18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

קולטים לדוד שמש - כל מה שחשוב לדעת על קולטי שמש

במאמר יוסבר על קולטי שמש: בחירת גודל קולט, סוגי הקולטים והנקודות שיש לבדוק בהתקנת קולטי שמש.

כל מה שרציתם לדעת על קולטי שמש

כאשר קונים או מזמינים דוד שמש חדש או כאשר מחליפים דוד שמש ישן, יש להחליט על ה"קונפיגורציה" של המערכת – כלומר, על תצורת המערכת, על המרכיבים שלה ועל יחסם זה לזה. דוד שמש נראה בדרך כלל "אותו הדבר" אצל כולם ועל כל הגגות, ואכן התצורה של דודי שמש היא סטנדרטית ברוב המקרים, אך כדאי בכל זאת להיות מודעים לכמה אפשרויות מעניינות ולכמה דקויות בהבדלים שבין דודי שמש שונים.

גודל הקולטים

קולטי שמש הם המחממים את המים, וגודלם חייב להתאים לנפח הדוד. עבור דוד שמש בנפח קטן (80-50 ליטר) מספיק בהחלט קולט שמש סטנדרטי יחיד, שגודלו כ- 90X180 ס"מ. עבור דוד שמש בנפח בינוני (עד 150 ליטר) יספיק בדרך כלל קולט שמש יחיד גדול (כ- 130X220 ס"מ), או, אם קשה להוביל ולהתקין קולט אחד גדול, שני קולטים סטנדרטיים קטנים. עבור דוד שמש בנפח גדול (200 ליטר) יש תמיד להתקין שני קולטים גדולים (כ- 110X220 ס"מ). נקודה חשובה שלא תמיד שמים לב אליה היא נוחות ההובלה וההרמה של הקולטים למקומם. קולטי שמש גדולים הם אכן גדולים מאוד וכבדים מאוד, ופעמים רבות לא ייכנסו כלל למעלית סטנדרטית ויהיה צורך להעלותם בעזרת חבלים מחוץ לבניין. יש להתייעץ על כך עם המתקין בטרם הזמנת הקולטים!

"צללית" הדוד

בעיקרון, דוד שמש (המיכל) חייב להיות גבוה מהקולטים, וכך מצטברים המים החמים בחלקו העליון. במטרה לשפר את הצורה החזותית של מערכות דודי שמש הומצא דוד שמש עם "צללית נמוכה", בה קצהו העליון של הדוד גבוה רק במעט מגובה הקולטים. זו ללא ספק מערכת אסתטית יותר, אך מסתבר שיעילותה נמוכה יותר, ולכן כדאי יותר להתקין דוד שמש עם צללית גבוהה. חשוב מאוד גם להקפיד על כך, שאם בכל זאת מותקן דוד שמש עם צללית נמוכה, ההתקנה כוללת גם שסתום אל-חוזר שמונע מן המים החמים שבדוד לחזור לקולטים בשעות הלילה ולהתקרר שם. משום מה מתקינים רבים "שוכחים" להתקין ברז זה (או אולי אינם יודעים כלל שיש להתקינו).

סוג קולטים לדוד שמש

רובם המכריע של קולטי השמש בארץ הוא מן הסוג הסטנדרטי – צינורות מתכת שמרותכים ל"סנפירים" ממתכת, צבועים בשחור, נתונים ב"קופסת" פח שמבודדת בבידוד פוליאוריטן מצידה התחתון ומכוסה זכוכית מצידה העליון. גם בנושא זה, קיימות כמה נקודות שראוי לבדוק אותן לפני שמבצעים התקנת קולטים:

מאיזו מתכת עשויים הצינורות - קולטי שמש זולים בנויים מצינורות ברזל, שמחלידים ונסתמים באבנית תוך שנים מעטות. קולטי שמש איכותיים בנויים מצינורות נחושת שמרותכים ל"סנפירי" נחושת בריתוך מיוחד.

באיזה צבע שחור השתמשו - קיימים צבעים זולים יותר ויקרים (ומשובחים) יותר, כדאי לבדוק.

מאיזו מתכת בנויה ה"קופסה" של הקולט - רובם המכריע של הקולטים המשווקים הם מפח מגולוון שבדרך כלל מספיק למטרה זו. באיזורים שסובלים מקורוזיה קשה – למשל, לחוף הים – כדאי לשקול התקנת קולטים לדוד שמש שבנויים מפלדת אל-חלד או מאלומיניום. הם יקרים יותר, אך יחזיקו מעמד שנים רבות יותר.

מהו סוג הזכוכית בו השתמשו - אומנם זכוכית רגילה מספיקה בדרך כלל, אך במקומות עם קרינת שמש נמוכה מומלץ להשתמש בזכוכית בעלת שקיפות גבוהה. במקומות בהם הקולטים עלולים להיות חשופים לפגיעת חפצים – למשל, השלכת אבנים, איזורי בנייה, רוחות עזות שמעיפות פחים וקרשים וכדומה – כדאי להתקין זכוכית מחוסמת שעמידה הרבה יותר בפני שבירה.

"פקקים" למקרה קפיאה - באיזורים בהם יורדת הטמפרטורה בחורף אל מתחת לאפס, קולטי שמש חייבים להכיל (לפי התקן) "פקקי" נחושת מיוחדים שמונעים נזק כבד לקולט במקרה שהמים שבתוכו קופאים.

18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

התקנת פאנלים סולאריים

התקנת פאנלים סולאריים

במאמר יוסבר על יוזמה "ירוקה" חדשה - התקנת פאנלים סולאריים על גגות של מבנים, כדי לנצל את אנרגית השמש ליצור של חשמל.

קרא עוד