34

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

מהי החשיבות בביצוע עבודות אינסטלציה לפי התקן?

במאמר יוסבר מדוע חשוב שעבודות אינסטלציה יבוצעו לפי התקן, ולא בצורה רשלנית.

אינסטלציה

בעיות אינסטלציה בדירות ובבתים הן מן הבעיות המציקות, המטרידות והשכיחות ביותר בתחום של תחזוקת הבית, והזמנת אינסטלטור היא אחת מקריאות השירות הנפוצות ביותר. אם נבחן את הסיבות לאותן בעיות אינסטלציה וננתח את אופי קריאות השירות להזמנת אינסטלטור ניווכח כי התמונה הנפרשת לעינינו עגומה למדי, כי עיקר הבעיה נעוץ באיכות ירודה של עבודות אינסטלציה בזמן הבנייה, וכי – כמו בתחומים רבים אחרים – שורש הבעיה הוא רדיפת בצע של הבונים מצד אחד, וחוסר אכיפה של החוק ושל התקנות מן הצד האחר.

תקן הבנייה הישראלי קובע בפירוט רב באילו חומרים יש להשתמש בעת עבודות אינסטלציה ובעת התקנה של מערכות אינסטלציה בתהליך הבנייה, החל מצינורות המים והביוב הראשיים שטמונים באדמה וביסודות הבניין וכלה בפרטים הקטנים ביותר של התקנת האביזרים בדירה. התקן קובע כיצד יש להתקין את כל הצינורות והאביזרים וכיצד יש להגן על כל המתקנים, הצינורות והאביזרים מפני פגיעה ומפני בלאי. שיטות ההנחה, החיבור והבדיקה של מוצרי אינסטלציה לסוגיהם מפורטות מאוד ומבוססות על ניסיון רב של מהנדסים ושל יצרנים כאחד. והנה, למרבה הצער, בשטח הדברים מתנהלים אחרת. מדוע?

הסיבה הראשית לכך היא כספית – התקנה איכותית וקפדנית של מוצרי אינסטלציה מעולים כרוכה בהשקעה כספית לא מבוטלת של הבונה: השקעה ברכישת מוצרי אינסטלציה באיכות גבוהה, השקעה בהכנה קפדנית של התשתיות, השקעה בהעסקתם של אינסטלטורים מומחים שמכירים את התקנים ואת הוראות היצרנים ויודעים לעבוד לפיהם, השקעה בבדיקות מקדימות לפני הכיסוי הסופי של האביזרים (בחול, בבטון או בריצוף) והשקעה בבדיקות מקצועיות ובאישורים מקצועיים. ברור לחלוטין כי העסקה של אינסטלטורים מומחים ובעלי ניסיון עולה יותר מהעסקתם של אינסטלטורים פשוטים, וכי מסירת עבודות אינסטלציה לידיה של חברה קבלנית שמומחית בתחום ומעסיקה עובדים שמתמחים רק בכך פירושה תוספת לתשומות הבנייה.

והיכן הפיקוח?

אין הבונים מחוייבים לעמוד בתקנים ולבצע כל עבודת אינסטלציה לפי התקן ובאיכות הדרושה? התשובה לכך עצובה למדי – התקנים קיימים והחובות קיימות, אך העמידה בדרישות איננה תמיד מושלמת. אין כל אפשרות מעשית לפקח פיקוח הדוק ומושלם על כל הסוגים של עבודות אינסטלציה שנעשות בכל אתר בנייה, בדיקות מדגמיות שמתבצעות בשטח אינן מספיקות, והעונשים המוטלים במקרה של גילוי חריגות אינם מרתיעים את הבונים.

ומה קורה בחיי היום-יום? מה אנו עושים כאשר מתעוררות בדירתנו בעיות אינסטלציה ואיך אנו פותרים אותן?

התשובה ברורה – אנו מזמינים אינסטלטור ומקווים לתיקון מהיר של הבעיה תוך הוצאה כספית נמוכה ככל האפשר. זה טבעי, אך כדאי שנשאל את עצמנו – האם אנו עושים באמת את הדבר הנכון? האם תיקון רשלני של בעית אינסטלציה אינו בגדר "הנחת מוקש" – פתרון מהיר וזול של בעיה נוכחית, העלול לגרום בעתיד בעיה גדולה יותר שתצריך פתרון יקר יותר? כמה מאיתנו "מתפשרים" על פתרון זול ומהיר של בעיות אינסטלציה מתוך ידיעה ברורה שהדבר הנכון לעשותו הוא להשקיע בפתרון יסודי? אולי יש כאן מקום לקצת חשבון נפש עצמי?

עבודות אינסטלציה רשלניות וזולות הן הגורם מספר אחת לבעיות בתחום הכאוב הזה, בעיות שמשפיעות לא רק עלינו אלא גם על שכנינו וגורמות לעתים קרובות למריבות ולחיכוכים. עבודות אינסטלציה באיכות ירודה שמתבצעות בידי אינסטלטור שאיננו מקצועי ואיננו מומחה משפיעות לרעה על איכות חיינו ואף על בריאותנו, וכאשר אנו מזמינים אינסטלטור כדאי שנחשוב על כך. כדאי להפנים אורח מחשבה שונה – עבודות אינסטלציה יש לבצע באמצעות אינסטלטורים מומחים, וההוצאה הכספית הגבוהה יותר תשתלם בסופו של דבר באמצעות מניעה של תקלות חוזרות בעתיד.

34

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

מצא בעל מקצוע

אינסטלטורים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

שסתום אל חוזר – כל הנקודות החשובות ותשובות לשאלות

שסתום אל חוזר – כל הנקודות החשובות ותשובות לשאלות

אחד מהנושאים החשובים הקשורים למים הוא שסתום האל חוזר. מאמר זה יסביר מהו שסתום אל חוזר, כיצד הוא יכול להקל עלינו, היכן ואיך להתקין אותו ומה מחירו.

קרא עוד
כיצד נטפל בפיצוצים ובדליפות בצנרת ביתית?

כיצד נטפל בפיצוצים ובדליפות בצנרת ביתית?

במאמר יוסבר על סוגי תקלות צנרת, פיצוץ צנרת ודליפה בצנרת ויוסבר מה עושים בכל מקרה.

קרא עוד
איתור וטיפול בפיצוץ צנרת מתחת לבלטות

איתור וטיפול בפיצוץ צנרת מתחת לבלטות

במאמר יוסברו הסימנים לזיהוי פיצוץ בצנרת מתחת לבלטות והפעולות שיש לבצע לפני הגעת אינסטלטור.

קרא עוד
איתור וטיפול בפיצוץ צנרת בקיר

איתור וטיפול בפיצוץ צנרת בקיר

במאמר יוסברו הסימנים לזיהוי פיצוץ צנרת בקיר והפעולות שיש לבצע לפני הגעת אינסטלטור.

קרא עוד