13

ספקי שירות בתחום קבלני אינסטלציה

שאיבת מים ממקלטים

במאמר יוסבר על החשיבות של שאיבת ממים ממקלטים ומהן השיטות לביצוע שאיבת מים ממקלט

שאיבת מים ממקלטים

המציאות הארץ ישראלית מחייבת שמירה על מקלטים תקינים כל ימות השנה, וללא התחשבות במצב בטחוני כזה או אחר. בתים משותפים רבים משתמשים במקלטים במשך השנה כמקום מפגש לבני נוער, אחרים משתמשים במקלט כבמחסן. מבלי להכנס לתקינות שימושים אלו, כשמקלט מוצף הוא חייב שאיבת מים מקלטים מיידית, גם בשל נזק תברואתי הקיים במים עומדים, וסכנה שיחלחלו למקומות אחרים.

שואבים את המקלט

השימוש המקובל ביותר במצבים בהם נדרשת שאיבת מים מקלטים הוא המשאבה הטבולה. משאבה זו משמשת לשאיבות ממקלטים, חניונים, בתים פרטיים עם יחידת דיור במרתף, מרתפים ואף ביובים. משאבה טבולה היא משאבה המותקנת בתוך בור. עם כניסת הנוזלים לבור, מופעלת משאבה זו באופן אוטומטי, ושואבת את המים ישירות לצנרת הביוב או הניקוז. בבתים פרטיים קיימת משאבה טבולה אישית לבית, שלה מנוע חד פאזי, ומצוף בעל פיקוד אוטומטי, בעוד שבמבנים ציבוריים או בתים משותפים, מותקנות משאבות טבילה בגדלים שונים המתאימים למספר משתמשים רב יותר.
משאבה טבולה היא הפתרון היעיל ביותר בבעיות הצפה, כמו במקרים של מקלטים או מרתפים, ופעולתה שקטה ונוחה. טעות נפוצה שכיחה היא להתייחס למשאבה טבולה כאל משאבת ביוב, השונה ממנה לחלוטין, ושימושיה נועדו למטרות אחרות לגמרי. כשהמקלט מוצף, ובהנחה ויש משאבה טבולה, פעולת הניקוז תיעשה באופן אוטומטי.

פתרונות נוספים

במקרים בהם לא מותקנת משאבה טבולה ניתן לקבל סיוע של אינסטלטור מומחה של עבודות אינסטלציה ומצויד בציוד מתקדם. הציוד המתקדם הנדרש למקרה של שאיבת מים מקלטים הוא הביובית. הביובית הוא כלי רכב המגיע למקום ובו מותקן מיכל גדול מאד. לרוב משתמשים בביובית לריקון בורות ביוב ובורות עם נוזלים אחרים. את הנוזלים, או במקרה זה המים מהמקלט המוצף שואבים אל המיכל ומעבירים אותו למתקן איסוף או בור ספיגה מורשה. בכל מקרה חשוב לוודא את מקור ההצפה, והאם היא נגרמה בשל ביוב שעלה על גדותיו. במקרה זה, יש לאתר את הסיבה. אם מדובר בסתימה, יש לפתוח אותה. פעולה זו מתבצעת על ידי לחץ אוויר גבוה, המשחרר את הסתימה, ומאפשר לשאוב את המים, או השופכין מן הביוב.

מומלץ לוודא, כי האינסטלטור בקיא בעבודות אינסטלציה למיניהן, מצויד באמצעים הנדרשים, מורשה לעסוק בעבודות אינסטלציה, בקיא באיתור תקלות ופתירתן. במקרה בו נדרשת ביובית, יש לודא כי היא נושאת משאבת לחץ מים, וכי העבודה נעשית בשמירה על כללי הזהירות והבטיחות המרביים. העברת מי שופכין, במידה ואכן אלו מי שופכין צריכה להתבצע רק למקומות מסודרים ומורשים על ידי העירייה, או הרשות המקומית, המפרסמת את דבר קיומם של מקומות אלו.

לסיכום

במציאות הארץ ישראלית כאמור, מקלט הוא מקום שצריך להשאר מאוורר, נקי ויבש. הצפה במקלט יכולה להעיד על בעיות במערכת האינסטלציה, וצריכה להבדק לעומק על ידי איש מקצוע, על מנת למנוע תקלות דומות בעתיד. הדבר תקף גם למרתפים, יחידות דיור בקומת מרתף ועוד. בכל מקרה, עקב חשיבותם הרבה של המקלטים בארץ, מומלץ מאד לדאוג לקיומה של משאבה טבולה איכותית וחזקה, למניעת מקרים בהם חלילה יהיה צורך במקלט, וגם בשל הסכנה התברואתית הקיימת במים עומדים. מים עומדים, ובמיוחד במקומות סגורים, הופכים למקום מרבץ של חיידקים ומזיקים רבים, ומסוכנים לסביבה המשמשת למגורים. לכן מומלץ להקדים תרופה למכה, לדואג להגבהה של רצפת המקלט, ולהתקין משאבה טבולה, האופיינית לטיפול של מים במקומות נמוכים. עלות התקנת כזו היא בערך אלף שקלים.

13

ספקי שירות בתחום קבלני אינסטלציה

מצא בעל מקצוע

קבלני אינסטלציה מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כל מה שחשוב לדעת על החלפת צנרת ביוב

כל מה שחשוב לדעת על החלפת צנרת ביוב

המאמר מסביר על הסיבות והצורך בהחלפת צנרת ביוב למרות החומרים האיכותיים שמהם הצנרת עשוייה.

קרא עוד
שאיבת בורות ביוב

שאיבת בורות ביוב

במאמר יוסבר מהם בורות ביוב, מה התחזוקה השוטפת הנדרשת ומה יש לעשות במקרה של בעיות הצפה

קרא עוד
מהו תהליך של שאיבת בורות ביוב וכיצד הוא מתבצע?

מהו תהליך של שאיבת בורות ביוב וכיצד הוא מתבצע?

במאמר יוסבר איך מתמודדים עם סתימות מורכבות בבורות ביוב, מהו תהליך של שאיבת בורות ביוב, מי רשאי לבצע אותו ואיך הוא מתבצע.

קרא עוד