9

ספקי שירות בתחום עבודות בנייה והריסה

שיפוץ דירה

במאמר יוסבר מה הופך שיפוצים לפעולה שונה מפעולת הבנייה, ומדוע שונים קבלני שיפוצים מקבלני בניין?

תוכן עניינים

שיפוץ דירה

ענף הבנייה וענף השיפוצים צועדים יד ביד. עבור רובנו, שיפוצים הם פעולה שנעשית לעיתים מזומנות בדירה קיימת (או בדירה חדשה אליה נכנסים) במטרה לשדרג אותה, לתקן ליקויים ולהתאים אותה טוב יותר לצרכינו. שיפוצים כאלה הם פעמים רבות פעולות זהות לחלוטין לשלבים האחרונים של בנייתה של דירה חדשה – צבע, אינסטלציה, חשמל, ריצוף וכדומה.


גם בעלי המקצוע דומים – צבע, אינסטלטור, חשמלאי, רצף וכן הלאה. מה אם כן הופך שיפוצים לפעולה שונה כל כך מפעולת הבנייה, ומדוע שונים כל כך קבלני שיפוצים מקבלני בניין רגילים?

התשובה טמונה כנראה בהיקף העבודות, אופיין, גיוונן, הסביבה בה שיפוצים מתבצעים, תנאי המימון והתשלום, וכמובן אופי הלקוחות כמו גם אופי המשפצים. ניתן לאפיין פעילות שיפוצים בכמה קטגוריות:

היקף העבודות: שיפוצים מבצעים בדרך כלל בדירה קיימת אחת לפי הזמנה ספציפית. צביעת כמה קירות בדירה אחת לפי העדפות הדייר אינה דומה לצביעת בניין שלם בצבע סטנדרטי, והעתקת נקודת חשמל אחת או שתיים במסגרת שיפוצים אינה דומה להתקנת מערכת חשמל שלמה בבניין מרובה דירות. שיפוצים הם על כן מטבעם פעילות בהיקף קטן יותר, "משפחתי" יותר.

אופי העבודות: מדרך הטבע, שיפוצים בדירה הם אוסף מזדמן של עבודות שונות – הריסת קיר ובנייתו, עבודות אינסטלציה מוגבלות, עבודת ריצוף וחיפוי, עבודות חשמל, צביעה וסיוד, וכן הלאה. קבלן שיפוצים חייב אם כן להיות מסוגל לספק את מיגוון השירותים הללו, ולא להסתפק בתחום אחד שבו הוא ועובדיו מתמחים.

סביבת הביצוע: פעמים רבות מבצעים שיפוצים בדירה שכבר משמשת למגורים, ולעיתים קרובות – תוך כדי מגורים בה. המשמעות היא, שכל פעולה במסגרת אותם שיפוצים חייבת להתחשב בדיירים, בתכולת הדירה, בשכנים ובסביבה. זו סביבת עבודה שונה לחלוטין מהסביבה של בניין חדש, שם אפשר "להתפרע" ולעבוד כמעט ללא הגבלות.

מימון ותשלום: קבלני בניין עובדים בסביבה מסחרית של אשראי, שמסופק על-ידי היזם, החברה הבונה או הבנק המלווה. קבלני שיפוצים עובדים בסביבה של עסק קטן ועצמאי, שחייב "לגלגל" כסף זמין (ובמקרים רבים, מזומן) במשך העבודה. זו הסיבה שתנאי המימון של רכישת דירה שונים כל כך מתנאי המימון של ביצוע שיפוצים בדירה – שיפוצים מחייבים כמעט תמיד תשלומים מיידיים, חלקם אפילו מראש, ופעמים רבות במזומן. זה כמובן מקור להסתבכויות כספיות ומשפטיות, ולכן יש להקפיד בעת הזמנת שיפוצים על חתימת חוזה מחייב מול בעלי מקצוע ועל תנאי תשלום הוגנים, ובעיקר מדורגים (לפי התקדמות קצב העבודה).

דרישות הלקוח: קבלני שיפוצים רגילים לדרישות מוזרות ומשונות, לעיתים אפילו לא הגיוניות, של בעלי הדירות. אין דומה תהליך של שיפוצים בדירה אחת לתהליך שיפוצים בדירה אחרת, ועבודה סטנדרטית על דירות רבות ודומות בפיקוח קבלן או מנהל עבודה מקצועי שונה לגמרי מעבודה רוויית "בילבולי מוח", דרישות, הצעות וביקורת של בעלי דירה. קבלן שיפוצים חייב להיות סבלני מאוד, קשוב ללקוח ופתוח לדרישותיו, ויחד עם זאת לספק עבודת שיפוצים ברמה מקצועית וטובה.
מה נכלל בקטגוריה של שיפוצים בדירה? בדרך כלל מתכוונים לעבודות שיפוצים מסוג עבודות גבס (קירות, תקרות, חיפויים וכדומה), צביעה וסיוד של קירות, תקרות, דלתות ומתקנים אחרים, עבודות אינסטלציה, עבודות חשמל, עבודות ריצוף, חיפוי ופרקטים, עבודות איטום ובידוד, בניית פרגולות וסככות, סגירת מרפסות, החלפת חלונות ודלתות, ולעיתים גם עבודות חיצוניות כגון גינון. לא תמיד מסוגל קבלן שיפוצים אחד לספק את כל המיגוון הדרוש, ובעת בחירה של קבלן שיפוצים יש לדון בכך ולהסכים על פתרונות לטובת שני הצדדים. ככלל, יש להיזהר מאוד בבחירה של קבלן שיפוצים ובהתקשרות החוזית עימו, וכדאי מאוד להסתמך על המלצות קרובים וידידים ועל המלצות הגולשים באתרי האינטרנט המתאימים.

9

ספקי שירות בתחום עבודות בנייה והריסה

מצא בעל מקצוע

קבלני שיפוצים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד נבחר את קבלן השיפוצים שלנו

כיצד נבחר את קבלן השיפוצים שלנו

במאמר יוסבר כיצד נבחר קבלן לשיפוץ דירה או עסק באמצעות פירוט הנקודות שיש לבדוק לפני בחירת קבלן שיפוצים

קרא עוד
עיצוב הבית - בחירת אדריכל

עיצוב הבית - בחירת אדריכל

במאמר יפורטו השלבים לבחירת אדריכל לבית - מהם הקריטריונים לבחירתו, איך מנהלים איתו מו"מ וכדו'.

קרא עוד