13

ספקי שירות בתחום קבלני אינסטלציה

כיצד נבצע פתיחת סתימות בצנרת הביתית בעצמינו

במאמר יוסבר על כל סתימות הצנרת האפשריות בדירה וצינורי ניקוז וכיצד נטפל בהן בעצמינו

פתיחת סתימות בצנרת

צנרת הביוב והשופכין היא מאפיין מובהק של חברה מודרנית ומפותחת, וחשיבותה לשמירת ההיגיינה האישית והציבורית היא עצומה. הצנרת הזאת מתחילה בכיור, במקלחת או באסלה של כל דירה, ומסתיימת אי שם במכוני טיהור ענקיים. חלקים שונים של הצנרת נמצאים באחריות של גופים שונים: בתחומי הדירה או הבית הפרטי - האחריות היא של הדיירים. מחוץ לדירה אך בתחומי הבית המשותף - האחריות היא של כלל הדיירים ("ועד הבית"). ובשטח הציבורי - האחריות היא של הרשות המקומית (עירייה או מועצה מקומית).

סתימות בצנרת הביוב עלולות להתרחש בכל מקום, אך לנו הדיירים חשוב בעיקר לדעת כיצד לטפל בפתיחת סתימות שבאחריותנו, כלומר: בסתימות שהן בתוך שטח הדירה. להלן נתאר בקיצור כיצד אפשר לנסות לשחרר בכוחות עצמנו סתימות ביוב מסוגים שונים.

סתימה בכיור המטבח

כשיש סתימה בכיור של המטבח, כדאי להזרים מים (רצוי חמים) לכיור ולפמפם בעזרת משאבה ("פומפה"). חשוב לא לשכוח לסתום את חור הניקוז העליון בכיור כשעושים את הפעולה הזאת. אם זה לא עוזר, אפשר לנסות לשפוך חומר "פותח סתימות" לפתח הכיור (רק אם הכיור ריק ממים), להמתין מעט ואז לנסות שוב בעזרת פומפה. זהירות – כל אותם חומרים פותחי סתימות הם חומרים מסוכנים, לכן יש להקפיד על הוראות השימוש, כשנעזרים בהם. מי שאינו נרתע מכך יכול לנסות גם לפרק את הסיפון שמתחת לכיור ולנקות אותו באופן יסודי (יכול להיות שכאן מקור הסתימה). אם הוא נקי, הסתימה נמצאת בצינור הניקוז שמוביל ממנו "החוצה" (ראו להלן).

סתימה בכיור האמבטיה או השירותים

כשמדובר בסתימה שנמצאת בכיור האמבטיה או כיור השירותים, התהליך של פתיחת הסתימה מאד זהה לתהליך של פתיחת הסתימה בכיור המטבח. גם כאן כדאי ראשית כל לנסות לפמפם עם פומפה ובצורה שכזאת לפתוח את הסתימה. אם זה לא עוזר כדאי לשקול שימוש בחומרים פותחי סתימות למיניהן, או פשוט לנסות לנקות את הסיפון.

סתימה באמבטיה או מקלחון

תהליך הפתיחה של סתימה שנוצרת באמבטיה או במקלחון דומה מאד לתהליך של פתיחת סתימה בכיור. ההבדל היחידי הוא שכאן אין סיפון שאפשר להגיע אליו ולנקות ביסודיות. במקלחון אין חור ניקוז עליון שצריך לסתום בזמן הפעלת פומפה, ובאמבטיה יש (אך לפעמים קשה לסתום אותו ביעילות). הדרך הכי יעילה לפתוח סתימה באמבטיה (או במקלחת) היא ע"י שימוש בפומפה, או ע"י שימוש בחומרים כימיים פותחי סתימות, או ע"י העברה משחולת (קפיץ) לפתיחת סתימות בחור הניקוז - כשם שאינסטלטורים נוהגים לעשות.

סתימה בצינור ניקוז לדלוחין (כיורים, מקלחות, מכונת כביסה)

על מנת לפתוח סתימות מסוג אלו כדאי לרכוש ולהחזיק בבית מבעוד מועד "קפיץ" זול לפתיחת סתימות (זהו קפיץ מאד דומה לאותו קפיץ שהרבה פעמים אינסטלטורים מקצועיים עודים בו שימוש לפתיחת סתימות. כדי לפתוח את הסתימה - משחילים את הקפיץ לצינור הסתום, דוחפים קדימה ומסובבים בעזרת הידית (עדיף תוך כדי הזרמת מים). מתקדמים מקופסת ניקוז ("מנהול") אחת לשנייה
בכיוון "החוצה". זהירות – קופסאות ניקוז רבות מכילות סיפון מובנה, שגם מקשה על הכניסה לצינור וגם עלול להינזק בקלות. לעתים אפשר לפרק את הסיפון הזה – אבל חשוב לא לשכוח לחברו חזרה!

סתימה בצינור ניקוז למי גשם (מרפסת, גג מרוצף וכו')

כדי לפתוח סתימות בצינורות ניקוז מסוג זה, יש להסיר את המכסה המחורר מפתח הניקוז (אם קיים) ולנסות לשחרר בעזרת קפיץ, או בעזרת צינור מים עם לחץ חזק.

סתימה צינור ניקוז למזגן

אם מים נוזלים מן המזגן, יתכן שצינור הניקוז שלו סתום. בדרך כלל מספיק לנתק את הצינור מן המזגן, לנשוף לתוכו נשיפה חזקה - שתשחרר את הסתימה, ואז פשוט להרכיבו בחזרה.

סתימה באסלה

בקומה גבוהה, סתימה באסלה היא תמיד מקומית, כלומר: בסיפון המובנה באסלה. אפשר לנסות לפתוח עם פומפה, או להשחיל חוט ברזל (או קפיץ לפתיחת סתימות) כדי לפתוח את הסתימה. אם בצינור הביוב של האסלה יש מכסה שאפשר לפתוח – בדרך כלל, בזווית – אפשר לנסות לשחרר את הסתימה משם. כאשר הסתימה היא באבקומת קרקע, הסתימה עלולה להיות בצינור הביוב עצמו, או בבור ("מנהול") שאחריו; אפשר לנסות לשחרר בעזרת קפיץ, אבל הסיכוי להצלחה נמוך.

סתימה בצינור ביוב

סתימה בצינור ביוב אופקי שמקשר בין בורות ביוב ("מנהולים") גורמת לעליית מי ביוב דרך מכסה הבור. הסתימה נמצאת בין הבור ה"גולש" לבין הבור היבש שאחריו בכיוון "החוצה". מי שמוכן לטפל בכך יכול לפתוח את מכסה הבור המלא, לזהות את צינור היציאה ולנסות לשחרר בעזרת קפיץ. לתשומת לב – סתימה בצינור ביוב ראשי מעידה כמעט תמיד על בעיה בצנרת (חדירת שורשים, שבר בצינור, חיבורים שלא "הוחלקו" כהלכה וכדומה) וחייבים לטפל בה בדחיפות.

לא הצליח? כנראה שאין מנוס אלא לקרוא לאינסטלטור שיפתור את הבעיה. כאשר מדובר בצינורות ביוב ראשיים, בבורות ביוב או בבורות ספיגה, לעתים אין מנוס מלהזמין שאיבת ביוב באמצעות מיכלית מיוחדת ("ביובית"). בצינורות ביוב ראשיים שהגישה אליהם קשה, אפשר לנסות פתיחה באמצעות לחץ גבוה – שירות לא זול, שמתבצע באמצעות ציוד מיוחד המותקן על הביובית.

13

ספקי שירות בתחום קבלני אינסטלציה

מצא בעל מקצוע

קבלני אינסטלציה מומלצים תל אביב

פתיחת סתימה ע"י החלפת סיפון

פתיחת סתימה בכיור באמצעות שימוש בפומפה

כתבות ומאמרים

כל מה שחשוב לדעת לפני החלפת צנרת בבית

כל מה שחשוב לדעת לפני החלפת צנרת בבית

החלפת צנרת מחייבת עבודה של אינסטלטור מיומן ומנוסה שיש לו את כל הידע והכלים. לפניכם המאמר השלם עם כל הנקודות החשובות בהחלפת צנרת.

קרא עוד
היתרונות של צנרת SP ופקסגול למול צנרות ברזל ונחושת

היתרונות של צנרת SP ופקסגול למול צנרות ברזל ונחושת

במאמר יוסבר על כל סוגי הצנרת הביתית ויוצגו היתרונות והחסרונות של כל סוג צנרת מול האחרות

קרא עוד
החלפת צנרת בדירה

החלפת צנרת בדירה

במאמר יתוארו סוגי הצנרת העיקריים הקיימים בשוק ומה יש לוודא לפני ביצוע החלפת צנרת בדירה

קרא עוד
החלפת צנרת בבניין

החלפת צנרת בבניין

במאמר יוסברו מהם הסימנים לבעייה בצנרת ומהם סוגי הצנרת העיקריים המשמשים להחלפת צנרת בבניין

קרא עוד