהעדר מודעות לחשיבות שלה לתפקוד הבית, ויכול להיות שזוהי פשוט רתיעה (טבעית יש לציין) מנושא שמתייחס ישירות למערכת הביוב. כך או כך, למרות שבדרך כלל נעדיף שהטיפול במערכת האינסטלציה תיעשה על ידי אינסטלטור מוסמך, עדיין כדאי שנדע דבר אחד או שניים לגביה, דווקא מפני שיש לה השפעה מכרעת על המים הזורמים לביתנו ועל חשבון המים שלנו.

אחד מהנושאים החשובים הקשורים למים הוא שסתום האל חוזר. מאמר זה יסביר מהו שסתום אל חוזר, כיצד הוא יכול להקל עלינו, היכן ואיך להתקין אותו ומה מחירו. אבל כל דבר בעיתו. בואו נתחיל מההתחלה.

מהו שסתום אל חוזר

מי לא מכיר ויודע מה הם חסכמים? אותם רכיבים שהתקנתם מחויבת על פי חוק בברזים שלנו, וששומרים על יציבות ולחץ המים וכך חוסכים כשליש מצריכת המים שלנו? סביר להניח שכולנו מכירים אותם או לפחות שמענו עליהם. אבל אם תשאלו אנשים מה זה אל חוזר, לא בטוח שכולם יבינו על מה מדובר.

אז הכירו את שסתום האל חוזר, או בשמו הנוסף שסתום חד-כיווני. זהו התקן שמיועד לחסוך במים, להגן עליהם מזיהום ולמנוע הצפה בדירה שלכם. כיצד כל זה קורה? המים שלנו נמדדים על ידי מכשיר שנקרא מד מים. בעבר מד המים היה מכני והיה צורך לקרוא אותו פיזית, ממש להגיע אל המד עצמו ולרשום את המספר שמופיע על הצג ולפיו לחייב בחשבון המים את בעלי הדירה. כיום מרבית המדים הם אלקטרוניים והקריאה שלהם מבוצעת מרחוק על ידי תאגידי המים.

אבל יש דבר חשוב שצריך לדעת על אותם מדי מים. הם מודדים מים בכל מצב. כלומר, גם אם ברזי המים בדירה שלכם אינם בשימוש (למשל אלה של מכונת הכביסה, של האמבטיה, של המדיח ועוד), מים עדיין זורמים בצינורות, והם זורמים לשני הכיוונים – גם קדימה וגם אחורה. זרימת המים יכולה לנבוע מהפרשי לחץ בגבהי הדירות בבנייני מגורים, מעבודות תיקון של העירייה או של תאגיד המים, או משימוש מסיבי של מים בדירות השכנות, אבל חשוב לדעת שזה קורה. ושכל טיפה מהמים האלה נמדדת. בכל זמן.

על מנת לצמצם את צריכת המים ולמדוד אותם רק כשהם נעים קדימה, מומלץ מאוד להתקין שסתום אל חוזר, שכשמו כן הוא – מונע חזרה של מים ומדידה חוזרת שלהם. ניתן להתקין את השסתום על המד הראשי של הדירה או על כל ברז מים מקומי, ששייך למכשיר מסוים. דבר נוסף וחשוב מאוד שהשסתום עושה הוא למנוע ממי הביוב לחזור אחורה ולהציף את הדירה, וכך נחסכים מכם אי נעימות שאין כמותה.

מתי, היכן וכיצד מתקינים את שסתום האל חוזר

יש שתי סיבות מרכזיות שבעטיין מומלץ להתקין שסתום אל חוזר:

  • בדקו את חשבונות המים שלכם באופן שוטף. אם תיתקלו ב צריכה גבוהה מהרגיל, התקנת שסתום אל חוזר יכולה לפתור את הבעיה או לפחות לבדוק מהיכן צריכה יוצאת דופן זו נובעת.



  • החלפת מונה / מד מים על ידי הרשות המקומית או תאגיד המים שלכם. כבר קרו מקרים שבהם דווח שצריכת המים עלתה לאחר החלפת המונה. יכול להיות שזה קורה כי המונה כבר אינו ידני ולכן רגיש יותר, אך תמיד רצוי להיות עם האצבע על הדופק.


התקנת שסתום אל חוזר אינה פעולה מורכבת ואינסטלטור מנוסה יוכל לבצע אותה במהירות. כל שצריך לעשות הוא לנתק את המים, לפרק את מונה המים, להתקין את השסתום במורד צינור המים, ולאחר מכן להחזיר את המונה כך שיעמוד מאחורי שסתום האל חוזר. באופן כזה, מונה המים כן יוכל למדוד את המים שינועו קדימה, אך האל חוזר ימנע מהם לחזור אחורה במעלה הצינור וכך להימדד שוב.

שסתום אל חוזר בדוד מים

אנשי מקצוע רבים ממליצים גם להתקין שסתום אל חוזר בדוד המים שלכם. המטרה בהתקנה של שסתום כזה בדוד שונה מהתקנה ליד המד הראשי של הדירה, ומיועדת למנוע חדירת מים חמים חזרה אל צינור המים הקרים במקרה של הפסקת מים.

מה הכוונה? בדוד המים שלכם יש מערכת שפועלת באופן כזה שמים קרים מוזרמים אל תוכו, ושם מחוממים באמצעות מנגנון ייעודי. שסתום האל חוזר מותקן בנקודה המדויקת שבה נכנסים המים הקרים אל תוך הדוד. כל עוד הכל פועל כשורה, השסתום אינו מופעל, אולם כאשר יש הפסקת מים, השסתום מתחיל לתפקד ועוצר את המים החמים מלחזור אחורה אל הצינורות שמזרימים מים קרים.

התקנה של שסתום אל חוזר בדוד המים מונעת התקררות מהירה של המים שכבר חוממו ומשמרת אותם לשימוש. בכך היא גם מייעלת את הצריכה וגם חוסכת לכם זמן המתנה לחימום חוזר של המים. כל אלה מובילים כמובן גם לחיסכון כספי. ובנוסף לכל אלה, התקנת שסתום אל חוזר יכולה גם למנוע תקלות בגוף החימום, ומכיוון שמדובר ברכיב שעלותו בסביבות 70 ₪, היתרונות שלו מובהקים שבעתיים.

תחזוקה ושימור

האמת שלאחר שהתקנתם את שסתום האל חוזר ווידאתם שהוא עובד כשורה, אין מה לעשות איתו מבחינת תחזוקה.
כן חשוב לדעת שמפני שהמים בארץ שלנו מלאי אבנית, וכמובן שבשל בלאי טבעי, רצוי מאוד להחליף את השסתום פעם ב-5-6 שנים.

כמה עולה להתקין שסתום אל חוזר

עלות התקנה (כולל עלות שסתום האל חוזר עצמו) נעה בין 250-500 ₪ בהתאם למורכבות ההתקנה, מחיר שווה לכל כיס אם לוקחים בחשבון את כל היתרונות שלו.
לפני שאתם עושים החלטה - מזמינים אתכם להיכנס גם אל החלפת צנרת בבית - המאמר השלם.

לסיום רק נחזור ונמליץ בחום על התקנת שסתום אל חוזר. חשבו על כמויות המים ועל הכסף שתחסכו, וכמובן על אי הנעימות שתימנע מכם אם חלילה הביוב יעלה על גדותיו. זה שווה כל גרוש.

בהצלחה!

35

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

מצא בעל מקצוע

אינסטלטורים מומלצים תל אביב

"שסתום האל חוזר זהו התקן שמיועד לחסוך במים"

"אנשי מקצוע רבים ממליצים גם להתקין שסתום אל חוזר בדוד המים שלכם"

"התקנת שסתום אל חוזר אינה פעולה מורכבת ואינסטלטור מנוסה יוכל לבצע אותה במהירות"

כתבות ומאמרים

מהי החשיבות בביצוע עבודות אינסטלציה לפי התקן?

מהי החשיבות בביצוע עבודות אינסטלציה לפי התקן?

במאמר יוסבר מדוע חשוב שעבודות אינסטלציה יבוצעו לפי התקן, ולא בצורה רשלנית.

קרא עוד
כיצד נטפל בפיצוצים ובדליפות בצנרת ביתית?

כיצד נטפל בפיצוצים ובדליפות בצנרת ביתית?

במאמר יוסבר על סוגי תקלות צנרת, פיצוץ צנרת ודליפה בצנרת ויוסבר מה עושים בכל מקרה.

קרא עוד
איתור וטיפול בפיצוץ צנרת מתחת לבלטות

איתור וטיפול בפיצוץ צנרת מתחת לבלטות

במאמר יוסברו הסימנים לזיהוי פיצוץ בצנרת מתחת לבלטות והפעולות שיש לבצע לפני הגעת אינסטלטור.

קרא עוד
איתור וטיפול בפיצוץ צנרת בקיר

איתור וטיפול בפיצוץ צנרת בקיר

במאמר יוסברו הסימנים לזיהוי פיצוץ צנרת בקיר והפעולות שיש לבצע לפני הגעת אינסטלטור.

קרא עוד